GAZDASÁGI INFORMATIKA 6. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kliens-szerver architektúra
Advertisements

RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Humán rendszerek, közszféra
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
AZ INFORMATIKAI BIZTONSÁG
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A hitelintézeti számvitelre vonatkozó szabályozás
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Ingyenes oktatás a tőzsdéről – a Tőzsdén
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Informatika a felsőoktatásban augusztus Debrecen A Magyarországon alkalmazott könyvtári szoftverek értékelése a többtényezős döntéshozatal.
Logisztika 6.előadás.
Az e-kereskedelem (e-business)
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Kontrolling házi dolgozat
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Biztosítók irányítási rendszere
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.

A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Minőségbiztosítási ismeretek
Információs rendszer fejlesztése 1. előadás
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
R.F.Q. Request For Quotation. 2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok.
Hálózatok a mai világban
Modern megtakarítási formák kezelése e-banking felületeken
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Biztonságos szoftverfejlesztés kipipálva!? TickIT követelmények
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Tűzfal (firewall).
avagy a zártság dilemmái
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
GAZDASÁGI INFORMATIKA 2. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet.
Nagyvállalati dokumentumkezelés 2. Fejér Gábor PYLON KFT DMS megoldás nyílt forráskódú környezetben – az XDocs rendszer.
„Információvédelem menedzselése” XIV. Szakmai Fórum Budapest, január 19. Törvényi előírások az informatikai rendszer védelmére a pénzügyi szervezeteknél.
BEVEZETŐ „Évente 243 milliárd euró elpazarlását és 15 millió fa kivágását lehetne megelőzni azzal, ha az unióban általánossá válna az.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
Beszerzések hatékonyság növelése
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Típusos kockázatértékelési algoritmusok a szervezetek működési sajátosságainak figyelembe vételével Tarján Gábor.
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
Informatikai rendszerek lassulása - a tervszerű archiválás hiánya?
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Az INTEGRÁLT RENDSZER Több egymáshoz kapcsolódó, egymást kiegészítő biztonsági rendszer összessége, szoftver és hardver elemekből felépítve.
Előadás másolata:

GAZDASÁGI INFORMATIKA 6. BMF KGK Szervezési és Vezetési Intézet

Szolgáltató cégek integrált vállalatirányítási információs rendszerei (bankok, távközlési szolgáltatók, utazásszervezők, biztosítók) A különböző tranzakciók adatai közvetlenül, elektronikus formában jelennek meg a vállalati információs rendszerekben. Jelentős infrastrukturális igényük van; kezelői számítógépek, lokális és adatkommunikációs hálózatok, szerverek, távközlési egységek. Az informatikai jelenléte a vállalati összteljesítmény szempontjából stratégiai fontosságú.

Szolgáltató cégek vállalatirányítási információs rendszereinél alkalmazott alapelvek Csak olyan szolgáltatás valósítható meg, ill. forgalmazható, amelyet az információs rendszer kezelni és számlázni képes! Az adott szolgáltatásról, annak vevői fogadtatásról külön marketingkutatás nélkül juthatunk információhoz (pl. a szolgáltatás igénybevételének időbeli és földrajzi megoszlása…)

Bankok csoportosítása nemzeti bank – jegybanki funkciók tisztán (bankok számlái, jelentések, monetáris politika) kereskedelmi bank – teljes körű szolgáltatások (lakossági üzletág kiteljesedése) speciális pénzintézet – befektetések, beruházások, nyugdíjpénztár, lakástakarék pénztár (speciális műveletek) elszámoló-ház – pénz- és tőzsdei forgalom mögött lévő áru és pénz elszámolása tőzsdei bróker cégek – speciális kereskedési rendszerek, saját ügylet és ügyféli megbízás elválasztása értékpapír kibocsátók - részvények, kötvények könyvvezetése, társasági események kezelése Magyar Posta – készpénzforgalom…

Banki információs (informatikai?) rendszerek – sajátosságok 1. Az informatika stratégiai fontosságú => az informatikai vezető beleszól a pénzintézet irányításába… Az információs rendszerek üzemeltetését saját szervezet vagy külső vállalkozás végzi (outsourcing)… Kész rendszer megvétele + adaptáció v. saját fejlesztés itt is kérdés… A válasz függ a nagyságtól és tulajdonosi körtől is…

Banki információs (informatikai?) rendszerek – sajátosságok 2. Eltérnek más adatfeldolgozó rendszerektől; magas „belső” és ügyfél által „generált” tranzakció szám „szabványos” műveletek központ-fiók kommunikáció az adatfeldolgozás tárgya a „pénz” térbeli és időbeli megfelelőség… biztonsági kérdések (fizikai biztonság, üzemeltetés, illetéktelen hozzáférés…)

Nagy tömegű, szabványos banki művelet szabványosított folyamatok, dokumentumok, tranzakciók és eljárások (bankon belüli és nemzetközi szabványok alkalmazása…) adatok gyűjtése, ellenőrzése, időbeli feldolgozása és megjelenítése adattárolás (mentés), visszakereshetőség min. 5 évig

Központ-fiók kommunikáció gyakori adatcsere és funkcionális megosztottság támogatása egységes fiók-rendszerek a szolgáltatás és az IT területén… kettős nyilvántartás a fióknál és a központban (árnyék könyvelés)

Fizikai és logikai biztonság értéket tároló helyek (pénztárak, értéktárak, trezorok, pénzfeldolgozók) védelme az információs rendszerek „környezeti” védelme (épületek, számítóközpontok, adathordozók…) munkaállomások és adatfeldolgozó helyek védelme adatvédelem (személyes adatok, üzleti adatok, banktitok) alkalmazás szintű védelem (naplózás) hozzáférési és jogosultsági rendszerek mentési és archiválási rendszerek külső (internet) és belső hálózat (intranet) összekapcsolódása

Az üzemeltetés biztonsága (ld. később is…) hardver és szoftver kiválasztás egységesítés, homogenizálás help-desk, hot-line belső és külső felhasználóknak support szerződések emberi erőforrás folyamatos oktatása (fluktuáció) és továbbképzése szoftver-verzió cserék back-up rendszerek használata tervek, eljárások, módszerek krízis és katasztrófa helyzetek kezelésére irodatechnika üzemeltetése outsourcing határai, hatékonysága, gazdaságossága

Veszélyforrások a bank alkalmazottai (ügyintézők, üzemeltetők) és az ő tudásszintjük, a bank beszállítói, szolgáltatói (pl. szoftverházak), a bank ügyfelei (home-banking, szolgáltatók biztosítók), térbeli és időbeli elkülönülés a szervezeti egységek között, Internet és intranet összekötése, közüzemi szolgáltatók (áram, telekommunikáció, víz, gáz) számítástechnikai eszközök megbízhatósága, dokumentálatlanság (rendszerterv, hw. eszköz doku., felhasználói és üzemeltetői „kézikönyvek”, használati utasítás ügyfélnek…) szándékos károkozók, hackerek, adat-halászat…

Védekezés vírusvédelem rendszermódosítás, verzióváltás, szerviz, hw. és sw. karbantartás és csere szabályozott rend szerint… rendszerfelügyelet (belső és szállítói is…) belső és külső help-desk szabályozott adathordozó, segéd- és kellékanyag ellátás adat megsemmisítési eljárások alkalmazásokba beépített ellenőrzések

Bankok, pénzintézetek csoportosítása informatikai szempontból 1. Kis bankok - speciális szolgáltatások, 1-10 fiók, napi tranzakció szám és az ügyfélkör ezres nagyságrendű (pl. takarékszövetkezetek, befektetési bankok, speciális hitelintézetek) egy központ, centralizált rendszer, nem önálló fiókok, speciális programok, terminál emuláció a fiókban, közvetett csatlakozás az országos és nemzetközi rendszerekhez

Bankok, pénzintézetek csoportosítása informatikai szempontból 2. Közepes bankok – teljes körű szolgáltatás, fiók, országos méret, ügyfél és napi tranzakció (országos méretű kereskedelmi bankok) egységes, integrált banki információs rendszer a központban és a fiókokban, osztott adatfeldolgozási elvek (bizonyos feladatok már csak fiók szinten), saját adatátviteli hálózat, országos és nemzetközi rendszerekhez való közvetlen csatlakozás

Bankok, pénzintézetek csoportosítása informatikai szempontból 3. Nagy bankok – „nemzetközi” méretű kereskedelmi bankok, 100-nál több fiók, nél több ügyfél és napi tranzakció központi nagy kapacitású rendszer hierarchikus, osztott, többszintű adatfeldolgozó rendszerek többszintű kommunikációs hálózat egységes fiók szintű „programcsomagok” országos és nemzetközi rendszerekhez való közvetlen csatlakozás

Vállalati információs rendszerekkel (leginkább ERP…) szemben támasztott követelmények 1. grafikus felhasználói felület (GUI), a bevezetést támogató konzulensek beszéljék a felhasználók nyelvét, részletes leírás (kézikönyv és on-line help), egységes kezelői felület, nyitott architektúra, tetszőleges input választás lehetősége, szabad operációs rendszer választás, más alkalmazások integrálási lehetősége, kliens/szerver hálózat, rendszerfelügyelet és jogszabálykövetés a szállító részéről.

Vállalati információs rendszerekkel (leginkább ERP…) szemben támasztott követelmények 2. hibatűrés, bevitt adatok lehetőség szerinti szintaktikai és szemantikai ellenőrzése, érthető, értelmezhető hibaüzenetek, jogosultsági rendszer kidolgozásának lehetősége, választási lehetőség az információ megjelenési formái között, relációs adatbázis-kezelés, több nyelv és valuta együttes használatának lehetősége.

A kiválasztás szempontjai Kizáró szempontok – alapkövetelmények, amelyeket az információs rendszernek teljesítenie kell (precíz megfogalmazás…) Soroló szempontok – kívánatos jellemzők megadása Hierarchikus szempontrendszer kialakítása csoportmunkában felhasználói és üzemeltetői elvárások pénzügyi, gazdasági szempontok szállító és szolgáltatásainak értékelése

Felhasználói és üzemeltetői elvárások 1. Funkcionalitás folyamatnak való megfelelés, specifikációnak megfelelő működés, adat és programhelyesség, szabványoknak, jogi szabályozásnak megfelelő működés, szállítótól független továbbfejlesztési lehetőség… Használhatóság ergonómia, tanulhatóság, működtethetőség, felhasználói dokumentáció minősége, redundancia mentesség… Nyitottság, együttműködési képesség operációs rendszer, adatbázis-kezelés, kommunikációs képesség, illeszthetőség a meglévő IR elemekhez Megbízhatóság hibatűrés, helyreállíthatóság, hiba előfordulás, rendelkezésre állás

Felhasználói és üzemeltetői elvárások 2. Karbantarthatóság és hordozhatóság hibajavítás vagy módosítás erőforrás igénye, tesztelhetőség, adaptálhatóság, telepíthetőség, helyettesíthetőség, karbantartás és mentés erőforrásigénye, rendszerdokumentáció minősége Hatékonyság adatfeldolgozás sebessége (válaszidők), hw. erőforrás kihasználás, kapacitásadatok, alkalmazott hw. és sw. megoldások korszerűsége és célszerűsége Biztonság és integritás információáramlás, keletkezés felügyeleti lehetősége (naplózás), védelem jogosulatlan felhasználók ellen, biztonsági funkciók tesztelhetősége, kriptográfiai lehetőségek, kommunikáció megszakadás és információvesztés elleni védelem, felhasználók, üzemeltetők azonosítása, hitelesítése

Pénzügyi és gazdasági szempontok Árak rendszertervezés és adaptálás, hw., sw., egyéb kapcsolódó szolgáltatás Fizetési feltételek fizetési határidő, kötbér, megajánlott ár érvényessége, engedmények, fizetési ütemezés, időszakonkénti áremelés mértéke Költségek bérleti díjak, karbantartás (hw. és sw. követés), tanácsadás, információs rendszer üzemeltetés, bizonyított költségmegtakarítás a rendszer használata esetén…

Szállító és szolgáltatásainak értékelése Szállító általános megítélése referenciák, auditált minőségirányítási és biztonsági rendszerek megléte, elfogadott fejlesztési módszertanok használata, együttműködési készség, szállító szervezeti tagsága, szakembergárda, alvállalkozói háttér, pénzügyi adatok (eredmény, mérleg-főösszeg, alaptőke…), szállítói kapacitás (párhuzamosan futó munkák) Szállító vállalása, kapcsolódó szolgáltatások szállítási és üzembehelyezési határidő, szavatosság, jótállás, termékfelelősség, bevezetési projektmódszertan használata, betanítás, adatbázis áttöltés, létrehozás, tesztállomány biztosítása Telepítés után nyújtott szolgáltatások szoftverkövetés, hibaelhárítás, utólagos egyedi igények kielégítése, tanácsadás, szerviz, alkatrészellátás, együttműködési készség a változáskezelésben

Informatikai megoldások és vásárolt információs rendszerelemek összehasonlító értékelése (Combinex módszer alapján) 1. Többszintű, lehetőleg „mérhető” szempontrendszer összeállítása 2. Szempontok súlyszámainak megadása (az összes súlyszám „összege” 100%, ill. 1 – több szakterület összehangolt munkája szükséges…) 3. Szempontok szerinti osztályozás, ill. pontozás (elméletben ig, a valóságban ig…) 4. Súlyozott pontszámok (súlyszám * pontszám…) megállapítása szempontonként 5. Az alternatívák súlyozott pontszámainak összege adja meg a végső sorrendet…

Kiválasztás Pályáztatás írásos, nyilvános pályázati felhívás rövid követelményjegyzékkel, a kiértékelésnél általában hiányzik a személyes kapcsolat a szállító jelöltek és a megrendelő között, csak jól specifikált eszközökre, szoftverekre javasolt. Versenyeztetés fontos a megrendelő és a jelöltek közötti kommunikáció, nem eszközt vagy megoldást, hanem szállítót választunk…, általában többfordulós, lehet nyílt vagy zárt…