Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Digitalizáció: Szép új világ?
Advertisements

A televíziózás új utakon, avagy a tévé jövőképe a jelenben
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
A direkt marketing fogalma
Pápa Városi Televízió.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
Kábel TV jelene és jövője
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
TVút A hazai kereskedelmi TV-s márkaépítés tanulságai. Kereskedelmi TV-k.Márkaépítés.Tanulságok. TVÚT.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
2009. szeptember 14. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 2. előadás.
E-learning és a multimédia
Gimnázium Óbecse Információs társadalom. Gimnázium Óbecse Az információ technológia (IT) az információ kezelésében, visszakeresésében, feldolgozásában,
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Internet alapjai. Szakmák Multimédia szerkesztő Content-szerkesztő Content-Manager Webriporter Infobróker Online-szerkesztő Online-újságíró.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Bevezetés a VoIP technológiába
Közösségi oldalak üzletszerzésre és reklámozásra.
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
Digitális közszolgálat és a gyerekek és fiatalok nethasználata Hammer Ferenc ELTE Média és Kommunikáció Tanszék
Hálózati és Internet ismeretek
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
Új hirdetési megoldások a televíziós piacon
Hálózati architektúrák
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. okt. 19.-nov.2. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7-8. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A kommunikáció eszközei Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A televíziós adás-vétel elve.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Tévéképernyő a digitális szobában Király István Budapest, február 29.
Mgr. Námesztovszki Zsolt GYAKORLÓ PEDAGÓGUSOK KÉPZÉSE AZ INTERAKTÍV TÁBLA HASZNÁLATÁRA (HARDVERISMERET) Szabadka, 2012.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
A kommunikáció.
Új technológiák elterjedésének modellezése
A hálózatok működésének alapelvei
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Fekete Vivien Galambos Edit
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Alkalmazásfejlesztés T-Home Interaktív TV-re. Tartalomfogyasztás a tévéképernyőn A tévé mint képernyő „A háztartások többségében – saját bevallás alapján.
Tudománykommunikáció: helyzetkép Magyarországon 2006/2007 Dr. Fábri György PhD kommunikációs igazgató MTA.
A KIP Stratégiai Megvalósítási Terve Dr. Balassy Zsolt – főtitkár Magyar Nemzeti Host, KIP Iroda.
Kommunikáció.
Líceum a természettudományért TIOP A projekt célja Eszterházy hagyaték: a tudás elérhetőségéhez korszerű feltételek A természettudományos oktatás.
DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS A FÖLDFELSZÍNI PLATFORMON Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária március 19.
ROAD SHOW SZERVEZÉSE Kőváriné Vida Ildikó PR vezető, kamarai tanácsos
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Televízió.
A digitális televíziózás és az innováció Infokommunikációs Tanszék Urbán Ágnes A digitális televíziózás és az innováció 3 A ‘90-es évek várakozása 
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Mindent az okostévékről!
Multimédia.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
THE BIG BANG - avagy A nagy bumm
Híradástechnika I. 7. Wührl Tibor.
PDA - trend és valóság Geges József Ph.D.
Multimédia.
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Előadás másolata:

Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, május 16.

o Az interaktivitás elméleti háttere o A televíziós interaktivitás mérföldkövei o A televíziós interaktivitás tipológiája o A cross-mediális televíziós interaktivitás o Tanulságok Tartalom

Az interaktivitás elméleti háttere Jelentés Fogalom Definíció

Az interaktivitás jelentése o latin o kölcsönös viszony, kölcsönös ráhatás, együttes hatás Az interaktivitás fogalma o multidiszkurzív és multidimenzionális o face-to-face kommunikáció → konvergencia → kvázi interperszonális kommunikációs helyzetek modellezése Az interaktivitás jelentése és fogalma

Kiousis (2002:379) a kommunikáció-tudományi, szociológiai, pszichológiai és informatikai meghatározások erősen fragmentált jelentéseinek szintetizálásával alkotta meg a fogalom definícióját. „Az interaktivitás annak a fokmérője, hogy a különböző kommunikációs technológiák milyen mértékben képesek egy olyan mediatizált közeget létrehozni, amelyben a résztvevők képesek egymással szinkron és aszinkron módon egyaránt kommunikálni (O2O 1, O2M 2, M2M 3 ), és részt venni a kölcsönös üzenetváltás folyamatában.” Az interaktivitás definíciója 1 one-to-one, 2 one-to-many, 3 many-to-many

A televíziós interaktivitás mérföldkövei

Winky Dink (CBS) 1953 Today Show (NBC) Nézői telefon élő kapcsolása Közönség- szavazások Közmű üzembe helyezése 1959 Interaktivitással kapcsolatos K+F Teletext (BBC) 1977 Qube (Warner Amex) Első kereskedelmi interaktív televíziós szolgáltatás Prestel (brit posta) Interaktív videotex 1979 IA-hoz szükséges technikai eszközök tömeges terjedése pl.: VCR, PC, CD-ROM, ATM What’s your story? (BBC) Nézői telefonok által adásment valós idejű alakítása 1988 Műsorgyártási technológia és terjesztési hálózatok digitalizálása 1994 Gamesmaster (Channel Four) Chat üzenetek a képernyőn Big Brother (Veronica TV) 1999 Call TV csatorna (9Live)

A televíziós interaktivitás Reaktív televízió Cross-mediális interaktivitás Kiterjesztett televíziós szöveg Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások

Interaktív televízió Technikai rendszer (set-top-box) Interaktív televízió Nem technikai rendszer (analóg TV) Interaktív televízió- műsor Kiterjesztett televíziós szöveg Enhaced television text Cross-mediális interaktivitás Cross-media interactivity Nem interaktív televízió- műsor Digitális televízió/ Interaktív szolgáltatások Digital Television/ Interactive services Reaktív televízió Reactive television Forrás: Christensen, 2002 A televíziós interaktivitás tipológiája

Reaktív televízió o passzív nézőközönség, nincs operatív közreműködés (kivéve: televízió ki- és bekapcsolása, csatornaválasztás, hangerő szabályozás) o Horton és Wohl-féle (1956) para-szociális interakció (PSI) Cross-mediális interaktivitás o a televíziókészülék más médiaeszközök egyidejű használata által válik interaktív médiummá o 5 nagy típusa van (ld. a későbbiekben!) A televíziós interaktivitás tipológiája

Kiterjesztett televíziós szöveg o nincs közvetlen hatással a televíziós narratívára o addicionális információt hordoz o információt és interaktív szolgáltatásokat tartal- mazó layer képernyőn történő megjelenítése a televízió-programmal szinkronban o „red button” gomb Digitális televízió/Interaktív szolgáltatások o értéknövelt interaktív szolgáltatások (VAS) o például a set-top-box-on keresztül elérhető EPG, DVR, TSV és VoD szolgáltatás, okos TV A televíziós interaktivitás tipológiája

A cross-mediális televíziós interaktivitás Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások Televízió műsorokba integrált alkalmazások Interaktív televíziós kvízműsorok (Call TV) Önálló interaktív alkalmazások Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások

A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 1.Televízió műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások a)T2S (text-to-screen)/SMS crawl alkalmazások (Mokka) b)Véleményszavazások (Napló) c)Műsoron belül megjelenő játékok (Áll az alku)

A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 2.Televízió műsorba integrált alkalmazások 360°-os formátumok: o Valóság show-k (Big Brother, Való Világ) o Tehetségkutató műsorok (Megasztár, Csillag születik)

A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 3.Interaktív televíziós kvízműsorok/Call TV „Telefonos vetélkedő, (…) a stúdióban csak a műsorvezető(k) van(nak), akik az emelt díjas telefonszámon a játékra betelefonáló nézőkkel játszanak.” (Kolosi, 2006:68) (Kapcsoltam)

A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 4.Önálló interaktív alkalmazások a)letölthető digitális tartalmakat promotáló spotok b)televíziós tartalomra épülő, önálló interaktív alkalmazások

A cross-mediális televíziós interaktivitás tipológiája 5.Teletexten megjelenő interaktív alkalmazások a)alap- és emelt díjas telefonos tartalmak és szolgáltatások (operátor logók, háttérképek, csengőhangok, JAVA játékok stb.) b)T2T (text-to-teletext)(SMS chat)

Kitekintés

Tanulságok o Technológiai kialakítását tekintve a TV o egyirányú kommunikációt valósít meg o alkalmatlan az interaktivitásra o Konvergens társtechnológiák evolúciója → Cross-mediális interaktív televíziós korszak „Felokosított TV” o Tömeges elterjedés, piaci siker o hozzáadott érték (VAS) o Content is the king & killer application o Analog switch-off → Digitális/interaktív televíziós korszak Okos TV

Köszönöm a figyelmet!