A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Merre tovább VAS-UTASOK ?
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése
a magyar- ukrán kapcsolatban
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. bemutatása Budapest, május 3. Márton Ferenc működtetési vezérigazgató-helyettes 1.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Vasúti számviteli információrendszer
A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
VASÚT- FINANSZÍROZÁS Győr, október 14. Preislerné dr. Cserhalmi Dóra.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. szerepe a vasúti piacon Budapest, május 3. Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A Magyar Közgazdasági Társaság 46. Közgazdász-vándorgyűlése László Sándor vezérigazgató előadása.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.
A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”
Az ígéret földjén… avagy a magyar közösségi közlekedési rendszer működési és fejlesztési kilátásai Győr, március 29.Dr. Dabóczi Kálmán Igazgató Stratégiai.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Gaál Bertalan Közúti közlekedési politika szeptember 25. Előadó: Cím2 A közúti alágazat jellemzői Motorizációs fejlődés –Járműállomány növekedése.
Moderátor: György Tibor személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatóság, titkárságvezető VOLÁN Egyesülés XXII. ORSZÁGOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI SZAKMAI.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
A liberalizáció tapasztalatai
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Hungarian Testing Board
A Rail Cargo Hungaria Zrt
Előadás másolata:

A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest, november 2.

2 Magyar vasút jövőjével kapcsolatos kérdések: „Üzlet vagy közfeladat?” „Szervezeti vagy szabályozási-irányítási megoldások?”

3 Vasút pályaműködtetés finanszírozási összefüggései 2011-ben Személyszállítási költségtérítése 1.GYSEV Zrt. 5,771 mrd Ft 2.MÁV-START Zrt. 152,382 mrd Ft Állami készfizető kezességvállalás a MÁV Zrt. 35 mrd Ft-os kötvény- kibocsátásához Pályaműködtetés költségtérítése MÁV Zrt. 21,050 mrd Ft GYSEV Zrt. 1,950 mrd Ft MÁV-START Zrt. (személyszállítás) ~ közszolgáltatási szerződés ( ) GYSEV Zrt. személyszállítás ~ közszolg. szerz. ( ) pályavasút ~ pműk. szerz. aláírása folyamatban MÁV Zrt. (pályavasút) ~ pályaműködtetési szerződés ( ) MÁV-START Zrt. Által fizetett pályahasználati díj ~ 76 mrd Ft Árufuvarozó vasútvállalatok (pl. Rail Cargo Hungária Zrt., MMV Zrt., GYSEV-CARGO Zrt., CER Hungary Zrt., Train Hungary Kft.) Árufuvarozó vasútvállalatok által fizetett pályahasználat díj ~ 20 mrd Ft MAGYAR ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉS

4 A közösségi közlekedés közforrásokból történő finanszírozása

5 1. Általános ország-stratégia – Új Széchenyi Terv (1/1) „A megfelelő szabályozás alkalmazásával elérhetőnek tartott alágazati munkamegosztás (modal split) 2020-ban: ➤ áruszállítás: 67% közút – 20% vasút – 8% belvízi hajózás – 5% csővezetékes szállítás; ➤ személyszállítás: 65% egyéni közúti – 15% közforgalmú közúti – 15% vasúti – 5% légi; ➤ városi közlekedés: 50% közforgalmú – 50% egyéni (városközpontban 30–70%); E munkamegosztás a jelenlegi átrendeződési tendenciák középtávon való megfordításával valósíthatók meg.”

6 1. Általános ország-stratégia – Széll Kálmán Terv (1/2)

Európai közlekedéspolitika Fehérkönyve (EU) Közlekedéspolitika A fehérkönyv félidei felülvizsgálata (EU) Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (a 2004-es bázisán) A közlekedés jövője (EU) Útmutató az egységes európai közlekedési térséghez Az Nemzeti Közlekedési Stratégia (EKFS felülvizsgálat) 2. Közlekedési szakstratégiák

8 A közösségi közlekedési rendszer átalakítása Pénzügyi egyensúly Intézmény- rendszer Verseny- képességi csomag Ár és kapacitás- kibocsátás Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Közösségi közlekedés átalakítása Közösségi közlekedés átalakítása Szabályozási keretrendszer Ezzel párhuzamosan trendforduló a közösségi közlekedésben! Közlekedési Stratégia felülvizsgálata

9 9 MÁV Zrt. GÉPÉSZET TRAKCIÓ MÁV START Szakmai irányítás, tulajdonosi joggyakorlás – jelenlegi helyzet Tulajdonos GySEV Zrt. Közszolgáltatási szerződés További társaságok NFM Közszolgáltatási szerződés 4 magánfuvarozó Helyi szolgáltatók + Komp és rév Tulajdonos 100 feletti db települési önkormányzat Pálya szerződés 24 Volán társaság MNV Zrt.

10 A MÁV Csoport szerkezeti korszerűsítését meghatározó területek:  technológiai, gazdálkodási és üzemszervezési szempontból összefüggő területek erősebb integrálása  vizsgálat alatt egy önálló személyszállítási terület és önálló pályavasút kialakítása  MÁV ingatlanvagyon kérdésének rendezése (113 ezer ingatlan)  MÁV vagyonkezelési problémák rendezése (visszapótlási kötelezettség, amortizáció)  központi funkciók újbóli átgondolása (SSC, ROSCO)

11 A MÁV Csoport szervezeti jövőjét meghatározó szempontok:  a pénzügyi egyensúly megteremtésének lehetősége,  a pályaműködtetés és a szolgáltatások szétválasztására vonatkozó kötelezettség,  versenyképessé tehető-e a vasúti árufuvarozási tevékenység,  milyen pozíciókat sikerül kialakítani a programozási időszakra vasútfejlesztési célok megvalósítására.

12 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!