GKI Zrt., A magyar gazdaság kilátásai 2012-13-ban 2012. május 23. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén
A gazdaság helyzete – kampányban
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
GKI Zrt., A gazdaság helyzete – kampány előtt és után (Tények, várakozások és előrejelzés) Mérők Klubja Budapest, április 24. Dr. Karsai.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Rácz Margit MTA KRTK Világgazdasági Intézet kutatási igazgató Válság és válságkezelés az eurózónában.
Közgazdasági és Befektetéselemzési Főosztály Gazdasági kilátások.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
GKI Zrt., Magyarország 2010 Dr. Vértes András elnök november 21.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
GKI Zrt., Versenyképes-e a magyar adósságcsökkentés? Közgazdász Vándorgyűlés Pécs, szeptember 30. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
Összehasonlító gazdaságtan
Gazdaságprognózis Dr. Vértes András elnök
A magyar gazdaság várható helyzete
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
MTA-MEH projekt Vértes András
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Hajdúszoboszló, december 4.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Csillag István. Folytatjuk…... Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk….(????) A fundamentumok a csúcson! -GDP: 3,6% (2014.I-III.negyedév)KSH.
Gazdasági helyzet - kilátások
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
GKI Zrt., Vannak-e alternatívák? Közgazdász Vándorgyűlés Miskolc, szeptember 4. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
GKI Zrt., Növekedés, beruházás, foglalkoztatás Munkaügyek Világa Klub Győr, szeptember 29. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Magyar versenyképesség 2017
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

GKI Zrt., A magyar gazdaság kilátásai ban május 23. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.

GKI Zrt., Európa - helyzet Európa - helyzet A pénzügyi-gazdasági válság szociális-politikai krízissé vált és ez esetenként nemzeti színekben jelenik meg! Ezt akartuk elkerülni! Európának választania kell az erősebb (mélyebb) integráció és a dezintegráció között Minden racionális (politikai, közgazdasági, társadalmi) érv az integráció mellett szól De a mélyebb integráció most szembekerül a partikuláris (nemzeti, nacionalista, populista) érdekekkel

GKI Zrt., Európa - okok Európa - okok A fiskális kiigazítás gyakran brüsszeli érdeknek tűnik, pedig valódi nemzeti érdek Mivel fertőzési hatás van, a tagországok azt hiszik, protekcionista lépésekkel kell védekezniük Mivel a válság a pénzügyi szektorból indult, számos országban meg akarják büntetni a bankokat Mivel sok tagországban tőkevesztés és állami tőkepótlás volt és van, korlátozni akarják a tőke kiáramlását Mivel a tagországokban romlik a konjunktúra és megnőtt a munkanélküliség, trükkös módszerekkel nehezítik a versenyt és a külföldi munkaerő beáramlását

GKI Zrt., Európa - prognózis Európa - prognózis Az EU válsága még évekig eltart. Európa végülis elmozdul a politikai (fiskális, monetáris, makro- prudenciális, törvényhozási) unió felé, de nem válik azzá. Az Eurozónából kiválhatnak országok (pl. Görögország), az EU többsebességűvé és többszintűvé válik. Magyar nemzeti érdek az Eurozónához való csatlakozás, a feltételek megteremtését követően. Ez a jelenlegi gazdaságpolitika érdemi megváltoztatása esetén re érhető el.

GKI Zrt., A magyar gondok lényege A magyar gondok lényege Általános jogbizonytalanság (a 2/3-os parlamenti többség a jogot a napi politikai célok szolgálatába állítja ; ehhez járul a kinevezés és az informális nyomásgyakorlás) Gazdasági előreláthatatlanság (az üzleti környezet romlik, az ígéretek be nem tartása, kettős beszéd, állami beavatkozás elburjánzása és protekcionizmus) Elhibázott gazdaságpolitika (hibás policy-mix + szabadságharc; vagyis az egykulcsos adó költségvetési lyukát az alacsony jövedelműek és a vállalati szektor egyre nagyobb adóztatásával tömi be )

GKI Zrt., Következmény: instabilitás Következmény: instabilitás Rövid távon ― pénzpiaci ingadozás (árfolyam, CDS, kamat) ― megijedés és tartalékolás (lakosság, pénzügyi rendszer) Hosszabb távon ― beruházásoktól való tartózkodás ― elszivárgó tőke ― magas finanszírozási költségek

GKI Zrt., A svájci frank árfolyama, (2010 január 4. = 100) Forrás: MNB

GKI Zrt.,

Régióbeli kamatfelárak az eurókamatok felett, Forrás: Eurostat (tízéves kötvény)

GKI Zrt., A gazdaságpolitika egyetlen célja sem teljesül A gazdaságpolitika egyetlen célja sem teljesül Csak újabb és újabb kiigazításokkal lesz fenntartható pályán a költségvetési hiány. Az államadósság csak a magán-nyugdíjpénztárak államosítása miatt csökken (konvergencia program 82 73%). A GDP nem gyorsul, hanem recesszió van, idén –1,5%-os, ban +1%-os, s átlaga is csak legjobb esetben hoz 1% éves növekedést. Nincs javulás se a foglalkoztatottságban, se a munkanélküliségben. Az adóterhelés nem csökken, hanem nő. Az állami cégek egy része a csőd szélén áll, de a kormány államosít. A hazai kis- és közepes vállalkozások szenvednek. A bankok túl vannak adóztatva, az NPL problémát főleg rájuk terhelik nincs normális hitelkínálat!

GKI Zrt., EU-tagországok államháztartási egyenlege a GDP százalékában, Forrás: Európai Bizottság, ősz, GKI

GKI Zrt., EU-tagországok államadóssága a GDP százalékában, Forrás: Európai Bizottság, GKI

GKI Zrt., A GDP növekedése negyedévenként, (Előző év azonos időszaka = 100) Forrás: KSH, GKI

GKI Zrt., GKI-Erste konjunktúra index, Forrás:GKI

GKI Zrt., A foglalkoztatottak és a munkanélküliek száma, (ezer fő) Forrás: KSH, GKI

GKI Zrt., Ágazatok bruttó teljesítménye, (változás az előző év százalékában) Forrás: KSH, GKI

GKI Zrt., Banki hitelek minősége, Forrás: PSZÁF

GKI Zrt., A as kiigazítás minősítése A as kiigazítás minősítése a költségvetési megszorítás nyolcadik éve. Ez szimpla megszorítás, nem Széll Kálmán 2.0! Semmilyen szerkezeti átalakítás nincs benne. A megszorítás nagy része (70%-a) adóemelés. Ez a leginkább gazdasági fejlődést fékező módszer. Lényegében az eddigi, átmenetinek nevezett ágazati adókat tartós (és nagyobb terhet jelentő) ágazati adók váltják fel. A kormány ismét nem tartja be az ígéretét. Az egységes társasági adót egyedi ágazati adókulcsok váltják fel. Felnyomja az inflációt

GKI Zrt., Infláció a régióban, Forrás: Eurostat

GKI Zrt., Mi a valódi veszély 1. Mi a valódi veszély 1. Jó hír: Németország és az EU nincs recesszióban! Rossz hír: Magyarország kb. 1 éve recesszióban van! Nem fenyeget rövidtávú fizetésképtelenség  az EDP elkerülése miatt a költségvetési hiány 3% alatt lesz,  a külső pénzügyi mérlegben (folyó fizetési mérlegben) a GDP 3-4%-át elérő többlet van De hihetetlenül, újabb költségvetési restrikciókat kikényszerítően magas (7-9%) az állampapír hozam. Ezért kell az IMF-EU-ECB megállapodás.

GKI Zrt., Az államháztartási hiány és az államadósság a GDP százalékában az EU-ban, 2012 Forrás: Európai Bizottság, ősz, GKI

GKI Zrt., Mi a valódi veszély 2. Mi a valódi veszély 2. A kialakult politikai helyzet (és rendszer) közvetlen és fő előidézője a gazdasági lemaradásnak Valódi veszély a gazdasági fundamentumok sérülése, a potenciális növekedés romlása (már csak évi 1%!) Súlyos hitelesség-vesztés történt  ennek fő oka, hogy a kormány mást tesz, mint amit mond,  semmiben nem gyakorol önkritikát,  az intézményrendszer megroppant. Alapvetően sérti az EU értékeit, ezért van politikai konfliktus az EU-val. Az EU nem így van berendezve, főleg gazdasági eszközei vannak

GKI Zrt., Az ipari értékesítés, (2007. december = 100) Forrás: KSH

GKI Zrt., Teendő 1. Teendő 1. Jogbiztonság nélkül nem lesz gazdasági növekedés Magyarországon! Ennek legfontosabb elemei: – az Alkotmánybíróság jogkörének helyreállítása legalább a közteherviselésben, – az igazságszolgáltatás valós függetlensége, – az MNB és a Monetáris Tanács valós önállósága – a Költségvetési Tanács függetlenségét biztosító szakmai gárda – az adórendszer kiszabadítása a 2/3-ból és a „semmi nem az, aminek nevezzük” megszüntetése – a visszamenőleges szabályozás, az értelmetlen államosítás leállítása; a piaci verseny megőrzése, – párbeszéd a szakértőkkel és az érdekképviseletekkel.

GKI Zrt., Teendő 2. Teendő 2. A költségvetés szükséges pozícióját hosszabb távon megvitatott szerkezeti reformok és fokozatos kiadáscsökkentések biztosítsák. önkormányzatok (régió és kistérség/ járás) egészségügy (kevesebb pazarlás, nagyobb hatékonyság) nyugdíjrendszer (legyen érdek a járulékfizetés) közösségi közlekedés (EU-forrásokból is modernizáció és racionális működtetés) presztízsberuházások és indokolatlan adókedvezmények átcsoportosítása (stadionok, sport TAO-kedvezmény)

GKI Zrt., Teendő 3. Teendő 3. Az adórendszer rendbetétele : mindent nevezzünk annak, ami, egyszerűsítés, a magasabb jövedelmekre szolidaritási adó, és/vagy ingatlanadó ésszerű (fokozatos) bevezetése, a szerkezeti reformokkal és a kiadáscsökkentésekkel összehangoltan az ágazati különadók minél gyorsabb kivezetése

GKI Zrt., Teendő 4. Teendő 4. A GDP 2014-ben sem fogja elérni a 2008-ast!! A kilábalás lassú, nehéz és szociális feszültségekkel teli lesz. Nem lehet tovább feszíteni a társadalmi különbségeket. Akármilyen választási eredmény lesz 2014-ben, valamennyi demokratikus erőnek le kell ülnie egy közös asztalhoz és végigtárgyalni a politikai-társadalmi-gazdasági teendőket lehetőleg konszenzusra törekedve.

GKI Zrt., Köszönöm a figyelmet!