Korreferensi vélemény Hermann Zoltán – Varga Júlia: A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK) Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
Az első házasság felbomlása
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Földrajzi összefüggések elemzése
Gazdasági előrejelzések és elemzések
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Statisztika II. II. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
A foglalkoztatás-szerkezet előrejelzése Magyarországon
MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet Az inaktívak és aktívak létszámának előrejelzése ágazati és foglalkozási.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Az adó- és transzferrendszer változásainak elemzése mikroszimulációval Benczúr Péter – Kátay Gábor – Kiss Áron Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek,
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Az F-próba szignifikáns
Tóth István György – KellerTamás A redisztribúciós kereslet az európai országokban [Income distributions, inequality perceptions and redistributive claims.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Kvantitatív Módszerek
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Többváltozós adatelemzés
Többváltozós adatelemzés
Következtető statisztika 9.
Alapsokaság (populáció)
DEMOGRÁFIA Alapfogalmak, mutatók
Korreferátum Herczeg Bálint: Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata Horn Dániel Tudományos munkatárs Hétfa műhely, Budapest, 2014.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Korreláció-számítás.
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19)
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése HEFOP 1.2. Intézkedés Kutatási Alkomponens ZÁRÓKONFERENCIA Budapest, március Javaslat a megalapozottabb.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Munkapiaci előrejelzés és web-alapú információs rendszer TÁMOP / kiemelt projekt NFSZ megyei igazgatói értekezlet 2012 július 19. Cseres-Gergely.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Ágazati létszámstruktúra előrejelzése nemzetközi adatok alapján
Tárgy A foglalkoztatás növekedése hét európai országban A változások értékelése az előrejelzési kockázatok szempontjából Nem célja megmagyarázni,
A külső környezet elemzése
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Cseres-Gergely Zsombor
„Első lépés” a Zemplénben TÁMOP C-09/
Gazdaságstatisztika Konzultáció a korreláció- és regressziószámítás, idősorok elemzése témakörökből.
I. Előadás bgk. uni-obuda
Főnix – me Hol élünk? Hogy élünk? Demográfiai kór- és körkép
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Varga Júlia MTA KRTK KTI
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Területi eloszlások összevetése: Hoover index
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Korreferensi vélemény Hermann Zoltán – Varga Júlia: A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK) Budapest, c. tanulmányáról Tóth István György Tárki Zrt

Miért kell mikroszimuláció, ha jön a népszámlálási adat? Mit is értünk dinamikus mikroszimuláción? Miért pont ezekkel a szcenáriókkal számoltak? Megfelelt-e eddig a teszteknek az előrejelzés? Mekkora a becslések megbízhatósága? Mi értelme van a regionális becsléseknek? Kérdések, amelyeket a korreferens először tesz fel magának a felkéréskor

Az alapprobléma: hogyan szerezzünk társadalmi ismereteket folyamatosan végzett és költséges empirikus adatfelvételek időpontjai között Átfogalmazva: mi az optimális kombinációja a különböző időpontokban elvégzett becsléseknek (cenzus, mikrocenzus, munkaerőfelvétel, keresztmetszeti és panel háztartásvizsgálatok) és a közöttük megvalósuló továbbvezetésnek? A mikroszimuláció értelmezései Továbbvezetés (ezt elvégzik) Viselkedési visszahatások (helyettesítési és alkalmazkodási folyamatok) modellezése (ez még nincs kész) A továbbvezetés elméleti lehetőségei Aggregátumok segítségével (Hablicsek) Mikro becslések alapján (ISMIK) Ez egy nagyon alapos, körültekintően elvégzett munka

Alapcél: munkakínálat, termékenység, halandóság, migráció trendjeinek előrejelzése Feltételezés: a fenti jellemzők alapvetően függnek az iskolázottsági szinttől ill. az iskolai részvételtől (és, implicit feltételezés: csak ezektől…) Eszköz: iskolázottsági szint előreszámítása (dinamikus keresztmetszeti diszkrét idejű rekurzív mikroszimulációs modellel) A modell lépései: Az adatok „felkészítése”: - Kiinduló állapot (2001-es népszámlálás 50%-os !! mintája) - Kiegészítés: az önbevalláson alapuló (1,8%) etnikai változó mellé újabb 3,6% népességhez „roma”-ság hozzárendelése Esemény-bekövetkezési valószínűségek becslése (demográfiai, iskolai karrier és belső migráció) átmenet-valószínűségek regressziós számítása kiegészítő adatforrásokból (survey-k, admin adatok, stb) A továbbvezetés módszerei regressziós eljárások feltételezések Validálás retrospektív összevetés időközi survey jellegű keresztmetszeti vizsgálatokkal

Szcenáriók A: alap forgatókönyv B: roma/nem roma különbségek „megszüntetése” C: Iskolázottságot érintő intézkedések C1-C2: Iskolakötelezettségi korhatár leszállítása és szakiskola-expanzió C3: felsőoktatási férőhelyek korlátozása

IdőtávJellegValidálási lehetőségAdatokKérdések „re-projektív”Megvalósult empirikus adatfelvételekhez retrospektíve LFS 2005 mikrocenzus Megegyezik-e a trendek „előrejelzett” iránya? 2011„re-projektív”Népszámlálás (ha lesz adat) 2011-es népszámlálás Egybeesik-e a prediktált adat az adott időpontban becsült (népszámlálási) adattal? Ha nem, melyik a „téves”? ProjektívKésőbbi empirikus adatfelvételek, mikrocenzus, stb Későbbi LFS, későbbi mikrocenzusok, stb Mennyire megbízható az előrejelzés?

1.A modell alapfeltevése: az egyének nem tanulnak (preferenciáik és reakcióik időben változatlanok). A szimuláció tehát az összetételhatások változását mutatja. (Bár egyes esetekben viselkedési feltételezésekkel is él - pl a felsőoktatási férőhely-korlátozáshoz alkalmazkodást illetően). Kérdés: mekkora az előrejelzési kockázata annak, hogy a modell „nem figyel” a Szülők munkaerőpiaci státusára (csak az iskolázottsági státusukra) A demográfiai viselkedés (házasság/válás, együttélési minták) változására, A külső migrációs egyenleg iskolázottsági összetételére A külföldön szerzett iskolai végzettségre Javaslat: érdemes lenne ezek lehetséges hatására vonatkozó kvalifikáló megjegyzéseket tenni. 2: A roma etnikai változó imputálása az „önbevallott romák” számának (1,8%) kétszeresénél? Kérdések: Ha ez fix érték a húsz évben: mi a feltételezésünk a termékenység és a halandóság roma-specifikus adatainak alakulását illetően? Hogyan „viszik magukkal” ezt a státust a szimuláció során? (egyszerű attribútumként v „viselkedési” jellemzőként? Általános módszertani kérdések

3: Validálás a „re-projektív” szakaszban: A becslések megbízhatósági intervalluma? (ebből lehetne tudni, hogy a mikrocenzustól vagy az LFS becsléseitől való eltérések szignifikánsak-e) Hogy kell értékelni, ha pl. az LFS és a mikroszimuláció trendjei keresztezik egymást? 4: Mi a hozzáadott értéke a regionális előrejelzéseknek? Ha a regionális különbség – mint a jelenlegi anyagban – „háttérváltozóvá” válik, lehet-e neki egyben magyarázó erőt is tulajdonítani?? Ha a regionális előrejelzések/továbbvezetések tartalmaznak regionális fix hatás- változókat, érdemes lenne ellenőrizni hogy a 2020-as országos előrejelzés kijön-e a regionális előrejelzések aggregátumaként is Általános módszertani kérdések

A éves és a népesség iskolázottság szerinti arányai (%) iskolázottsági kategóriánként, a Munkaerő-felvételek adatai és a mikroszimuláció eredménye alapján, % Módszertani – technikai kérdések 1 – alapváltozat: Mi magyarázza az LFS és az ISMIK közötti különbségek időbeni trendváltását (a „re-projektív” szakaszban)? (a. általánosnál kevesebb, általános isk.)

A éves és a népesség iskolázottság szerinti arányai (%) iskolázottsági kategóriánként, a Munkaerő-felvételek adatai és a mikroszimuláció eredménye alapján, % Módszertani –technikai kérdések 1 – alapváltozat: Mi magyarázza az LFS és az ISMIK közötti különbségek időbeni trendváltását (a „re-projektív” szakaszban)? (b. szakiskola, érettségi) Ezek szignifikáns eltérések?? Megj: a szignifikanciát egyszerű lenne a mikroszimulációs pontbecslések és a survey konfidencia intervallumok összevetésével tesztelni első körben

Módszertani – technikai kérdések 1 – alapváltozat: Mi magyarázza az LFS és az ISMIK közötti különbségek időbeni trendváltását (a „re-projektív” szakaszban)? (c. diploma) A éves és a népesség iskolázottság szerinti arányai (%) iskolázottsági kategóriánként, a Munkaerő-felvételek adatai és a mikroszimuláció eredménye alapján, % Ezek szignifikáns eltérések?? Megj: a szignifikanciát egyszerű lenne a mikroszimulációs pontbecslések és a survey konfidencia intervallumok összevetésével tesztelni első körben

Módszertani kérdések 2 – alapváltozat: Mi magyarázza az aggregált adatokon alapuló előrejelzés és az ISMIK előrejelzés drasztikus eltérését az alacsony iskolázottság jövőbeni trendjeit illetően? A különböző végzettségi kategóriákhoz tartozó éves népesség aránya (%) a mikroszimuláció alapváltozata, és az aggregált adatokon alapuló előrejelzések eredményei szerint

A éves és a éves népesség aránya végzettségi kategóriák szerint, % Tartalmi kérdések 1 – alapváltozat Mi magyarázza 2010 után a és a kohorszban az iskolázottsági arányok hirtelen (előzmények nélküli) stabilizálódását? Javaslat: dekompozíciós számítás az okokról, vagy interpretáció bővebben

A éves népesség iskolázottság szerinti arányai (%) nemek szerint a mikroszimuláció alap-, és 2. változata szerint Tartalmi kérdések 2 – (2. „roma”) változat Mi magyarázza 2010 után az alacsony iskolázottság arány növekedését? (abban a verzióban is, amelyben ki van iktatva a „roma” komponens) Javaslat: dekompozíciós számítás az okokról, vagy interpretáció bővebben

A éves népesség iskolázottság szerinti arányai (%) nemek szerint a mikroszimuláció alap-, és 2. változata szerint Tartalmi kérdések 3 – Mi magyarázza 2020 táján a diplomások számának visszaesését? Javaslat: dekompozíciós számítás az okokról, vagy interpretáció bővebben

Az itt bemutatott mikroszimulációs gyakorlat - szükséges (mellesleg: a többi is becslés) - alapos (magyar és nemzetközi viszonylatban is páratlanul figyelemre méltó) - fejlesztendő (dekompozíciók, tartalmi magyarázatok, megbízhatósági intervallumbecslések, stb) - jelen változatában is tanulságos Néhány fontosabb tanulság: - A romák hátrányának csökkentése és az iskolarendszer befogadóbbá válása mindenkinek a javára válna - A tankötelezettségi kor leszállítása növeli az alacsony iskolázottságúak kibocsátását és nem feltétlenül növeli a szakiskolai végzettségűek számának növekedését - Szükséges lenne (nagy számban) kiegészítő kutatásokat végezni a viselkedési visszahatások paraméterezéséhez szükséges rugalmassági együtthatók becslésére (hogy kevesebbszer kelljen bizonytalan feltételezésekre építeni) Tanulságok