Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, május 16.
o Az interaktivitás elméleti háttere o A televíziós interaktivitás mérföldkövei o A televíziós interaktivitás tipológiája o A cross-mediális televíziós interaktivitás o Tanulságok Tartalom
Az interaktivitás elméleti háttere Jelentés Fogalom Definíció
Az interaktivitás jelentése o latin o kölcsönös viszony, kölcsönös ráhatás, együttes hatás Az interaktivitás fogalma o multidiszkurzív és multidimenzionális o face-to-face kommunikáció → konvergencia → kvázi interperszonális kommunikációs helyzetek modellezése Az interaktivitás jelentése és fogalma
Kiousis (2002:379) a kommunikáció-tudományi, szociológiai, pszichológiai és informatikai meghatározások erősen fragmentált jelentéseinek szintetizálásával alkotta meg a fogalom definícióját. „Az interaktivitás annak a fokmérője, hogy a különböző kommunikációs technológiák milyen mértékben képesek egy olyan mediatizált közeget létrehozni, amelyben a résztvevők képesek egymással szinkron és aszinkron módon egyaránt kommunikálni (O2O 1, O2M 2, M2M 3 ), és részt venni a kölcsönös üzenetváltás folyamatában.” Az interaktivitás definíciója 1 one-to-one, 2 one-to-many, 3 many-to-many
A televíziós interaktivitás mérföldkövei
Winky Dink (CBS) 1953 Today Show (NBC) Nézői telefon élő kapcsolása Közönség- szavazások Közmű üzembe helyezése 1959 Interaktivitással kapcsolatos K+F Teletext (BBC) 1977 Qube (Warner Amex) Első kereskedelmi interaktív televíziós szolgáltatás Prestel (brit posta) Interaktív videotex 1979 IA-hoz szükséges technikai eszközök tömeges terjedése pl.: VCR, PC, CD-ROM, ATM What’s your story? (BBC) Nézői telefonok által adásment valós idejű alakítása 1988 Műsorgyártási technológia és terjesztési hálózatok digitalizálása 1994 Gamesmaster (Channel Four) Chat üzenetek a képernyőn Big Brother (Veronica TV) 1999 Call TV csatorna (9Live)
A televíziós interaktivitás Reaktív televízió Cross-mediális interaktivitás Kiterjesztett televíziós szöveg Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások
Interaktív televízió Technikai rendszer (set-top-box) Interaktív televízió Nem technikai rendszer (analóg TV) Interaktív televízió- műsor Kiterjesztett televíziós szöveg Enhaced television text Cross-mediális interaktivitás Cross-media interactivity Nem interaktív televízió- műsor Digitális televízió/ Interaktív szolgáltatások Digital Television/ Interactive services Reaktív televízió Reactive television Forrás: Christensen, 2002 A televíziós interaktivitás tipológiája
Reaktív televízió o passzív nézőközönség, nincs operatív közreműködés (kivéve: televízió ki- és bekapcsolása, csatornaválasztás, hangerő szabályozás) o Horton és Wohl-féle (1956) para-szociális interakció (PSI) Cross-mediális interaktivitás o a televíziókészülék más médiaeszközök egyidejű használata által válik interaktív médiummá o 5 nagy típusa van (ld. a későbbiekben!) A televíziós interaktivitás tipológiája
Kiterjesztett televíziós szöveg o nincs közvetlen hatással a televíziós narratívára o addicionális információt hordoz o információt és interaktív szolgáltatásokat tartal- mazó layer képernyőn történő megjelenítése a televízió-programmal szinkronban o „red button” gomb Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások o értéknövelt interaktív szolgáltatások (VAS) o például a set-top-box-on keresztül elérhető EPG, DVR, TSV és VoD szolgáltatás, okos TV A televíziós interaktivitás tipológiája
A cross-mediális televíziós interaktivitás Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások Televízió műsorokba integrált alkalmazások Interaktív televíziós kvízműsorok (Call TV) Önálló interaktív alkalmazások Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások
A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 1.Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások a)T2S (text-to-screen)/SMS crawl alkalmazások (Mokka) b)Véleményszavazások (Napló) c)Műsoron belül megjelenő játékok (Áll az alku)
A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 2.Televízió műsorba integrált alkalmazások 360°-os formátumok: o Valóság show-k (Big Brother, Való Világ) o Tehetségkutató műsorok (Megasztár, Csillag születik)
A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 3.Interaktív televíziós kvízműsorok/Call TV „Telefonos vetélkedő, (…) a stúdióban csak a műsorvezető(k) van(nak), akik az emelt díjas telefonszámon a játékra betelefonáló nézőkkel játszanak.” (Kolosi, 2006:68) (Kapcsoltam)
A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 4.Önálló interaktív alkalmazások a)letölthető digitális tartalmakat promotáló spotok b)televíziós tartalomra épülő, önálló interaktív alkalmazások
A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 5.Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások a)alap- és emelt díjas telefonos tartalmak és szolgáltatások (operátor logók, háttérképek, csengőhangok, JAVA játékok stb.) b)T2T (text-to-teletext)(SMS chat)
Kitekintés
Tanulságok o Technológiai kialakítását tekintve a TV o egyirányú kommunikációt valósít meg o alkalmatlan az interaktivitásra o Konvergens társtechnológiák evolúciója → Cross-mediális interaktív televíziós korszak „Felokosított TV” o Tömeges elterjedés, piaci siker o hozzáadott érték (VAS) o Content is the king & killer application o Analog switch-off → Digitális/interaktív televíziós korszak Okos TV
Köszönöm a figyelmet!