ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Molnár Attila Károly.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Szociális munka a börtönben
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Komplex Instrukciós Program
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
FILMKLUB SZERVEZÉSE A TÁRSADALOMBA NEHEZEN BEILLESZKEDŐ FIATAL FELNŐTTEKNEK
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Kutatási terv.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Várakozások az eredmények tükrében,
A munkaügyi központok szerepe a fogvatartottak reintegrációjában Janovics Lászó főigazgató Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Büntetés-végrehajtási
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A mentorrá vált pedagógus a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programban Singer Péter
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr.
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
Mediation and Restorative Justice in Prison Settings Empirikus kutatás- OKRI Kísérleti modellprogram –Foresee Partnerek: Balassagyarmati Fegyház.
EPISCON - program EPISCON - project Európai kulturális szakmérnöki PhD iskola European PhD in Science for Conservation ANNA RUGGERI Magyar Nemzeti Múzeum.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Integráció, inkluzió PPK,
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia április.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak Bírálati szempontok: Dr. Hórvölgyi Zoltán (tudományos dékánhelyettes)
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A modellkörlet gyakorlati tapasztalatai a Szegedi Fegyház és Börtönben
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
KOMPLEX VIZSGA Tájékoztató
Előadás másolata:

ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Molnár Attila Károly

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben A bolognai folyamatról

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben A bolognai folyamatról Forrás: Oktatási Hivatal Bologna, június 19. Európa oktatási minisztereinek közös nyilatkozata

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben A bolognai folyamatról Forrás: Felsőoktatási Műhely Bologna, június 19. Európa oktatási minisztereinek közös nyilatkozata Könnyen érthető és összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése Könnyen érthető és összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben A bolognai folyamatról Forrás: Felsőoktatási Műhely Bologna, június 19. Európa oktatási minisztereinek közös nyilatkozata Könnyen érthető és összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése Könnyen érthető és összehasonlítható fokozatot adó képzési rendszer bevezetése Az európai felsőoktatási rendszer nemzetközi versenyképességének elősegítése Az európai felsőoktatási rendszer nemzetközi versenyképességének elősegítése

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben BA A bolognai folyamatról Forrás: Felsőoktatási Műhely ALAPKÉPZÉS ALAPKÉPZÉS

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben BAMA A bolognai folyamatról Forrás: Felsőoktatási Műhely ALAPKÉPZÉS MESTERKÉPZÉS ALAPKÉPZÉS MESTERKÉPZÉS

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben BAMAPhD A bolognai folyamatról Forrás: Felsőoktatási Műhely ALAPKÉPZÉS MESTERKÉPZÉS DOKTORI KÉPZÉS ALAPKÉPZÉS MESTERKÉPZÉS DOKTORI KÉPZÉS

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása Módszerek, eszközök kiválasztása Módszerek, eszközök kiválasztása

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása Módszerek, eszközök kiválasztása Módszerek, eszközök kiválasztása A minta kiválasztása A minta kiválasztása !

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása Módszerek, eszközök kiválasztása Módszerek, eszközök kiválasztása A minta kiválasztása A minta kiválasztása A kutatás végrehajtása A kutatás végrehajtása !

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Forrás: Falus, 1996 A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A téma szakirodalmának áttekintése, elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása Módszerek, eszközök kiválasztása Módszerek, eszközök kiválasztása A minta kiválasztása A minta kiválasztása A kutatás végrehajtása A kutatás végrehajtása Az adatok elemzése, publikálása Az adatok elemzése, publikálása !

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport Filmklub Filmklub BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport Filmklub Filmklub Kooperációra való felhívás Kooperációra való felhívás BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport Filmklub Filmklub Kooperációra való felhívás Kooperációra való felhívás Relaxáció, meditáció Relaxáció, meditáció BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport Filmklub Filmklub Kooperációra való felhívás Kooperációra való felhívás Relaxáció, meditáció Relaxáció, meditáció Szakdolgozat Szakdolgozat BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás Balassagyarmati Fegyház és Börtön Balassagyarmati Fegyház és Börtön 20 fős fogvatartotti csoport 20 fős fogvatartotti csoport Filmklub Filmklub Kooperációra való felhívás Kooperációra való felhívás Relaxáció, meditáció Relaxáció, meditáció Szakdolgozat + Börtönügyi Szemle Szakdolgozat + Börtönügyi Szemle BA múlt

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás Pályamunka beadása Pályamunka beadása MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás Pályamunka beadása Pályamunka beadása Korferencia-előadás Korferencia-előadás MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás Pályamunka beadása Pályamunka beadása Korferencia-előadás Korferencia-előadás Önkéntesség Önkéntesség MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás Pályamunka beadása Pályamunka beadása Korferencia-előadás Korferencia-előadás Önkéntesség Önkéntesség Diplomamunka Diplomamunka MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás XXXII. OTDK XXXII. OTDK Elméleti továbbkutatás Elméleti továbbkutatás Pályamunka beadása Pályamunka beadása Korferencia-előadás Korferencia-előadás Önkéntesség Önkéntesség Diplomamunka + Felnőttképzési Szemle Diplomamunka + Felnőttképzési Szemle MA jelen

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Adatszolgáltatás a magyar bv-nek PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Utánkövetés Utánkövetés PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Utánkövetés Utánkövetés Doktori értekezés Doktori értekezés PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Utánkövetés Utánkövetés Doktori értekezés + önálló mű Doktori értekezés + önálló mű PhD jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Kutatás A kutatási tevékenység elmélyítése A kutatási tevékenység elmélyítése Nemzetközi terület Nemzetközi terület Empirikus vizsgálatok Empirikus vizsgálatok Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Adatszolgáltatás a magyar bv-nek Utánkövetés Utánkövetés Doktori értekezés + önálló mű Doktori értekezés + önálló mű PhD EDDIGI ISMERETEK jövő

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003 Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Igen feszes, a kiszolgáltatottságot hangsúlyozza Igen feszes, a kiszolgáltatottságot hangsúlyozza Anglia, Franciaország, Törökország Anglia, Franciaország, Törökország Az intézmények elszigetelik az elítélteket Az intézmények elszigetelik az elítélteket Már maga a börtön látványa elrettentő hatású Már maga a börtön látványa elrettentő hatású Az elítéltek minden pillanatban érzik bűnösségüket Az elítéltek minden pillanatban érzik bűnösségüket

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Forrás:

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003 Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Igen feszes, a kiszolgáltatottságot hangsúlyozza Igen feszes, a kiszolgáltatottságot hangsúlyozza Anglia, Franciaország, Törökország Anglia, Franciaország, Törökország Az intézmények elszigetelik az elítélteket Az intézmények elszigetelik az elítélteket Már maga a börtön látványa elrettentő hatású Már maga a börtön látványa elrettentő hatású Az elítéltek minden pillanatban érzik bűnösségüket Az elítéltek minden pillanatban érzik bűnösségüket

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Forrás: Ruzsonyi, 2003 A volt szocialista blokk országai A börtönnevelés igen lassan változik A börtönnevelés igen lassan változik Bulgária, Lengyelország, Románia... Bulgária, Lengyelország, Románia... Az tárgyi, személyi feltételek nyomasztóak Az tárgyi, személyi feltételek nyomasztóak Nehézkes az oktatás új metódusait integrálni Nehézkes az oktatás új metódusait integrálni Az egyház szerepe igen jelentős Az egyház szerepe igen jelentős

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Forrás: Ruzsonyi, 2003 Porosz iskola A fiataloknál megengedőbb a bánásmód A fiataloknál megengedőbb a bánásmód Ausztria, Németország Ausztria, Németország Központi gondolat a szakképzés Központi gondolat a szakképzés Kapcsolattartás, intézetelhagyás Kapcsolattartás, intézetelhagyás Kötelező a munkavégzés és a tanulás Kötelező a munkavégzés és a tanulás

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003 A rehabilitációs irányzat Nevelés = büntetés és jutalmazás Nevelés = büntetés és jutalmazás Hollandia, Írország Hollandia, Írország Kulturális felszereltség (könyvtár, tanterem) Kulturális felszereltség (könyvtár, tanterem) Lelkészek, nevelők, pszichológusok Lelkészek, nevelők, pszichológusok Az irányt a fogvatartottak igénye határozza meg Az irányt a fogvatartottak igénye határozza meg

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment Forrás: Ruzsonyi, 2003 A neo-treatment irányzat Büntetés - reszocializáció - gondozás Büntetés - reszocializáció - gondozás Skandináv országok Skandináv országok Hatás = maga a börtön környezete Hatás = maga a börtön környezete Nyitottság, szociális kontroll Nyitottság, szociális kontroll Partneri viszony, kognitív készségfejlesztés Partneri viszony, kognitív készségfejlesztés

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Forrás: those-of-ordinary-citizens-in-developing-countries

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Forrás: those-of-ordinary-citizens-in-developing-countries

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Forrás: those-of-ordinary-citizens-in-developing-countries

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Forrás: those-of-ordinary-citizens-in-developing-countries

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment Forrás: Ruzsonyi, 2003 A neo-treatment irányzat Büntetés - reszocializáció - gondozás Büntetés - reszocializáció - gondozás Skandináv országok Skandináv országok Hatás = maga a börtön környezete Hatás = maga a börtön környezete Nyitottság, szociális kontroll Nyitottság, szociális kontroll Partneri viszony, kognitív készségfejlesztés Partneri viszony, kognitív készségfejlesztés

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment Forrás: Ruzsonyi, 2003

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment A hazai irányzat A hazai irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003; évi CCXL. törvény

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment A hazai irányzat A hazai irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003; évi CCXL. törvény A hazai irányzat Új bv-törvény: január 1. Új bv-törvény: január 1. Terminológiai változás Terminológiai változás Büntetési fokozatok felosztása: rezsimek Büntetési fokozatok felosztása: rezsimek Együttműködés önkéntes szervezetekkel Együttműködés önkéntes szervezetekkel Együttműködés egyéni kutatókkal Együttműködés egyéni kutatókkal

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Fotó: Molnár Attila Károly

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment A hazai irányzat A hazai irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003; évi CCXL. törvény A hazai irányzat Új bv-törvény: január 1. Új bv-törvény: január 1. Terminológiai változás Terminológiai változás Büntetési fokozatok felosztása: rezsimek Büntetési fokozatok felosztása: rezsimek Együttműködés önkéntes szervezetekkel Együttműködés önkéntes szervezetekkel Együttműködés egyéni kutatókkal Együttműködés egyéni kutatókkal

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment A hazai irányzat A hazai irányzat Forrás: Ruzsonyi, 2003; évi CCXL. törvény

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Drillközpontú irányzat Drillközpontú irányzat A volt szocialista országok gyakorlata A volt szocialista országok gyakorlata Porosz iskola Porosz iskola Rehabilitációs irányzat Rehabilitációs irányzat Neo-treatment Neo-treatment A hazai irányzat A hazai irányzat KÍVÁNT ISMERETEK Forrás: Ruzsonyi, 2003; évi CCXL. törvény

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Adottak-e az innováció technikai feltételei?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel? Mekkora csoportok vonhatók be a közös munkába? Mekkora csoportok vonhatók be a közös munkába?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Európai börtönnevelés Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e az intézetek az új módszerek felé? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Nyitottak-e a fogvatartottak a kooperációra? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Adottak-e az innováció technikai feltételei? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel? Milyen lokális igények/ötletek merülnek fel? Mekkora csoportok vonhatók be a közös munkába? Mekkora csoportok vonhatók be a közös munkába? Milyen értékelés kapható a fejlesztő munkára? Milyen értékelés kapható a fejlesztő munkára?

KRIMINÁLANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben SZINTÉZIS BAMAPhD

Források évi CCXL. törvény A büntetések, az intézkedések, egyes kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról Falus Iván (szerk.:): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban, 1996 A Felsőoktatási Műhely honlapja ovege/ ovege/ (letöltve: :42) ovege/ Molnár Attila Károly (2015): Résztvevő-központú eszközökkel a fogvatartottak reintegrációjáért. Felnőttképzési Szemle, IX. 1. sz. 70–80. URL: (letöltve: :54) Az Oktatási Hivatal honlapja k_es_a_bolognai_folyamathttp:// k_es_a_bolognai_folyamat (letöltve: :40) k_es_a_bolognai_folyamat Ruzsonyi Péter (2003): Európai börtönnevelési irányzatok. Börtönügyi Szemle, sz. 43–56.