AZ ÉLELMISZERIPARI KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK BEL ÉS KÜLPIACI LEHETŐSÉGEI Juhász Anikó Agrárpiaci Kutatások Osztálya, Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Versenyelemzés 8.fejezet.
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Árpolitika a turizmusban
Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
A külső környezet elemzése
HACCP az élelmiszer-higiéniában
A HACCP története Modul 01 - lecke 03
Előnyök és alkalmazási területek
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Élelmiszerbiztonság a kereskedelemben.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
Pápai Hús 1913 Kft.. A Pápai Hús 1913 Kft január 1-jén jött létre a közel százéves múltra visszatekintő jogelőd vállalat megvásárlásával. Tevékenységük:
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
1169/2011/EU jelölési rendelet
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
Vállalkozásmenedzsment I.
Agárgazdasági Kutató Intézet (AKI)
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
„Együttműködés a tej-termékpálya szereplői között” AZ ALFÖLDI TEJ TERMELŐI CSOPORT MŰKÖDÉSE és STRATÉGIÁJA Budapest, április 16.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Kérdések a második zh-hoz
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Üzleti terv bemutatása
Fizetési mérleg jelentés április
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

AZ ÉLELMISZERIPARI KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK BEL ÉS KÜLPIACI LEHETŐSÉGEI Juhász Anikó Agrárpiaci Kutatások Osztálya, Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) „Inexpertis enim dulcis est pugna” (Kedves a harc azoknak, akik nem próbálták)

Agrárpiaci Kutatások Osztálya Kutatási témáink 2009  Külpiaci elemzések  1. „Export-versenyképesség elemzés főbb piacaink és élelmiszertermékeink szempontjából”  2. „Az élelmiszer árrobbanás hatása az élelmiszergazdasági külkereskedelmünkre”  Belpiaci elemzések  3. „Az élelmiszer-kiskereskedelem beszerzési politikájának és árképzési folyamatának részletes bemutatása”  4. „Kötelező minőségi előírások és önkéntes szabványok szerepe az élelmiszergazdasági termékeink piacrajutásában”

1.1. Magyarország élelmiszergazdasági külkereskedelmének alakulása Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

1.2. Magyarország élelmiszergazdasági külkereskedelmi egyenlege az uniós mezőnyben Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

1.3. Magyarország élelmiszergazdasági külkereskedelmének régiók szerinti megoszlása Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás 52% 50-60%15-35% 15-25%

1.4. Magyarország élelmiszergazdasági exportjának legfontosabb célpiacai Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

1.5. Magyarország élelmiszergazdasági egyenlegének feldolgozottság szerinti megoszlása Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

1.6. Magyarország élelmiszergazdasági exportjának legfontosabb termékei Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

1. Kulcsszavak Élelmiszer külkereskedelmi pozíciónkról általában  Növekvő külkereskedelem és egyenleg  Stabil nettó exportőri pozíció  DE csökkenő élelmiszeripari arány  Másodlagos feldolgozás negatív egyenleg környékén  EU-15 partner dominancia  EU-12 dinamikusan növekvő kapcsolat  Harmadik országok erősen csökkenő szerepe  De módszertani buktatók!!!

2.1. Magyarország élelmiszergazdasági külkereskedelmi egyenlegének profilja Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.2. Egy sikeres régi: Hollandia élelmiszergazdasági külkereskedelmi egyenlegének profilja Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.3. Egy sikeres új: Lengyelország külkereskedelmi egyenlegének profilja Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.4. Egy javuló: Németország élelmiszergazdasági külkereskedelemi egyenleg profilja Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás 4 árucsoport esetében jelentősen javult az egyenleghez történő hozzájárulás, 4 negatívból pozitívba fordult

2.5. Magyarország külkereskedelmi egyenleg indexálása gabona esetében Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.6. Olaszország külkereskedelmi egyenleg indexálása gabona esetében Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.7. Magyarország külkereskedelmi egyenleg indexálása hús esetében Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2.8. Dánia külkereskedelmi egyenleg indexálása hús esetében Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

2. Kulcsszavak Az EU- csatlakozás és válság élelmiszer- külkereskedelmi hatása  Termékszerkezetünk egyensúlya megbillent  A sikeresek kiegyensúlyozottabbak  Gabona esetében meghaladtuk az árrobbanás kínálta potenciált  Nagy gabona importőrök árküszöb felett helyettesítenek  Hús sokkal kevésbé árciklus érzékeny  Hús esetében jóval elmaradtunk az árrobbanás kínálta potenciáltól

3.1. Élelmiszer-kiskereskedelmi szerkezet változása Forrás: GfK Hungária [2009]

3.2. Beszerzési stratégia néhány eleme az egyes élelmiszer-kiskereskedelmi formáknál Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

3.3. Élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom változása a válság hónapjaiban ( félév vs félév) Forrás: Nielsen [2009]

3.4. Árképzés típusai az egyes élelmiszer- kiskereskedelmi formáknál ( ) Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

3.5. Árképzés: „akciók” gyakorisága a magasabb árfekvésű termékeknél Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

3.6. Árképzés: „árcsökkentések” gyakorisága a zöldség- és gyümölcsféléknél Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

3.7. Árképzés: „nem változik az ár” gyakorisága a fehérkenyér és folyadéktej esetében Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

3. Kulcsszavak Az élelmiszer- kiskereske- delem beszerzési politikája és árképzése  Szűkülő hagyományos kiskereskedelmi csatornák  Beszerzési stratégiák közelednek, hazai láncok jó tanulónak bizonyultak  Diszkontok kevesebb hazai lehetőséget kínálnak, de nem feltétlenül rosszabbat  Árváltozások jóval állandóbbak bolttípus és termékek vonatkozásában is mint feltételeztük  „Akciók” magasabb árfekvésű termékeknél  „Árcsökkenés” friss, romlandó termékeknél  „Nem változik” dominancia alaptermékeknél

4.1. Minőségi jellemzők és elvárások az élelmiszerekkel kapcsolatban Forrás: Jahn et al. [2004], Aust Sterns et al. [2001], Pollák – Tóth – Bánáti [2008] és Swinnen-Vandermoortele [2008] alapján saját szerkesztés 1. Észlelési2. Tapasztalati3. Hitelességi 4. Etikai („Patyomkin”) Minőségi jellemzők példái Frissesség, KülalakÍz, Eltarthatóság Tápérték, Biztonság Állatjólét, Fair- trade Miként ítélhető meg? Vásárlás előttFogyasztás után Laboratóriumi termékvizsgálattal Termékből nem, csak előállítás során Ki ítélheti meg?Fogyasztó által megítélhetőFogyasztó által nem megítélhető Miből ítélheti meg? Termékből megítélhető belső minőségi jellemzők Csak előállítás során Megítélés nehézsége? Növekvő információs aszimmetria a termék gyártója és a fogyasztó között Mivel csökkenthető a megítélés nehézsége? Ár, Reklám, Vásárlás helye, Csomagolás dizájn Ár, Reklám, Címkézés, Lejárati idő Ár, Reklám, Címkézés, Hatósági ellenőrzés, Minőségi rendszerek Ár, Reklám, Minőségi rendszerek

4.2. Az élelmiszerlánc minőség menedzsmentjének fejlődése Forrás: Jahn et al [2004], Szabó–Nagy [2008] és Seghezzi [2003] alapján szerkesztve „Ne okozzon járványt”„Szabványosítás” „Összetett igények” 1. Ki és milyen céllal határozza meg a termék minőségét? 2. Milyen minőségi rendszerek segítségével ? 3. Vállalati minőség menedzsment válaszok?

4.3. Élelmiszerminőségi rendszerek csoportosítása Rendszer példa (db) Minőségi tartalom Rendszer- alkalmazók Rendszer- állítók Rendszer lehetőség Rendszer szám Rendszer tagszám Nemzetközi független rendszerek HACCP, ISO 9000 (5) Hitelességi jellemzők, Alapköve- telmények Élelmiszer előállítók, Fogyasztói jelölés nélkül Független Minőség- irányítás NőCsökken Nemzetközi vevői rendszerek IFS, BRC (4) Kiskeres- kedelem Piacra lépés Nemzetközi fogyasztói rendszerek Organikus, PDO (4) Etikai jellemzők, Megkülön- böztető követel- mények Élelmiszer előállítók, Fogyasztói jelöléssel Független, Közigazgat ás, Kiskeresk. Termék- megkülönbözt etés Árelőny Marketing Nemzeti fogyasztói rendszerek Kiváló Magyar Élelmiszer (12) Előállítói szervezet, Közigazgat ás,Kiskeresk. Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

4.4. A hazai élelmiszeripar minőségi rendszer kommunikációja az interneten Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

4.5. A legfontosabb független és vevői minőségi rendszerek összetett megítélése Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás

4.6. A független és vevői minőségi rendszerek bevezetési- és fenntartási költségeinek megítélése Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás 7-es skála: -3 Lesújtó; -2 Nagyon rossz; -1 Rossz; 0 Semleges; 1 Jó; 2 Nagyon jó; 3 Kitűnő

4.7. A magyar élelmiszeripar szegmentációja a minőségi rendszerhasználat szempontjából Forrás: Az Agrárpiaci Kutatások Osztályán készült számítás Független és vevői rendszerek Fogyasztói rendszerekFelmerült igények Multinacionális vállalkozások Minőségkultúra az érettség szakaszában: belső vállalati rendszerek és ISO elterjedtsége Nem igazán jellemző, erős márkaérték helyettesíti Jogszabályi és hatósági kiszámíthatóság Hazai tulajdonú nagy vállalkozások Minőségkultúra az érettség felé halad: külső motiváció, de teljes megfelelés Jól megválasztva (mértékkel alkalmazva) jó kiegészítő marketing eszköz lehet Jogszabályi és hatósági kiszámíthatóság Fejlesztési források Kis-közepes vállalkozások Minőségkultúra vegyes: a tulajdonos szemléletétől és a vevők elvárásától függően az érettől a szunnyadási szakaszig Jellemzően a legfontosabb marketing eszköz lehet Információ és képzés Fejlesztési források Mikro vállalkozások A minőség garanciájának az előállító személyhez köthető felelősségen és a közvetlen vevői bizalmon kell(ene) alapulnia. Nem jellemző célcsoportja a minőségi rendszereknek Jogszabályi és hatósági megfelelés egyszerűsítése

4. Kulcsszavak Minőségi elvárások és rendszerek  Bővülő minőségi jellemzők és elvárások  Három minőségmenedzsment szakasz  Négy minőségi rendszer csoport  Minőségi rendszerhasználat szakágazati és vállalati méret szerinti megoszlása  Független és vevői rendszerek elterjedtek és elfogadottak, (DE párhuzamos igények problémája)  Fogyasztói rendszerek kevéssé elterjedtek és még nem mérhető előnyük  Rövidtávú (vállalati megfelelés) és hosszú távú (fogyasztói tudatformálás) javaslatok

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Stauder Márta Kiskereskedelem Tunyoginé Nechay Veronika Árképzés Wagner Hartmut Külkereskedelem Jankuné Kürthy Gyöngyi Organikus piac Darvasné Ördög Edit Minőségi rendszerek Györe Dániel Bor piac