GKI Zrt., A magyar gazdaság kilátásai ban május 23. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
GKI Zrt., Európa - helyzet Európa - helyzet A pénzügyi-gazdasági válság szociális-politikai krízissé vált és ez esetenként nemzeti színekben jelenik meg! Ezt akartuk elkerülni! Európának választania kell az erősebb (mélyebb) integráció és a dezintegráció között Minden racionális (politikai, közgazdasági, társadalmi) érv az integráció mellett szól De a mélyebb integráció most szembekerül a partikuláris (nemzeti, nacionalista, populista) érdekekkel
GKI Zrt., Európa - okok Európa - okok A fiskális kiigazítás gyakran brüsszeli érdeknek tűnik, pedig valódi nemzeti érdek Mivel fertőzési hatás van, a tagországok azt hiszik, protekcionista lépésekkel kell védekezniük Mivel a válság a pénzügyi szektorból indult, számos országban meg akarják büntetni a bankokat Mivel sok tagországban tőkevesztés és állami tőkepótlás volt és van, korlátozni akarják a tőke kiáramlását Mivel a tagországokban romlik a konjunktúra és megnőtt a munkanélküliség, trükkös módszerekkel nehezítik a versenyt és a külföldi munkaerő beáramlását
GKI Zrt., Európa - prognózis Európa - prognózis Az EU válsága még évekig eltart. Európa végülis elmozdul a politikai (fiskális, monetáris, makro- prudenciális, törvényhozási) unió felé, de nem válik azzá. Az Eurozónából kiválhatnak országok (pl. Görögország), az EU többsebességűvé és többszintűvé válik. Magyar nemzeti érdek az Eurozónához való csatlakozás, a feltételek megteremtését követően. Ez a jelenlegi gazdaságpolitika érdemi megváltoztatása esetén re érhető el.
GKI Zrt., A magyar gondok lényege A magyar gondok lényege Általános jogbizonytalanság (a 2/3-os parlamenti többség a jogot a napi politikai célok szolgálatába állítja ; ehhez járul a kinevezés és az informális nyomásgyakorlás) Gazdasági előreláthatatlanság (az üzleti környezet romlik, az ígéretek be nem tartása, kettős beszéd, állami beavatkozás elburjánzása és protekcionizmus) Elhibázott gazdaságpolitika (hibás policy-mix + szabadságharc; vagyis az egykulcsos adó költségvetési lyukát az alacsony jövedelműek és a vállalati szektor egyre nagyobb adóztatásával tömi be )
GKI Zrt., Következmény: instabilitás Következmény: instabilitás Rövid távon ― pénzpiaci ingadozás (árfolyam, CDS, kamat) ― megijedés és tartalékolás (lakosság, pénzügyi rendszer) Hosszabb távon ― beruházásoktól való tartózkodás ― elszivárgó tőke ― magas finanszírozási költségek
GKI Zrt., A svájci frank árfolyama, (2010 január 4. = 100) Forrás: MNB
GKI Zrt.,
Régióbeli kamatfelárak az eurókamatok felett, Forrás: Eurostat (tízéves kötvény)
GKI Zrt., A gazdaságpolitika egyetlen célja sem teljesül A gazdaságpolitika egyetlen célja sem teljesül Csak újabb és újabb kiigazításokkal lesz fenntartható pályán a költségvetési hiány. Az államadósság csak a magán-nyugdíjpénztárak államosítása miatt csökken (konvergencia program 82 73%). A GDP nem gyorsul, hanem recesszió van, idén –1,5%-os, ban +1%-os, s átlaga is csak legjobb esetben hoz 1% éves növekedést. Nincs javulás se a foglalkoztatottságban, se a munkanélküliségben. Az adóterhelés nem csökken, hanem nő. Az állami cégek egy része a csőd szélén áll, de a kormány államosít. A hazai kis- és közepes vállalkozások szenvednek. A bankok túl vannak adóztatva, az NPL problémát főleg rájuk terhelik nincs normális hitelkínálat!
GKI Zrt., EU-tagországok államháztartási egyenlege a GDP százalékában, Forrás: Európai Bizottság, ősz, GKI
GKI Zrt., EU-tagországok államadóssága a GDP százalékában, Forrás: Európai Bizottság, GKI
GKI Zrt., A GDP növekedése negyedévenként, (Előző év azonos időszaka = 100) Forrás: KSH, GKI
GKI Zrt., GKI-Erste konjunktúra index, Forrás:GKI
GKI Zrt., A foglalkoztatottak és a munkanélküliek száma, (ezer fő) Forrás: KSH, GKI
GKI Zrt., Ágazatok bruttó teljesítménye, (változás az előző év százalékában) Forrás: KSH, GKI
GKI Zrt., Banki hitelek minősége, Forrás: PSZÁF
GKI Zrt., A as kiigazítás minősítése A as kiigazítás minősítése a költségvetési megszorítás nyolcadik éve. Ez szimpla megszorítás, nem Széll Kálmán 2.0! Semmilyen szerkezeti átalakítás nincs benne. A megszorítás nagy része (70%-a) adóemelés. Ez a leginkább gazdasági fejlődést fékező módszer. Lényegében az eddigi, átmenetinek nevezett ágazati adókat tartós (és nagyobb terhet jelentő) ágazati adók váltják fel. A kormány ismét nem tartja be az ígéretét. Az egységes társasági adót egyedi ágazati adókulcsok váltják fel. Felnyomja az inflációt
GKI Zrt., Infláció a régióban, Forrás: Eurostat
GKI Zrt., Mi a valódi veszély 1. Mi a valódi veszély 1. Jó hír: Németország és az EU nincs recesszióban! Rossz hír: Magyarország kb. 1 éve recesszióban van! Nem fenyeget rövidtávú fizetésképtelenség az EDP elkerülése miatt a költségvetési hiány 3% alatt lesz, a külső pénzügyi mérlegben (folyó fizetési mérlegben) a GDP 3-4%-át elérő többlet van De hihetetlenül, újabb költségvetési restrikciókat kikényszerítően magas (7-9%) az állampapír hozam. Ezért kell az IMF-EU-ECB megállapodás.
GKI Zrt., Az államháztartási hiány és az államadósság a GDP százalékában az EU-ban, 2012 Forrás: Európai Bizottság, ősz, GKI
GKI Zrt., Mi a valódi veszély 2. Mi a valódi veszély 2. A kialakult politikai helyzet (és rendszer) közvetlen és fő előidézője a gazdasági lemaradásnak Valódi veszély a gazdasági fundamentumok sérülése, a potenciális növekedés romlása (már csak évi 1%!) Súlyos hitelesség-vesztés történt ennek fő oka, hogy a kormány mást tesz, mint amit mond, semmiben nem gyakorol önkritikát, az intézményrendszer megroppant. Alapvetően sérti az EU értékeit, ezért van politikai konfliktus az EU-val. Az EU nem így van berendezve, főleg gazdasági eszközei vannak
GKI Zrt., Az ipari értékesítés, (2007. december = 100) Forrás: KSH
GKI Zrt., Teendő 1. Teendő 1. Jogbiztonság nélkül nem lesz gazdasági növekedés Magyarországon! Ennek legfontosabb elemei: – az Alkotmánybíróság jogkörének helyreállítása legalább a közteherviselésben, – az igazságszolgáltatás valós függetlensége, – az MNB és a Monetáris Tanács valós önállósága – a Költségvetési Tanács függetlenségét biztosító szakmai gárda – az adórendszer kiszabadítása a 2/3-ból és a „semmi nem az, aminek nevezzük” megszüntetése – a visszamenőleges szabályozás, az értelmetlen államosítás leállítása; a piaci verseny megőrzése, – párbeszéd a szakértőkkel és az érdekképviseletekkel.
GKI Zrt., Teendő 2. Teendő 2. A költségvetés szükséges pozícióját hosszabb távon megvitatott szerkezeti reformok és fokozatos kiadáscsökkentések biztosítsák. önkormányzatok (régió és kistérség/ járás) egészségügy (kevesebb pazarlás, nagyobb hatékonyság) nyugdíjrendszer (legyen érdek a járulékfizetés) közösségi közlekedés (EU-forrásokból is modernizáció és racionális működtetés) presztízsberuházások és indokolatlan adókedvezmények átcsoportosítása (stadionok, sport TAO-kedvezmény)
GKI Zrt., Teendő 3. Teendő 3. Az adórendszer rendbetétele : mindent nevezzünk annak, ami, egyszerűsítés, a magasabb jövedelmekre szolidaritási adó, és/vagy ingatlanadó ésszerű (fokozatos) bevezetése, a szerkezeti reformokkal és a kiadáscsökkentésekkel összehangoltan az ágazati különadók minél gyorsabb kivezetése
GKI Zrt., Teendő 4. Teendő 4. A GDP 2014-ben sem fogja elérni a 2008-ast!! A kilábalás lassú, nehéz és szociális feszültségekkel teli lesz. Nem lehet tovább feszíteni a társadalmi különbségeket. Akármilyen választási eredmény lesz 2014-ben, valamennyi demokratikus erőnek le kell ülnie egy közös asztalhoz és végigtárgyalni a politikai-társadalmi-gazdasági teendőket lehetőleg konszenzusra törekedve.
GKI Zrt., Köszönöm a figyelmet!