Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP-3.1.15-14-2014-0001 SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Az E-TANÁR portál.
A kerettantervek fejlesztése
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Regionális konferencia
Kommunikációs kampánytervezés
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP SZAKÉRTŐI DRÁMA VS. TANÍTÁSI DRÁMA – A PROJEKT KERETÉBEN FEJLESZTETT TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAM INTERAKTÍV BEMUTATÁSA KAPOSI LÁSZLÓ ELŐADÁSA

A projekt ezen résztémájánál feladatunk volt: olyan képzés fejlesztése, amely a drámapedagógiai módszerek különböző szaktárgyi megjelenését, alkalmazását jól és eredményesen szolgálná, továbbá (…) „olyan pedagógus-továbbképzési program fejlesztése, amely minimum két évfolyamon útmutatást és gyakorlatban működő példákat mutat arra vonatkozóan, hogy hogyan alkalmazhatóak a drámapedagógia módszerei más tantárgyi területeken, illetve az osztályfőnöki területen az osztályközösség-építésben.”

Erre az összetett feladatra az ismert dramatikus tevékenységek közül… a szabály- játékokkal végzett munka csak (kisebb) részben, a közösség- építő cél elérésére alkalmas A tanítási dráma a szaktárgyi alkalmazásra és a közösségépítő cél elérésére is alkalmas. Korlátai a szaktárgyi alkalmazásnál vannak: ott használható, ahol történet (de legalább egy szituáció!), vagy erkölcsi probléma körvonalazható.

A szakértői dráma mindkét cél elérésére alkalmas Mivel teamek munkájára épül: csak csapatban lehetünk sikeresek. A drámának az osztálytermi környezetben leginkább alkalmazható válfaja. Kifejezetten tanórai, szaktárgyi alkalmazásra találták ki. Közösségépítésre is alkalmas: együttműködésre késztet, konszenzusra szoktat. Ezzel együtt: a tanítási dráma közösségépítő hatása erősebb lehet.

A szakértői dráma jelenlegi helyzete Néhány – angol előadók által vezetett – tréninget leszámítva nem volt magyarországi képzése. Jelenleg az iskolai gyakorlatban elhanyagolható mértékben jelenik meg. Van kb. 100 oldalnyi magyar nyelvű szakirodalom: ennek nagy része a Drámapedagógai Magazinban jelent meg. A szakértői dráma pedagógiai mögöttesei, a projektpedagógia és a tanítási dráma ismertek itthon.

A kidolgozott 30 órás továbbképzés céljai A képzés résztvevőit (meglévő kompetenciáik fejlesztése mellett) megismertesse a szakértői dráma pedagógiai mögötteseivel, eszköztárának legfontosabb elemeivel, alkalmazásának lehetőségeivel, tervezésének sajátosságaival, és hogy felkészítse őket a szakértői dráma vezetésére.

Előfeltétel a tanfolyamon való részvételhez Drámapedagógiai végzettség -120 órás drámapedagógiai tanfolyam és/vagy -drámapedagógiai szakirányú továbbképzési szak és/vagy -drámapedagógia mesterszak Vagyis: a szakértői dráma tanfolyam nem helyettesítheti a drámapedagógiai alapképzést.

A képzés főbb témakörei (és óraszámai) (30 órás tanfolyam) 1.Bevezető (1 óra) 2.A drámapedagógia alapjainak áttekintése (5 óra) 3.A szakértő köntösében (Mantle of the Expert) – Dorothy Heathcote rendszere nyomán (5,5 óra) 4.A projektpedagógia alapjai, gyakorlatának a szakértői drámába átemelhető elemei (5 óra) 5.A szakértői dráma (5 óra) 6.Szakértői dráma a gyakorlatban – a dráma részegységeinek kidolgozása (4,5 óra) 7.Záró beszámoló és értékelés (4 óra)

A szakértői dráma alapjai… A szakértői drámában a résztvevők végig szerepből dolgoznak: egy sikeres „cég” munkatársai mindannyian. A tanár is egy a szakértők közül. A „cégen” belül nincs hierarchia: nincs főnök, nincs „főszakértő”. A cég kap egy vonzó, érdekes megrendelést, ennek végrehajtásán dolgozik mindenki, valós időkkel, többnyire team-munkában. A szakértői dráma többnyire órasorozat. A szakértői drámában a „cég” a kontextus. A megrendelés, a tanulási terület áll az óra fókuszában. Soha nem közvetlenül ütköztetjük a résztvevőket a tanulási területtel, hanem a szerepen keresztül. Olyan szerepeket használunk, amelyekből a megrendeléshez meg kell tanulnunk sok mindent.

(A szakértői dráma alapjai…) A szerepek nem rétegzettek. Nem figurát játszunk, hanem funkciót töltünk be (funkcionális a szerep). Többnyire igaz, hogy csak a tanár vált szerepet: ő időnként a megrendelő képviselőjeként jelenik meg. Az eredmény csak ritkán a „valóságos termék” elkészítése: általában részletesen kidolgozott tervek, sok írásos és rajzos munka, és rengeteg konvenció alkalmazása.

Példa: egy szakértői dráma kontextusának közös építése Városvédők és a kocsiszínház - szakértői dráma (órasorozat) Kaposi László tervezete Csoport: gimnázium 10. évfolyam, alapfokú művészetoktatási intézmény színjáték tagozatán továbbképző 2. évfolyam Tanulási terület: a középkor színjátszásán belül a kocsiszínház (pageant) Csoportlétszám: fő közötti. (Az optimális létszám fő között van.) Időtartam: 4 tanórából áll az órasorozat. Fontos: az egyes órák között egy-két napra van szükség a tanórán kívüli felkészülés és feldolgozó munka miatt, vagyis valóban órasorozat kell, és nem egy tömbben biztosított időtartam.

(Példa: egy szakértői dráma kontextusának közös építése) Tanári szerep: mint ahogy a szakértői drámában rendre egy a szakértők közül, itt is: az egyesület egyik tagja. Lehet aktuálisan az egyesület vezetőségi tagja is, de semmiképpen nem „a vezető”. Még akkor sem, ha a kontextusépítésnél leírt egyesületnél a vezető szerepe nem hatalmat jelent, hanem azt, hogy többet szolgálhat. „Várt eredmény”: a szakértői dráma pedagógiai mögötteseiben ott van a projektpedagógia. Ennek tudatában írjuk a következőket: az órasorozat várt eredményei között szerepel, hogy elkészül egy adott településnek, adott közönségnek készülő színházi eseménysorozat létrehozásának és lebonyolításának részletes forgatókönyve, és ezzel együtt megkapjuk azokat az alapvetéseket, konkrét elképzeléseket is, amelyek alapján majd mások (akiknek ez lesz a dolguk) elkészíthetik magát, a színházi előadást is.

Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!