„A holokauszt és áldozatai; zsidók, cigányok, fogyatékosok és más csoportok” című tantárgy az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon Szücs Marianna PhD. főiskolai docens ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
A tantárgy létrejöttének előzményei, fő jellemzői és céljai - OktaTÁRS Nemzetközi Holokauszt-oktatási szakértő képzés ; Kisebbségszociológia tárgy /2003 óta/ - a foglalkozások nagy része külső helyszíneken zajlik: történelmi séta a zsidó városnegyedben, a Dohány utcai zsinagóga, a Rumbach Sebestény utcai Zsinagóga és a Kazinczy utcai Orthodox Zsinagóga megtekintése a Zachor Alapítvány diákvezetői segítségével; Holokauszt Emlékközpont, Az USC Soá Intézet Vizuális Történelmi Archívuma és oktatási/kutatási anyagai megismerése. - minden tanár szakos hallgató számára nyitott az ELTE-n (eddig 153 hallgató teljesítette 6 tanulócsoportban nappali és esti tagozaton, 2011 februárjában indult először ez a tantárgy) - külső szakértők, meghívott vendégek is tartanak órákat /pl. Szőnyi Andrea, Erdélyi Lajos (holokauszt-túlélő) Jávor István, a Holokauszt Emlékközpont és a Zachor Alapítvány munkatársai, valamint ugyanitt rendhagyó történelem óra volt a Numerus Clausus kiállításhoz kapcsolódóan/
- nem tanár-diák alá-fölérendeltségi, hanem munkatársi, partneri viszony alakul ki a csoportokon belül → „mindenki mindenkinek a mestere és tanítványa” - szabadon választható tantárgy, és külön öröm, hogy minden félévben fő jelentkezik a meghirdetett 30 férőhelyre - folyamatos közös gyűjtőmunka (a hallgatók is bekapcsolódnak a témához kapcsolódó könyvek, filmek gyűjtésébe, egymást tájékoztatjuk a Holokauszt-témájú rendezvényekről és lehetőség szerint részt veszünk azokon), - a közös oktatási-anyag bázisunkból mindenki kedve szerint meríthet, az órák anyagát és a filmgyűjteményünket is megkapják digitális formában a tanítványok, - a hallgatók tudatosan és lelkesen készülnek arra, hogy önmaguk is tanítsák ezt a témát majdani tanári munkájuk során
- az érdemjegyet nemcsak kollokviummmal, hanem önálló kutatómunkával is meg lehet szerezni (helytörténeti dolgozatok, Holokauszt-túlélőkkel készített interjúk formájában) - a hallgatói kutatómunka a tantárgy befejeződése után is folytatódik; jövőbeli tervek: tanulmánykötet kiadása, tanulmányi kirándulás Auschwitzba, TDK-dolgozatok, szakdolgozatok készítése - minden óra és program nyitott: kollégák, barátok, szülők is jönnek és bekapcsolódnak a programokba és a kutatásokba (pl. Holokauszt-túlélő nagymama életében most beszélt erről először az unokájának, a hallgatók szülei, társai is olvassák a könyveinket és megnézik a filmjeinket, több szülő maga is bejárt a levéltárba a gyerekével ebben a témakörben kutatni) - a év közötti hallgatók Holokauszttal kapcsolatos történelmi ismeretei hézagosak, tudásvágyuk és lelkesedésük viszont óriási!!!
A tantárgy távolabbi céljai: „Kisebb a valószínűsége, hogy megtörténhet, ha sokan ismerik a borzalmakat” (Joseph Peled izraeli tábornok) Annak a ténynek a felismerése, hogy mindenki a saját személyiségével, tudása gyarapításával is tehet a Holokauszt megismétlődésének veszélye ellen, ez mindenki személyes felelőssége és kötelessége (tudományos érvei lesznek a Holokauszt-tagadók, antiszemiták, rasszisták ellen, nem tűri meg az előítéleteket növelő jelenségeket, pl. rasszista viccek, nyilvános feliratok, műemlék és temető- meggyalázások, stb.) A vészkorszak-beli embermentők tettei megismerése példaképül, mintául szolgálhat a ma embere számára is! A Holokauszt-tanulmányokat folytató hallgatók nyitottabbakká, elfogadóbbakká válnak az előítéletekkel sújtott, verbális és fizikális támadásoknak kitett más tsd-i csoportokkal szemben is! (pl. romák, homoszexuálisok)
Az egyes foglalkozások témakörei főbb vonalakban A holokauszt egyedisége más genocídiumokkal összevetve A történelmi antijudaizmus okai, megjelenési formái Rasszizmus és antiszemitizmus a XIX. században és a XX. század első felében Náci fajelmélet és antiszemitizmus. Hitler kereszténységgel kapcsolatos nézetei és antiszemitizmusa, rasszizmusa Ál-orvosi kísérletek, eutanázia-központok a III. Birodalomban. Fajvédelem, a fogyatékos gyermekek meggyilkolásának programja. A „felnőtt” eutanázia T4-es programja, a náci orvosok és a sterilizációs törvény. A fogyatékosok és a mentális betegek sorsa a III. Birodalomban. A nácik és a homoszexuálisok.
A koncentrációs táborok és áldozataik: zsidók, cigányok, politikai-és hadifoglyok, más fogvatartottak. A roma holokauszt. A különleges bevetési egységek akciói. Náci elkövetők és kollaboránsaik. A zsidó lakosság társadalmi és jogi helyzete, élete az első századoktól a Kiegyezésig Magyarországon. Politikai antiszemitizmus az Osztrák-Magyar Monarchiában és a két világháború között. A zsidók jogfosztása a Horthy-korszakban.
A „végső megoldás” állomásai Magyarországon. Munkaszolgálatosok. A fajvédelemtől a deportálásig. Kamenyec-Podolszkij. „Hideg napok” Újvidéken. Út a magyar holokauszthoz: A Sztójay-kormány intézkedései. A Szálasi-rendszer zsidópolitikája. Magyarország keresztény egyházai és a holokauszt. Elkövetők, kollaboránsok, passzív szemlélők. Ellenállók és embermentők. Polgári, diplomáciai, katonai és egyházi embermentés. Személyes sorsok a vészkorszak idején. Az óra vendégei holokauszt-túlélők.
Az antiszemitizmus napjainkban hazánkban. Csoportos beszélgetés, ahol mindenki elmondhatja személyes tapasztalatait és olvasmány élményeit erről a témáról. Az órákon felhasznált dokumentumfilmek (minden témához diasorozatokat is készítettem): -Halálgyárak; - A haláltáborok felszabadítása; -Az akarat diadala; - Náci halálosztagok; - Auschwitz album; - Historical film (1943); - Egy holocaust túlélő emlékei 1-3.;- Auschwitz, a nácik végső megoldása 1-6 (BBC);
Néhány névtelen (OMHV) hallgatói értékelés: "Nagyon tanulságos volt, köszönöm az oktatónak!” „Nagyon jó órák voltak. Sokkal érzékenyebbé tett a téma iránt. Az irodalmak kiválóak." „Nagyon tetszett, hogy a Tanárnő filmekkel, kiállítással és egyéb dokumentumokkal színesítette az órát. Köszönöm!” „Nagyon jó óra volt és a múzeumlátogatás is nagyon hasznos és érdekes” „Nagyon érdekes volt a kurzus, sok újat adott és a továbbiakban is fogok a témával foglalkozni, mert felkeltette az érdeklődésem!”
A tantárgy 2012-ben első helyezést kapott a Gábor Zita Alapítvány pályázatán. Nevezett alapítvány azokat az oktatási és művészeti projekteket díjazza minden évben, amelyek megítélésük szerint a legtöbbet tesznek a Holokauszt-oktatás területén. A díjat a tantárgy oktatójaként egyedül vettem át, de legalább 100 embernek kellett volna mellettem állnia Ezúton is hálásan köszönöm szakmai vezetőimnek, az OktaTÁRS projekt kitűnő előadóinak és szervezőinek, a kiállítások és a városnézés tárlatvezetőinek, és hallgatóimnak a rengeteg segítséget és a minden résztvevőt gazdagító közös munkát!