PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04. Pilóta nélküli.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
So Others May Live! …rádiótávközlés az életmentés érdekében….
Advertisements

Vezeték nélküli hálózatok
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
HungaroControl fejlesztései a GA repülésbiztonság fokozására
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
2004. április 29.1 A földfelszíni digitális televíziózás (DVB-T) frekvenciagazdálkodási kérdései A digitális televíziózás dr. Kissné Akli Mária Okleveles.
Nagy Tamás.  Nincsenek akadályozó, „megtörő” kábelek  Költséghatékony  Akár másodlagos hálózatként is használható  Folyamatosan fejlődik, gyorsul,
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
Rövidhullámok használata a hazai segélyhívásban
Magyar Űrközeli Repülés
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
INTERNET 4 Az előadást készítette és előadja: 4 TAMASI ISTVÁNNÉ 4 Hegedüs Géza Általános Iskola.
Készítők:Almádi László, Bajházi Attila, Burghardt Petra és Tóth Nanett
PowerPoint animációk Hálózatok fizikai rétege
1 Vezeték nélküli összeköttetések Előadó: Kovács Iván.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EMC © Farkas György.
Szolnok, A KATONAI LÉGIJÁRMŰ RENDSZERMODELLJE Seres György 2009 Szolnok, 2009.
Pudleiner József ELMESZTI Bt. ügyvezető
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
Természet adta hírközlési útvonalak alkalmazása vészhelyzetekben
Híradástechnika könyv old.
ZigBee alapú adatgyűjtő hálózat tervezése
Vezeték nélküli helyi hálózatok
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
RÁDIÓFREKVENCIÁS VIZSGÁLÓ LABORATÓRIUM
Iskolai Hálózat Létrehozása
Vezeték nélküli technológiák
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3
Webes változat, animáció nélkül !!!
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
PMR és PAMR hálózatok frekvencia felhasználási helyzete a spektrumszabályozásban Nyárády Gábor HTE-TETRA SZAKOSZTÁLY január 19.
WEBBASE - GPS alapú elektronikus menetlevél
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
Hálózati architektúrák
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Munkavédelem és controlling
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
1914.
Vezeték nélküli adatátvitel
Rádiós Kísérletek 40 km magasan
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
KUTATÁS-MENTÉS.
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
1 MR EBU műholdas állomás Előadó: Kovács Iván. 2 MR EBU műholdas állomás A Magyar Rádió műholdállomása Az állomás hivatalos neve: HUN-BUD-15 jelentése:
Az Eutelsat KA-SAT szolgáltatásai
Kihívások az új jogszabálytervezet kialakítása során
Új spektrumgazdálkodási jogszabályi struktúra 1 A nemzeti frekvencia felosztás és felhasználás szabályairól szóló új, összevont és egységesített struktúrájú.
KÖSZÖNTJÜK HALLGATÓINKAT! Önök Vári Péter A láthatatlan üzenet - Rádiótávközlés a mindennapok szolgálatában előadását hallhatják! December 8.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Az FGSZ Zrt. helyzete, stratégiája és fejlesztései
Űrkutatás hét. Kisméretű műholdak  Indítási költség jelentős tényező (akár $/kg)  Nagy műholdak mellé befér,  ill. sok kisműhold egy.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
4.Tétel: xDSL, VoIP, FTTx, NGN
Horváth Hanna Zsófia SJ02VN
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
1 A digitális hozadék Vári Péter főigazgató-helyettes március 19.
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Óbudai Egyetem, NIK Kalla Mór
Downstream Power Back Off (DPBO)
Downstream Power Back Off (DPBO)
Az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ
Mobilkommunikáció Eszközök és hálózatok
Előadás másolata:

PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs November 04. Pilóta nélküli repülők frekvenciaszabályozása Magyarországon és nemzetközi viszonylatban

2 Történelmi áttekintés Pilóta nélküli repülők fejlődése 1898 Nikola Tesla bemutatta az első távvezérelt járművet 1916 Megalkották az első UAV-t 1920 Távvezérelt eszközök használata hadgyakorlatokhoz Megjelennek az amerikai hadseregnél az első pilóta nélküli repülők 1943 Német hadsereg beveti az első UAV-t U.S. Air Force kifejleszt számítógép vezérelt repülőket Első robotica cég UAV-k használata kémkedésre Technikai robbanás, megépítették az első predátort 1970 máj Pentagon elkezdi gyártatni a saját fejlesztésű UAV-it 2010 – ? Polgári felhasználású dronok robbanásszerű elterjedése

3 UAV felépítése: Fedélzeten elhelyezett berendezések: - Videokamera - OSD (on-screen display) - Robotpilóta - GPS - Video adó - Irányításhoz szükséges vevő berendezés

4 Pilóta nélküli repülő felépítése, frekvencia használata Legalább 6 db GPS fix összeköttetés L1 (1575,42 MHz) navigációs adatok L2 (1227,60 MHz) az ionszférikus és más zavaró tényezőkből adódó módosítás adatai Távirányítás: 433 MHz 2.4 GHz 5.8 GHz - Video downlink - Telemetria - Egyéb speciális eszközök 2.4 GHz 5.8 GHz Általános pilóta nélküli repülő frekvencia használata

5 Pilóta nélküli repülő felépítése, frekvencia használata ITU vizsgálat alapján a feltételezett teljes piaci spektrum igény (2009) földi kapcsolatok: 34 MHz műholdas kapcsolatok: 54 MHz GPS műhold Irányító központ Utasszállító repülő Műholdas irányítás Földi irányítás

6 Leggyakrabban használt frekvenciák: Frekvenciák: Megengedett maximális teljesítmény: Irányítás / Telemetria: MHz100 mW ERP MHz100 mW EIRP Video átvitel: MHz1 W EIRP MHz25 mW EIRP

7 Leggyakrabban használt frekvenciák 1. eset2. eset3. eset4. eset 433 MHz Irányítás / Telemetria Irányítás- - 2,4 GHzVideo DL Video DL / Telemetria Irányítás / Video DL / Telemetria - 5,8 GHz--- Irányítás / Video DL / Telemetria 433 MHz: LDP433 (25 KHz csatornaosztás) csatornaosztású rádiók. Ugyanezt a csatorna hozzáférési eljárást használják a vezeték nélküli autózárak, és kapunyitók is. Előfordulhat kölcsönös zavar a rendszerek között. 2.4 GHz: 2,4 GHz-es RLAN sávot használják a népszerű UAV berendezések rádiótávirányítói, mind az irányításra, mind a videojel továbbításra. RLAN szabvány (IEEE ) szerinti csatornaosztással és zavarcsökkentő technikákkal készítik a rádió berendezéseket. Problémát jelent a 2,4 GHz-es RLAN berendezések telepítési sűrűsége GHz: Ennek a sávnak a hullámterjedési paraméterei nagyon jók, kihasználtsága nem túl magas.Úgy, mint a 2,4 GHz-es sávnál szintén az adatátviteli sebesség növelése érdekében használják

8 Frekvencia szabályozás / engedélyezés A hatályos szabályozás szerint a polgári használatú UAS-ek számára felosztott frekvenciasáv jelenleg még nincs, azonban ha betartják az SRD-k (Short Range Devices - kis hatótávolságú eszközök) szabályozási feltételeit, üzemelhetnek az SRD-k számára kijelölt bizonyos frekvenciasávokban úgy, hogy nem kell rádióengedélyt kérni a rádióberendezés működtetéséhez.(Egyedi engedélyezési kötelezettség alól mentesítve.)

9 Az UAS-ek rádióberendezései nem üzemelhetnek az amatőrszolgálat frekvenciasávjaiban, mivel e sávok nem a pilóta nélküli légi jármű rendszerek számára vannak fenntartva. Ez egyrészt azt jelenti, hogy amatőr vizsga nem szükséges az UAS-ek üzemeltetéséhez, de másrészt azt is jelenti, hogy amatőr vizsga megléte nem jogosít fel UAS üzemeltetésre. Frekvencia szabályozás / engedélyezés

10 WRC-12 lehetőséget adott: Nemzeti kijelölésre tervezett frekvenciasávok FrekvenciasávRendszerekHasználat intenzitása MHzGNSS, ARNS, DME, TACAN, JTIDS/MIDS, SSR, ACAS, IFF Túlzsúfolt MHzMLSSávban nincs használat Szabályozási javaslat: SRD műszaki korlátait meghaladó UAS-ek számára az MHz sáv megnyitása, az alkalmazás nevesítése. NFFF módosítás szükséges Kimondottan polgári célú felhasználás, de a rendészeti szerveket nem szabad kifelejteni MHz sáv vizsgálata biztonsági (tartalék) irányítási csatorna számára

11 Nemzetközi szabályozás WRC-12: MHz - földi kapcsolatok MHz – műholdas kapcsolatok Res.153Műholdas állandóhelyű szolgálat (FSS) vizsgálata az UAS CNPC* kapcsolatok számára A nem koordinált FSS állomások esetén az UAS CNPC kapcsolat számára nem biztosítható az interferenciával szembeni védelem. Az általános légiforgalmi előírások betartása nem teljesülhet. WRC-15-tól várható az FSS szolgálat használatával kapcsolatos döntés. *CNPC – irányítás távvezérlés – control and non-payload communication

12 Kijelölések összehasonlítása Frekvenciasáv [MHz] RR Ausztria Egyesült Királyság Finnország Franciaország Horvátország Magyarország Németország Norvégia Románia Svédország Szerbia Szlovákia Szlovénia Ukrajna (R ) Légi mozgó xxxxx xxxxx x Légi rádiónavigációxxxxxxxxxxxxxxx (R ) Légi mozgó xxxxx xx x Légi rádiónavigációxxxxxxx xxxxxxx Műholdas (R ) légi mozgó xxx x xx x UAS használatra nevesítve Vizsgált frekvenciasávok

13 Pilóta nélküli repülők szabályozása környező országokban OrszágJelenlegi állapot ÖsszefoglalásHasználható frekvenciák Egyesült Királyság CAA (Civil Aviation Authority) szabályozza az FPV (first person view) repülést Meglévő jogszabályok ismeretével lehet repülni 900 MHz – 3 G mobil hálózat használja 1.2 GHz – Illegálisan használják 1.3 GHz – Csak rádióamatőr vizsgával 2.4 GHz - használható 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban Románia FPV repülést tiltják1 KG -nál könnyebb géppel lehet csak repülni 2.4 GHz – használható Downlink irány tiltott Horvátország FPV repülés engedélyezettFilmet készíteni tilos, ha mégis szükség van rá akkor a megfelelő hatóságokhoz a repülési tervet be kell nyújtani. Szlovénia FPV repülés engedélyezettA repülés, repterek és kiemelt fontosságú területek közelében tilos 900 MHz – rádióamatőr vizsgával használható de a 3G mobil hálózat használja 1.2 GHz – Illegálisan használják 1.3 GHz – Csak rádióamatőr vizsgával 2.4 GHz - használható 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban max. 100mW

14 Pilóta nélküli repülők szabályozása környező országokban OrszágJelenlegi állapot ÖsszefoglalásHasználható frekvenciák Franciaország FPV repülést tiltjákMinden FPV tevékenységet tiltanak Ausztria A megfelelő engedélyekkel lehetséges az FPV repülés Típusengedély szükséges Olaszország FPV repülés engedélyezett A repülést betilthatja a rendőrség, ha személyiségi jogokat sért. 2.4 GHz – használható max. 100mW 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban max. 100mW Németország FPV szabályozvaBárhol lehet repülni, ha: -Könnyebb mint 5 Kg -Látótávolságon belül van -Nem zavar senkit -Nincs a közelben reptér 2.4 GHz – használható Norvégia FPV repülés engedélyezett Amíg nem zavar senkit

15 Köszönöm a figyelmet! Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs November 04.