Falus András Az egészségtudatosságra való nevelés; biológiai, lelkiegészségi és társadalmi vonatkozások Semmelweis Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Mit öröklünk és mit nem? Életmód, egész-ség, (epi)genetika EDUVITAL
Mi a SPORT? Meghatározott szabályok szerint, időtöltésül vagy versenyszerűen folytatott testgyakorlás.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
Az iskolai szociálismunka
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
az általános iskolákban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ F E L N Ő T T K É P Z É S EGÉSZSÉGNEVELÉS-EDUVITAL 6.  2013. május 16. Gyerekbetegségek, amit egy gyerekközösség vezetőjének.
„Utca helyett iskola” A Vajda Péter Ének-zene Testnevelés Tagozatos Általános Iskola bűnmegelőzési modellprogramjáról.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Veseelégtelen betegek pszicho-szociális problémái
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Hatékonyság – Esély - Integráció TÁMOP /2-C június 27.
Az EDUVITAL koncepció és oktatási gyakorlat Dr. Falus András egyetemi tanár, az MTA tagja.
Epigenetika és életmód
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Közösségi Lelki Egészségfejlesztés - 1. ESZMECSERE
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az OGYEI kiemelt programjai
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Egészségvédelem hónapról-hónapra
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Kik vagyunk? A szervezet alapítói elsősorban az ELTE szociális munkás, szociológus, szociálpolitikus, pszichológus és jogász hallgatói közül kerültek.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Falus András Egészségünk: a molekuláktól a bioszféráig Az egészségtudatosság nevelése; biológia-tudományi, lelki egészségi és társadalmi vonatkozások.
A veszélyeztetett nem – mentsük meg a férfiakat! Kopp Mária május 6. Herceghalom.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
TANTUdSZ Tanulj, tanítsd, tudd! Ifjúsági Egészségnevelési Program Projektvezető: Prof. Dr. Falus András egyetemi tanár, PhD, med.habil., DSc a Magyar Tudományos.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
„Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket…” (Mt 19,13-15)
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Nonprofit Egészségnevelési Társaság
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Falus András Az egészségtudatosságra való nevelés; biológiai, lelkiegészségi és társadalmi vonatkozások Semmelweis Egyetem

Hungarostudy felmérések 1988, 1995, 2002, 2005 követéses

Hungarostudy Epidemiológiai Panel (HEP) 2002-ben embert kérdeztek ki, közülük 2005-ben 4689 személyt sikerült újra kikérdezni, 322 ember halt meg az újból felkeresettek közül. A 2002-ben éves korosztályból 99 férfi (8.8%), és 53 nő (3.6%) halt meg 2005-ig

Küldetés nyilatkozat A magyar társadalom jelenlegi rossz testi és lelki egészségi állapota valamint távlati kilátásai minden felelősen gondolkodó számára kötelező feladatokat jelölnek ki. Ezért mi, pedagógusok, orvosok, biológusok, pszichológusok, szociológusok, bioetikusok és egészségpolitikai szakemberek életre hívtuk az EDUVITAL Nonprofit Egészségnevelési Társaságot január

Kopp Mária Falus András

Primer célcsoportok EÜ. SZAKEMBEREK védőnők házi/gyerek/orvosok szociális munkások PEDAGÓGUSOK biológia-egészségtan, osztályfőnök tanárok, tanítók nevelési tanácsadók LELKÉSZEK KISEBBSÉGI SZERVEZETEK Szociális munkások ÚJSÁGÍRÓK FIATAL TÁRSADALOM

Koncepcionális alap NEVELÉS vagy GENETIKA helyett NEVELÉS és GENETIKA

Epigenetikai faktorok  ontogenesis-anyai hatás  táplálkozás, hidratáció  higiénia  gyógyszerek, mérgek  fizikai aktivitás  microbiota- együttélő mikróbák  nevelés: családi, iskolai, társadalmi közösség hatása  zene  fény  stress, magatartási-, lelki-, meditatív hatások MENTÁLIS EPIGENETIKA !!

Genetika-epigenetika Az öröklődés (hajlam) lényegében irreverzibilis Az epigenetikai hatások nagyrésze reverzibilis AZ ÉLETMÓD VÁLTOZTATÁS ÓRIÁSI JELENTŐSÉGE !!!

10 Koronária szűkület KOR Környezeti változás

Több generáción át ható (ártalmas) környezeti hatás Li et al. Maternal and grandmaternal smoking patterns are associated with early childhood asthma. Chest 2005;127: Anya- 1. generáció Magzat- 2. generáció Magzat reproduktív sejtjei- 3. generáció Asztma rizikó

Negatív epigenetikai hatású pszichoszociális tényezők Szülői magatartás (családi kapcsolatok, bántalmazás) Krónikus stressz (beteg gyermek-, Alzheimeres kezelése) Életmód (elhízás, mozgáshiány, dohányzás)

13 A stressz és az immunválasz A stressz fokozza a fertőzések gyakoriságát –válás –közeli hozzátartozó elvesztése –Alzheimeres beteget ápolók –beteg gyereket ápoló szülő – –vizsgaidőszak

2013. Mentális és fizikai epigenomikai tényezők magyarázzák a háborús “élmények” és a PTS közti kapcsolatot Ismétlődő háborús stressz hatása egyes gének expressziójára

Krónikus stressz faktorok magyarázzák a halálozási arányok emelkedését? A férfiak esetében az instabil munkahely 3x a társadalmi bizalmatlanság, az élet értelmetlenségének érzete, a rivalizálás 2x a súlyos depressziós tünetegyüttes 3x A depresszió a szív-érrendszeri betegségek legfontosabb komorbid betegsége, nemcsak az infarktuson vagy stroke- on átesett, hanem a szövődménymentes esetekben is védőfaktorok: házastárssal él, számíthat házastársára: 5x, gyermekkel jó kapcsolat: 4x Kopp Mária ábrája alapján

Nők ISKOLÁZOTTSÁG ÉS SZÍV-ÉRRENDSZERI BETEGSÉGEK

ISKOLÁZOTTSÁG ÉS DAGANATOS BETEGSÉGEK

ISKOLÁZOTTSÁG, REGIONÁLIS FEJLETTSÉG ÉS SZÍV-ÉRRENDSZERI BETEGSÉGEK

A lelki egészségre negatívan ható komorbid társadalmi tényezők kiszámíthatatlanság, politikai-gazdasági improvizációk, bizalmatlanság, társadalmi apátia korrupt társadalmi viszonyok, autokrácia, xenofóbia, gyűlöletbeszéd a jövő értelmetlenségének megélése

EMMI: “KOPP MÁRIA” Lelki egészség program 2014-től sajnálatosan leállt Egészség Fejlesztési Irodák (EFI-k) fejlesztése lassú

Az EDUVITAL, mint civil kezdeményezés tevékenységi formái 2012 óta

OKTATÁS  Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar (9. félév)  ELTE Tanító és Óvóképző Kar (4. félév)  Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar (4. félév)  Károli Gáspár Református Egyetem (blokkszeminárium)  Evangélikus Hittudományi Egyetem (2 blokkszeminárium)  Cigányfalvak PUBLIKÁCIÓ  Élet és Tudomány EDUVITAL Egészség-Egész-ség rovat, heti egy cikk, 190 hete!  Gyermeklét- közös e.lap a Házi Gyermekorvosok Egyesületével  Nők Lapja-bioetikai rovat EMMI-feladatok  A pedagógus továbbképzés támogatása  KOPP MÁRIA Lelki Egészség Országos Program KÉPZŐK KÉPZÉSE  TÁMOP B-12/ , Népegészségügyi kommunikáció fejlesztése, az Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet (NEFI) Egészségkommunikációs Központjának belső képzése  TÁMOP-3.1.5/ Pedagógusképzés támogatása - Új típusú pedagógus- továbbképzések fejlesztése, próbaképzés tartása és a képzési anyag korrekciója Komplex egészségnevelési tanfolyam felső tagozatos pedagógusok számára Komplex egészségnevelési tanfolyam óvodai- és alsó tagozatos pedagógusok számára

„EGYÜTT A FIATALOKKAL”  Egész-ségedre! Szakmailag támogatjuk a Lovassy László Gimnázium egészségnevelési honlapját:  „Kedves Egészségünkre! Értsd, Csináld, Szeresd!” Tisztelet Semmelweis Ignácnak!” - Egészségbiológiai Középiskolai Tanulmányi Verseny a Lovassy László Gimnáziummal közösen  „ "Felfedeztük az élet titkát!" Egészségbiológiai tanulmányi verseny a genetikáról  Hallgatói prezentációs verseny a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán - 2. éve  „Filmezzünk együtt!”iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ) lehetőség középiskolásoknak  … KÖNYVKIADÁS  EDUVITAL Művek kiadványsorozat: „Sokszínű Egészségtudatosság - Értsd, Csináld, Szeresd!”  Zene és egészség MÉDIA  MR1 Kossuth Rádió Közelről c. műsorában – hetente EDUVITAL, 2014 május óta hetente  Edukációs kisfilmek

EDUVITAL Művek 1.0

MULTIKULTÚRÁLIS TÁRSADALOM ROMA INTEGRÁCIÓ, INTEGRÁLT OKTATÁS

DROG használat

KIÉGÉS

TANTUdSZ PROGRAM Drawings: Zsófia Hargitai

A koncepció: kortársoktatás…

E G É S Z S É G ZENZEN L LEKLEK ENEENE NEVELNEVEL S EDUVITAL Művek 3.0