20.sz. második fele. Le Corbusier: Ronchamp-i kápolna, 1955 Alvar Aalto: Községháza, Säynätsalo 1949-1953 Pier Luigi Nervi: Sportcsarnok, Róma 1956-1957.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van Gogh Művészete.
Advertisements

Építészet a 20.század 2. felében: modernizmus és posztmodern
Művészet 1945 után.
Művészet By: Turi Krisztina.
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
Realista építészet EKLEKTIKA
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Balla Ágnes B. Bürger Kriszta Fehér Zsuzsa
Rodostói kakukkok.
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Az angolszász vonulat – és más alkotók és feladatok
Népszerű kultúra és magaskultúra
Térábrázolás különböző életkorokban
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
LP3 Tanulás.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Automático Magyarra fordítás: toToBe.
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
Magyar művészet 1948-tól A kommunista diktatúra Rákosi szakasza (48-tól 56-ig) a művészet feladatának a kommunista ideológia közvetítését tartotta, a kultúrpolitika.
Barokk szobrászat.
Expresszionizmus 31/A.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Renzo Piano, Richard Rogers: Centre Pompidou Párizs, kulturális központ színházi stúdiókkal, galériákkal, hatalmas könyvtárral, koncerttermekkel.
SZÍNHARMÓNIA.
Építészeti Emlékek Tanútja - Szocreál Tanösvény
Építészettörténet.
Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart. Andy Warhol: Marilyn 1967 Popart.
A romantika.
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Rajzfejlődés-áttekintés
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A klasszicizmus 24/A.
Ami a tananyagból kimaradt… - Válogatás a Ludwig Múzeum gyűjteményéből - - A diasor a rajz és vizuális kultúra valamint a művészettörténet érettségire.
Magyar Nemzeti Galéria
Romantika 1850 ~ 1870 Készítette: Ecseri István.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
BÚTORTÖRTÉNET Dessau korn ház Fieger Dessau meisterhauser Gropius.
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
ALKOTÓTELEPEINK MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ A SZEGEDI ÖNKORMÁNYZATTAL KÖTÖTT EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS NYÚJT BIZTOS ANYAGI HÁTTERET. VÁROSUNK SEGÍTSÉGÉT EZÚTON.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Őskor művészete Zetye Péter Előadása.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Készítette: Bogdán Petra
Budapest Programajánló
Skandináv Design Glázer Ádám – BVL27W.
Pop-art.
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
TÁRGYELEMZÉS FIESZL FANNI.
Minimalizmus - „ A kevés is sok”
High-tech építészet és Sir Norman Foster
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
A Biblia és a képzőművészet
Ki mit tud? december óra 330 terem
Üdvözöljük önöket Jó szórakozást
Előadás másolata:

20.sz. második fele

Le Corbusier: Ronchamp-i kápolna, 1955 Alvar Aalto: Községháza, Säynätsalo Pier Luigi Nervi: Sportcsarnok, Róma Frank Lloyd Wright: Guggenheim Múzeum, New York Tange Kenzo: Olimpiai csarnokok, Tokio 1964 Stílus: PURIZMUS / letisztult, nagyrészben organikus, részben geometrikus formák, funkcionalizmus/ funkcionalizmusa nem steril/ ; ennél az épületnél már jelképteremtési szándék is: olyan, mint egy szobor, egy modern barlang v. kegytárgy /nem tévesztés a kettő/.Mindent ő tervezett: kis üvegablakoktól a kilincsig. Anyag: jellegzetesen L.C.-nál: vasbeton /a tető is/  Modulor: L.C. arány-embere Stílus : ORGANIKUS ÉPÍTÉSZET. Finn táj, helyi hagyományok,a funkcionalizmus II. nemzedéke, egyesíti a funkcionalista és az organikus irányt. Oldott alaprajz, a tömegek a környezetben oldódnak fel. világos konstrukciójú,pontos. Anyag: jellegzetesen fa, tégla. A modern finn ill. skandináv design/bútor-, üveg-, stb.-művészet/ atyja. Stílus : ORGANIKUS ÉPÍTÉSZET. New York, Manhattan. Elkülönül a várostól. Időskori épület: szoborszerűség itt is. Egyedi centrális geometria : fehér spirálként emelkedik. Stílus: MÉRNÖKI ÉPÍTÉSZET. Esztétikai és műszaki szempontból is építészeti csúcsteljesítmények. Áttört, filigrán szerkezetek, szoborszerű formák, vasbetonból – ez teszi lehetővé. Generálja: a terek iránti megváltozott igény:szükség lett hatalmas csarnokokra. Új áthidaló tartószerkezetek, héjszerkezetek. Vízesés-ház, 1939 Stílus: FUNKCIONALISTA ÉPÍTÉSZET. A funkcionalizmust merész vonalú tervezéssel, kagylószerkezetekkel ötvözi, fantáziadús. // Az építészeti metabolizmus – mozgalom létrehozója: nem értett egyet Le Corbusier statikus, szilárd építészetével; szerinte egy épületnek dinamikusnak kell lennie. Le Corbusier a házat egy, az embert kiszolgáló gépnek tekintette, Kenzo a gépek korából az élet korába való fordulást hirdette. Nem véletlen a biológiából átvett név, elképzelései szerint az ideális épület az anyagcseréhez hasonlóan válik meg elhasznált részeitől, és alkalmazkodik a változó világhoz. // csak hogy meglegyen kg

Renzo Piano – Richard Rogers: Pompidou központ, Párizs Hundertwasser: Lakóház Bécs, Löwengasse, Makovecz Imre: A Művelődés Háza, Sárospatak Stílus : ORGANIKUS ÉPÍTÉSZET. H-re jellemzőek : a hullámos padló; a tető földdel és fűvel és fedett. Színe shomlokzat. Stílus : ORGANIKUS ÉPÍTÉSZET. A természet állandó felbukkanása a formáiban: itt pl. a főbejárat felett a szem alakú motívumok – ablakszemek. Anyag: A felhasznált anyagok fontosak számára: különösen a fa. A fa kiváló építőanyag. A tető mindig fa. Ezzel összefüggésben M. becsüli a mesterembert. Stílus : HIGH-TECH ÉPÍTÉSZET. A korai high-tech építészet remeke. Belső fémvázas épület. A tervezők láthatóvá tették a csúcstechnológia berendezéseit, feltárva ezzel azok logikáját, fontosságát. Az épület műszaki berendezései, amit eddig a falak elfedtek, a homlokzaton láthatók, ami a karbantartást és szerelést is megkönnyíti. Mozgatható belső falak : a szokványos építési megoldáshoz képest sokkal nagyobb szabadságot enged a belsőépítészeknek és berendezőknek.

Marino Marini: Ló és lovas, fa Alberto Giacometti: Az erdő, 1950 bronz Henry Moore: Kétrészes fekvő alak 1959 bronz Tinguely: Kerekeim, Miro: A hold fala, 1960 kerámia Somogyi József: Martinász, 1953 Borsos Miklós: Madár tojással, 1968 Jovánovics György: Részlet a nagy Gilles-ből, Schaár Erzsébet: Az utca, 1974 Varga Imre: Radnóti, 1969 Irányzat: ÚJREALIZMUS /régi elnevezése: SZOCREÁL, SZOCIALISTA REALIZMUS/. Munkásfigurái az ötvenes évek e tárgyú legjobb magyar szobrai. A Martinász veristán látott alak. Drámai expresszivitás, ugyanakkor humanista ihletettség. Alakjai a sorssal szembeszálló, inas, kemény emberek. Nem népi hősök, mint Medgyessy alakjai, nem klasszikus arányú atléták, mint Pátzay- nál és nem is barbár erejű hímek /Kerényi Jenő/, hanem földhöztapadtak, mítosznélküliek. Irányzat : eleinte SZÜRREALIZMUS, majd egyéni. Nem a forma az elsődleges, hanem a tér és az észlelés. Nincsenek is határozott formák /=nem sima a felület/, a leglényegesebbet őrzi csak meg: álló alaknál a penge függőlegest. Irányzat: POP ART. Korai fő műve emlékezés Watteaura. Gipszöntvény /sokan csinálják ekkoriban  Melocco/. Torzó. A fehér mint szín a művészetben rendkívűl erőteljesen a mítosz világába tartozó, abszolút jelenség. Irányzat: POP ART. Az ember és a környezet igen aktuális ellentmondásai izgatták, a belső és külső terek fizikai és pszichikai ellentmondásai. Pop-art eszközök használata: különféle anyagok alkalmazása /hungarocell-alumínium- bronz-textil/ és összhangba hozása. Irányzat: SZÜRREALIZMUS. Időskorában murális munkák. Meglágyított, organikus alakzatok, a vonal nála nem elhatárol, nem merev formákat ölel, hanem mozgássá válik. Irányzat: KINETIKUS SZOBRÁSZAT - MOBILOK. Gépek elektromos motorral hajtva. Szellemesség, irónia. Gépeinek mozgása nem logikus  a haszonelvű, gépies világ karikatúrái. Irányzat : DRÁMAI REALIZMUS de ez itt csak egy kifejezés. Nem köthető irányzathoz. Figuralista modern szobrász, a ló és lovas volt fő témája különböző kompozíciókban. Irányzat : egyfajta ORGANIKUS SZOBRÁSZAT, de ez sem kialakult meghatározás. M. megnyitja a zárt formákat, több formára bontja az eddig egyet, érvényt szerez a negatív formáknak, a tereknek, lyukaknak a szobor kompozíciójában. Formái a természeti formákból következnek, ill. azok növekedése, logikája nyomán alakulnak. Absztrakció és organikusság ötvözete = szintézis. Irányzat: ORGANIKUS ABSZTRAKT SZOBRÁSZAT. A forma legbensőbb szerkezetétkeresi, mitológiai – jelképes tartalmakat jelzésszerűen közvetít, a nonfigurativitás határát súrolja. Végtelenül lecsiszolt márványszobrok. Irányzat: korai szobra, nincs besorolás. A magyarországi viszonyok között Radnóti Miklós szobrának felállítása etikai kiállás a humanizmus mellett. Sőt, sajnos újra aktuálissá vált antifasiszta politikai gesztus és üzenet is. Eszköztelen, intelligens mintázás, összefogott formák. A 20.SZ. HÁROM NAGY SZOBRÁSZA:

Jackson Pollock: No Jean Dubuffet: Metafizikus, 1950 Francis Bacon: Tanulmány Velázquez után: X. Ince pápa, 1953 Irányzat : ART BRUT.= durva, nyers művészet, Jean Dubuffet hozta létre 1950 körül. Föld, homok, festék alap, tapintható, domborműszerű felület. Az alapra vonalakat karcolt, melyek alakokká álltak össze. A gyermekfestészetet és a pszichikusan sérültek műveinek bizonyos elemeit is felhasználja. Jasper Johns: Zászló narancs mezőben, 1957 Roy Liechtenstein: Tzing, 1962 Andy Warhol: Elvis, 1964 Robert Rauschenberg: Turkey, 1965 Claes Oldenburg: Ruhacsíptető, 1974 acél Christo: Völgyzáró függöny, Irányzat: POP ART. Irányzat: POP ART. Tipikus képregényi elemeket használ fel, kinagyítja, megfesti. Irányzat: POP ART. Irányzat: POP ART. Environment /=környezetszobrászat/ művész. Átalakítja a művészet eszköztárát és feladatát. Új a beavatkozás léptéke, a szervezés bonyolultsága. Új áttekintési lehetőségek: a néző és a téma között új a viszony:a levegőből látni csak jól, a médiából informálódunk,stb. A művei ugyanakkor efemer / =pusztuló, kérészéletű / művek. Irányzat: POP ART. A kollázs kiterjesztése : combined painting = kombinált festészet Elemek a vásznon = assemblage /=összeállítás/ -a kólásdoboztól az autó által lapított állatig. Irányzat : ABSZTRAKT EXPRESSZIONIZMUS. Akciófestészet v. gesztusfestészet. Közvetlen, ösztönös, agresszív. Erős, lendületes ecsetvonások spontán alkalmazása. Vászonra csurgatott, locsolt, véletlenszerű hatás. Közvetlenül a néző szeme elé tárul az ösztönös művészi alkotóerő..,A festés aktusa, a művész kreatív kapcsolata saját anyagával fontosabb, mint maga az elkészült mű. Irányzat : az EGZISZTENCIALIZMUS lenne, ha az egzisztencializmus festészeti kategória lenne. A II. Vh utáni szorongás kifejeződése. Biomorf alakok. Sok parafrázis : ez is az. Ezekben is a fájdalom szüntelen, expresszív kifejezése. A 60-as évek: a tömegkultúra kezdetei.Új mítoszok születnek: sztárok, képregény-alakok, a nagyvárosi folklór, szubkultúrák,stb alakjai. A fogyasztói szokások megváltozása – túlfogyasztás, pótcselekvésként – az ún.”fogyasztói kultúra” robbanása, valamint ennek felmagasztosítása visszavezethető a II.világháború szűkösségére/ az akkori nélkülözésekre/.A fogyasztói társadalom gyakorlatilag ünnepli önmagát, ennek terméke a stílus. A pop-art törekvése : eltörölni az éles határt élet és művészet, esztétikum és banalitás, „művész és nem- művész” között. Munkamódszerek,technikák: személytelen,gépies technikák : sokszorosítás, nagyítás, ready made. Attól vicces, hogy amit gépiesen felmutat, az eleve gépies. A túlfokozás által a dolgok fonákját is megmutatják.

Kepes György: Programozott fényjátékterv a bostoni kikötő számára, Victor Vasarely egy op-art műve Irányzat : OP ART. Optical art : a képek a szem becsapására törekednek, a mozgás, vibrálás érzetét keltik. Vasarely ún. „plasztikai állandókat” keresett és talált. Ezek a síkgeometrián alapulnak, és olyanféle rendszert alkotnak, mint a tízes számrendszer, a szolfézs vagy az ábécé. Ezekkel az állandókkal alkotja kompozícióit. Egységeket használ, melyeknek megvan a saját kifejező jellegük, plusz egy megadott téren belül variálódnak.A színek is meghatározottak. Folklorisztikus konstruktívnak nevezi magát. Művei sokszor nyomatok, azaz szerigráfiák, multiplikáták. Irányzat: KINETIKUS SZOBRÁSZAT - MOBILOK.

Nam June Paik: Integrálzongora, Frank Stella: Lake City, Allan Kaprow: Háztartás, 1964 happening Joseph Beuys: Főáram, 1967 Darmsadti akció Joseph Kosuth: Egy és három szék, 1965 Irányzat: minimal art. Irányzat: KONCEPT ART. Irányzat: PERFORMANCE /HAPPENING/

Szentjóby Tamás: Hülő víz, 1965 Keserü Ilona: Forma, 1969 Kondor Béla: Rajz, 1969 Lakner László: Mosoly, 1969 Pauer Gyula: Pszeudo, 1970 Haraszty István: Kalitka, 1973 Erdély Miklós: Hűség, 1979

Cindy Sherman: Cím nélküli állókép 48., 1979 Ujházi Péter: Cirkusz, 1980 Bak Imre: Ismert történet II., vagy Tao 1993 Bukta Imre: Hajnali szabad permetezés, 1985 ef. Zámbó István: Új magyar népművészet II Mauer Dóra: Hommage á Joseph Hoffmann, 1990 Barbara Kruger: A tested csatatér, 1989 Fehér László: Kútbanéző, 1989 Rebecca Horn: Concert for Anarchy, 1994 Németh Ilona: Elementáris objekt, 1996 Gerber Pál: Te egy kiválasztott vagy, 1996

NYERTÉL!