Civin Vilmos MVM Zrt. Az áruba bocsátott szén-dioxidról Energiapolitika 2000 Társulat Budapest, 2009. február 9. 

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Emisszió kereskedelem az éghajlatváltozás elleni küzdelemben Nemes Csaba Teremtésvédelmi előadás-sorozat II. rész március 26.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Közösségi forgalmi jegyzék hasznos tudnivalók
Energetikai folyamatok és berendezések
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN NEMZETI ENERGIAHATÉKONYSÁGI CSELEKVÉSI TERV Gergely Kálmán Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A projektek megvalósítása II. A projekt pénzügyi megvalósítása A támogatás lehívása 8. modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Török József Üzletfejlesztési igazgató Szombathely, április 10. Tőkefinanszírozás.
1 Megújuló villamosenergia arányát tekintve: Új befektetések a fenntartható energiarendszerekbe Technológiánként: Értékben: Régiónként: Forrás:
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Cementipari észrevételek és javaslat november 20. a es időszak tervezett CO 2 kvóta kiosztásával kapcsolatban MAGYAR CEMENTIPARI SZÖVETSÉG.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KARBON ALAPOK, BEFEKTETÉSI RENDSZEREK Dr. Fogarassy Csaba SZEI Egyetemi Klímatanács Főtitkára.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Az országonkénti kibocsátási ráták meghatározása, ellenőrzése, a nemzetközi kibocsátási kvótakereskedelem első tapasztalatai Kontó Sándor.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
„Hazai és Európai Uniós pályázatok ” Szakmai Fórum A hazai textilipari vállalkozások részvétele és részvételi lehetősége a Saving Energy in the.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Energiahatékonysággal a költségcsökkentés és
MEGÚJULÓ ENERGIA A MAGYAR ENERGIAPOLITIKÁBAN előadó: Ámon Ada Energy Summit – Gerbeaud Ház Budapest, november 25.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
1 III. GREENNOVÁCIÓS NAGYDÍJ PÁLYÁZAT Nevezés kategóriája: Greennovatív gyártó, termelő Pályázati anyag címe: Biomassza kazánokkal a fenntartható termelésért.
Energiatervezés Trendek és folyamatok. Energiafelhasználási trendek.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
Európai Uniós ismeretek Magyarország és az Európai Unió.
KÖFOP Pályázatokhoz kapcsolódó finanszírozási lehetőségek a Széchenyi Kártya Program keretében.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások Készítette: Magyar Gyöngyi.
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Energetikai gazdaságtan
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Energetikai gazdaságtan
Változás-bejelentési adatszolgáltatások
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az EED főbb elemei és hatásai a magyar energiaszektorra
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

Civin Vilmos MVM Zrt. Az áruba bocsátott szén-dioxidról Energiapolitika 2000 Társulat Budapest, február 9. 

Az üvegházhatású gázok koncentrációja a légkörben Üvegházhatású gázok koncentrációja, ppmv Szén-dioxid ÜHG ÜHG+CFC-k Forrás: Stern Review

Az üvegházhatású gázok forrásai (2000) Forrás: Stern Review ENERGETIKAI FORRÁSÚ KIBOCSÁTÁSOK Erőművek: 24% Közlekedés, szállítás: 14% Épületek: 8% Ipar: 14% Egyéb: 5% Földhasználat: 18% Mezőgazdaság: 14% Hulladék: 3% NEM ENERGETIKAI FORRÁSÚ KIBOCSÁTÁSOK A világ teljes ÜHG kibocsátása kb: 42 milliárd t

CO 2 kibocsátás a világon (milliárd t/év)

Egy főre eső energetikai CO 2 kibocsátás Forrás: Stern Review

A keretek UNFCCC 1992 – 1994 Kiotói Jegyzőkönyv 2008 – 2012 EU Kibocsátás-kereskedelem 2005 – 2007 WMO + UNEP → IPCC EU Kibocsátás-kereskedelem 2008 – 2012 EU Kibocsátás-kereskedelem 2013 – 2020 ? Koppenhágai Jegyzőkönyv 2013 – ?

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv Kezdetben volt a Kiotói jegyzőkönyv, amelyhez több, mint 150 ország csatlakozott. Ezek közül 40 ország vállalt kibocsátás-csökkentést (Annex I) Otthon Rugalmasan

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAU ASSIGNED AMOUNT UNIT (AAU) AAU = Az adott ország által elszámolandó egységek mennyisége AAU

A keretek eladható AAU ASSIGNED AMOUNT UNIT (AAU) AAU = Az adott ország által elszámolandó egységek mennyisége CO AAU CO 2 Kiotói Jegyzőkönyv

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAU ASSIGNED AMOUNT UNIT (AAU) Az adott ország által elszámolandó egységek mennyisége CO AAU CO 2 szerezni kell

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERU JOINT IMPLEMENTATION (JI) Fejlett (csökkentést vállalt) ország finanszíroz projektet egy másik fejlett országban és a projekt által elért kibo- csátás-csökkentés ellentételezéseképpen az AAU-val egyenértékű, elszámolható kibocsátási egységeket kap. EMISSION REDUCTION UNIT (ERU)

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER CLEAN DEVELOPMENT MECHANISM (CDM) Fejlett (csökkentést vállalt) ország finanszíroz projektet egy fejlődő országban és a projekt által elért kibo- csátás-csökkentés ellentételezéseképpen az AAU-val egyenértékű, elszámolható kibocsátási egységeket kap. CERTIFIED EMISSION REDUCTION (ERU)

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER Projektek Az ERU-t és a CER-t közös néven projekt alapú kibocsátási egységnek (kvótának) hívjuk.

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER Projektek Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek A pénzintézetek már a kezdetektől, egyre nagyobb intenzitással kapcsolódtak be a projektek finanszírozásába, részben közvetlenül, részben pénzügyi alapokat létrehozva erre a célra

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek Az Annex-I országok rendelkeznek az AAU nevű vagyoni értékű joggal, amellyel elszámolni tartoznak, valamint ezekkel egymás között kereskedhetnek is.

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek Az Annex-I országok egymás között JI-projekteket kezde- ményezhetnek (közös végrehajtás) PÉNZ - ERU

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek Az Annex-I országok projekteket kezdeményezhetnek az Annek-II országokban PÉNZ - CER

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)AAU (2)

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)EUA

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)EUA Az EU tagállamok meghatározott iparágainak bizonyos létesítményei

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)EUA Az EU tagállamok meghatározott iparágainak bizonyos létesítményei EU kibocsátás- kereskedelmi rendszer EU-ETS

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)EUA Az EU tagállamok meghatározott iparágainak bizonyos létesítményei EU kibocsátás- kereskedelmi rendszer EU-ETS

A keretek Kiotói Jegyzőkönyv AAUJI →ERUCDM →CER A KJ-ben kötelezettséget vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. Annex I államok (40+1) A KJ-ben kötelezettséget nem vállalt, a KJ-t ratifikált, ún. nem-Annex I államok (175+1) Projektek EU Pénzügyi alapok Bankok, pénzintézetek AAU (1)EUA Az EU tagállamok meghatározott iparágainak bizonyos létesítményei EU kibocsátás- kereskedelmi rendszer EU-ETS ERU + CER EUA

Kétoldalú kerekedés € EUA

A kibocsátási egységek ára

A kibocsátási egységek forgalma

millió t/hónap Forrás: Point Carbon

EUA és CER árak összevetése

Új szabályok Nagyon bonyolultak, híven tükrözik a gyorsan/jól arány eltolódását a gyorsan irányába Nagyon sok a kiskapu éppen a bonyolultság miatt 4 új joganyag –Az ETS 2013-tól módosuló szabályai (irányelv) –Közös törekvések az ÜHG-csökkentésére (határozat) –A CO 2 geológiai tárolása (irányelv) –A megújuló energiaforrásokból előállatott energia (irányelv) Bonyolítja a helyzetet, hogy 2013-tól nincs még nemzetközi megállapodás A légi közlekedés is a rendszerben résztvevő ágazattá válik.

Érintett tevékenységek Tüzelőberendezések 20 MW th -nál nagyobb bemenő hőteljesítménnyel Ásványolaj-feldolgozók Kokszolókemencék Fémérc-feldolgozó létesítmények Fém-gyártó és -feldolgozó létesítmények, amennyiben 20 MW th - nál nagyobb bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezést üzemeltetnek Alumínium előállítása Cement, mész, üveg, kerámia (tégla), ásványi gyapot szigetelőanyag előállítása, gipsz szárítása Cellulóz- és papírgyártás Salétromsav, adipinsav, glioxál és glioxilsav, ammónia előallítása (N 2 0 is) Szerves vegyületek előállítása bizonyos technológiákkal, hidrogén előállítása, Na-karbonát és hidrokarbonát gyártás ÜHG-leválasztás, szállítás és tárolás

Kiosztható mennyiség EU-szinten történik a időszak kiosztásának alapján. Az abszolút mennyiséget június 30-ig közzéteszik. Arányos kiosztás esetén Magyarországra: ezer t/év 1,74 %/év 26,9 millió t/év EU szinten 1,72 milliárd tonna/év

Kiosztás - módszer Árveréssel, ill. a tagállamok általi értékesítés útján –A villamosenergia-termelők és a CCS-létesítmények nem kaphatnak ingyenes kvótát Részben ingyenesen – benchmark (referencia) alapon –A távfűtés/hűtés és a nagy hatásfokú kapcsolt termelés (2004/8/EC) fűtési/hűtési célú része –A nem villamosenergia-ipari létesítmények a 3. időszakra kiosztható teljes mennyiségből az 1. időszak hitelesített átlagos összes kibocsátásának arányában kaphatnak kvótát (max.) ingyenesen kiosztható hányad %

Az árverés útján értékesítendő mennyiség felosztása a tagállamok között

Szolidaritási és gazdasági növekedési kedvezmény A 88%-nak megfelelő mennyiséget azon tagállamok esetében, amelyek felzárkózását ez a kedvezmény elősegíti, 10-56%-kal növelni kell. az árverésen kiosztandó mennyiség 10%-a

Kiotói teljesítési kedvezmény A 88%-nak megfelelő mennyiséget azon tagállamok esetében, amelyek a Kiotói Jegyzőkönyv szerinti kibocsátás-csökkentési kötelezettségüket 2005-ben legalább 20%-kal túlteljesítették, növelni kell az árverésen kiosztandó mennyiség 2%-a

Karbon-szivárgás (Carbon Leaking) Egyes ágazatoknak (alágazatoknak) azon hátrányos helyzete, hogy az EU ETs-ben való részvételük eredményeképpen versenyhelyzetük, piaci részesedésük romlik, mert a felmerülő többletköltségeiket nem, vagy csak korlátozottan képesek a termék vagy szolgáltatás árában érvényesíteni –Ők maguk is elszámolásra kötelezettek, –Hátrány éri őket a villany árának emelkedése miatt –Mindkettő

Kiosztás – módszer (2) Ingyenesen –A karbon-szivárgásnak jelentősen kitett iparágakban a kiosztás 100%-ban ingyenes, de EU-szinten meghatározott benchmark alapon (BAT) történik. Bizonyos esetekben a villamosenergia- felhasználás hatása is figyelembe vehető. –Az ingyenes kiosztásban részesíthető ágazatok kritériumai: Az ETS működése következtében a közvetlen és közvetett többlet-kiadások a bruttó hozzáadott értékhez viszonyítva várhatóan min. 5%-kal növekednek és a nem EU országokkal folytatott kereskedelem intenzitása (az éves forgalom) a közösségi piac egészének 10%-ánál nagyobb vagy legalább 30%-kal növekednek, vagy a nem EU országokkal folytatott kereskedelem intenzitása (az éves forgalom) a közösségi piac egészének 30%-ánál nagyobb

Kiosztás – módszer (3) Derogáció (átmeneti mentesség és ingyenes kiosztás) azon tagállamok azon villamosenergia-ipari létesítményei számára, amelyek során üzemeltek, vagy beruházásuk megkezdődött, és amely országok villamosenergia-hálózata 2007-ben –nem volt összeköttetésben vagy legfeljebb 1 db, 400 MW-nál kisebb kapacitású vezetékkel volt összeköttetésben az UCTE-rendszerrel, vagy –a évi villamosenergia-termelésének több, mint 30%-a egyetlen fosszilis energiahordozó felhasználásából származott és az egy főre eső GDP nem haladta meg az uniós átlag 50%-át (Románia, Bulgária, Lengyelország) Az így kiosztott ingyenes egységek mennyisége 2013-ban nem haladhatja meg az első időszak iparági kibocsátásának 70%-át és tól ilyen kiosztás nem megengedett. Előírható, hogy az így kiosztott kvótákat csak a kedvezményezett használhatja fel az elszámoláskor.

További változások A rendszer hatálya alól kivonhatók –az évi t alatt kibocsátó létesítmények, –azok a tüzelőberendezések, amelyek bemenő hőteljesítménye <35 MW –és a kórházak, feltéve, hogy megfelelő (egyenértékű) kibocsátás-csökkentési intézkedéseket foganatosítanak A projekt alapú kibocsátási egységek (ERU, CER) átvihetők a 2013-ban kezdődő kereskedelmi időszakra és 2015 végéig felhasználhatók, ha azok ben keletkeztek és nem haladják meg az erre az időszakra engedélyezett felhasználást (maradék) A nyilvántartás központi (EU-szintű) lesz. Serkentik a harmadik országok csatlakozását a kereskedelmi rendszerhez

További változások (2) A teljes mennyiség 5%-át az új belépők közösségi szintű tartalékába helyezik el. –2015-ig 300 millió EUA 12 CCS-projekt támogatása céljából áll rendelkezésre –A CCS-t üzemeltetőknek nem kell elszámolniuk A tagállamok egyoldalúan kiterjeszthetik az ETS hatályát további ágazatokra és ÜHG-okra – ilyen esetben a Bizottság pótlólagos egységek kiosztásáról határozhat Túlzott áringadozások kezelése Új nemzetközi megállapodás létrejötte esetén a Bizottság jogalkotási javaslatot terjeszt az EP és a Tanács elé

Az árverések bevételeinek felhasználása (>50%) ÜHG-kibocsátások csökkentése (pl. közlekedés) Alkalmazkodás a klímaváltozás okozta hatásokhoz K & F –CCS –Az energia hatékony felhasználása Megújuló energiaforrások elterjesztése Hozzájárulás az ENSz Alkalmazkodási alaphoz Az erdőirtások megakadályozása, erdősítés a fejlődő országokban; erdőtelepítés az EU-ban Szociális nehézségek kezelése

Potenciális CCS-projektek

Kiosztás – árverési szabályok A Bizottság végéig közzéteszi az EU szinten árverésre bocsátandó egységek becsült mennyiségét A Bizottság június 30-ig rendeletet alkot az árverések átlátható, összehangolt és megkülönböztetésektől mentes végrehajtásának biztosítása végett –Az érintettek részvétele biztosított legyen –A szükséges információkhoz mindenki hozzájuthasson –A lebonyolítás ne okozzon indokolatlan többletköltséget Az árveréseket 2011-ben el kell kezdeni

További teendők Az árverés szabályai: jún. –Aukción értékesíthető mennyiség becsült mértéke tagállami szinten: dec. Térítésmentes kiosztás szabályai –Benchmarking tanulmány: február –Benchmark-tervezet: tavasz –Határozat (tagállami szinten): dec. –Útmutató a villamosenergia-ipar létesítményei részére történő ingyenes kiosztásról: márc. –Derogációs igények elbírálása: márc. A kiosztható egységek mennyiségének meghatározása –EU-szintű mennyiség az új ágazatok nélkül: jún. –EU-szintű mennyiség az új ágazatokkal: szept.

További teendők - 2 A CO 2 -piac működésével kapcsolatos intézkedések –A működés vizsgálata; jelentés: évente Javaslatok a szükséges intézkedésekre Karbon-szivárgás –A szivárgásnak kitett (al)ágazatok meghatározása: dec. –Annak előzetes elemzése, hogy a szivárgás hogyan hat a tagállamok villamosenergia-ellátásának biztonságára, főképp ahol a kapcsolatok kapacitása nem kielégítő ahol a kapcsolat harmadik országokkal is lehetséges: jún. –Állami támogatások felülvizsgálata, ha nem jön létre nemzetközi megállapodás dec. Monitoring és jelentés rendelet: dec.

További teendők - 3 A kibocsátási jelentések hitelesítése és a hitelesítők akkreditációja. Rendelet: dec. CER/ERU felhasználható mennyisége: dec. Kisebb berendezésekre vonatkozó „egyenértékű intézkedések” elfogadása: jún. Jogszabály-módosítási javaslatok: a nemzetközi megállapodás létrejötte után 3 hónappal (20%→30%) CCS támogatási alapok: december