Humanities „Bölcsész vagy? Az jó gáz! Azzal mit kezdesz, mi lesz belőled?” „Are you an arts student? Tough luck. What shall you do, what will become of.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csináljunk üzletet! Avagy,
Advertisements

Winnie the pooh & friends
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Számold meg a fekete pontokat!
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Kliensoldali Programozás
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Közösségi weboldalak és az alumni szervezetek DPR Szakmai Klub I. Hain Ferenc - DPR Szakmai Klub http./
Iskolai internetbiztonsági prevenciós programok – a rendőrség szerepe a felvilágosításban Internet safety preventions at schools – the role of Police in.
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
Ittzés Zsigmond Budapest Airport IT Infrastruktúra manager
SEVEN DONT'S AFTER A MEAL Hét dolog amit nemszabad tenni, étkezés után.
Imagine there’s no heaven, it’s easy if you try, Imagina que no hay Cielo, es fácil si lo intentas Képzeld el, hogy nincs menyország, menni fog, ha.
Minőségügy a mindennapokban
House of the Rising Sun There is a house in New Orleans They call the Rising Sun And it's been the ruin of many a poor boy And God I know I'm one A.
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Ábrahám Károlyné, szül. Varga Erzsébet,
CHINESE Kínai PROVERB Közmondás ( munkatársi csapat épités)
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Tömeges adattárolás kérdései Kazsoki Gábor Országos Széchényi Könyvtár.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
Krónikus regurgitáció Chronic regurgitation A képen látható információk alapján fogalmazza meg mit lát a felvételen és mire gondolna ez alapján! Based.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
Indiai tanmese az elefántról …. “The Blind Men and the Elephant", by John Godfrey Saxe ( ). It was six men.
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
The official language of our country is Hungarian.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
MILYEN EURÓPÁT AKARUNK? 2015: 1 MILLION REFUGEES 2015: 1 MILLIÓ MENEKÜLT.
Személyes információszervezés a gyakorlatban JÁVORKA BRIGITTA ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR – KÖNYVTÁRI INTÉZET.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
A BCD használata üzleti partnerek felkutatásához
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
"Shoes on the Danube Bank”
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Mennyi? 3! Mi 3? Mi mennyi? platformfüggetlen médiamodell.
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Buy Protonix 40 Mg buy generic pantoprazole can i buy protonix over the counter where can i buy protonix buy pantoprazole buy pantoprazole online The main.
Pairwise object comparison based on Likert-scales and time series – the idea of human-oriented science in light of artificial intelligence and value.
Szekció: Pedagógusok és az IKT Vallomások
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Vasas Lívia, PhD december
Csurgalékvíz tisztítás
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
IMAGINE John Lennon.
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Számold meg a fekete pontokat!
Social Renewal Operational Programme
Volunteering in Hollókő
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

Humanities „Bölcsész vagy? Az jó gáz! Azzal mit kezdesz, mi lesz belőled?” „Are you an arts student? Tough luck. What shall you do, what will become of you?”

Too many degrees ? Unemployed graduates (d iplomás munkanélküliség)? Europe: 30% (25-64 age bracket) Magyarország: 22% (1997: 12%) OECD average: 33 % (UK: 41 %, USA 43 %) 2009, aged 20-25: Europe 38% Magyarország: 26% Mass unemployment among humanities grads? Kellenek-e romkocsmákban merengők? – Unemployment rate (UR) Magyarország: 11% – UR among people with degrees: 4% (GVI szerint 3 %) – UR among people with humanities degrees: 4,1% (3,3 %)

„university degrees are too expensive” Yearly cost of HE training: 8518 USD (OECD average:13.728) Personal profit (magánhaszon): men: 11,6 (profit/cost ratio in OECD: 11,3) Profit for the community: Profit/Return rate: 25% (OECD:12%) For men: profit 14,3 times larger than cost (OECD: 3,8%) For women: return rate „only” 8,2 times (OECD: 2,5)

„a diplomások helyzete a legjobb a magyar munkaerőpiacon, foglalkoztatási rátájuk a többi csoporthoz viszonyítva kiemelkedően magas, jövedelmi viszonyaik pedig kiemelkedően jók.” Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) 2015 áprilisi vizsgálatának eredménye Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet nemcsak a felsőoktatásban szerzett diploma, de az érettségi is jelentős bér- és elhelyezkedési előnnyel jár, ráadásul a bérelőny éppen Magyarországon sokkal nagyobb, mint a legtöbb OECD-országban, illetve bármelyik (!) EU- tagországban

Higher education in the state budget 2005 – 160 (billion HUF) (1,4% of GDP-OECD aver.) 2006 – – – – 185,5 (1,1% of GDP) 2010 – 180, – 189, – 157, – 123,5 (0.5% of GDP) State subsidy in 2013 is 56% of the 2009 level Meanwhile: Poland 150% increase, Slovakia 154 % Higher education wages: only Rumania and Bulgaria are behind us

Budget cuts bw Pécs: 9,5 milliárd FT - 46,8% Corvinus: 4 milliárd - 43,3% ELTE: 9,2 milliárd - 40,6% Debrecen:9,3 milliárd- 38,8% Szeged: 6,8 milliárd - 35,4%

Bölcsészet=büfészak? „Azokat a szakokat kell preferálni és támogatni, amelyek valamilyen módon értéktermelők. A mai világban a természettudományok és a műszaki tudományok értéktermelők. A humántudományok, a kultúra nagyon fontos, de nem értéket teremtenek, hanem az embereket gyönyörködtetik, boldogságot adnak” (Klinghammer István, 2013 június 10) azért terjedhet a hülyeség, mert a társadalom jelentős része úgy gondolja, hogy minden egyetemi szakhoz tartozik egy szakma, és ha az adott diplomával rendelkező ember nem abban a szakmában helyezkedik el, akkor ő pályaelhagyó, a pályaelhagyás pedig rossz

Előítéletek - hivatalosan "A felvehető hallgatók létszámának szakcsoportonkénti rögzítése elkerülhetővé teszi, hogy egyes népszerű szakokon végzett diplomások (mint jelenleg pl. a bölcsészek) tömegesen kerüljenek a munkanélküliek táborába.” Felsőoktatási törvénytervezet - indoklás, 2010 „Az egyetemek és főiskolák tömegével, drágán juttatnak olyan diplomákhoz fiatalokat, amelyek nem segítik bekapcsolódásukat a munka világába...Jelenleg a diplomák felére nincs piaci kereslet” (Széll Kálmán terv) „Vannak, akik szerint az oktatás rendszerét úgy kell átszervezni, hogy az állam közpénzéből azokat a képzéseket támogassa elsősorban, amelyekkel valóban el is lehet helyezkedni. Mások szerint az oktatást nem kell a gazdaság igényeihez igazítani. Ön mit gondol?” (Nemzeti Konzultáció)

„humanities degrees are expensive” Terület Normatíva (ezer Ft/hó) Foglalkoztatás (%) Álláskeresés (hó) Economics230882,1 Social scien ,2 Medical587871,9 Humanities230822,5 IT345892,4 sciences345724,2 engineering347862,5 Agricult ,1

„Arts people don’t find jobs” A 2007-ben diplomát szerzőknek 1.9 százaléka nem talált állást azóta Sikeres munkakeresés időtartama (GVI, 2015) Átlag: 3.9 hónap Bölcsész: 4.3 Gazdaságtudomány: 4.00 Informatika: 3.4 Műszaki: 3.5 Jog: 3.8 Agrártudomány: 4.4 Pedagógiai: 3.7 Társadalomtudomány: 4.9 Természettudomány: 4.8 Sporttudomány: 5.00

Emloyment rate (KSH 2015) Humanities: 79% Engeneering: 83% Proportion of managerial of „degree” jobs in these two groups: 71-71%

„unemployment among graduates” Felsőoktatási Stratégia 2015: „a munkaerő-piaci kilátásokhoz képest indokolatlanul magas érdeklődés mutatkozik vagy a képzési kínálat nem igazodik a tényleges igényekhez (egyes gazdasági és humánterületek)”, pedig az FS által gyakorta idézett 2011 ‑ es keltű anyagban feketén-fehéren látható a pedagógusi, jogi és gazdasági szakokon végzetteknek a mérnökökéhez képest jóval alacsonyabb munkanélkülisége. a közép-magyarországi a legmagasabb diplomás munkanélküliség: 10 %. Ebből a bölcsészdiplomások részesedése: 0,55%, a többi régió 5–3,5 % közötti általános diplomás munkanélküliségéből pedig 0,4–0,22 %

“Thus with the year Seasons return, but not to mee returns Day, or the sweet approach of Ev’n or Morn, Or sight of vernal bloom, or Summers Rose, Or flocks, or herds, or human face divine” (John Milton, Paradise Lost, Book Three, lines )

„Not to know what happened before our birth is like remaining children all our lives” (Cicero) „For me, everything is hateful if it only instructs without enhancing our ability to act” (Goethe, Antique and modern)

„Minél többoldalúan alakul ki a befogadóképesség, minél mozgékonyabb ez, s mennél több felülelet nyújt a jelenségeknek, annál többet FOG ÁT az ember a világból, annál több képességet fejleszt magában; minél több erőt és mélységet nyer a személyiség, minél több szabadságot az ész, annál többet FOG FEL az ember a világból... Ahelyett, hogy elveszne a világban, azt inkább magába vonja jelenségeinek egész végtelenségével és aláveti esze egysgégének” (Friedrich Schiller)

„Jelen körülmények közt ahhoz kell ragaszkodnunk, amit én kockázatos gondolkodásnak (riskful thinking) nevezek. Ragaszkodni egyfajta intuitív gondolkodáshoz, amit a mindennapi életben nem engedhetünk meg magunknak, mert totálisan aláásná a mindennapi életünk biztonságát és hatékonyságát. Az intuitív gondolkodás feladata, hogy a világot komplexebbé tegye, hogy mindig új perspektívákkal gazdagítson egy adott diskurzust. Amit tehát a társadalom számára nyújtani tudunk, az a flexibilitás lehetősége, a képesség, hogy másnak képzeljük el magunkat, mint amilyenek pillanatnyilag vagyunk. Azt kéne hangsúlyoznunk: mi vagyunk az a gondolkodás, amely fenntartja a lehetőségét egy nyitott, alakítható, saját alternatíváinak tudatában lévő társadalom működésének.” (Hans Ulrich Gumbrecht, 2011)

Under the present circumstances we have to stick to what I call riskful thinking, a kind of intuitive thinking that we cannot afford in everyday life becasue it would radically undermine the safety and efficiency of our everyday lives. The task of intuitive thinking is to make the world a more complex place, to enrich a certain discourse with ever newer perspectives. Thus, what we can offer society is the possibility of flexibility, the ability to imagine ourselves other than what we are at the moment. What we ought to stress is this: we are the thinking that maintains the chance for the working of a society that is open, malleable, and aware of its own alternatives” (Hans Ulrich Gumbrecht, 2011)

„A leegyszerűsítés szükséges a normális élethez, de nagy szükség van arra is, hogy legyen néhány terület – és nagyon kevés ilyen van –, amely a világ összetettségének fenntartásán és növelésén munkálkodik.” (Hans Ulrich Gumbrecht, 2011) „Simplification is necessary for normal life, but is is also necessary that there are a few areas – and there are very few of them – that work on maintaining and increasing the complexity of the world”

Riskful thinking Ha lenne olyan nyilvánosság,ahol érdemben lehet vitázni a hasznosságról, rámutathatnánk a vitapartnerünk mondataira: látod, mennyire hiányzik a monológodból a gondolati kockázat, látod, hogyan fogalmazol, milyen kirekesztő módon mondod a szót, mennyire nem látsz alternatívát? (KszE)

If there was a public sphere where one could conduct genuine debates about usefulness, one could point at the sentences of our interlocutor: look at the absence of intellectual risk in your monologue, look at the way you articulate your ideas, how your words exclude everything thatb is different, how you fail to see the alternatives. (Kulcsár Szabó Ernő)

„Egy normális társadalom képes felfogni, hogy a független gondolkodás önmagában elegendő érték, és elegendő gyakorlati haszon. Nem kell hozzáhazudni mindenféle mást.” (Hans Ulrich Gumbrecht, 2011) „A normal society is able to understand that independent thought is enough of a value in itself, having sufficient practical use. There is no need to add all sorts of other excuses and lies to this claim.”

Martin Heidegger: „A tudomány nem gondolkodik” („Science does not think”) Natural sciences vs. philosophy, literature, arts, historiography: understanding ourselves, understanding what is „human” Erklaren – Verstehen magyarázat - megértés to explain – to understand

Hannah Arendt: Eichmann Jeruzsálemben (Otto Adolf Eichmann tárgyalása, 1961) „a gonosz banalitása” „Először engedelmeskedj, s csak aztán gondolkodj”; „officialese is my only language” a gonoszság megjelenéséhez elég, ha az emberek gondolkodás nélkül végrehajtják, amit mondanak nekik. „Rögtön tanyát üt a gonoszság abban a térben, amelyet nem vesz birtokába a gondolat.” („A lojalitásom a tisztességem” –SS mottó) George Orwell: Nineteen Eighty-Four

„A természettudósok egy része eleve nem tekinti a társadalomtudományok művelőit magával egyenrangú, komoly szakembernek. Azt hiszik, az általános műveltség elég a megfelelő tájékozottsághoz. Ám ez súlyos tévedés, amelynek következményeit az egész közösség megsínyli. Mindenki retteg a modern fundamentalista vallási mozgalmaktól, mégis kevesen értik, hogy az ezekben rejlő veszélyek feltárásához valláselméleti szakemberekre és vallástörténészekre van szükség. És miként segíthetnénk saját kisebbségeink nyomasztó gazdasági viszonyain, hogyan vehetnénk fel a küzdelmet az előítéletek iszonyatos fenyegetéseivel, ha nincsenek bölcsész szakembereink, akik e problémák pszichológiai, szociológiai, antropológiai, történelmi stb. részleteinek feltárásával nélkülözhetetlen segítséget tudnának adni a megoldások megtalálásához?” (Csorba László történész, 2012 augusztus)

Az amerikai üzleti élet vezetői meglepően nagy számban jártak filozófia szakra az egyetemen. Reid Hoffman, a LinkedIn egyik alapítója, aki az Oxfordi Egyetem filozófia doktori hallgatója volt, egyetemi karrieren gondolkodott, mielőtt a milliárdosi életet választotta volna. (...) Peter Drucker azért maradt 50 évig az üzleti élet egyik legnagyobb guruja, (...) mert például az üzleti kapcsolatokat a Jane Austen regényeiből ismert házassági viszonyokhoz hasonlította.” És így tovább, Bill Gatestől a Google tervezési és filozófiai (!) igazgatójáig, Damon Horowitzig. (Economist 2013 Oct)

„Választottam egy gumiszakot, az angol-német szakot. Tudtam: a két nyelvszak tökéletes arra, hogy bármi lehessek általa. És soha nem tekintettem a nyelvszakjaimat sem célnak, tudtam, hogy csak eszközök ahhoz, hogy majd legyek valaki; áttételes lépcsőfok: tudtam, hogy a két jó nyelvtudás és azok a készségek, amelyeket az angol–német szakon megtanultunk, majd jó lesz valamire. És hogy igazából szuper volt az a kettő így együtt, mert kaptam azt a logikus–racionálist, hogy fel kell építeni egy rendszert fejben – ezt megkaptam a német szakon, a nyelvészeti vonalon –, az irodalmi képzésben angol szakon meg megkaptam azt a fajta nyitottságot, kreatív gondolkozásmódot meg inspiráló légkört, ami szintén nagyon hasznos volt.”

„Amikor először még a hetvenes években Cambridge- ben jártam, rácsodálkoztam, hogy mit lehet kezdeni annyi egyszakos történésszel, mint amennyit ott képeznek minden évben. És a kollégáim akkor azt mondták, nézzem meg, ki ül velem szemben a szemközti bankban a pult mögött: egy történész. Az egyetem alatt megtanult értelmesen kommunikálni, emberekkel bánni, pontosan leírni és megtanulni dolgokat. Értelmes, emberi munkát tud végezni.” (Kenesei István)

„Egy angol szakos diplomával akármit lehet kezdeni utána, erre elég sok példa van. A magyar szak már más kérdés, ilyen szerintem a töri is. Ezek a szakok szerintem tipikusan arra lettek kitalálva, hogy a tanárokat képezzék ki, meg hogy a tudományos munkával foglalkozzanak. Egy magyar vagy töri szakos, ha egyetem közben rájön, hogy nem akar tanítani, nem tudom, mit tud magával kezdeni, őszintén. Egy nyelvszakos bölcsészdiplomával akármit csinálhatsz, az biztos. De sok olyan szak van, amely megköti az ember kezét. Ha közgazdász diplomád van, de nem akarod azt csinálni, azzal sem tudsz mit kezdeni.”

– „Szerintem a bölcsészdiploma a legkonvertálhatóbb megszerezhető diploma. A nyelvszak különösen előny. Ha valaki egy bölcsészképzésben tevékenyen vesz részt, akkor olyan tudásra tesz szert, ami elég átfogó. Nem véletlen, hogy most is nagyon sok bölcsészt alkalmaznak teljesen különböző szakirányokban, hiszen egy bölcsész nagyon „simulékony” tud lenni, jól megállja a helyét különböző helyzetekben. Pontosan amiatt, mert nagyon sokféle világtapasztalattal megismerkedett az egyetem során, ha azt jól végezte el. Úgymond már szerzett tapasztalatokat, ha nem is közvetlenül, de közvetett módon, és szerintem emiatt ez életképes szakma. Nem azt mondom, hogy nagyon könnyű az út, de aki motivált és akinek vannak tervei, tudja, hogy mit szeretne, annak sok út megnyílhat. Inkább az a probléma, hogy kevesen tudják, mit szeretnének, de ezzel együtt is el lehet helyezkedni.”

„literature may in fact provide us with the best equipment for living in the real world that we are likely to get” (Kenneth Burke)