1 Hallgatói Fórum – II. Félidő
Hallgatói Fórum dr. Abonyi János február 10.
3
4 Megkezdtük … ismétlés
5 Válság??? – reform ??? Nem minden egyetem, főiskola kínál jó minőséget; igen sok helyen mind az oktatás, mind pedig a diploma értéktelen. Ezt a munkaerőpiac a legtöbb helyen tudja, de nem jelzi vissza … Bokros Lajos, A reformok kritikus tömege, ÉS, LIII. évfolyam 4. szám, január 23. Magyarországon körülbelül tíz év kell ahhoz, hogy a felsőoktatás formálói és résztvevői felismerjék, a bolognai rendszer alapképzése valójában a középfokú tanulmányok hiányosságait hivatott pótolni. Polónyi István, a Debreceni Egyetem tanára, Népszabadság, feb ben kezdettek
ban kezdettek Kb. 30 % -nak esélye sincs, 30% újrafelvételizik???? Tehát, még mindig 50%-os hatékonysággal dolgozunk!!!!
7 Adottságok vs. Eredmények I. UNI-EFQM – Sikeres akkreditáció 2008 Felsőfokú szakképzések: Gépipari mérnökasszisztens Dr. Horváth Pál Mechatronikai_mérnökasszisztens Dr. Gugolya Zoltán Vegyész mérnökasszisztens Dr. Chován Tibor Alapképzések (BSc): Anyagmérnöki Dr. Kovács Kristóf Biomérnöki Dr. Padisák Judit GépészmérnökiDr. Tímár Imre KémiaSkodáné dr. Földes Rita Környezetmérnöki Dr. Rédey Ákos Környezettan Dr. Pósfai Mihály Mechatronikai mérnöki Dr. Szalai István Vegyészmérnöki Dr. Bartha László Mesterképzések (MSc): Anyagmérnöki Dr. Kovács Kristóf Környezetmérnöki Dr. Rédey Ákos Environmental engineering Dr. Rédey Ákos Környezettudományi Dr. Pósfai Mihály Environmental Science Dr. Pósfai Mihály Környezettan tanári Dr. Liker András Mechatronikai mérnöki Dr. Tímár Imre Vegyész Skodáné Dr. Földes Rita Vegyészmérnöki Dr. Bartha László + elismert sikeres doktori iskolák
8 Adottságok vs. Eredmények II. 11, 3 Annak ellenére, hogy a felvett hallgatók minősége „csak” a 11., a Kar évek óta a harmadik a rangsorban!!!
9 Adottságok vs. Eredmények III.
10 Kérdések – probléma felvetés Az eredmények, megítélés – mire van szükség? Adottságok vs. eredmények Hatékony iskola A hatékony iskolák nem a ráfordítások szintjében különböztek a többi iskolától, hanem azok kihasználtságában, s a megfelelő iskolai erőforrások a tanulói teljesítmények növelésének szükséges, de nem elégséges feltételei. A hatékony iskolákat a tanulókkal szemben támasztott magas követelmények jellemezték, a tanulók teljesítményét rendszeresen ellenőrizték, az iskola vezetése ösztönözte a tanárok továbbképzését, fejlesztési programokat dolgoztak ki a tanárok számára. Varga Júlia, Oktatás-gazdaságtan, 1998
11 Diplomás pályakezdők várható foglalkoztatása és bérezése a versenyszektorban előadó: Várhalmi Zoltán szociológus, a MKIK Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet Partnereink tapasztalatai felkért hozzászólások: Középiskolák képviselői, MOL NyRt., Continental-Teves Magyarország Kft., Maxon Motor Hungary Kft. és más vállalatok
12 Diplomás pályakezdők vállalati szemszögből – 2008 Várható munkaerő-kereslet magyarországi cég körében végzett felmérés fontosabb eredményei február 9. Veszprém
13 Diplomás pályakezdők foglalkoztatása vállalat mérete szerint 13 A vállalatméret növekedésével nő a diplomás pályakezdők foglalkoztatásának valószínűsége A 250 fő feletti vállalatoknak a 62 százaléka foglalkoztat diplomás pályakezdőt Vállalatok száma (db) Vállalatok aránya (%) Előző kategóriától való eltérés (százalékpont) Átlagtól való eltérés (százalékpont) 1-19 fő 13612,7 0,0 -14, fő 13419,4 6,7-7, fő 20829,5 10,12, fő 21042,3 12,815,4 250 fő felett 19162,2 19,935,3 Összesen 89726,9
14 Milyen vállalatoknál dolgoznak legnagyobb valószínűséggel diplomás pályakezdők? 14 Multinacionális vállalatok
15 A felmérésben résztvevő vállalatok 14 százaléka A diplomás pályakezdőket jelenleg is foglalkoztató vállalatok 38 százaléka A pályakezdőket a közeljövőben alkalmazni tervező vállalatok 47 százaléka jelezte 15 Toborzási nehézségek valószínűsége
Toborzási nehézségek munkakör szerint Első három helyen műszaki végzettséget igénylő munkakör
Toborzási nehézségek okai Foglalkozási csoportonként különböznek a hiány okai
18 Jelenleg a vállalatok 27 százaléka foglalkoztat diplomás pályakezdőt 2009-ben a vállalatok 16 százaléka tervezi diplomás pályakezdő felvételét 18 Felvétel valószínűsége
Prognózis: műszaki munkakörök Mezőgazdasági mérnök, termelésirányító mérnök és vegyészmérnök végzettséggel rendelkező pályakezdők lesznek a legkeresettebb a diplomás pályakezdők munka-erőpiacán 2008-ban.
20 Várhatóan stabil kereslet Több cég tervez kevesebb pályakezdőt felvenni, mint 2007-ben Gazdasági végzettségűek körében visszafogottabb a kereslet, mint a műszaki végzettségűek körében 20 Rövid távú munkaerő-piaci kereslet – Összefoglalás
Diplomás pályakezdők bérezése Átlagos bruttó bér (forint) Szórás (forint) informatikus, programozó vegyészmérnök egyéb villamosmérnök reklám- és marketing területen dolgozó munkatárs egyéb gépészmérnök kereskedő, értékesítő, üzletkötő logisztikus, beszerző, anyaggazdálkodó közlekedési mérnök könyvelő, kontroller, számviteli munkatárs gyártástechnológiai mérnök termelésirányító mérnök Átlagos bruttó bér (forint) Szórás (forint) gazdaságelemző építészmérnök minőségellenőr, minőségbiztosító mérnök HR gazdálkodási és személyügyi munkatárs ügyfélkapcsolati munkatárs építőmérnök pénzügyes termelésirányító közgazdász egyéb asszisztens, ügyintéző turisztikai és vendéglátó munkatárs mezőgazdasági mérnök A műszaki végzettséget igénylő munkakörökben átlagosan 35 ezer forinttal nagyobb a kezdő bruttó munkabér, mint a vizsgált gazdasági és jogi végzettséget igénylő foglalkozási csoportokban.
Munkakörökön belül is jelentős eltérések
23 1. Munkakör 2. Külföldi tulajdon: + 17% 3. Méret (250 fő felett): + 12 % 4. Régió (Dél-Alföld): - 25% 23 Diplomás pályakezdők bérére ható tényezők REGRESSZIÓS MODELL
24 Foglalkozási csoporttól függően a friss diplomások fizetése 8 és 59 százalék közötti mértékben emelkedik két év munkaviszony után. Általánosságban elmondhatjuk, hogy a műszaki végzettséget igénylő munkakörökben a legmagasabb a bérnövekedés Diplomás pályakezdők bérnövekedése
Diplomás pályakezdők bérezése 2 év után Átlagos bruttó alapbér (ezer forint) Átlagos bruttó alapbér-növekedés (százalék) Két év utáni bruttó alapbér (Forint) informatikus, programozó vegyészmérnök egyéb villamosmérnök marketing munkatárs gépészmérnök kereskedő, értékesítő, üzletkötő logisztikus, beszerző, anyaggazdálkodó közlekedési mérnök könyvelő, számviteli munkatárs gyártástechnológiai mérnök termelésirányító mérnök építészmérnök gazdaságelemző minőségbiztosító mérnök HR munkatárs ügyfélkapcsolati munkatárs építőmérnök pénzügyes termelésirányító közgazdász egyéb asszisztens, ügyintéző turisztikai és vendéglátó munkatárs mezőgazdasági mérnök
26 Átlag: bruttó 202 ezer forint – Fenntartások Hatás: Munkakör, Tulajdon, Méret, Régió 8-58 százalékos emelkedés, átlagosan bruttó 43 ezer Forint 26 Diplomás pályakezdők bérezése - összefoglalás
27 Pannon Egyetem
28 Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar – informatikusok Pannon Egyetem Mérnöki Kar – vegyészmérnök, villamosmérnök, környezetmérnök Pannon Egyetem Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar – mezőgazdasági mérnök 28 Leginkább elismert képzések
29 ? ! ? ! ? ! ? ! ? ! ? ! ? !
30 BSc képzési rendszer átvilágítása 2005-ben indult – rendkívül kevesen végeztek MRK: 2010-ben teljes átvilágítás Képzési és kimeneti követelmények (KKK) – a KKK-k mennyire fedik le a munkaerőpiac által megkövetelt ismeretanyagokat és kompetenciákat – az adott felsőoktatási intézményben a szak tanterve mennyire teszi lehetővé a KKK-ban rögzített szükséges ismeretek átadását, – a tantervek nem tartalmaznak-e olyan, a munkaerőpiac számára “felesleges” elemeket, ismeretköröket, követelményeket, melyek elsajátítása a hallgatók számára az alapképzésben nem feltétlen szükséges, ill. hasznos. Munkaerőpiac KKK – kompetencia Tantervek – Képzés
31 Kompetencia alapú képzés A kurzust lehet, hogy kompetencia-alapú képzésként tartják számon, de meghatározott és kijelölt kompetencia-alapú képzési anyagok és megközelítések (például tanulási útmutatók) nélkül a kurzus nem lesz igazán kompetencia-alapú. Szükséges a kompetenciák folyamatos karbantartása (standardizálása) a változó társadalmi igényeknek megfelelően. Időszerű tehát a képzési és kimeneti követelményekben szereplő kompetenciák áttekintése a gazdasági partnereink segítségével.
32 Példa: Mechatronikai mérnök BSc képzés Continental-Teves Magyarország Kft. PE MK, szakvezető
33 BSc tantervi „reform” Kompetencia Tanterv – előfeltételek –HÖK – szakvezetők, feb. 17-én TKB ülés, márc. KT 30%-nál kisebb tárgyteljesítési arányok alaposabb vizsgálata Tananyagok – számonkérések állandó fejlesztése A legutóbbi Fizika I vizsgákról a statisztika: 457 hallgatóból 99 (22%) el sem jött vizsgázni, azaz egyszer sem próbálta meg. 159 (35%) elégtelen 101 (22%) elégséges 49 (11%) közepes 36 (8%) jó 13 (3%) jeles A 457 hallgatóból tehát 199 (43,5%) sikeres vizsgát tett. OK! folyamatban! OK ???? !
34 És a tanulás minősége ????????
35 Összefoglalás helyett – eddigi visszajelzések BSc: „Egyszerre lenni szakmunkásképző és egyetemi előkészítő”. Az új BSc tanterv kompetencia alapú, ezért nem új reformra, hanem a tapasztalatok alapján annak korrekciójára van szükség. Az örökös hibajavítás szükségessége mellett a hosszú távú koncepciók állandóságát kellene biztosítani. Az általános tapasztalat szerint a diagnózisból hiányzik az oktatás szereplőire részben jellemző motiválatlanság. Nem a tanulás, hanem a diploma megszerzése áll a középpontban. Az oktatási rendszerünk nem képes az adott ponthatárt teljesítő hallgatók megfelelő szintű kiképzésére, mert még azonos felvételi pontok is jelentős tudáskülönbséget takarnak. Az oktatást nem célszerű ügyfélszolgálattá degradálni.
36 Magyar Rektori Konferencia – Bologna jelentés A köztudatban mára elfogadottá vált, hogy a képzés minőségének fenntartását, növelését jelentős mértékben a minőségbiztosítás rendszere garantálja/garantálná. Legfontosabbnak mégis az oktatók, az oktatási segédszemélyzet és a hallgatók motiváltsága tűnik, ami szinte önfenntartó módon biztosíthatja a magas szintű oktatómunka, ill. törekvő tanuláskultúra fenntartását. Ezt nem lenne szabad elveszíteni! Sajnos a motiválatlanság riasztó mértékben jelentkezik a hallgatók körében, oktatói oldalon pedig a képzés folytonos megreformálása váltott ki bizonyos fásultságot. Az oktatók túlnyomó többsége nem tudja elfogadni azt a szemléletet sem, amely az egyetemet profitorientált nagyvállalatnak tekinti.
37 Állásfoglalás a magyarországi természettudományos oktatás helyzetéről (2009. feb. 03.) A gazdasági élet szereplőit aggodalommal tölti el a szakoktatás, a természettudományos és műszaki képzés magyarországi helyzete. Az oktatás e területein a nemzetközileg megfigyelhető, káros, a szakképzést és a természettudományos közoktatást érintő tendenciák Magyarországon fokozott mértékben jelentkeznek. A diákok és a szülők túlnyomó része nem érti, hogy a matematika, a fizika, a kémia tantárgyak által kifejlesztett készségek, és ezekben átadott alapvető ismeretek nélkül a fiataloknak nincs esélyük a munkaerőpiacon, a magyar gazdaságnak nincs esélye a világversenyben. A szakképzéstől jól képzett és fejlődni képes szakmunkások képzését, a természettudományos közoktatástól a mindennapi életben hasznosítható és megújítható tudás, természettudományos műveltség közvetítését várjuk el, amelyre alapozva a fiatalok kellő számban folytathatják tanulmányaikat a természettudományos-műszaki területen. Anélkül, hogy a nevelés és oktatás szakmai részletkérdéseiben állást foglalnánk, a magyar gazdaság megújítása érdekében határozottan kérjük a kormányt és a parlamenti pártokat, hogy kezdeményezzenek azonnal intézkedéseket: –A természettudományos tantárgyak óraszámainak növelésére, e tárgyak tananyagának ésszerűsítésére, gyakorlatiasabbá tételére, és a tantárgyak tananyagainak összehangolására –Az érettségi vizsgakövetelmények ….. –A természettudományi, műszaki végzettségűek számának növelése érdekében a fizika, a kémia és a matematika szakos tanári pálya vonzóbbá tételére. Dr. Futó Péter, elnök, Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Dr. Szabó Gábor, elnök, Magyar Innovációs Szövetség Takács János, elnök, Menedzserek Országos Szövetsége
38 Magyar Rektori Konferencia – Felzárkóztatás A hallgató dönt arról az elvárt matematikai (fizikai, kémiai) előismeretek előzetesen megkapott listája alapján, hogy szüksége van-e intenzív (néhány napos) felzárkóztató tanfolyamon való részvételre. E foglalkozást a felsőoktatási intézmény többletszolgáltatásként, külön díj ellenében nyújtja. A beiratkozás időszakában írt tudásfelmérő dolgozat értékelése alapján a hallgatót féléves, heti rendszerességű, nulla-kredites kurzus teljesítésére kötelezik. Ez a második szemeszterben tanulmányai megkezdésének előfeltétele. Az intézmény az ún. kritérium-kurzusokat díjmentesen nyújtja. Számos tárgy „alap”, „közép” és „emelt” szinten is meghirdetésre kerül. Folyik a mentorrendszer kialakítása. Hallgatók a hallgatókért? Sorry, erre nincs kapacitás. Mi ingyen tettük. Hatékonysága? Merjem javasolni ? Matematika Oktató: Gróf József, Fizika bevezető (felzárkóztató fakultatív tárgy) VEMKFI6122B, Oktató: Varga Szabolcs, Kémia Oktató: Szabóné Bárdos Erzsébet
39 „Apróságok”
40 Dokumentumtár – Kredit elfogadás
41 Moodle – (Jakab
42 FSZ képzések Gépipari mérnökasszisztens, mechatronikai mérnökasszisztens, - Vegyész - mérnökasszisztens Állami finanszírozott képzésre Kétszakos is lehetsz (és nem fogy duplán a féléved) Eddig tejesített kreditek elfogadhatók BSc-re az adott FSZ-ből max. 60 kredit fogadható el.
43 MSc képzések - PhD képzések Tudatosan lehet készülni, ha nem egyenes ágon kívántok továbbmenni (pl. BM – VM – KM) A BM BSc – VM MSc átmenet „olajozás alatt van” … Érdemes, TDK stb. (20 MFt/év spec. ösztöndíj)
44 ERASMUS – EU és OM: 50% ????
45 Nyelvoktatás Alapnyelv: NEM kötelező (azoknak sem, akiket a Lektorátus (véletlenül) besorolt az angol nyelv I. VEMKLEB120A - 01 (Forró Zsuzsa) kurzusra Javasolt: Szaknyelvi alapismeretek (VEMKNYS112A) Szaknyelvi képzés három szinten folyik, az egyes szintek nem jelentenek szigorú egymásra épültséget,. a hallgatók tetszõlegesen választhatnak a meghirdetett tárgyak közül. 1. szint: A szaknyelv specifikumait megismertetõ alapkurzus: Szaknyelvi alapismeretek VEMKNY112A 2. szint: Az egyes műszaki és természettudományos szakterületek alapvető szakkifejezéseinek megismertetése. Szakmaspecifikius idegennyelvi ismeretek VEMKNY212M 3. szint: Idegennyelven meghirdetett szakmai tárgyak A Mérnöki Kar tanszékeinek kínálata alapján idegen nyelven meghirdetett szabadon választható tárgyakból a hallgatók érdeklődési körüknek megfelelően bármely tárgyat felvehetik.
46 Méltányossági kérelem 3 tárgy 5 kredit A „túlkorosok” eltaktikázták !!!!
47 Költségtérítés csökkentése … alakul …
48 Köszönöm a figyelmet, most én hallgatok …