1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, 2015. szeptember 28, Zalaegerszeg.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László.
A gabona felhasználási lehetősége alternatív üzemanyag előállítására. Előadó: Vancsura József elnök Petőházi Tamás titkár.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
GOP pályázat Innovatív magyar fejlesztés a "0" emisszió jegyében magyar busz = magyar munkahely
Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
Energia témakör tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A legelterjedtebb energiahordozók.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Energiatermelés külső költségei
Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Energia és környezet.
Villamosenergia-termelés (és elosztás) Dr
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Otto motor.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Széchenyi István Egyetem
Automata sebességváltók
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Villamos és hibrid kishaszonjárművek hajtás problémái
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
A közlekedés és levegőszennyezés; A szmog
Közlekedés – energia – jövő - kihívások és megoldások - Dr. Fónagy János államtitkár, NFM Válságkezelés és váltóállítás A Magyar Közgazdasági Társaság.
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Globális problémák.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Dr. Emőd István egyetemi docens BME Gépjárművek Tanszék
Wankel-motor Működési elve Szerkezeti felépítése
A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014
A belsőégésű motor részei és működési elve
Napelemek használata közúti járműveken
Kalorikus gépek elméleti körfolyamatai
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Magyar CIVINET harmadik találkozója Debrecen, Gertheis Antal, Városkutatás Kft. / Magyar CIVINET Titkárság.
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok üzemeltetési tapasztalatai Magyar CIVINET 5. találkozója Zalaegerszeg Szeptember Köszönti.
MOSONSZOLNOKI SZÉLERŐMŰ PARK A szélerőművek üzemeltetésével kapcsolatos gyakorlati tapasztalatok Előadó: Papp László
A hidrogén és a metanol, mint energiatárolási lehetőség.
Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal (1.1 fejezet) Nyerges Ádám BME, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Megvalósult napkollektoros rendszerek a gyakorlatban Gázközösség szakmai nap, Szekszárd, Varga Pál alelnök, cégvezető.
A gázüzemű járművek elterjedése és emissziós összehasonlító vizsgálata PEMS berendezéssel Szabados György Budapest, augusztus 30. IFFK konferencia.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
Járművillamosság-elektronika
Online kopásmérés belső égésű motor vezérműláncán
Hidrogén energetika Pataki István.
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
„Közlekedés és környezetvédelem”
Előadás másolata:

1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg Alternatív hajtóanyag Villanymotoros hajtás Akkumulátoros Hibrid Tüzelőanyag-cellás

2 2 Miért kell alternatívát keresni? FORRÁSOK KIMERÜLÉSE KÖRNYEZET- SZENNYEZÉS globális CO 2 H 2 O lokális CO HC NO x PM PbO regionális SO 2 SO 3 NO x „A kőkorszak nem azért ért véget, mert elfogyott a kő!”

3 3 Károsanyag-kibocsátás csökkenés A CO 2 -kibocsátás viszont a legutóbbi évekig nőtt! A járműhajtás alternatívái

4 4 Alternatívák kiválasztásának szempontjai Számtalan, gyakran ellentmondó követelmény

5 5 A járműhajtás alternatívái Alternatív motorhajtóanyagok Gázok Biohajtóanyagok Szintetikus motorhajtóanyagok Villamos áram

6 6 A járműhajtás alternatívái Alternatív motorhajtóanyagok

7 7 A járműhajtás alternatívái Akkumulátoros járműhajtás Akkumulátor minden járműben van! Akkumulátoros Hibrid Tüzelőanyag-cellás

8 8 A járműhajtás alternatívái Hajtóanyagok összehasonlítása 500 km megtételéhez szükséges hajtóanyag és tárolórendszer tömege és térfogata

9 9 A járműhajtás alternatívái CO 2 -kibocsátás és villamos áram termelés 2009-es adatok alapján

10 Egyéb tulajdonságok összehasonlítása

11 A járműhajtás alternatívái Hibridek Akkumulátoros Hibrid Tüzelőanyagcellás

Hibridhajtás energiaegyensúlya A sárga és a kék területeknek azonosnak kell lenniük

13 Volvo 7900A 2015-ben A BKK Budapest közlekedésében Volvo 7900A csuklós hibrid autóbuszokat helyezett üzembe. Ezek a buszok párhuzamos hajtáselrendezésű, teljes (full)hibridek. A hajtásrendszer a pótkocsiban, a kereke mögött van elhelyezve, a pótkocsi kerekét hajtja (tolócsuklós)

14 Volvo 7900A A jármű hajtásrendszere tengelykapcsoló

15 Volvo 7900A A hajtásrendszer elemei DízelmotorDízelmotoros hajtás 6 hengeres 310 LE Emőd István

A dugattyús és a villanymotor együttműködése A két gép nyomatéka összeadódik

17 Volvo 7900A A hajtás elrendezése a pótkocsiban Emőd István

18 Mercedes-Benz Citaro G Blutec Hybrid 2014 tavaszán 25 db. Kecskeméten

19 Soros hibrid, kerékagymotorokkal Mercedes-Benz Citaro G Blutec Hybrid

20 Összehasonlítás Hagyományos hajtás 6 hengeres 299 LE Hagyományos hajtás 6 hengeres 310 LE

21 Elektrohibrid = Plugin hibrid Akkumulátoros hajtás = dízelmotor Elektrohibrid és akkumulátoros hajtás

22 A járműhajtás alternatívái Hibrid – Plugin hibrid – Akkumulátoros hajtás

23 Autóbuszok célszerű felhasználási területe

24 Belsőégésű motor optimális tartományai A benzin fajlagos energiasűrűsége: > W·h/kg Teljesítmény- és energiatárolás

25 Szuperkondenzátoros hibrid Max. teljesítmény: 200 kW Energiatartalom: 0,4 kW·h Tömeg: 500 kg 0,4 kW.h/200 kW = 0,002 h = 7,2 s Soros hibrid

26 A járműhajtás alternatívái Tüzelőanyag-cellás járműhajtás Akkumulátoros Hibrid Tüzelőanyag-cellás

27 A járműhajtás alternatívái Energiaátalakítás hatásfoka

28 A járműhajtás alternatívái Alternatívák jövője USA scenárió

30 Klimakatasztrófa A globális felmelegedés megdönthetetlen bizonyítéka A járműhajtás alternatívái