Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH ARCADES projektjének bemutatása Balatonalmádi, 2015. szeptember 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet oktatási programjának tapasztalatai a közötti időszakban Sterner Zoltán VIII. Nemzetközi.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Okok Piaci környezet – több mint 70 felsőoktatási intézmény, ezek közül több szinte ugyanolyan képzési palettát, hasonló lehetőségeket kínál Társadalmi.
A Europe Direct és más európai uniós tájékoztató hálózatok szerepe Székesfehérvár 2009.március 24.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Sportbalesetek Somoskői Mihály, PTE Baleset-megelőzési konferencia, szeptember 30. Budapest.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A év értékelése és a év újdonságai
A székesfehérvári fiatalok helyzete
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
A képzési irány vagy a kapacitás bővítése?
Magyar-szlovák turisztikai konferencia
Mayer József Budapest február 27.
Hogyan lett Szentgotthárd energiaváros?
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A gyermeki jogok érvényesítése
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
A gyermeki jogok érvényesítése
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
KRÉTA-ESL Bemutató.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
GDPR – Adatvédelmi kihívások a könyvtárakban
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH ARCADES projektjének bemutatása Balatonalmádi, szeptember 30.

Az adatvédelem a magánélet védelmének egyik eszköze Magyarország Alaptörvénye VI. cikk / Szabadság és Felelősség / (1) Mindenkinek joga van ahhoz, hogy magán- és családi életét, otthonát, kapcsolattartását és jó hírnevét tiszteletben tartsák. (2) Mindenkinek joga van személyes adatai védelméhez, valamint a közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez. (3) A személyes adatok védelméhez és a közérdekű adatok megismeréséhez való jog érvényesülését sarkalatos törvénnyel létrehozott, független hatóság ellenőrzi évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról (Infotv.) 1.§ „a törvény célja az adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályok meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az adatkezelők tiszteletben tartsák” Az Alaptörvény és az Infotv. által létrehozott jogvédő szervezet, autonóm államigazgatási szerv: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH)

Egy nap az interneten – a számok tükrében Egy nap alatt annyi adatot töltenek le, amennyi megtöltene 168 millió DVD-t. 294 milliárd t küldenek és 2 milliárd blogpostot írnak. Naponta 172 millióan nézik meg a Facebook profiljukat. 4,7 milliárd percet töltenek a Facebookon. 250 millió fotót töltenek fel a Facebookra. Ha ezt kinyomtatnánk, 80 Eiffel-torony magasságával érne fel. 532 millió státuszt frissítenek és órányi videót töltenek fel a YouTube-ra. Több iPhone-t adnak el mint amennyi gyerek születik. Közel 1300 új applikációt töltenek fel, és 35 millió app-ot töltenek le. /Adatok forrása: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium – „Az Internet nem felejt” program/

A fiatalok számára az internetezés életük természetes velejárója – számok tükrében A 15 év alatti internetezők közel fele mindennap fellátogat a világhálóra. Közösségi oldalakat a 7-10 évesek közel fele, a évesek több mint háromnegyede látogat. 10,5 féléves kortól már minden gyerek önállóan használja az internetet, de a gyerekek kétharmadánál nincs semmilyen szabály otthon az internetre vonatkozóan, sőt 10-ből 7 gyermek még tanáraival sem beszélget a témáról. A megkérdezettek mintegy fele sosem beszélget a szüleivel arról, mire használja az internetet, ugyanakkor sokan válaszolták azt, hogy találkoztak már pedofil tartalommal. /Adatok forrása: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium – „Az Internet nem felejt” program/

A veszélyekről – számok tükrében Egy felmérés tanúsága szerint majdnem minden harmadik gyerek azt állította, hogy az elmúlt hónapokban legalább egyszer zaklatták kortársai, és ezt leginkább a neten tették. A zaklatottaknak mindösszesen 10 százaléka számol be szüleinek a zaklatás tényéről. A szülőknek csupán 7 százaléka nyilatkozott úgy, hogy izgul a netes zaklatás jelensége miatt. A megkérdezettek több mint 70 százaléka pozitívan áll hozzá a Facebook-on történő ismerkedéshez, 53 százaléka pedig már ismerkedett ezen a közösségi oldalon. /Adatok forrása: Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium – „Az Internet nem felejt” program/

A veszélyekről II. – Problématérkép Az internetes zaklatás (cyberbullying) Internetes kibeszélés (mém) Provokáló hozzászólás (troll) Erotikus képek küldözgetése (sexting) Az internetes pedofília Online behálózás (grooming) és az online ragadozók (predators) Online játékok Adathalászat (phishing) Rágalmazás, becsületsértés Zsarolás Személyiség lopás különböző típusai (ID theft: név, felhasználó név, jelszó ellopása) Stalking (megfigyelés) Profile-squatting (híres emberek és cégek hamis profiljai)

Az internetes veszélyeknek a fiatalok vannak kitéve a legjobban, ezért az ő ismereteinek bővítése, a tudatosítás kiemelt jelentőségű és a megelőzés kulcsa. Alapvetés I.

Alapvetés II. MEGELŐZÉS: A problémákat egyszerűbb megelőzni, mint utólag kezelni. A már megtörténteket utóbb nem lehet meg nem történtté tenni. „Az internet nem felejt.” ISMERETTERJESZTÉS: Minél előbb el kell kezdeni a gyermekek / fiatalok felvilágosítását az internet veszélyeivel kapcsolatban. „AZ INTERNET NEM FELEJT”: Gondolkodjunk, mielőtt cselekszünk. amit egyszer felrakunk az internetre, az onnantól kezdve mindig elérhető lesz. A NAIH TÁRSADALMI ÜZENETE: Vigyázz az adataidra! Használd az adatvédelmi beállításokat! Gondolkozz mielőtt adataidat megosztod! NAIH - Vastag Tamás: Társadalmi célú felhívás:

A NAIH programjai – rövid áttekintés -A NAIH 2013-as vizsgálati tervébe beemelte az alapvetően internetes „randi” honlapok adatkezelésének, regisztrációs folyamatának az érintettek, felhasználók jogainak érvényesülése szempontjából való vizsgálatát, különös tekintettel a kiskorúak adatainak kezelésére. (vizsgálat honlapok: love.hu, szeretlek.hu, kedvesem.hu, onlyyou.hu, randiface.hu, parom.hu, randivonal.hu, tavkapcs.hu, stb.). Hatósági eljárások eredménye: az adatkezelők (honlapok üzemeltetői) megsértették a tisztességes adatkezelés elvét és a 16. életévet be nem töltött kiskorúak adatainak kezelésére vonatkozó szabályokat. (Infotv. 6. § (3) bek.) ősze: „Kulcs a net világához!” – a NAIH tanulmánya a gyermekek biztonságos és jogtudatos internethasználatról tavasza: Vastag Tamás – „Egy biztos hely” c. dal és klip július: Az ARCADES projektpályázatot az Európai Unió Bizottsága jóváhagyta ősze: Elkészül a NAIH társadalmi célú reklámja Vastag Tamás közreműködésével decemberétől: A NAIH társadalmi célú reklámja megjelenik a közszolgálati médiában (M1, M2, Petőfi, Kossuth) január: A NAIH általános és középiskolai oktatási tevékenységének rendszeressé tétele

„KULCS A NET VILÁGÁHOZ!” INGYENES LETÖLTÉS: A tanulmány és annak függelékei szabadon letölthetőek, sokszorosíthatóak és felhasználhatóak a honlapról. TANULMÁNY CÉLJA: A gyermekek internethasználatához kötődő veszélyekre való figyelemfelhívás, a jövő kihívásainak azonosítása, a tudatos internethasználat és joggyakorlás elősegítése az elméleti és gyakorlati kutatások eredményeinek felhasználásával. TÁRSSZERZŐK: NAIH adatvédelmi szakértői és munkatársai Belső Nóra, pszichiáter szakorvos Lux Ágnes (AJBH) Reményiné Csekeő Borbála (Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány) Sárközi Gabriella, oktatási szakember

TARTALOM Bevezető A NAIH bemutatása Adatvédelmi hatósági, ombudsmani és rendőrségi jogesetek Az internet pozitívumai A gyermekek jogai online környezetben Kiemelt kérdések: Életkor és érettség Közösségi terek – ismeretlen ismerősök Személyiségtorzulás Káros tartalmak Anonimitás az interneten A jövő várható fejlődési irányai Problématérkép – online devianciák Az internetes zaklatás (cyberbullying) Internetes kibeszélés (mém) Provokáló hozzászólás (troll) Erotikus képek küldözgetése (sexting) Az internetes pedofília Online behálózás (grooming) és az online ragadozók (predators) Online játékok Személyes adattal való egyéb visszaélések Nemzetközi kitekintés, jó gyakorlatok Hova fordulhatok? Magyar társhatóságok, szervezetek felsorolása Magyar „recept” Online kisszótár- internetes kifejezések magyarázata + Függelék (feladatok gyerekeknek)

NAIH - Vastag Tamás: „Egy biztos hely” c. dal és klip MEGNÉZHETŐ A NAIH HONLAPJÁN ÉS A YOUTUBE-ON: ÜZENET: „Mert tudod a titkaidnak kell egy biztos hely. Ha kiadod mind,hát mi marad benn? Csak okosan tágra zárd az ajtót szívedben. Mert kell egy biztos hely. Egy idegen,mit is várhat, Hiszen még sosem láttad Mit akar,s belőled miért kér?”

ARCADES PROJEKT I. ELFOGADVA: július FINANSZÍROZÁS: A projekt az Európai Unió Alapvető Jogok és Uniós Polgárság programjának társfinanszírozásával valósul meg. HONLAP: A projekt saját, angol nyelvű honlapja: EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK: GIODO (lengyel adatvédelmi hatóság) IP (szlovén adatvédelmi hatóság) VUB LSTS (Brüsszeli Vrije Egyetem kutatócsoportja) NAIH PROJEKT IDŐTARTAMA: 18 hónap, november 3. – május 3.

ARCADES PROJEKT II. CÉL: az adatvédelem oktatásának bevezetése az Európai Unió általános és középiskoláiba. VÁRHATÓ EREDMÉNYEK: Tananyag pedagógusoknak Pedagógus továbbképzés kb. 200 főnek (2015. október ) Verseny: „Legjobb adatvédelmi tanóra forgatókönyve” (2015. november-december) Zárókonferencia Brüsszelben (2016. január), verseny győztesei bemutatják a mintaórát Zárókiadvány (2016. május), benne: pedagógus tananyag, poszterek, mintaórák vázlata, projekt eredményeinek összefoglalása

ARCADES PROJEKT III.

NAIH tudatosító kampányának fontos állomása CÉLCSOPORT: mindenki (nem csak gyermekek, hanem szüleik, tanáraik, felnőttek) TV reklám: RÁDIÓ reklám: ÜZENET: „Te vigyázol az adataidra? Használod az adatvédelmi beállításokat? Gondolkozz, mielőtt adataidat megosztod!” NAIH TÁRSADALMI CÉLÚ REKLÁM

2015 előtt: eseti jelleggel, alkalomhoz kötődően (Adatvédelem Napja, Információszabadság Napja, Könyvbemutató) 2015 januárjától: a NAIH törekszik az iskolai oktatások rendszeresítésére Eddigi eredményeink 2015-ben: 12 iskola (Miskolc, Székesfehérvár, Hódmezővásárhely, Taksony, Dunaújváros, Szigetszentmiklós, Algyő, Szeged, Adony) Célcsoport: diákok, szülők, pedagógusok Több mint 700 résztvevő ISKOLAI OKTATÁS

Nemzeti Kiberbiztonsági Koordinációs Tanács – Oktatási Munkacsoport NMHH Médiaunió UNICEF EMMI OFI Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Facebook – Instagram EGYÜTTMŰKÖDÉSEINK

Társadalmi célú reklám (TV-ben, rádióban) Iskolai oktatások (2015 január-szeptember) NAIH honlap gyermekjogi menüjének fejlesztése: projekt.html projekt.html UNICEF és NAIH közös állásfoglalása az Adatvédelem Napja alkalmából: koezlemeny.pdfhttp://naih.hu/files/ _NAIH-UNICEF- koezlemeny.pdf UNICEF és NAIH közös infografika az online zaklatásról: Safer Internet Day konferencia, „A jobb internet közös ügyünk” közlemény: df df MEGJELENÉSEINK 2015-BEN

Facebook – Instagram - Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat -NAIH: Szülői útmutató az Instagram használatához Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat – Fővárosi Önkormányzat: Városligeti Gyermeknap „Kulcs a net világához!” c. tanulmány második, frissített verziójának kiadása „Kulcs” projekt keretében további tudatosító, ismeretterjesztő tevékenység Újabb együttműködési lehetőségek keresése, meglévő együttműködések folytatása, mélyítése Gyermekjogi honlap fejlesztése Oktatási tevékenység folytatása ARCADES projekt eredményes lefolytatása, az adatvédelem oktatásának közoktatásban való meghonosítása, pedagógusok képzése 2015-ös célkitűzéseink

Köszönöm a figyelmet! Dr. Péterfalvi Attila elnök c. egyetemi tanár Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C. Telefon: Fax: Honlap: