Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter 2016. május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A VILLÁMOLVASÁS TITKAI
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Természet Szöveg: ©Rába Ildikó Mariann Kép: ©Bauer Andrea.
Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
A tananyagbeosztás lehetőségei
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Komplex Instrukciós Program
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Az informatika mindenkié
Szövegértés-szövegalkotás
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Olvasóvá nevelés – de mivel, kivel?
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
”Babits Mihály a Net-en” Moldován István OSZK MEK osztály Irodalomtörténeti Szimpózium Babits Mihály születésnapján Szekszárd, november.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Gutenberg is e-könyvet olvasna? Dr. Galántai Zoltán október 13. Bevezetés helyett: Az olvasás csupasz gyönyöre: „...valami nagy dolog történt” Miért.
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A világ 7 csodája Egy vidéki iskolában a tanárnő azt a feladatot adta az osztályának, hogy írják le egy papírra: szerintük a mostani világnak mi a 7 csodája?
Kompetensek lettünk? június 27..
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
„Ó, mondd, Te mit választanál…” A tanár felelőssége és lehetőségei a kötelező olvasmányok kiválasztásában Gombos Péter Kaposvári Egyetem HUNRA.
A magyar- és könyvtárostanár együttműködésének felettébb szükséges voltáról a kötelező olvasmányok kiválasztása terén Cs. Bogyó Katalin (magyar- és) könyvtárostanár.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
Kihívások az ötlettől a megvalósításig
Automatikus dokumentum- feldolgozó megoldások
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Tanórai szokásaim 5/14.
Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai.
Závada Pál: Természetes fény Magvető, Budapest, 2014 Készítette: Pfeiffer Tamás István.
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
A MULTIK TÉVEDÉSE Nem minden tini egyforma!* *Az OTP Fáy András Alapítvány szakmai tapasztalatai alapján Schrankó.
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom Cél: Micó című olvasmány feldolgozása Iskola: Munkácsy Mihály Áltanos Iskola 2. osztály Készítette: Vilmanné.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
– Letölthető változat –
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Bemeneti kompetencia mérés
A Pest Megyei Könyvtár rövid hírei
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Kvíz Híres magyar írókról.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Tompa Andrea: Omerta – Hallgatások könyve
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek a netgenerációnak járnak

Helyzetkép Digitális bennszülöttek (Prensky 2001). A változás jelentősége, mértéke óriási. (Flynn-effektus) Hova lett a „reading for fun”? (Greenfield) A kétévesek 92%-ának már van „digitális lábnyoma…” Megváltozott: – a társas viselkedés, – tudásmegosztás, – információs viselkedés, – a kapcsolatgazdálkodás, – az olvasás(mód)… Mindennap olvasók Soha vagy majdnem soha

„Ed DIG ITÁLIA földjén termettek csak a könyvek…” Fűzfa Balázs példája

Hogyan változott az olvasás? Nem a mennyiség csökkent! Infovore-ok vagyunk. „Nem tanulnak meg a gyerekek nyelvi sorozatból saját képet, képzetet alkotni. Gyengül a szövegértés, mert ez a képzetalkotásra épül.” (Gyarmathy 2011) „Az internetezéshez szokott elme”

Hátrányok „Úgy tűnik, a Net erodálja koncentrációs és gondolkodási képességemet. Még ha távol vagyok is gépemtől, elmém továbbra is éhezi a folytonos ingerlést, az információk gyors váltakozását.” (Carr 2011) Digitális demencia? Multitasking vs figyelmetlenség. „Mindenütt lenni annyi, mint sehol sem lenni.” (Seneca) Eltűnik a tekintélytisztelet. Nem, nem úgy töltöttünk le, én szültelek…

MINDEGYIK, jelenleg a közoktatásban lévő diákunk Z! „Az iskola egyelőre nem tud mit kezdeni a digitális kor hatásaival. Az oktatási rendszernek egyelőre nincs konstruktív válasza a megváltozott kultúrára.” (Gyarmathy 2011) Nem használjuk ki a kíváncsiságot. A gyerekek automatikusan követik a kultúraváltást. Ki kitől tanul? Problémák

Mi a baj az irodalomórákkal? Milyen irodalom?... Munkaformák? (KIP) Drámapedagógia. Kreativitás? Irodalmi szelfit keresek Az életrajzok a másodikon vannak…

Kooperatív technikák… Nekünk is változ(tat)nunk kell…

Legalább légy kreatív!

Felmérés középiskolások körében Készítették: Hevérné Kanyó Andrea, Kiss Gábor, Gombos Péter Időpont: 2012 –2013 A megkérdezettek: 9–12. osztályosok. Nem reprezentatív, de… 548 feldolgozott kérdőív (288 lány, 260 fiú). Mi volt a célunk ? – Mit gondolnak a középiskolásokaz olvasásról, az iroda- lomról. – Olvasás – számítógép-használat. – „Befolyásoló tényezők”.

Az eredmények Az internetezés célja?

Az eredmények Mennyit olvasnak?

Az eredmények Összefüggések I. Internetezés vs. Olvasás?

Az eredmények Összefüggések II. Meséltek gyerekkorodban?

A kötelezőkről Az egész magyar oktatási rendszer talán legstabilabb része… MIÉRT? Miért nem olvas(hat)nak ifjúsági regényt a gyerekek? Fekete István, Jókai, Móricz… Interpretáció vs. kanonizáció

A kamaszok és az irodalom Nincs párbeszéd (magyar)tanár és diák között! Nem ugyanazt olvassuk. Új műfajok jönnek (újra) divatba – de nem az iskolában… Hol vannak a KÖZÖS olvasmányok?

Találós kérdés Mi az? Régi, nehezen érthető, tanulságos. AZ IRODALOM…

Az eredmények Szerintem az irodalmi szövegek…

Alapművek