A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest, november 2.
2 Magyar vasút jövőjével kapcsolatos kérdések: „Üzlet vagy közfeladat?” „Szervezeti vagy szabályozási-irányítási megoldások?”
3 Vasút pályaműködtetés finanszírozási összefüggései 2011-ben Személyszállítási költségtérítése 1.GYSEV Zrt. 5,771 mrd Ft 2.MÁV-START Zrt. 152,382 mrd Ft Állami készfizető kezességvállalás a MÁV Zrt. 35 mrd Ft-os kötvény- kibocsátásához Pályaműködtetés költségtérítése MÁV Zrt. 21,050 mrd Ft GYSEV Zrt. 1,950 mrd Ft MÁV-START Zrt. (személyszállítás) ~ közszolgáltatási szerződés ( ) GYSEV Zrt. személyszállítás ~ közszolg. szerz. ( ) pályavasút ~ pműk. szerz. aláírása folyamatban MÁV Zrt. (pályavasút) ~ pályaműködtetési szerződés ( ) MÁV-START Zrt. Által fizetett pályahasználati díj ~ 76 mrd Ft Árufuvarozó vasútvállalatok (pl. Rail Cargo Hungária Zrt., MMV Zrt., GYSEV-CARGO Zrt., CER Hungary Zrt., Train Hungary Kft.) Árufuvarozó vasútvállalatok által fizetett pályahasználat díj ~ 20 mrd Ft MAGYAR ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉS
4 A közösségi közlekedés közforrásokból történő finanszírozása
5 1. Általános ország-stratégia – Új Széchenyi Terv (1/1) „A megfelelő szabályozás alkalmazásával elérhetőnek tartott alágazati munkamegosztás (modal split) 2020-ban: ➤ áruszállítás: 67% közút – 20% vasút – 8% belvízi hajózás – 5% csővezetékes szállítás; ➤ személyszállítás: 65% egyéni közúti – 15% közforgalmú közúti – 15% vasúti – 5% légi; ➤ városi közlekedés: 50% közforgalmú – 50% egyéni (városközpontban 30–70%); E munkamegosztás a jelenlegi átrendeződési tendenciák középtávon való megfordításával valósíthatók meg.”
6 1. Általános ország-stratégia – Széll Kálmán Terv (1/2)
Európai közlekedéspolitika Fehérkönyve (EU) Közlekedéspolitika A fehérkönyv félidei felülvizsgálata (EU) Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (a 2004-es bázisán) A közlekedés jövője (EU) Útmutató az egységes európai közlekedési térséghez Az Nemzeti Közlekedési Stratégia (EKFS felülvizsgálat) 2. Közlekedési szakstratégiák
8 A közösségi közlekedési rendszer átalakítása Pénzügyi egyensúly Intézmény- rendszer Verseny- képességi csomag Ár és kapacitás- kibocsátás Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Közösségi közlekedés átalakítása Közösségi közlekedés átalakítása Szabályozási keretrendszer Ezzel párhuzamosan trendforduló a közösségi közlekedésben! Közlekedési Stratégia felülvizsgálata
9 9 MÁV Zrt. GÉPÉSZET TRAKCIÓ MÁV START Szakmai irányítás, tulajdonosi joggyakorlás – jelenlegi helyzet Tulajdonos GySEV Zrt. Közszolgáltatási szerződés További társaságok NFM Közszolgáltatási szerződés 4 magánfuvarozó Helyi szolgáltatók + Komp és rév Tulajdonos 100 feletti db települési önkormányzat Pálya szerződés 24 Volán társaság MNV Zrt.
10 A MÁV Csoport szerkezeti korszerűsítését meghatározó területek: technológiai, gazdálkodási és üzemszervezési szempontból összefüggő területek erősebb integrálása vizsgálat alatt egy önálló személyszállítási terület és önálló pályavasút kialakítása MÁV ingatlanvagyon kérdésének rendezése (113 ezer ingatlan) MÁV vagyonkezelési problémák rendezése (visszapótlási kötelezettség, amortizáció) központi funkciók újbóli átgondolása (SSC, ROSCO)
11 A MÁV Csoport szervezeti jövőjét meghatározó szempontok: a pénzügyi egyensúly megteremtésének lehetősége, a pályaműködtetés és a szolgáltatások szétválasztására vonatkozó kötelezettség, versenyképessé tehető-e a vasúti árufuvarozási tevékenység, milyen pozíciókat sikerül kialakítani a programozási időszakra vasútfejlesztési célok megvalósítására.
12 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!