Dr. Lénárt Ágota, PhD tanszékvezető egyetemi docens Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék Küzdősportok és sportorvoslás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyatékos emberek sportjának sportpszichológiai szempontjai
Advertisements

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
Szervezetfejlesztési Program
Csoport munka.
Téthelyzetben csúcsformában – sportpszichológia a gyakorlatban
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Rehabilitáció és dementia
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A stratégiai tervezés módszertana
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Szociális kompetencia
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
MOTIVÁCIÓ.
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A kognitív önszabályozás perspektívája
A lehetséges énképek.
Sportlélektan dr. Szalai Katalin.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A munkahely és a stressz
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Gondolkodás, intelligencia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az iskolai csoportok sajátosságai
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Csapatépítés gyakorlata az ontológiai coaching vonatkozásában
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
LOREM IPSUM DOLOR SIT Proin laoreet metus ac lorem tincidunt fermentum. In at eros non nulla gravida pulvinar non in metus. Proin mattis commodo enim,
Krízis.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Mindennapi veszteségeink
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A projekt általános szakmai célkitűzései
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
Speciális gyermekvédelem
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Érzelmi intelligencia
EDZÉSTERVEZÉS.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.
Előadás másolata:

Dr. Lénárt Ágota, PhD tanszékvezető egyetemi docens Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék Küzdősportok és sportorvoslás Konferencia február 13., Budapest Pszichológiai felkészítés a küzdősportokban

Miért szükséges a sportpszichológiai felkészítés? Teljesítménynövelés Csúcsteljesítményre való felkészítés Prevenció Kompetencia és önbizalom növelése, magas szintű önértékelés elősegítése Pszichológiai problémák megoldása Kiélezett helyzetekre való felkészítés (pl. végjáték) Csapatkohézió növelése, csapaton belüli problémák megoldása

Ki tudja, mi a siker? Most siker, később kudarc Most kudarc, később siker Siker, siker, siker, kudarc Kudarc, kudarc, kudarc, siker Siker, kudarc, siker, kudarc

Tervezzünk! Állapotfelmérés Orvosi (sérülések, betegségek, hiányállapotok, a mozgatórendszer sport vonatkozású felmérése) Terhelésélettani Pszichológiai Dietetikai Edzettségi állapot Módszertani

A sikeres teljesítmény összetevői

Tervezzünk! Célkitűzések -hosszú távú -középtávú -rövid távú Realitások és vágyak

Társas vonatkozások Szociálpszichológia - társismeret - kommunikáció - együttműködés - csapatépítés - csapat jelenségek alakulás, viharzás, normaképzés, működés - bűnbak keresés, a problémák elkenése, a teljesítményszint alacsonyan tartása, álságos motivációk, elbújás a tömegben, feladatvállalás vagy fel nem vállalás, kockázatos helyzetek megítélése, okok és lehetőségek: anyagiak? - végjáték: kiélezett helyzet, a jó megoldások elővételezésének lehetősége, törekvés a kívánt kivitelezés irányába, ismerősségi hatás, gyorsabb és hatékonyabb mozgáskivitelezés, a rontott mozgássor és helyzet mentális javítása, NLP-s gyorspörgetés, taktika és stratégia mentális gyakorlása

A pszichológusi segítségnyújtás területei A sportoló megismerése Motivációs bázis megismerése és módosítása Tesztek, műszeres mérések Eredményességmérés A stressz, szorongás csökkentése Mentális felkészítés Versenyzői hatékonyság növelése Csúcsforma időzítése Az optimális funkcionálás zónája Felismerés - beavatkozás - tesztelés - módosítás A tapasztalatok értékelése

A sportpszichológiai munka tervezése Célkitűzés Szűrővizsgálatok Exploráció, anamnézis Konzultáció Felkészítési terv összeállítása Módszerválasztás (AT, MT, kognitív technikák, pszichoterápiás módszerek, módszerkombinációk…) Önbizalom növelő eljárások Megvalósítási paraméterek, a munka menete A folyamat monitorozása

A sportpszichológiai munka menete Folyamatos felkészülés, otthoni körülmények Általában heti egyszer 1 óra 1. fázis: módszerek elsajátítása 2. fázis: beépítés a versenyzésbe 3. fázis: rutinszerű alkalmazás Edzőtábori körülmények Segítségnyújtás a versenyek előtt, alatt és után „Tömbösített felkészülés”

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Versenyzőként segítségkérés a felkészüléshez, konkrét probléma megoldása (pl. szorongás, rajtláz, versenyen nyújtott alacsonyabb teljesítmény, visszatérő hibák, hibajavítás, figyelemfókuszálási nehézségek, versenyzéssel kapcsolatos attitűd és gondolkodás megváltoztatása…)

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Edzőként konzultáció, sportolókról szóló információk, formaidőzítés, problémamegoldás, viselkedéses gondok kezelése, kommunikációs képességek fejlesztése, edző-szülő konfliktusok feloldása, csapaton belüli feszültségek kezelése…

Módszerek Autogén tréning Mentál tréning Figyelemfókuszálási technikák Kognitív eljárások Pszichoterápiás módszerek

Módszerek Mentál tréning: a jó mozgássor begyakorlása, hibajavítás, csapattársakkal való együttes munka begyakorlása, modellezett edzés Az optimális állapot beállítása: fotóalbum, dísztribün, energetizálás, üvegbúra, AT RIFT Célformulák (csapatszinten is) Szimbolikus játékok

A folyamatos munka jellemzői Megszüntetve megőrzés elve A tudatosság emelése Az önismeret fejlesztése Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás Folyamatos fejlődés

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Edzésnapló Csúcsteljesítmény érzése, nyomást gyakorló tényezők, edző(k), csapattársak, önbizalom, a stressz megnyilvánulásai és kezelése, tudatosság és koncentráció, tréningek (AT, MT), a gondolkodás ellenőrzése, koncentrációs képességek, képzelőerő, az arousal szint ellenőrzése, minőségi edzésidő… Teljesítmény-visszajelző lap Érzelmi skála Önértékelési lap (CSAI-2) Versenyzői önértékelő lap (MTT index)

Motiváljuk sportolóinkat az önértékelésre!

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Gondolati stratégiák Elővételezés, asszociáció (társítás,képzettársítás), automatizálás, „dobozolás”, gondolati sűrítés (célformulák), megküzdés, igazodás a környezet egy pontjához, disszociáció (elkülönítés), figyelemelvonás, fókuszálás, imagináció, mentális tervezés és gyakorlás, információ rendezés, tervezés, pozitív önbuzdítás…

A mozgásséma javításának lehetőségei Oknyomozás Mentális javítás (MT, NLP…) RIFT A mozgásséma fejlesztése Negatív érzelmi hatások kiküszöbölése Pozitív légkör

Milyenek a bajnokok? Magas szintű arousal (éberség) önszabályozás (energikus, ellazult, félelem nélküli) Magasabb önbizalom Jobb figyelemösszpontosítás Kontroll alatt, de erőltetés nélkül Sporttal kapcsolatos pozitív képzetek és gondolatok Eltökéltség és elkötelezettség Céltudatosság Gondolkodást kontrolláló stratégiák (problémafelismerő és megoldó szemlélet) Jól kidolgozott versenytervek Verseny előtti pszichés felkészültségre vonatkozó tervek Jéghegy hatás Többszörös áramlatélmény (flow) Fantasztikus bizalom a sikerben A negatív környezeti hatások kiküszöbölése

Neveljünk bajnokot! (ACSI-28) Csapásokkal való megküzdés Teljesítmény téthelyzetben Célkitűzés Mentális felkészülés Koncentráció Szorongásmentesség Önbizalom és teljesítménymotiváció Edző általi irányíthatóság