{ Color Management II. Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai
A színt nem lehet lemérni, csak az elektromágneses sugárzást, ezt kell valahogy számszerűsíteni CIE XYZ színtérrel oldották meg először CIE LAB: színtér (ahol minden azonos méretű elmozdulás a téren belül ugyanakkora színváltozást eredményez Színrendszerek születése L: 56 A: 78 B: 72 Eszközfüggetlen/Férreérthetetlen színtér, műszerrel mérhető eredményt ad, ez a referencia, ehez mérjük a többi színt
Fényforrás Környezet Milyen anyag van a nyomtatóban (gyártónként változik) Milyen technológiával van előállítva a pixel a monitoron (plasma, tft, stb..+gyártók) A szín probléma
Megjelenítő: monitor, projektor, tv Bemeneti eszközk: kamera, fényképező, scanner Kimeneti eszközök: nyomtatók Eszközök
Gamut Gamut = színskála: az a mennyiségű szín amit az adott eszköz képes megjeleníteni a spektrum összes látható színéhez képest. Gamut = színskála: az a mennyiségű szín amit az adott eszköz képes megjeleníteni a spektrum összes látható színéhez képest. Ami ezen kívül van: “out of range” Ami ezen kívül van: “out of range” Minden monitornak más az RGB gamut-ja (különböző gyártó, különböző anyagok…) Minden monitornak más az RGB gamut-ja (különböző gyártó, különböző anyagok…)
Dynamic Range/Bitdepth A bitmélység be van szorítva a gamut-ba.
RGB, CMYK: férreérthető 255, 132, 0235, 132, 84 Eszközfüggő RGB: 127,1,56: eszköz függő: nem egyértelmű meghatározása az adott színnek!! LAB, XYZ: Eszközfüggetlen színrendszer
ICC Színprofilok International Color Consortium Tagok: Apple, Adobe, Sun Microsystems, HP, stb… Az ICC színprofil leírja hogy az eszközfüggetlen színkódhoz milyen XYZ és LAB színkód tartozzon RGB/XYZ értékek a piroshozR:255 G:0 B:0 X: 43 Y: 22 Z: 1 RGB/XYZ értékek a zöldhözR:0 G:255 B:0 X: 43 Y: 22 Z: 1 RGB/XYZ értékek a kékhezR:0 G:0 B:255 X: 14 Y: 6 Z: 71 Minden eszköznek megvan a saját színprofilja. Az adott eszköz semmit nem tud más eszközök színprofiljáról.
Ha meg akarjuk őrizni a színhelyességet, szükséges az RGB/CMYK mellé egy színprofil Az eszköz színprofilja értelmet ad az adott CMYK/RGB értékeknek CMYK + színprofil = szín ICC Színprofilok RGB + színprofil = szín
Assign profile
sRGB: alapértelmezett színprofil az internethez (nagyon hasonlo a az általános monitor RGB színteréhez) Adobe RGB: grafikus munkákhoz találták ki, a látható spektrum 50%- át használja (sRGB csak 35%-ot) ProPhoto: a legnagyobb színtér, fotósok használják A színprofilt a képfile-ban lehet tárolni. CMYK: U.S. Web Coated (SWOP) V2 Nagyon sok szín van amit a monitor meg tud jeleníteni de a nyomtató nem ICC Színprofilok
A probléma: RGB/CMYK eszközfüggő (nem egyértelmű) A szín amit kapunk eszközönként különbözik CMYK: 62,2,0,0 LAB: 58, -23, -32 LAB: 68, -26, -35 RGBLAB 0,0,0 0,0,10,0,0 …… 128,128,1280,0,54 …… 255,0,070,81,54
Konvertálás RGBLAB 0, 0, 0 0, 0, 10, 0, 0 …… 0, 0, , 0.26, -1 …… 24, 60, 21333, 33.72, …… 44, 40, , 38.45, -76 …… 255, 255, , 0, 0 RGBLAB 0, 0, 0 0, 0, 10, 0, …… 0, 0, , 0.89, …… 24, 60, 21338, 24.97, …… 44, 40, 18333, 33.72, …… 255, 255, , 0, 0 MonitorNyomtató Eredmény: mind a két eszköz ugyanazt a (mért) színtfogja megjeleníteni
Hogyan segít a Color management megőrizni a színeket a különböző eszközökön Konvertálás RGBLAB 0,0,0 0,0,10,0,0 …… 128,128,1280,0,54 …… 255,0,070,81,54 CMYK: 62,2,0,0 LAB: 58, -23, -32 LAB: 68, -26, -35 CMYK: 62,2,0,0 CMYK: 70,7,3,0 LAB: 68,-26,-35
Konvertálás CMM (ACE) CMM (ACE)
Konverziós algoritmusok (Rendering Intents) Relative Colorimetric: az in-gamut színeket pontosan reprodukálja, az out-of- gamut színek lehető legjobb színárnyalatát állítja elő (összenyomásra kerülnek) Relative Colorimetric + Black Points: Leggyakrabban használják Perceptual: a source profile teljes egészében “összenyomásra” kerül, hogy elférjen a destination profile-ban. A színek egymáshoz való arányai megőrződnek, de abszolút értékei megváltoznak Relative ColorimetricPerceptual Eredeti kép
Saturation: üzleti grafikonok, logók esetében használható, mert megőrzi a színárnyalatot, még akkoris ha az a destination profile-on erősebb lesz. (fotók esetében ez a módszer nem ajánlott) Absolute Colorimetric: Hasonló a relative colorimetric-hez, (az in-gamut színeket pontosan reprodukálja, az out-of-gamut színeket összenyomja), de a white poin-tot máshogyan kezeli mint a relative. Saturation intent Color space #1 Color space #2 Absolute Colorimetric Relatice Colorimetric #1-ből 2#be Konvertálás
Szín “értelmet” ad a CMYK és RGB értékeknek amik egyébként csak arra szolgálnak hogy irányítsák az eszközöket Konvertálást végez hogy megőrízze a színeket eszközről eszközre. Az egész mögött egy eszközfüggetlen színtér van (LAB, vagy XYZ) Mit csinál a Color management
CMYK vs monitorRGB színprofilok Nem lehet az RGB képet 100%osan CMYK-ba átrakni mert nem fedi egymást a két színtér!!
A Photoshop minden színválasztásnál figyelmeztet hogy az adott szín alkalmas e nyomtatásra Out of gamut for printing Not a web safe color
Convert to profile: ha az eszköz amin használni fogod a képet, más profilt használ mint azon amin jelenleg megjeleníted. Assign profile: Ha az adott képnek nincs színprofilja, és ki kell találni hogy mi az (általában ProPhoto, sRGB, vagy Adobe RGB 1998), Ha working space nem az, ami a megnyitott kép profilja. Assign profile vs Convert to profile
Photoshop Color Settings Profil nélküli RGB képek Profil nélküli CMYK képek
Photoshop Color Settings
#: a képhez nincs profil rendelve (untaged) és azt mondtuk a photoshopnak hogy ne változtasson ezen *: a kép color prfile-ja különbözik a working colorspace-től, és így nyitottuk meg. * A zárójel után: a kép már módosítva lett megnyitás óta. Ha a képpel nem történt semmi változtatás, ez a csillag nem jelenik meg. Photoshop Dokumentum Fejléce
Pantone skála 1962 Óta Ha a nyomtatott képnek biztosan meg kell egyeznie azzal a színnel amit a megrendelő kér, az adott anyagon
Felhasznált Irodalom BMEEPAGA ősz, nappali képzés Építész-informatika 1 – IT alkalmazások előadás: Pixelgrafika alapjai 1: a látás alapjai, színrendszerek, Előadó: Batta Imre Kalmár Nagy András – Mecseki Fotóklub, 2008 Feb.12 Színkezelés Lynda.com – Color Management Essential Training Francesco Legrenzi – Vray The Complete Guide