A kétütemű dízelmotor felépítése, működése, modern alkalmazásai
Varga Róbert III. éves gépészmérnök hallgató Dr. Szlivka Ferenc Egyetemi tanár, k onzulens Dunaújvárosi Főiskola Műszaki Intézet Gépészeti Tanszék Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Saját tapasztalatok NOHAB-GM alapítvány tagja vagyok négy éve rendszeresen segítek a mozdony helyreállításában, karbantartásában, természetesen a szabadidőm rovására. saját tapasztalatokat szereztem a motor és a mozdony átvizsgálásáról, üzemeltetéséről. Emiatt kezdem érdeklődni a kétütemű dízelmotorokkal kapcsolatban Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Alkalmazások Hajózás Nagyszámban alkalmazzák, mivel jobban igazodik a motor karakterisztikája a hajócsavar teljesítmény szükségletéhez. Vasút A világ vasútjain a General Motors kétütemű dízelmotorjait alkalmazzák legnagyobb darabszámban dízel-villamos mozdonyokon. Mivel ez a leggyakrabban előforduló kétütemű dízelmotor, ezért ezt a típust fogom bemutatni Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Fogyasztás összehasonlítása Autó benzinmotorjának effektív tüzelőanyag fogyasztása 300~380 g/kWh Autó dízelmotorjának effektív tüzelőanyag fogyasztása 250~320 g/kWh Kétütemű d ízelmozdony effektív tüzelőanyag fogyasztása 190~240 g/kWh Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
A kétütemű dízelmotor működése a) Öblítés b) Sűrítés c) Munkaütem d) Kipufogás Ez alatt a főtengely csak egy fordulatot tesz meg Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/ CDCD
MODERN KÉTÜTEMŰ DÍZELMOTOR KÉPE Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/ General Motors G3C 3500 kW 1000 f/p
Modern kétütemű dízelmotor metszete Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Root’s fúvó levegőszállítása névleges motorfordulatnál 8,12 m 3 /perc Nyomása 0,5 Bar Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/ Régebbi motorokon alkalmazzák
Turbó kompresszor T-16 Kenőolaj nyomás: 17 Bar Fordulatszám: f/p Nyomás: 1,6 Bar Dízelmotor hatásfoka elérheti a 46%-ot Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Injektor Egybeépített nagynyomású szivattyú és porlasztó Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Vízellenállásos mérés célja A dinamóból és dízelmotorból álló főgépcsoport összehangolása felújítás után Egy ilyen mérésen részt vettem Mérés folyamata:
Vízellenállásos mérés Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
M mérési adatai Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Légszekrény Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Persely hónolása Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/ A henger belső fala látható
A motor működés közben Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
Források: Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/ Electro Motive Division General Motors Corporation: 710G3B/G3C series turbocharged engine maintenance manual 3rd edition 1999 USA Mezei István Nagyteljesítményű dieselmozdonyok Budapest, ts/pp_index.html
Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/