Problémaviselkedés, zaklatás, megfélemlítés….iskolai bántalmazás Máté Zsolt Iskolai Szociális Munkások Egyesülete, INDIT Közalapítvány.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN
KORAI PREVENCIÓ AZ ISKOLÁBAN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Az iskolai szociálismunka
Látens fiatalkori devianciák – az ISRD empirikus kutatás
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Peremen billegő fiatalok
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
ZÁRTINTÉZETI NEVELÉSI PROGRAMOK
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A dystrophiától a gyermekbántalmazásig
Serdülőkori problémák
OR A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése: Népegészségügyi megközelítés Prof. Kevin D. Browne A Birminghami Egyetemen.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Mi segít az erőszakkal szemben?
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Gyermekvédelem kontra családvédelem
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Erőszak a családban.
Magatartászavarok és agressziókezelés
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
„Értsünk szót!” – szülők iskolája 2.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Problémaviselkedés, zaklatás, megfélemlítés….iskolai bántalmazás Máté Zsolt Iskolai Szociális Munkások Egyesülete, INDIT Közalapítvány

„Az iskola maradt szinte az egyetlen intézmény, ahol a gyerekekre irányuló hatások szabályozhatóak” Buda Béla Az iskola maga is stresszforrás, potenciálisan lelki károsító tényező (Buda Béla) Az iskola nem a „nagybetűs életre” készít fel, hanem az élet maga. un. Rejtett tanterv: - személyközi kapcsolatok megtapasztalása, - alapvető értékválasztások megszilárdulása, stb. (Felvinczi)

Aktuális helyzetkép A éves középiskolás fiatalok kb.: 65% fogyaszt alkoholt illetve kábítószert szabadidejében 2012-ben visszaélés kábítószerrel bűncselekmények száma 5219 volt (2013, Drogfokuszpont N.jelentés) 17., 38., 81 oldal) 2012-ben közel 5916 hozzátartozók sérelmére elkövetett erőszakos bűncselekményt regisztrált az igazságügyi statisztika (BM - Koordinációs és Statisztikai Osztály, 2014) az iskolások 45%-a 20 főnél nagyobb átláthatatlan, felszínes kapcsolatokkal jellemezhető primer csoportokban éli társas életét (Vingender, 1998)

Magyarországi adatok, HBSC, 2010 (vita az adatokról, lásd Figula) iskolai bántalmazásban érintettek: Elkövetőként a tanulók 15%-a Áldozatként a tanulók13%-a Minden 10. diák elkövető-áldozat A diákok 8,4%-át rendszeresen (hetente) bántalmazzák Ebből: a fiúk 4,8 % Lányok: 3,6% VEREKEDÉS: A gyerekek 45%-át érte az előző évben fizikai konfliktus

Magyarországi adatok, Figula féle vizsgálat 2003 (505 fős minta) Megoszlás Fő% áldozat13226,14 elkövető6512,87 Elkövető - áldozat13426,53 Szemlélő17434,46 összesen505100,0

Magyarországi adatok, Figula féle vizsgálat 2003 (505 fős minta) Az áldozatok aránya igen magas a és évesek körében Az elkövetők aránya legmagasabb a vizsgált mintában a évesek körében az idősebb tanulók szinte természetesnek tartják, hogy „joguk van” minden különösebb ok nélkül a kisebbek zaklatására, bántalmazására. Nem találtak szignifikáns különbséget a városi és a községi iskolákba járó tanulók körében egyetlen szerepkörben sem.

fiatalkori probléma viselkedés szindróma (Jessor, 1977, 1991) számos egészségre kockázatos magatartás illetve az addiktív viselkedésformák szorosan összefüggnek egymással, és egyfajta tünet együttest hoznak létre -bűnöző viselkedés illetve egyéb normasértő cselekedetek, korai / védekezés nélküli szex -alkohol használata, probléma ivás, dohányzás, egyéb tiltott kábítószer használat - agresszív, antiszociális viselkedés, iskolai beilleszkedési és tanulási nehézségek

Kockázati tényezők hiányzó szülői felügyelet = kontroll hiánya (a gyerek helytelen viselkedését nem tudják kijavítani) a fiúkat egyedül nevelő anyák szűkös lakáskörülmények (nem tud mozogni, nincs tere = frusztráció → agresszió) szűkösség, szegénység, munkanélküliség → kevés öröm, szülő ideges → agresszió szülői agresszió – különösen ha a gyermek felé irányul Egyik szülő bántalmazza a másikat

Kockázati tényezők frusztráció csak akkor figyelnek a gyermekre ha agresszív szabályok nélküli elhanyagolás (hideg/engedékeny) burokban nevelt gyerek, túlzott féltés → külső világ: kudarc => belső agresszió, kitörési vágy (meleg/korlátozó) „agresszív gyerek” címke (ez a rejtett elvárás) hiperaktív gyerekek erőszakos példakép Média erőszak (vitatott)

Kockázati tényezők csökkent önértékelés (fogékonnyá teszi a gyereket az azonos korúak csoportjából érkező negatív hatásokra) nemzedékről nemzedékre átadódik a szülői erőszak, mint normális nevelési magatartás

Kockázati tényezők (más felosztás szerint) Családi Kockázati tényezők szülői bevonódás és melegség (meleg, elfogadó, de korlátokat is szabó attitűd) hiánya túlságosan engedékeny szülői nevelési stílus szülői felügyelet, kontroll hiánya kemény, fizikai fegyelmezés szülő minta a megfélemlítő viselkedésre viktimizált testvérek

Kockázati tényezők (más felosztás szerint) Kortárs kockázati tényezők zaklató, bántalmazó barát(ok) olyan barát, akinek pozitív attitüdje, véleménye az erőszak kapcsán olyan kortársak, akik szociális státuszuk megerősítésére vagy megtartására, vagy a velük szembeni zaklatás/ gúnyolódás elkerülése használják a bántalmazást

Egyéb tényezők: iskolában tapasztalható (virágzó) zaklatás, megfélemlítés, amely ellen a személyzet nem lép fel illetve amely kezelésére, megelőzésére nem rendelkezik stratégiával és nem is gondoskodik kellően a diákság szabadidős felügyeletéről (pl.: szünetekben iskolaudvaron) társadalomban elterjedt, nem megkérdőjelezett minták a zaklatásra, megfélemlítésre az unalom ellen használt, kortársak által jutalmazott szociális agresszió (különösen lányok esetében)

Védőfaktorok csoportosítása Egyéni szintűek: Érzelmi szintűek: optimizmus boldogság Megelégedettség Motiváció szintűek: önmegvalósítás belső motiváció (intenzív kutatások a tanulási motiváció kapcsán) Kognitív szintűek: bölcsesség Kreativitás érzelmi intelligencia eredetiség médiatudatosság

Védőfaktorok csoportosítása (sok féle felosztás létezik) Társas készségek (elősegítik az interperszonális harmóniát) empátia proszociális viselkedés kommunikációs készség közösségi hatóképesség Társadalmi szintűek tolerancia méltányosság szolidaritás

Védőfaktorok csoportosítása (más felosztás szerint) egyéni szintű védő faktorok optimizmus élettel való elégedettség élet értelmébe vetett hit én-hatékonyság (hit, hogy amit akarok végre is tudom hajtani) (Rácz, o.) önszabályozott viselkedés (környezethez való alkalmazkodással) jövő orientáció társas szintű védőfaktorok közösségi hatóképesség szociális coping társadalmi szintűek család Vallás

Családi Szülők szenvedélyszer használta (tartós) Válás, egyszülős család Súlyos deprivációk a szülő-gyermek kapcsolatában (pl.: szülő gyakori távolléte, családon kívüli nevelkedés, pszichiátriai beteg szülő) Agresszió a családban (rendszeresen ismétlődő verbális/fizikai) Fizikai és szexuális bántalmazás előfordulása a családon belül (szülő vagy gyermek sérelmére)

Családi Nevelési diszfunkciók (túl engedékeny, túl korlátozó, stb) Nevelési diszfunkciók (túl engedékeny, túl korlátozó, stb) Feldolgozatlan családi pszichotrauma: Feldolgozatlan családi pszichotrauma: Olyan érzelmi megrázkódtatás, amely a család egészét érinti ( üldöztetés elszenvedése – történelmi traumák, stb.) Olyan érzelmi megrázkódtatás, amely a család egészét érinti (haláleset, munkanélküliség, súlyos betegség, üldöztetés elszenvedése – történelmi traumák, stb.)

Egyéni Szorongás, agresszió magas szintje, düh Depresszió Elégtelen coping (megküzdő viselkedés) Rossz realitás érzés (túlféltett gyerek) Egocentrikus, infantilis viszonyulás Iskolai kudarcok (!) Kirekesztettség, perifériás helyzet közösségekben (!) Negatív önértékelés (!)

Kortárs kapcsolatok Deviáns kortársak (különösen, ha szerfogyasztás a norma a csoportban) Pozitív kortárs hatások hiánya Mély elköteleződés ilyen deviáns csoporthoz illetve korai hatás (12 éves kor alatt) Felfokozott várakozás a szerhasználattal kapcsolatban, mítoszok

Védő tényezők (ezek itt az ismertebbek, később további részletezés) Biztonságot nyújtó és támogató kapcsolatrendszer (!) Feladat teljesítés (teljesíthető, életkorának megfelelő, jutalmazott) Fordulópontok jó felhasználása (kudarcok feldolgozása; kamaszkor jó megoldása) Lehetőségekhez való hozzáférés (iskola, munkahely, kortárskapcsolatok – ne legyen zárt család!)

Kockázati – védő tényezők (részletező tábla) Kockázati tényezőkTERÜLETVédő tényezők Gyenge iskolai teljesítményTanulásJó kapcsolat a tanárokkal Csekély tanulási vágyTanulásErős tanulási vágy Alacsony kötődés az iskolához TanulásMagas szülői elvárások a képzettséggel kapcsolatban Hiányzás, lógás, kimaradásTanulásMagas iskolai végzettség Minimális formális támogatás TanulásMegfelelő formális támogatás az oktatásban