Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila 2016. február 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Egész nap iskola?! – a pilot program bemutatása
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A tanárképzés szerkezete
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Iskolai közösségi szolgálat
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának adaptációja Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
főosztályvezető-helyettes
Az egész napos iskola arcai
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.

Tanítási órák száma ISCED1+ISCED2 (60 percre átszámolva (OECD Education at a Glance, 2014)

Házi feladat mennyisége óra/hét 15 éves korban forrás: OECD

Lehetséges következmények -Önálló megküzdés -Stressz -Hiányzó pedagógiai támogatás megvásárlása -Lemorzsolódás

Mit tehet az iskola? tanóráktanórán kívüli tevékenységek pedagógiai segítséget nyújtó napok számának növelése tanév hosszabbítása plusz évfolyam projekthetek, táborok erdei iskolák kötelező hozzáillesztése a tanévhez pedagógiai segítséget nyújtó idő növelése a tanítási napokon tantervi óraszámnövelés Kötelező foglalkozások délután négyig egész napos iskola

Az eredményesség néhány feltétele Nem tananyagnövelés Nem önkéntes pedagógiai munka, hanem az iskola munkájának hivatalos része Szerves kapcsolat a tanórán folyó munkával Diákok aktív részvétele, személyre szabott lehetőségek

Délutáni nyitvatartás– egész napos iskola fogalomtisztázás Pedagógiai célok A fejlesztés folyamata és témái

Kötelező foglalkozások délután négyig Köznevelési törvény: „általános iskolában a nevelés-oktatást a délelőtti és délutáni tanítási időszakban olyan módon kell megszervezni, hogy a foglalkozások legalább tizenhat óráig tartsanak” (27. § (2) bekezdés) „a tanuló kötelessége, hogy ezeken a foglalkozásokon részt vegyen” (46. §) –ez alól a szülő felmentést kérhet

Egész napos iskola Köznevelési törvény: egész napos iskola: iskolaszervezési forma, ahol a tanórai és más foglalkozásokat a délelőtti és délutáni időszakra egyenletesen szétosztva - a tanulók arányos terhelését figyelembe véve - szervezik meg

Az egész napos iskola működése I. 19. § (1) Egész napos iskolai nevelés-oktatást akkor szervezhet az általános iskola, ha másik osztály indításával, vagy a tanuló másik iskolába történő átvételével gondoskodnak annak a tanulónak az ellátásáról, nem kívánja ezt az ellátást igénybe venni.

Az egész napos iskola működése II. 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 19. § (3) Az egész napos iskolai nevelés-oktatás keretében kell biztosítani a) a segítségnyújtást a házi feladatok elkészítéséhez, b) a tananyag megértéséhez és elsajátításához kapcsolódó többlet pedagógiai támogatást azon tanulók részére, akik bármely okból kifolyólag egyéni tanulási nehézséggel, a tananyag értelmezési problémájával küzdenek, c) a felzárkóztatással és a tehetséggondozással kapcsolatos feladatok ellátását. (4) A fenntartónak az egész napos iskolai nevelés és oktatás megszervezése esetén biztosítania kell … a feltételeket a tankönyvek, füzetek és más tanulói felszerelések biztonságos iskolai tárolásához.

Nemzetközi háttér Extended schools (Nagy-Britannia) Ganztagsschulen (Németország) Komprehenzív iskola (Finnország) All-Day, All-Year Schools, Full-service schools (Egyesült Államok) „egész iskolás megközelítés” (AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA következtetései a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról november 19. (2010/C 327/05))

Elméleti háttér Cél: –Idő biztosítása –A nevelési folyamat koherenciája térben és időben, minden kommunikációs csatornán Átfogó alapelvek: –Komplexitás –Integráció –Interdiszciplinaritás –Holisztikus megközelítés

Nevelési-oktatási program az egész napos iskola számára Jogszabályi háttér 110/2012. Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A nevelési-oktatási program részei: pedagógiai koncepció, a tanulási-tanítási program, a tanítási-tanulási egységek leírása, eszközök, információhordozók és feladathordozók, az értékelés eszközei, célzottan fejlesztett továbbképzési programok, támogatás, tanácsadás, szakmai fórumok, a program karbantartása.

15 Inklúzió – szociális kompetencia Versenyképesség Tudás – tanulási kompetencia Tehetséggondozás, felzárkózás, személyiség gazdagítás. Tanulási kudarcok csökkentése Iskolai konfliktusok számának csökkentése Tanulással kapcsolatos motiváció erősítése Szülők bevonása

A kidolgozásra került programok hasznosíthatósága –A programok elsősorban az egész napos iskolaszervezési forma esetében, pedagógiai szakmai tartalommal kitöltendő tanórán kívüli időkeretben zajló pedagógiai munka megtervezéséhez nyújtanak segítséget. –A modulok önállóan is hasznosíthatók, akár tanórákon is, és nem az csak egész napos iskola keretében.

A fejlesztés folyamata Meglévő programok elemzése Működő gyakorlatok feltárása Folyamatkövető kutatások Kutatás Partnerintézményekkel való együttműködés Akciókutatás Fejlesztés Nevelési-oktatási programok Fejlesztési know-how Innováció

Partnerintézményekkel közös kutató-fejlesztő munka A fejlesztési folyamatban az iskola és pedagógusai aktív szereplők: részt vettek a program elemeinek fejlesztésében részt vettek a program elemeinek kipróbálásában, visszajeleztek a folyamatra, velük egyeztetve került kialakításra a végleges program.

Köszönöm a figyelmet!