Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara2 Versenyképesség romlása Versenyképesség romlása Működő-tőke beáramlás relatív csökkenése Működő-tőke beáramlás relatív csökkenése Külkereskedelmi mérleg romlása Külkereskedelmi mérleg romlása Olcsóbb közigazgatás, kisebb állam Olcsóbb közigazgatás, kisebb állam Magasak az adóterhek Magasak az adóterhek > Mára kormányprogram szintjére emelkedtek Néhány figyelemfelhívásunk:
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara3 Elemzendő területek Adótörvények változásai Adótörvények változásai Illetéktörvények változásai Illetéktörvények változásai Gazdaságfejlesztési források módosulása Gazdaságfejlesztési források módosulása Az állam és az önkormányzatok beruházásainak hatása a keresletre Az állam és az önkormányzatok beruházásainak hatása a keresletre
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara4 Vállalkozói járulék Mintegy 550 ezer vállalkozást érint Mintegy 550 ezer vállalkozást érint Az egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelem 4 %-a Az egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelem 4 %-a Mintegy Ft/fő/év Mintegy Ft/fő/év Járadékfolyósítás 2005-ben nem történik! Járadékfolyósítás 2005-ben nem történik! Többletteher: 17 – 18 Mrd forint Többletteher: 17 – 18 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara5 Innovációs járulék Az iparűzési adó alapjának 0,2 %-áról 0,25 %-ára emelkedik Az iparűzési adó alapjának 0,2 %-áról 0,25 %-ára emelkedik Ez 25 %-al magasabb járulékbefizetést jelent Ez 25 %-al magasabb járulékbefizetést jelent Hatása 5 – 7 Mrd forint Hatása 5 – 7 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara6 Mobiltelefon használat: A szolgáltatás fele részben magáncélú beszélgetésnek minősül, így 44 %-os szja és 32 % járulék terheli A szolgáltatás fele részben magáncélú beszélgetésnek minősül, így 44 %-os szja és 32 % járulék terheli Tényleges elkülönítés, adatvédelem problémái Tényleges elkülönítés, adatvédelem problémái A mobilok fenntartása 38 %-kal drágul a vállalkozásoknak A mobilok fenntartása 38 %-kal drágul a vállalkozásoknak Telefónia piaca cca Mrd Telefónia piaca cca Mrd mobilpiac ebből cca. 40 – 45 % mobilpiac ebből cca. 40 – 45 % 130 – 140 Mrd forintnyi díjösszeget érint a terhelés 130 – 140 Mrd forintnyi díjösszeget érint a terhelés Vállalkozói többlet teher: 22 – 27 Mrd forint Vállalkozói többlet teher: 22 – 27 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara7 Regisztrációs adó Növekedés Növekedés Kisebb kategóriákban 5 % Kisebb kategóriákban 5 % 2,5 liternél nagyobb benzinmotornál 10 % 2,5 liternél nagyobb benzinmotornál 10 % 3 liternél nagyobb dízelmotornál 13,5 % 3 liternél nagyobb dízelmotornál 13,5 % Az ÁFA a regisztrációs adóval növelt beszerzési értékre rakódik (kivéve használt autók, ott a regisztrációs adó emelkedik 25 %-kal) Az ÁFA a regisztrációs adóval növelt beszerzési értékre rakódik (kivéve használt autók, ott a regisztrációs adó emelkedik 25 %-kal) Költségvetés bevétel növekedése: 16 – 18 Mrd forint, ebből vállalkozói befizetés 8 – 9 Mrd. Költségvetés bevétel növekedése: 16 – 18 Mrd forint, ebből vállalkozói befizetés 8 – 9 Mrd.
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara8 „Egyebek” Cégautó adók módosulása > 5 – 600 millió Cégautó adók módosulása > 5 – 600 millió Egyéb helyi adók 50 %-kal való túllépésének lehetősége: 3 Mrd forint Egyéb helyi adók 50 %-kal való túllépésének lehetősége: 3 Mrd forint Bankadó: 30 – 32 Mrd forint Bankadó: 30 – 32 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara9 Minimálbér emelés hatásai Szorosan nem tartozik az adó és illeték tárgykörbe Szorosan nem tartozik az adó és illeték tárgykörbe Betartása kötelező, eredmény többletteher Betartása kötelező, eredmény többletteher A verseny szférában 5 – 600 ezer foglalkoztatott (20 – 25 %) dolgozik minimálbéren A verseny szférában 5 – 600 ezer foglalkoztatott (20 – 25 %) dolgozik minimálbéren 4 ezer forintos emelés esetén 32 – 42 Mrd forint többletteher a vállalkozásokon 4 ezer forintos emelés esetén 32 – 42 Mrd forint többletteher a vállalkozásokon
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara10 Illetékek „Rendezés” 2002-ről 2003-ra > 33 %-os növekedés „Rendezés” 2002-ről 2003-ra > 33 %-os növekedés Tehernövekedés 2005-re cca. 6 Mrd forint (mintegy 4 %) Tehernövekedés 2005-re cca. 6 Mrd forint (mintegy 4 %) De! De! A központi költségvetés és az önkormányzatok bevétele e jogcímen 2003-ban 144 Mrd forint A központi költségvetés és az önkormányzatok bevétele e jogcímen 2003-ban 144 Mrd forint Visszterhes ingatlanszerzés az EU többi országához képest 2 – 3 x magasabb! Visszterhes ingatlanszerzés az EU többi országához képest 2 – 3 x magasabb!
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara11 Pozitív hatású intézkedések Iparűzési adó leírhatóságának növekedése 12 – 14 Mrd forint Iparűzési adó leírhatóságának növekedése 12 – 14 Mrd forint Foglalkoztatási kedvezmények megjelenése: 5 – 10 ezer új foglalkoztatott esetén 0,6 – 1,2 Mrd forint Foglalkoztatási kedvezmények megjelenése: 5 – 10 ezer új foglalkoztatott esetén 0,6 – 1,2 Mrd forint TB járulék átvállalása cca. 70 ezer fő esetén 7,3 Mrd forint TB járulék átvállalása cca. 70 ezer fő esetén 7,3 Mrd forint EHO havi csökkentése 4,7 Mrd forint > két hónap 9,4 Mrd forint EHO havi csökkentése 4,7 Mrd forint > két hónap 9,4 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara12 Pozitív hatású intézkedések Egyebek: Egyebek: Csoportos ÁFA alanyiság kiterjesztése Csoportos ÁFA alanyiság kiterjesztése Bio üzemanyag utáni adó visszatérítés Bio üzemanyag utáni adó visszatérítés Gyorsított écs Gyorsított écs Innováció támogatása Innováció támogatása Munkahelyteremtés Munkahelyteremtés Fejlesztési adókedvezmények Fejlesztési adókedvezmények Együttesen: ~ 10 Mrd forint
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara13 Kétkulcsos SZJA Nem a vállalkozóknál jelenik meg Nem a vállalkozóknál jelenik meg Inflációs hatások figyelmen kívül maradtak az adósávok kialakításánál Inflációs hatások figyelmen kívül maradtak az adósávok kialakításánál Adó jóváírási kedvezmények megszűnése 35,1 Mrd forinttal csökkenti a hatását Adó jóváírási kedvezmények megszűnése 35,1 Mrd forinttal csökkenti a hatását Tényleges tehercsökkenés 52 – 56 Mrd a munkavállalóknál Tényleges tehercsökkenés 52 – 56 Mrd a munkavállalóknál Szlovákia 19 %, Magyarország 18 és 36 % Szlovákia 19 %, Magyarország 18 és 36 %
14 Teher növelő tételekTeher csökkentő tételek Vállalkozási járulék bevezetése a) Vállalkozói adóalap csökkentése az iparűzési adó felével 5,7 Innovációs járulék ütemezett növelése 5-7 Iparűzési adóalap csökkenthető 1 M Ft/új foglalkoztatott mértékben c) 0,5-1,0 Mobiltelefon22-27 Egyéb iparűzési adóval összefüggő (megosztás az áram- és gázszolg.) 2,0-3,5 Termékdíj növekedés, hulladék- feldolgozás többletterhei fős mikrovállalkozás vállalkozói adóalap csökkentése d) 0,6-1,2 Regisztrációs adó + áfa 8-9 Csoportos áfa-alanyiság kiterjesztése 1,4 Cégautó adó emelése 0,5-0,6 Bioüzemanyagok utáni adóvisszatérítés 3,4 Egyéb helyi adók emelése 3 Tb-járulék 50%-ának átvállalása egyes munkavállalói csoportoknál e) 7,3-8,5 Illetékek 1,5-2,0 EHO Ft/fő/hó csökkentése novembertől 9,4-10 Együtt 61-72,6 Részmunkaidősök utáni EHO arányosítása 1,0-1,5 Bankadó Egyéb (gyorsított écs, innováció támogatása, munkahelyteremtés, fejlesztési adókedvezmény feltételeinek enyhítése 4,7 Minimálbér emelése, közterhekkel b) Összesen ,6 Összesen 36,0-40,9