DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS E-LEARNING KERETRENDSZEREK Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda
HEFOP 3.1 Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztése (3.1.1 Konzorcium – Sulinova, OKI, Educatio) 3.2 A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése – komponens: Új szakképzési szerkezet (3.2.1 Konzorcium – NSZI, Apertus, Educatio)
HEFOP HEFOP Egységes irányítási rendszer (3.1.1) Digitális tananyagok Közismereti tananyagok Szakképzési (kiegészítő) tananyagok Moduláris pedagógus továbbképzési rendszer E-learning infrastruktúra Tartalom menedzsment (SDT) Tanulás menedzsment (EDUCATIO - LMS)
HEFOP Digitális tananyagfejlesztés Informatika (1-12. évfolyam) Hazai és külföldi „jó gyakorlatok” –Felfedezők, expedíciók, nagyvárosokat bemutató (mm)adatbázis –Interaktív növényhatározó –Interaktív emberi test –Földtani adatbázisok –Fizika (7-12. évfolyamig) – animáció, szimuláció –Biológia (7-12. évfolyamig) – animáció, szimuláció –Kémia (7-12. évfolyamig) – animáció, szimuláció –Sulinet Digitális Képtár (MTI képadatbázis) –Sulinet Digitális Kiskönyvtár –Mindentudás Egyeteme –Imagine LOGO IKT alapú közismereti és idegen nyelvi tartalomfejlesztés –Matematika –Magyar nyelv és irodalom –Ember a természetben –Angol nyelv
HEFOP Digitális tananyagfejlesztés APERTUS KÖZALAPÍTVÁNY 17 szakmacsoportban ( 2 kiemelt szakmacsoport ( EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht. Kiegészítő tananyagfejlesztés –„Jó gyakorlatok” –Szimulációk –Moduláris pedagógus továbbképző rendszer
HEFOP Digitális tananyagfejlesztés EDUCATIO Hazai és külföldi „jó gyakorlatok” –Egészségnevelés –Interaktív hegesztés –Interaktív jogi ismeretek –Szakképzési munkafüzet –Sulinet Digitális Mozgóképtár Interaktív szimulációs adatbázis –2 000 db szimuláció (lista: Moduláris pedagógus továbbképzési rendszer –Tematika készítés –Akkreditáció –Digitális tartalomfejlesztés (Jegyzet)
HEFOP E-LEARNING KERETRENDSZEREK Tartalom menedzsment rendszer S ULINET D IGITÁLIS T UDÁSBÁZIS Képzés menedzsment rendszer EDUCATIO – LMS RENDSZER
KOMPLEX E-TANULÁS RENDSZER TANULÁS MENEDZSMENT RENDSZER EDUCATIO-LMS TARTALOM MENEDZSMENT RENDSZER SDT Sulinet Digitális Tudásbázis OKTATÁSI PORTÁLOK, ADATBÁZISOK pl. export/import Felhasználók
Szerzői környezet EDUCATIO – LMS RENDSZER Képzés-menedzsmentrendszer Tartalom-menedzsmentrendszer LMS OKTATÁSI PORTÁL Tanárok Felhasználók Ügyfélszolgálat Forrás: UNITIS Rendszerház Rt.
EDUCATIO – LMS RENDSZER 250 intézmény (TISZK, TIOK) felhasználó EDUCATIO LMS rendszer pilot: ig – üzemeltetés (Educatio) SDT SCORM publikációs konfiguráció – publikáció publikált foglalkozás (elem, kurzus) E-Library szolgáltatás (5500 intézmény) Ügyfélszolgálat felállítása és üzemeltetése (4 000 felhasználó) Szerzői környezet (tananyagszerkesztés) – intézményi mappák Nevesített felhasználók – adminisztráció
S ULINET D IGITÁLIS T UDÁSBÁZIS
Tananyagtartalom-kezelő rendszer (LCMS) Munkafolyamat modul Publikációs modul SDT objektumtár Felhasználókezelő modul SDT RENDSZER KOMPONENSEI Keresőmodul SDT felhasználói felületek SDT Webes felület SDT Tananyagkészítő Egyéb SDT felületek
Objektum tár Publikációs modul Munkafolyamat modul Tananyagszerkesztő Web-es lejátszó Offline lejátszó
Karthágót a föníciai Türosz város telepesei alapították, a leírások szerint Kr. e ben. (A régészeti anyag alapján is elfogadják a 9. századot.) Lakói sémi eredetű punok, akik elsősorban a földközi - tengeri kereskedelemből éltek. Az utak, raktárhelyek biztosítására hoztak létre településeket egészen Szicíliáig, amelyek lassan önálló városokká fejlődtek. Terjeszkedésük révén Észak-Afrikában a rabszolgamunkára alapozott ültetvényes gazdálkodást is bevezették. Államformájuk arisztokratikus köztársaság volt. A vezetésben két csoport érdekei jeletek meg (hol ütköztek egymással), a kereskedelmet kézbentartó és ezért a tengeri uralmat fenntartani és erősíteni kívánó gazdag kereskedőké és a szárazföldi terjeszkedést igenlő nagy földbirtokosoké. Róma és Karthagó versengése az első pun háborúval nem ért véget: Karthágó hamar kiheverte a megaláztatást. Hispánia területének elfoglalásával ásványkincsekhez jutott, majd amikor a 25 éves Hannibál, Róma kérlelhetetlen ellensége elnyerte a fővezéri címet, felkészültek egy újabb háborúra. A második pun háború Kr. e között zajlott. A történelem egyik legkiválóbb hadvezérének tartott Hannibál Itáliában kívánta térdre kényszeríteni Rómát. (A rómaiak szintén idegen földön, Hispaniában és Afrikában kívánták megvívni a döntő csatákat.) ÚJRAFELHASZNÁLHATÓ TANANYAGELEMEK
OBJEKTUMOK Tananyagegységek Tananyagelemek Pedagógiai objektumok Metaadatok Egy objektumra vonatkozó információ objektumok tartalma, tulajdonságai keresés
Szöveg Matematikai képlet Adattáblázat Kép Animáció Mozgókép Hivatkozás Hang Kotta Modell Fogalom Tanterv TANANYAGELEMEK
Tanulási program (TAP) Tanítási program (TIP) Foglalkozás (foglalkozás-gráf) Lap Tevékenység Kísérlet Feladat Példa Program Gyűjtemény Téma Fogalomtár Tananyagvázlat Foglalkozásvázlat Tesztfeladat Tanmenet Egységtár TANANYAGEGYSÉGEK
ElemekFoglalkozásTémaLap Korábban létrehozott lap, foglalkozás, téma
Támogatás a tanárnak és a tanulónak
A digitális tananyag rugalmas felhasználása a képességfejlesztésnek vagy a pedagógiai céloknak megfelelően –A foglalkozások mellett elérhetők módszertani- és tanulási információk –Fogalomtárak és fogalomtérképek a tananyaghoz –Tananyagvázlatok – illeszkedés a tanmenetekhez és segítség a pedagógusnak Különböző oktatási, pedagógiai helyzet, igény, környezet támogatása A digitális tananyagszerkesztés támogatása, testre szabott IKT-alapú anyagok készítése Digitalizált tartalom Technikai metaadatok Módszertani metaadatok Tanári, tanulói utasítások megjegyzések Tananyag- vázlat Foglalkozás- vázlat Gráf, bejárási útvonal SDT szolgáltatásai pedagógusoknak
SDT Tananyag szerkesztő SDT Workflow Client –SDT formátumú tananyagfejlesztés támogatása Jellemzők: –online/offline alkalmazhatóság –nagy erőforrásigény
SDT Tananyag szerkesztő A tananyagszerkesztés technikai lépései 1. OKTATÁSI CÉL ÉS ESZKÖZ MEGHATÁROZÁSA 2. SZERKEZET KIALAKÍTÁSA (tananyagelemek, egységek) 3. META-ADATOK SZERKESZTÉSE 4. GRÁFSZERKESZTÉS 5.. TARTALOM FEJLESZTÉS 6. TESZT SZERKESZTÉS
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda