Az Egyház ideológiai harcai. 1.Ókor (emlékeztető) A.Ókori tévtanok. B.Az Egyház válaszai. C.A problémák utóélete. 2.Középkor (összefoglaló) A.Középkori.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
Advertisements

A reformáció.
Száray Miklós: Történelem III. (1. lecke)
Bizánci birodalom.
A PÁPASÁG ÉS A CSÁSZÁRSÁG KÜZDELMEI
Reformáció. Reformáció Kérdés: milyen vallásokat ismertek?
Az Európán kívüli világ
A REFORMÁCIÓ ÉS HATÁSA A MŰVELŐDÉSBEN
A REFORMÁCIÓ FOGALMA A reformáció a 16. században a katolikus egyház megújítására indult mozgalom Előzményei: A nagy földrajzi felfedezések A könyvnyomtatás.
Mária Terézia
Az ellenreformáció és a barokk
A romantika irodalmából
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
A Reformáció Magyarországon
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A keresztény egyház a korai középkorban
A csillagászat keletkezése
 Eleinte a csillagászat csak a szemmel látható égitestek megfigyelésére, és mozgásuk el ő rejelzésére korlátozódott. Az ókori görögök számos újítást.
Berczeli Alex: A jakobinusok összeesküvése
Vallásügy a felvilágosodás korában
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
A jezsuita rend 21/A.
A Biblia.
Európa városi történelme
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Középkori szerzetesrendek
A tridenti zsinat 21/B.
450 éves a Heidelbergi Káté.
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat 2011 esztendő Reformáció nagyhetében.
Galilei és az inkvizíció
Galilei és az Inkvizíció
Készítette:Kereszti Laura
Készítette: Kiss Lili, Kálvin Boglárka, Karácsony Kitti, Papp Réka 7.a
Megszentelt Élet Éve
KISEGYHÁZAK SZEKTÁK Protestáns eredetű vallási (keresztény) közösségek.
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
Pápaság A primátus és az Egyházi Állam. 1.Róma püspökének primátusa A.Meghatározás. B.A pápa hármas méltósága. C.A primátus története. 2.A keleti (nagy)
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Galilei pere. Az inkvizíció  Az inkvizíció irányítója a Szent Hivatal (Sanctum Officium) volt.  Az évi lateráni zsinat állandósította, egyúttal.
Az európaiság szellemi irányzatainak fejlődése a II. világháborúig Európa regionális földrajza Regionális és környezeti gazdaságtan (MSc) 2015/2016, II.
A középkori Nyugat születése Tk. 21. anyag. Előzmények  A Nyugat-Római Birodalom hanyatlása –a kereskedelem drasztikus visszaesése –a városok gyors hanyatlása.
II. Vatikáni Zsinat „Ecclesia semper reformanda”.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A felvilágosult abszolutizmus
Az európaiság szellemi irányzatainak fejlődése a II. világháborúig
Kialakulása, nyugati és keleti
A Szent Szövetség Európája
A reformáció főbb irányzatai
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Ókori hitviták.
Cseh- és Lengyelország
A reformáció.
A reformáció hatása Michelangelo művészetére
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
REFORMÁCIÓ.
a politikai liberalizmus és a Katolikus Egyház – Lamennais fordulata
FELEKEZETI EGYHÁZJOG 2017/2018. KRE/ÁJK november – december.
6. ÉVFOLYAM – ÁBRÁK-KÉPEK
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
HILDEGARD VON BINGEN ( )
Az európaiság szellemi irányzatainak fejlődése a II. világháborúig
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Az Egyház ideológiai harcai

1.Ókor (emlékeztető) A.Ókori tévtanok. B.Az Egyház válaszai. C.A problémák utóélete. 2.Középkor (összefoglaló) A.Középkori eretnek- és reformmozgalmak. B.Egyházi reakciók. C.E mozgalmak hatástörténete. 3.Reneszánsz és reformáció A.Vitatott perek. B.Reformátorok és protestáns egyházak. C.Egyházi válaszok és reformtörekvések. 4.Újkor (modernitás) A.Felvilágosodás, forradalmak – liberalizmus. B.Alkalmazkodás és elutasítás…

1. Ókor (emlékeztető) A.„Tévtanok” az ókorban.  Az Egyházon kívül: gnoszticizmus: Legelterjedtebb a – dualista – manicheizmus.  Az Egyházon belül: Arianizmus: Szubordinacionista szentháromságtani nézet.Arianizmus: Szubordinacionista szentháromságtani nézet. Nesztorianizmus: Ún. „megkülönböztető” krisztológiai modell.Nesztorianizmus: Ún. „megkülönböztető” krisztológiai modell.

B.Az Egyház válaszai: a hitvallást kiérlelő zsinatok.  A Nikaiai (325), majd a Konstantinápolyi (381) zsinatokon rendezik az arianizmus kérdését.  Az Efezusi (431) és a Khalkedóni (451) zsinatok foglalkoztak a nesztorianizmussal. C.A problémák utóélete.  A manicheizmus előbb eltűnt, a XII-XIII. században újra feléled az albigens és bogumil dualizmusokban.  Az arianizmus teljesen elvesztette jelentőségét.  A római és konstantinápolyi egyházakban megszűnt a nesztorianizmus, de több keleti egyház nesztoriánus maradt (pl. szírek, perzsák).

2. Középkor (összefoglalás) A.Középkori eretnek- és reformmozgalmak.  A legjelentősebb eretnekség a dél-európai albigens (katar) eretnekség volt: A katarok tanítása a manicheizmus felújítása.  Jelentősek voltak még az ún. „szegénymozgalmak”: Ezek közül a valdensek hatása volt a legnagyobb. Ezek közül a valdensek hatása volt a legnagyobb. Célkitűzéseik közül többet a reformáció valósít majd meg (pl. népnyelvű Biblia és istentiszteletek, stb.). Célkitűzéseik közül többet a reformáció valósít majd meg (pl. népnyelvű Biblia és istentiszteletek, stb.).

B.Egyházi reakciók.  Ekkor jelennek meg a – már tanult – kolduló rendek.  1209 és 1229 között keresztes hadjáratot vezettek a katarok ellen Dél-Franciaországban.  A XIII. században megjelennek az inkvizíció különböző formái: Világi inkvizíció (Német-Római Császárság: Franciaország: 1229.) Világi inkvizíció (Német-Római Császárság: Franciaország: 1229.) Püspöki inkvizíció (Toulouse: 1229.) Püspöki inkvizíció (Toulouse: 1229.) Római / Pápai inkvizíció (1233.) Római / Pápai inkvizíció (1233.) A római inkvizíciót az Egyház 1542-ben megszüntette, helyébe lépett a Sacrum Officium (de pl. a spanyol inkvizíció 1820-ig működött).

C.A középkori mozgalmak hatása.  Az albigens mozgalmat gyakorlatilag – fizikailag – megsemmisítették (ma az okcitán regionalizmus keretében ismét divatos).  A valdensek törekvései előbb a huszitizmus, majd a reformáció követelései közt köszönnek vissza.

3. Reneszánsz és reformáció A.Vitatott perek  Girolamo Savonarola Domonkos rendi szerzetes, tudós és teológus;Domonkos rendi szerzetes, tudós és teológus; Firenzében vallási és politikai reformokat vezetett be;Firenzében vallási és politikai reformokat vezetett be; Hevesen fellépett VI. Sándor pápa ellen;Hevesen fellépett VI. Sándor pápa ellen; 1497-ben kiközösítették, 1498-ban máglyán elégették.1497-ben kiközösítették, 1498-ban máglyán elégették.

 Kopernikusz 1543-ban jelent meg fő műve (De revolutionibus orbium coelestium);1543-ban jelent meg fő műve (De revolutionibus orbium coelestium); A Galilei-per kapcsán került „indexre” (1616.).A Galilei-per kapcsán került „indexre” (1616.). Giordano Bruno  Giordano Bruno Domonkos rendi szerzetes, teológus; Domonkos rendi szerzetes, teológus; Utazásai során Genfben kálvinista lett (hivatalosan élete végéig szerzetes volt); Utazásai során Genfben kálvinista lett (hivatalosan élete végéig szerzetes volt); Eretnek nézetei miatt (pl. arianizmus) 1600-ban megégették Eretnek nézetei miatt (pl. arianizmus) 1600-ban megégették

  Galileo Galilei Csillagász, fizikus, matematikus; Leginkább a heliocentrikus világkép igazolására és elfogadtatására tett törekvései miatt ismert; Úgy vélte, ez nem mond ellent a kinyilatkoztatásnak; Galileit a heliocentrikus tanok visszavonására kényszerítették; A „per” után is tovább dolgozott.

B.Reformátorok és protestáns egyházak  Luther Legfontosabb – a katolikustól eltérő – tanai: A kizárólag a kegyelem és a hit által történő megigazulás és üdvösség (sola gratia, sola fide)A kizárólag a kegyelem és a hit által történő megigazulás és üdvösség (sola gratia, sola fide) A „szenthagyomány” elvetése (sola Scriptura)A „szenthagyomány” elvetése (sola Scriptura) Népegyházak szükségessége.Népegyházak szükségessége.

 Kálvin Tanításában nagy hangsúlyt kap: egyrészt az áteredő bűn, másrészt Isten dicsősége;Tanításában nagy hangsúlyt kap: egyrészt az áteredő bűn, másrészt Isten dicsősége; Antropológiai pesszimizmusa mellett mégis egyfajta „racionális”, „közvetlen” vallásgyakorlatot vezet be;Antropológiai pesszimizmusa mellett mégis egyfajta „racionális”, „közvetlen” vallásgyakorlatot vezet be; Legelhíresültebb tanítása az „eleve elrendelés” (praedestinatio); Legelhíresültebb tanítása az „eleve elrendelés” (praedestinatio); Egyfajta morális és esztétikai szigor (puritanizmus) jellemzi. Egyfajta morális és esztétikai szigor (puritanizmus) jellemzi.

  Néhány további protestáns egyház Anglikán Egyház(ak) – – Tanításban a protestantizmushoz, külsőségeiben a katolicizmushoz áll közel; – – Angliában „államegyház”, másutt önálló. Unitárius Egyház – – Alapítója az erdélyi Dávid Ferenc; – – Isten egységét hangsúlyozzák, Jézus „tanító”; – – Anglián keresztül eljutott Amerikába is (pl. Thomas Jefferson).

C. C.Katolikus válaszok és reformtörekvések   Tridenti (Trienti / Trentói) Zsinat ( ) Hitbeli kérdések: – – Kinyilatkoztatás: egy forrás + két csatorna; – – Megigazulás: Krisztus érdeme + ember elutasíthatja (szabadakaratával) – – Szentségek: 7! Szokások: protestáns gyakorlat (pl. népnyelvű liturgia) elutasítása. Egyház belső reformja: legnagyobb hatású: szemináriumok létrehozása.

  Új szerzetesrendek: – – Külön fogadalom: engedelmesség a pápának; – – Európa: a társadalom felső rétegein keresztül erősíteni a katolicizmust („elit iskolák); – – Nagy részt vállaltak az Európán kívüli missziókban (Dél-Amerika; Távol-Kelet, stb.). Más (társadalomban jelen lévő) rendek: – Betegápolók: kamiliánusok, irgalmasok; – Tanítók: piaristák, Ward, stb. Jezsuiták

4. Újkor A. A.Felvilágosodás, forradalmak, liberalizmus   A felvilágosodás idején sokféleképpen viszonyultak a valláshoz és az egyház(ak)hoz: Német felvilágosodás (Immanuel Kant): Kidolgoz egyfajta észvallást (A vallás a puszta ész határain belül), de nem vonja kétségbe az egyház (lutheránus) létjogosultságát. Francia felvilágosodás: Nagyon erős a deista és egyházellenes szárny (pl. Voltaire: Tapossátok el a gyalázatost!). Egyes felvilágosult uralkodók (pl. II. József) korlátozzák az egyház működését. Betiltják a jezsuita rendet (Oroszország és Poroszország kivételével).

  A Francia Forradalom radikális változásokat hozott az Egyház életében: Kezdetben a forradalmárok nem kifejezetten egyházellenesek, a papság pedig önként mond le kiváltságairól (sokan önként csatlakoznak a harmadik rendhez, és adják föl vagyonukat); Később korlátozzák (új – Rómától független – egyházszervezet), sőt üldözik (pl. Robespierre) az Egyházat; Napóleon uralkodása idején, majd halála után rendeződik a helyzet; A Forradalom – Egyházat érintő – vívmányai: – – A vallásszabadság megkérdőjelezhetetlenné vált; – – A vagyonától megszabadult Egyház is megszűnik – fokozatosan – feudális intézmény lenni; – – Elkezdődik az állam és az Egyház különválasztásának hosszú folyamata (ld. Gyurcsány május 1-jei beszéde).

  Az Egyház és a – politikai – liberalizmus: A „restauráció” visszalépést hoz az Egyházban: megújul a „trón és az oltár szövetsége”; Az 1830-as forradalom új lendületet ad a megújulásnak: Lamennais kiadja a L’Avenir című lapot: első modern katolikus napilap (mottója: „Isten és a szabadság”). A pápa (XVI. Gergely) elítélte Lamennais-t és betiltotta a L’Avenir-t (1832., Mirari vos enciklika);

B. B.Alkalmazkodás és elutasítás…   1864-ben IX. Pius pápa gyakorlatilag minden „haladó” nézetet elutasít (Quanta cura): racionalizmus, szocializmus, liberalizmus…   Szintén IX. Pius összehívta az I. Vatikáni Zsinatot: A Zsinat meghatározta a hit és az ész viszonyát: – – Hit és ész között nem lehet ellentmondás; – – Isten felismerhető a természetes ész fényénél. Szintén kihirdették a pápai primátus és tévedhetetlenség dogmáit.

  Az I. Vatikáni Zsinat után (főleg X. Pius pápasága idején) az Egyház tovább küzdött a modernséggel: Elítéli az ún. modernizmust: a hittételeket össze kívánja egyeztetni a modern természettudományokkal, ideológiákkal és a modern szentíráskutatás eredményeivel. A papok és teológiatanárok számára kötelezővé teszik az antimodernista esküt (egészen a II. Vatikáni Zsinatig érvényben maradt).