AZ EGÉSZSÉGÜGYRŐL A KLINIKUM SZABÁLYAI SZERINT Dr. Weltner János +36 20 8258931.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
az általános iskolákban
Egészségügyi vagy betegségügyi reform?
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
Közegészség.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Emeltszintű járóbeteg szakellátás fejlesztése a Dr. Hetés Ferenc Szakorvosi Rendelőintézet revizalizációjával NYDOP
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Stratégiai tervezés.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Az alapellátásban dolgozó gyermekorvosok és a területi védőnők feladatmegosztása a prevenció területén – előnyök és veszélyek az ellátásban Kovács Julianna.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A Magyar Köztársaság kormánya
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
AZ EGÉSZSÉGÜGYRŐL A KLINIKUM SZABÁLYAI SZERINT Dr. Weltner János
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Az államháztartás.
Szakmapolitikai fórum
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
….mert a ritka betegségek ellátása
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Költségvetés.
Előadás másolata:

AZ EGÉSZSÉGÜGYRŐL A KLINIKUM SZABÁLYAI SZERINT Dr. Weltner János

Milyen legyen az ellátó rendszer struktúrája? Progresszív, mert ez szakmailag a legjobb és gazdaságilag a leghatékonyabb. Kapacitása igazodjon a megbetegedésekhez, mert az ellátás halasztásának nincs előnye Minőségügyi módszertannal érjük el, hogy a Health Consumer Indexben a 37 ország sorában elfoglalt 30.-ik helyünkről évről-évre lépjünk előbbre

Mi lesz a körzeti orvosi rendszerrel, a járóbeteg ellátással? Több befejezett ellátást? Kevesebb papír, több IT Mozgásteret a háziorvosnak, megszüntetni a praxis adásvételét, mert az értékmérő a parasolventia-termelő képesség. Díjazni a bejelentkezettek egészségi állapotának javulását, vagy legalább a romlás lassulását. A praxis működtetését át kellene adni az önkormányzatoknak? Szakemberhiány

Hány vakbélműtét, vagy szülés legyen évente abban a kórházban, ahol ezt megengedik egyáltalán? Erre valók a minőségmutatók: –ahol a kimeneteli mutatók az országos átlagnál alig rosszabbak vagy jobbak, ott szakmailag rendben, –a gazdaságosság pedig a mérethatékonyság mellett a finanszírozás szintjétől függ. A finanszírozás mai szintjén minden sebészet szükségszerűen veszteséges.

Hogyan alakul az orvosi szerep, az orvosképzés? Az orvosi szerep nem változhat, mert a szakmai cél is változatlan. Az eszközök változnak, a táguló ismeretek szükségszerűvé teszik a szakosodást és a betegközeli kapcsolat során a szakorvosi leletek integrálását Az orvosképzés jellemzője az ismeretanyag robbanásszerű bővülése –Ezért az alapképzésből ki kell hagyni a középiskolai tananyag ismétlését és a szakorvosi ismereteket –Fokozni kell a probléma-megoldási ismereteket és gyakorlati készségeket (NEM skill labor) Meg kell akadályozni az egyetem elméleti és gyakorlati képzésének szétválasztását A képzést korszerű körülmények közé kell helyezni, fel kell hagyni azzal, hogy a politika féltékeny, irigy az egyetem tekintélyére

Milyen legyen az ellátó rendszer struktúrája? –Progresszív, mert ez szakmailag a legjobb és gazdaságilag a leghatékonyabb. –Kapacitása igazodjon a megbetegedésekhez, mert az ellátás halasztásának nincs előnye –Minőségügyi módszertannal érjük el, hogy a Health Concumer Indexben a 37 ország sorában elfoglalt 30.-ikhelyünkről lépjünk évről-évre előbbre Mi lesz a körzeti orvosi rendszerrel, a járóbeteg ellátással? –Mozgásteret a háziorvosnak, megszüntetni a praxis adásvételét, mert az értékmérő a parasolventia termelő képesség. Díjazni a bejelentkezettek egészségi állapotának javulását, vagy legalább a romlás lassulását. A praxis működtetését átkellene adni az önkormányzatoknak? Hány vakbélműtét, vagy szülés legyen évente abban a kórházban, ahol ezt megengedik egyáltalán? –Erre valók a minőségmutatók: ahol a kimeneteli mutatók az országos átlagnál alig rosszabbak vagy jobbak, ott szakmailag rendben, a gazdaságosság pedig a mérethatékonyság mellett a finanszírozás szintjétől függ. A finanszírozás mai szintjén minden sebészet szükségszerűen veszteséges. Hogyan alakul az orvosi szerep, az orvosképzés? –Az orvosi szerep nem változhat, mert a szakmai cél is változatlan. Az eszközök változnak, a táguló ismeretek szükségszerűvé teszik a szakosodást és a betegközeli kapcsolat során a szakorvosi leletek integrálását. –Az orvosképzés jellemzője az ismeretanyag robbanásszerű bővülése. Ezért az alapképzésből ki kell hagyni a középiskolai tananyag ismétlését és a szakorvosi ismereteket, fokozni kell a probléma-megoldási ismereteket és gyakorlati észségeket (NEM skill labor). A képzést korszerű körülmények közé kell helyezni, fel kell hagyni azzal, hogy a politika féltékeny, irigy az egyetem tekintélyére. Tudjuk e garantálni, hogy egy adott kezelési protokollhoz ott lesz az orvos, a nővér, a műtős és a műszer? –Tudjuk? Mi? Ki? Ahogy DFr. Kincses Gyula mondta: nem meggazdagodást, de tisztes megélhetést kell biztosítani. –Ha az ember érték, az egészség érték, akkor ennek őrzője és helyreállítója is érték, és úgy is kell kezelni. És miverl a betegek döntő többsége nem fizetőképes, amikor beteg,küllönösen, ha tartósan beteg, ezért a fizetést egy szolidaritáson alapuló betegbiztosítónak kell átvenni. (N.B. Az álszent egészségbiztosító név elhagyható) –A társadalombiztosítást pedig vissza kell írni a megillető helyére, az Alkotmányba. Hol és hány kórház legyen az országban, amelyet bármely irányból hat óra el lehet érni? –Az elérési idő nem a távolság, hanem a szállítási eszköz kérdése. Koszorúsérelzáródás és agyi élelzáródás esetén a hat óra is túl sok. Vagy nem lenne-e jobb arra költeni többet, hogy ne legyünk betegek? –Nem ez a verseny. Az gyógyítás az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés és szűrővizsgálatok ellenére megbetegedettekről szól. A százmilliárdos vagyonnal bírók mellett napi ezer forintból megélni próbálók egészséges táplálkozása, ivóvízzel, csatornzással, egészséges lakhatással való ellátása, cigarettától szesztől és drogoktól való megmentése nem a betegek gyógyításától elvont pénzzel, de például egy progresszív jövedelemadó-rendszerrel, vagyonadóval. A feketepiac visszaszorításával, az adó és járulékfizetések reformjával oldható és oldandó meg.

Tudjuk e garantálni, hogy egy adott kezelési protokollhoz ott lesz az orvos, a nővér, a műtős és a műszer? Tudjuk? Mi? Ki? Ahogy Dr. Kincses Gyula mondta: nem meggazdagodást, de tisztes megélhetést kell biztosítani. Ha –az ember érték, –az egészség érték, –akkor ennek őrzői és helyreállítói is értékek, és úgy is kell őket kezelni. Mivel a betegek döntő többsége nem fizetőképes, amikor beteg, különösen, ha tartósan beteg, ezért a fizetést egy szolidaritáson alapuló betegbiztosítónak kell átvenni. (N.B. Az álszent egészségbiztosító név elhagyható) A társadalombiztosítást pedig vissza kell írni az őt megillető helyére, az Alkotmányba.

Hol és hány kórház legyen az országban, amelyet bármely irányból hat óra el lehet érni? Az elérési idő nem a távolság, hanem a szállítási eszköz kérdése. Koszorúsér és agyi ér elzáródása esetén a hat óra is túl sok. Vagy nem lenne-e jobb arra költeni többet, hogy ne legyünk betegek? –Nem ez a verseny. –A gyógyítás az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés és szűrővizsgálatok ellenére megbetegedettekről szól. –A százmilliárdos vagyonnal bírók mellett napi ezer forintból élők egészséges táplálkozása, ivóvízzel, csatornzással, egészséges munkakörnyezettel és lakhatással való ellátása, cigarettától szesztől és drogoktól való megmentése nem a betegek gyógyításától elvont pénzzel, de például egy progresszív jövedelemadó-rendszerrel, vagyonadóval, a feketepiac visszaszorításával, az adó és járulékfizetések reformjával oldható és oldandó meg.

A bizonyítékok osztályozása I.Nagy, randomizált ( klinikai ) tanulmányok egyértel- mű eredményekkel: az álpozitív (alfa) vagy az álnegatív (béta) hiba kis kockázata II.Kis randomizált ( klinikai ) tanulmányok bizonytalan eredményekkel: közepes – nagy álnegatív (béta) hiba III.Nem randomizált, egyidejű kontrollok IV.Nem randomizált, történelmi kontrollok és szakértői vélemény V.Esetsorozatok, kontrollálatlan tanulmányok és szakértői vélemény

A bizonyítékok, azaz az egyes kérdésekre adott válaszok osztályozása Tudományos bizonyítékok alapján A.Meggyőzően alátámasztható (legalább kettő, I. szintű vizsgálattal bizonyított) B.Jóváhagyható (csak egy, I. szintű vizsgálattal bizonyított) C.Javasolható, és a szakértők támogatását is élvezi (csak II. szintű vizsgálattokkal bizonyított) Nincs elegendő tudományos bizonyíték, D.De a szakértők széleskörű támogatását élvezi (legalább egy, III. szintű vizsgálattal bizonyított) E.A bizonyítékok hiánya (csak IV. vagy V. szintű vizsgálattal bizonyított)

1.Bejelentkezés – időpontegyeztetés 2.Vizsgálat 1.Kórelőzmény 2.Személyes vizsgálat 3.Eszközös vizsgálatok 1.Tervezése 2.Előjegyzése 3.Eredményük értékelése 4.Még vizsgálat, ha kell, + consilium 3.Kezelés 1.Kezelés tervezése, ismertetése, egyetértés. Rajta! 2.Kezelés ellenőrzése, dokumentálása 4.Követés – gyógyult – idült baj – kiszenved Betegellátás

Nemzeti jövedelem (GNI) és EÜ

Health consumer index Hungary 578 points. It is remarkable for a country, which has had a public healthcare service for as long as the United Kingdom, to still be in a rather poor position on Patients Rights and Information, Accessibility and Outcomes.

Hogyan hat régebbi előtörténetünk a társadalom egészségügyi állapotára? I Háttérbe szorultak egyes fertőző betegségek –(tbc, kanyaró, gyermekbénulás stb. és újak támadnak –H uman P apilloma V írus, HI mmundeficientia V, Hepatitis Csökkentek az üzemi balesetek – szaporodtak a közlekedési-, háztartási- és sportsérülések Csökkent a csecsemőhalálozás, de több a kezelt lelki betegség, az elfajulásos-kopásos mozgásszervi baj, a rák

Hogyan hat előtörténetünk a társadalom egészségügyi állapotára? II Nem a társadalomnak van egészségügyi állapota, hanem az egyes társadalmi csoportoknak – Csoportképző tényező elsősorban a jövedelmi helyzet Világbank „low, lower middle, middle, upper middle, upper income” szerint csoportosítja az országokat, amikor az egészségügyi adatokat elemzi. Az USA a szűrőprogramok során veszi figyelembe, hogy az alacsony jövedelműek a rossz táplálkozási szokásaik miatt kitettebbek egyes betegségeknek – Csoportképző tényező az egészségtudatosság és az ahhoz szükséges tudás: környezetvédő magatartás, egészséges táplálkozás és életmód, károsító tényezők kerülése, gyermekek nevelése, oktatása

Hogyan hat előtörténetünk és a mindennapok küzdelme a társadalom egészségügyi állapotára? III. A hazai lakosság genetikai állománya érdemben nem különbözik az európai népességétől, és a napi gondok nem vezetnek örökíthető genetikai változásokhoz –A XIX. századi és mai megbetegedések és ezek gyakorisága, az élettartam jelentősen különböző Egyes hatások megjelennek az utódokban: – Ivarsejteket károsító gyógyszerek – Nikotin – Alkohol A születés körüli időszak és a gyermekkor lelki és testi behatásai kihatnak az intelligenciára, életmódra, a későbbi megbetegedésekre, a várható élettartamra

Az EÜ ágazati autonómiája... Az egészségügyre fordított forintokat másra is lehetne költeni (opportunity cost / subsidiaritas) Az egészségügy „ára” a munkaerő árában, az elsődleges jövedelemtulajdonosok költségeként jelenik meg (mindegy, hogy a gazda vagy a dolgozó oldalán) Politikai döntés: a globális versenyképességünk mit enged meg Tehát NIX autonomia, az EÜ a költségvetés része Autonom OEP – civil kontroll – járulék%: képviselők döntése

Az EÜ ágazati autonómiája, minőségbiztosítás, ellenőrzés Az egészségügy társadalmi felelősség: a lakosoknak csak olyan –választási és kormányprogramot, kormányt szabad támogatni, mely aktívan támogatja 1.Az egészségmegőrzést, a betegségmegelőzést (primaer preventio – elsődleges megelőzés) 23/37 2.A szűrővizsgálatokat (secundaer preventio) és 3.A betegek gyógyítását 30/37, gondozását, a kiújulás megelőzését (tertiaer preventio) E feladatok megoszlanak a tárcák között

Az EÜ ágazati autonómiája, minőségbiztosítás, ellenőrzés Mi a cél, aminek elérési foka a minőség jelzője? –Csecsemőhalálozás –Megjelenés a szűréseken (compliance) –Elvesztett/megnyert életévek –Egészségügyi ellátás során szerzett fertőzések, thrombo-embolia, és más szövődmények –Ellátások túlélése, rákhalálozás stádiumonként –Kuruzslás és vajákolás aránya, stb. Ki tűzi ki a célokat, ki fogadja el, ki fejleszti a minőségmutatókat? –Szakmai szervezetek, OTH és civilek hiánya

Az egészségmegőrzés, a betegségmegelőzés (primaer preventio – elsődleges megelőzés) Ez össz-kormányzati feladat a civilek (pl. rákellenes szervezetek, ifjúsági és sportszervezetek stb.) együttműködésével –Tekintélyes egészségügyi szervezés –Eü tudatos önkormányzatok –Egészséges környezet, ivóvíz, levegő, mezőgazdaság, élelmiszeripar, kereskedelem –Boldog, sikeres, biztonságos ország, csökkenő társadalmi különbségek, munkabéke –A kormányt és a civileket szakmailag támogató profi egészségügyi intézetek, társaságok, kamarák

A szűrővizsgálatokat (secundaer preventio = másodlagos megelőzés) A szűrővizsgálatok célcsoportjait a népegészségügy intézményrendszere (?) szolgáltatja több szempont figyelése, elemzése alapján: –megbetegedések, –halálozás, elkerülhető halálozás –megnyerhető életévek és ezek költsége (nem a kiszűrtek kezelésének a költsége!) megnyerhető egészséges életévek és ezek költsége –a vizsgálat veszélyei: téves eredmény, szövődmény

A hétköznapi egészségügy (betegségügy) erről szól. –Szakmaiság – képzés - továbbképzés –Beleélés - empathia –Együttérzés – nem munkadarab –Tisztesség – se többet, se kevesebbet Kapcsolat a többi tényezővel: –klinikum – népegészségügy – civilek – kormányzat Minden szakma – minden szervezet – minden tárca A betegek gyógyítását, gondozását, a kiújulás megelőzését (tertiaer preventio)

Autonomia Ilyen tehát nincs, az egészségügy nem autonom, hanem beágyazott a társadalom, a politicum minden rétegébe Az autonomia megnyilvánulhat –A kapacitásépítésben –A forrásteremtésben –A forrásfelhasználásban –A kapcsolódó szabályok (irányelvek, előírások, minőségmutatók, költségelemek) elfogadásában –A döntéshozókkal való kapcsolatban

Autonom kapacitásépítés Lehetséges, ha érvényesülnek piaci szempontok, azaz a költséghatékonyság és a mérethatékonyság fontos ÉS Az ellátást végző szolgáltatók dönt- hetnek, de legalább tárgyalhatnak a –gondozott betegek számáról (alapellátás) –rendelési óraszámról –adott ágyszámmal és szakmai összetétellel ellátandó lakosságszámról –és ezek elvárható, meghatározott minőségéről

Autonomia a forrásteremtésben JÓ ele mzé s JOB B ele mzé s JOB B Elem zés

Autonomia a forrásteremtésben II

Autonomia a forrásfelhasználásban III Az OEP által utalt pénzt a szolgáltatók nem feltétlenül arra a betegre fordítják, aki nevére az utalás 2 hónappal később történik, Mivel –Az egyes betegek kezelésének költsége csak átlagosan felelne meg a HBCS pontnak és a pont forintértékének, HA –Lenne karbantartás Ft / HBCS pont * esetösszetételi mutató >23 % csökkenés a forint vásárlóerő-értékében

Igaz, hogy az egészségügyi intézményrendszer csupán 15 százalékban felelős a társadalom egészségéért és életkilátásaiért? 1.? Nem „felelős”, hanem ma ennyire (?) van hatása 1.Pl. vastagbélrák halálozása USA/HUN = 1/2 2.Nem –Hiszen a legfontosabb – az elsődleges megelőzés az egész társadalom, az egész kormány és a civil szervezetek dolga 3.Igen –Ha gyűjt(het), elemez(het) adatokat, és ezeket a döntéshozók orrára köt(het)i, orrát belever(het)i, akkor elmozdít(hat)ja a rendszert, és ezzel túllép(het)i a 15%-ot

Állományok– új épület, műszer, logisztika Tulajdon – subsidiaritas Irányítás – egészségpolitika: civilek Forrásteremtés – járulék, nem pedig adó Működtetés – szakszerűség, felelősség Ellenőrzés – többirányú, nyilvános Mit és hogyan kell változtatnunk az intézményrendszerben?

Ellenőrzés Pénzügyi –OEP (?) árak karbantartása a szolgáltatókkal együttműködve Szakmai »Minőségmutatók és elemzésük, szakfelügyelet Fogyasztói –Betegelégedettség, biztonság Politikai –Választási- párt- és kormányprogramok

Melyik az az ellátási modell, ami mellé a társadalom többségének támogatása megszerezhető? Solidaritas –Fizess, ha van bevételed. Csalókat a pellengérre –Ne fizess, ha ellátásra szorulsz Egyenlőség: szakmai ellátás a szakmai szükséglet szerint Önrész egy polarizált társadalomban? –Kiesnek az ellátásból, vagy annak egy részéből: Két vagy többsebességes egészségügy –VIP részlegek ? (Very Important Person!) Hová lett a járulékom? Kiegészítő biztosítás? Miért fizessek kétfelé? Miért a rajtam nyert haszonból fizessék a kórház adósságát? – Teljes leválás?

Melyik az az ellátási modell, ami mellé a társadalom többségének támogatása megszerezhető? Hozzáférés – minőségben – helyben - időben Szabad orvos és ellátóhely választás, ideértve annak a szabadságát is, hogy nem kell választani –Háziorvos az elsődleges, TEK csak a beteg érdekében Biztonság –Civil és szakmai kontroll, képzés, továbbképzés Ellentmondó szabályozás rendezése –Költséghatékonyság: normativ, HBCS + pont Nincs volumenkorlát, van versengés Vagy –Pazarló: fiskális (területi leosztás elve???) TVK: mozgás korlátozása

Az egyes megyékhez tartozó megyén kívüli ellátás az A,B,C,D HBCs csoportokban + a gyermekellátásban. Azaz minden lakos és település annyiszor szerepel, ahány szakma tekintetében más megyéhez tartozik központi régióból Pest megye egy része településlakos Budapest D-Alföld D-Dunántúl É-Alföld, D-Kp-Mo É-Dunántúl É-Dunántúl, Ny-Kp-Mo É-Mo, É-Kp-Mo Pest m Összesen

NÉHÁNY + SZEMPONT ÁTLÁTHATÓ KIMŰVELT EMBERFŐKNEK ÉRTHETŐ PARTNERSÉG –POLITIKA – SZAKMA - POLITIKA –CIVILEK – OEP –OEP –SZAKMA –SZAKMA – BETEGEK –BETEGEK – CIVIL SZERVEZETEK –EU és TÁGABB NEMZETKÖZI

TÁRSAK A BAJBAN Betegek és szervezeteik Szakma és szervezetei Politika – parlament kormány - miniszter OEP – és felügyelő bizottsága Lakosok - civilek és szervezeteik

karbantartás/év Szándék –Egyenlő esély bármely betegség esetén Pénz –Állandó költségelem Monitor kórházak –Forgalom 10-20%-a –Elektronikus ügyvitel –Képzett személyek Törzsállományok –Tételek beolvasása Folyamat szervezése Munkaidő fényképezés – Óradíj alku Minimumfeltételek szerinti felszereltség és ennek avulása – Amortizáció és fejlesztés Helyi költségszintek figyelése Ellenőrzés – adatminőség Elemzés – Szórás, r 2, csoportképzők, – Oldás és kötés – Esetösszetételi mutató CMI Egyeztetés a szakmával Jogalkotás