KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY, OROSHÁZA
Szakmunkások középiskolája az orosházi Kossuth Lajos Közoktatási Intézményben
Egy kis iskolatörténet Ipari képzés 1884. tanoncképzés beindítása 1901. Thék Endre helyi asztalos tanoncotthont hozott létre szegény sorsú vidéki gyerekeknek A két világháború között hol nőtt, hol csökkent a létszám 1848. államosítás - Állami Szakirányú Iparostanonc Iskola
50-es évek – eltörölték a tanonc és inas elnevezéseket → iparostanuló 1953. a csökkenő létszám miatt megszűntették az iskolát 1954. újraindítás: vasas szakmák túlsúlya 60-as évek – Orosháza ipari fejlődése fellendült (Üveggyár) – létszámnövekedés 1964. önálló épületet kapott az iskola
1969. középfokú iskolává nyilvánítás → a szakmunkások szakközépiskolájában érettségi szerezhető 70-es, 80-as évek: új szakmák, meglévők átalakulása vagy megszűnése 90-es évek: 9-10. osztályban közismereti tárgyak, pályaorientáció és szakmai alapozó 2004 óta moduláris képzés a 9-10. osztályban, projektnapok
XX. század eleje – a polgári iskola tanrendjébe beépítve Mezőgazdasági képzés XX. század eleje – a polgári iskola tanrendjébe beépítve 1922. Felső Mezőgazdasági Iskola – „Mezgé” Önálló tantestület, de épülete még nincs 1948. államosítás – középfokú képzés → lehetőség érettségi megszerzésére
1963-1968. felsőfokú mezőgazdasági technikum 1968. kollégium épült hozzá megszűnt a technikusképzés → Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskola. 2001. összevonás
2001. 612. számú Ipari Szakmunkásképző Intézet Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskola
KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY 2001. KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY
Az iskola jelenlegi képzési rendszere Ipari szakmák fémforgácsoló géplakatos gázvezeték- és készülékszerelő villanyszerelő kőműves szobafestő, mázoló és tapétázó asztalos varrómunkás nőiruha-készítő
A „Tudáspark” és tanműhelyei
Az iskola jelenlegi képzési rendszere Mezőgazdasági szakmák falusi vendéglátó állatgondozó Élelmiszeripari szakmák pék Egyéb szolgáltatás fodrász
Az iskola jelenlegi képzési rendszere Szakközépiskola állattenyésztő és állategészségügyi szak („per 1-es osztály”) mezőgazdasági gépész („per 2-es osztály”) → autószerelő kereskedelem-marketing üzleti adminisztráció („per 3-as osztály”) vendéglátás (2008. szeptemberétől) Technikusképzés mezőgazdasági, állattenyésztő, állategészségügyi technikus mezőgazdasági gépésztechnikus agrár közgazdasági és áruforgalmazó technikus
„Delfi Koronája Oktatási és Kulturális Alapítvány” Delfi Koronája Alapítványi Gimnázium és Szakiskola orosházi tagozata székhelye Csongrád esti tagozat felnőttek, dolgozók a mi iskolánk dolgozói is tanítanak benne 55 fő jutott el az érettségiig
Felnőttképzés A Felnőttképzési Akreditációs Testület 2008. április 15-i dátummal engedélyezte iskolánknak a felnőttképzési szolgáltató tevékenységet Az akreditáció 2012. április 15-ig érvényes
Az „átjárhatóság” elve Szakközépből → szakiskolába Nagyon gyenge teljesítményt nyújtó, érettségi tantárgyakból bukó tanulók Az érettségi megszerzése után szakmai képzésre
Az „átjárhatóság” elve Szakközépből → technikus osztályba Szakiskolából → szakközépiskolába „Azok a tanulók, akik a szakiskolai tagozaton elvégezték a 10. osztályt, s tanulmányi eredményük legalább 4.0, folytathatják tanulmányaikat a szakközépiskolában. Választásuk szerint, vagy a három éves érettségit adó képzés 10. évfolyamán, vagy a normál szakközépiskolai képzés 10. évfolyamán.” (Pedagógiai Program)
„Szakmára épülő érettségit adó osztály” Társadalmi okok: megszűnt a „szakmunkások szakközépiskolája” társadalmi igény nő az érettségizettek számának növelésére Személyes okok: a nappali rendszerű képzésben való bennmaradás a továbbra is járó családi pótlék (és gyerektartás), kedvezményes étkeztetés a szakmai végzettség + érettségi sokat érhet → az elhelyezkedési esélyeik nőnek továbbtanulás felső fokon (az élet során bármikor!)
Az iskola lépései 2001. összevonás → szakiskola és szakközépiskola egyben! 2002. első osztály indítása A Pedagógiai Program módosítása „A szakmunkások számára szervezett három éves érettségit adó képzésre történő bekerülés feltétele a 9-10. osztály eredményes elvégzése, és a szakmunkás bizonyítvány.” A szakiskolai 9-10. osztály beszámítása → 10. osztállyal kezdenek
A bekerülés feltételei Nincs írásbeli felvételi Szóbeli elbeszélgetés a jelentkezés okairól az érettségi megszerzésének céljáról jövőbeni terveiről A beiratkozásra magukkal kell hozniuk: - A végzett szakmunkásoknak a 10. évfolyam elvégzését bizonyító középiskolai bizonyítványt, valamint a szakmai végzettséget igazoló okiratot. - a szakmával még nem rendelkezőknek a 10. osztályról szóló bizonyítványt
Honnan érkeznek tanulók? Saját tanítványaink Békés megye más szakiskoláiból Békés, Gyula, Békéscsaba, Gyomaendrőd, Szarvas, Szabadkígyós Más megyékből Szolnok megye (Öcsöd) Hajdú-Bihar megye (Berettyóújfalu) Csongrád megye (Nagymágocs, Székkutas, Szeged)
Szociális összetétel Ingyen tankönyvre jogosult majdnem mindenki! A szakiskolákban tanulók többnyire halmozottan hátrányos helyzetűek csonka családok alkoholizmus durva bánásmód, verés szóbeli erőszak megfélemlítés új házas- vagy élettárs új kapcsolatból féltestvér(ek) → szociális hátrányukat hozzák magukkal az érettségit adó osztályba Ingyen tankönyvre jogosult majdnem mindenki! elvált özvegy rokkant nyugdíjas gyesen lévő munkanélküli minimálbéren foglalkoztatott
Lemorzsolódás 2002-2005. beiratkozott kiiratkozott "per 4-es"-ben folytatta 2002. 35 1 2003. 9 2004. 3 4 2005. Érettségit tett 18
Lemorzsolódás 2003-2006. beiratkozott kiiratkozott „per 4-es”-ben folytatta 2003. 30 8 2004. 2 3 2005. 2006. Érettségit tett 22
Lemorzsolódás 2004-2007. beiratkozott kiiratkozott "per 4-es"-ben folytatta 2004. 32 6 2005. 4 10 1 2006. 5 2007. Érettségit tett 15
Lemorzsolódás 2005 – 2008. beiratkozott kiiratkozott "per 4-es"-ben folytatta 2005. 31 8 2006. 3 7 2007. 6 1 1 2008. 0 0 Érettségit tesz 22
Lemorzsolódás 2006-2009. beiratkozott kiiratkozott "per4-es"-ben folytatta 2006. 32 6 2007. 6 7 2008. 0 2007-2010. "per 4-es"-ben 20 3 2
A lemorzsolódás okai → per 4-esben folytatják Beiratkozik, de nem jelenik meg Néhány hónap múlva rájön, hogy nem képes az érettségi teljesítésére Bukások (idegen nyelv és matematika) → per 4-esben folytatják Anyagi okok, szociális háttér → munkavállalás Lányoknál gyermekvállalás (magántanulói státusz) Igazolatlan hiányzás (ritkán)
Tanrend nappali rendszerű képzés hét mind az öt munkanapján tanítási szünetek rájuk is érvényesek minden diákköri rendezvényben részt vesznek minden óra 45 perces első óra 7 óra 30 perckor kezdődik 10-15-10-15-10-5 perces szünetek
Tantárgyi rendszer nem létezik 9/4-es osztály, 10. évfolyamtól az érettségi tantárgyak oktatására koncentrálunk → nincs ének-zene, rajz és vizuális kultúra, társadalomismeret és etika, könyvtár- és médiaismeret szabadon választott idegen nyelv (angol és német) 10. osztály végén nyilatkozat az érettségi tantárgyakról ha jelentkezők száma eléri az öt főt, az iskola a 11. és 12. évfolyamon a választott tárgyakból heti 2-2 óra fakultációt szervez (biológia, fizika, földrajz, belügyi és rendvédelmi ismeretek)
Óraszámok A három év alatt ugyanolyan óraszám, mint a négy éves képzési rendszerben. A négy éves képzésben: 9. évfolyam irodalom 2 óra ; nyelv 2 óra 10-11-12. évfolyam irodalom 3 óra; nyelv 1 óra Összesen: irodalom 11 óra; nyelv 5 óra A három éves képzésben: 10. évfolyam irodalom 2 óra; nyelv 2 óra 11. évfolyam irodalom 4 óra; nyelv 2 óra 12. évfolyam irodalom 5 óra; nyelv 1 óra Összesen: irodalom 11 óra; nyelv 5 óra
Érettségi eredmények 2002-2005 5 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 9 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 9 42 matematika 13 ? történelem 6 7 48 angol/német nyelv 44 biológia 56 belügyi rendészet 54 fizika
Érettségi eredmények 2003-2006. 5 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 2003-2006. 5 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 14 38 matematika 6 10 44 történelem 9 45 angol/német nyelv 17 33 biológia 7 57 belügyi rendészet 69 fizika 59
Érettségi eredmények 2004-2007. 5 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 6 2004-2007. 5 4 3 2 1 % magyar nyelv és irodalom 6 45 matematika 9 30 történelem 8 40 angol/német nyelv 12 37 biológia 55 belügyi rendészet 66 fizika
Érettségi eredmények eredményeik semmivel sem maradnak el a normál szakközépiskolai osztályt végzett tanulók eredményétől rutinosabbak, mert már szakmai vizsgákat tettek nem rendelkeznek felmentéssel valamilyen részképesség zavar miatt tantárgyi bukás miatt néhányan a többi érettségi tárgyból előrehozott érettségit tettek 2007-ben először: 1 tizenegyedikes tanuló németből, 5 tizedikes pedig informatikából tett előrehozott érettségit
Speciális problémák idegen nyelvi érettségi matematika anyanyelvükön is nehezen fejezik ki magukat szókincsük szegényes általános iskolában gyenge teljesítmény idegen nyelvből kevés megszólalási lehetőség matematika korábbi kudarcok matematikai gondolkodás elutasítása („nem értem”)
Speciális problémák Szociális háttér önálló élet (szülő nem él vagy nem gondoskodik a tanulóról; gyesen lévő magántanuló) → a szülői igazolások kérdését sem lehet mereven alkalmazni → a szülői értekezleteken kicsi részvételi arány állandó vagy ideiglenes munkavállalás a rossz anyagi háttér miatt az osztálykirándulások szervezése nehéz
Záró gondolatok Iskolánk kellő időben felismerte, mennyire fontos, hogy szakmai vizsgák után a tanulók még nappali tagozatos rendszerben szerezhessék meg az érettségit Sikeresek, keresettek ezek az osztályaink Ezekben az osztályokkal könnyebb bánni, mert a tanulók jó része érett fejjel, felnőtt gondolkodásmóddal érkezik Nem szabad őket gyerekként kezelnünk A szabadidő megszervezésében, a diákköri munkában nagyon aktívak A különleges problémák ellenére hálás feladat egy ilyen osztályt eljuttatni az érettségiig
Köszönöm a figyelmet!