1 A válság és a vasúti közlekedés perspektívái 2010 Clemens Rode Munkaügyi kapcsolatok és szociális párbeszéd Közép-Kelet-Európában Regionális koordinátor.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
Az Európai Unió története
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
EU II..
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
TRANZITOLÓGIA IV. ELŐADÁS
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ Folyó fizetési mérleg és FDI alakulása.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A szakszervezetek és a válság Budapest,
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
1914.
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Szabadkereskedelmi társulások
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
A világ az első világháború után. Egy új korszak kezdete  Első világháború  A „nagy háború”  A világ megváltozott  Warum?  anyagban és emberben a.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Dr.Grúber Károly:Egy fontos stratégiai háromszög (EU-Kína-Oroszország) az eurázsiai geopolitikai térben SZE, Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola,
Felmérés a versenyképességről a Textil/Ruházati-, és Bőriparban az új Tagállamokban valamint Bulgáriában és Romániában. TERMELÉS KISKERESKEDELMI ELADÁSOK.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A világ az első világháború után
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
A II. világháború (1.) A háború első szakasza
A külföldi állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának főbb jellemzői I. félév szeptember 12.
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

1 A válság és a vasúti közlekedés perspektívái 2010 Clemens Rode Munkaügyi kapcsolatok és szociális párbeszéd Közép-Kelet-Európában Regionális koordinátor - Friedrich Ebert Alapítvány Pozsonyi Iroda

2 1. A válság! 1.1 Drámai visszaesés KKE gazdasági teljesítményében 2009 Lettorsz. Ukrajna Litvánia Észtorsz. Szlovénia Oroszo. - 18,0 % - 15,0 % - 14,7 % - 13,9 % - 8,0 % - 7,9 % Magyarország Szlovákia Németország Cseh Közt. Ausztria De: Lengyelo. - 6,5 % - 5,0 % - 4,7 % - 4,1 % - 3,9 % +1,7 % Forrás: Eurostat ( ) / Ukrajna, Oroszo.: Külügyi Hiv. (2010. márc.)

3 1.2 A munkanélküliség drámai növekedése Munkanélküliségi ráta 2008 & 2010.jún., szezonális eltérésekkel % Forrás: Eurostat

1.3 A válság erősíti a strukturális problémákat Túlzott nyersanyag-függés: Oroszország Nemzetgazdaságok hiányos diverzifikálása Függés a multiktól, „meghosszabbított munkapadok “ Egyoldalú export-struktúrák termékenként és piaconként Nem hatékony energiatermelés és felhasználás Strukturális költségvetési hiány az állami közigazgatás, nyugdíjrendszer, oktatás, egészségügy, problémái miatt Alacsony foglalkoztatási arány 4

5 1.4 Végletes export függőség a KKE-ban (Nemzetenként az export a bruttó nemzeti termék arányaként %)

6 1.5 De: pénzügyi válság nélkül is rendkívüli egyenlőtlenségek az EU- ban Foglalkozatási arány:Németo. 70,9 % Lengyelo.59,3 %Ausztria 71,6 % Magyaro.55,4 %Svédo. 72,2 % Bulgária 62,6 %Cseh Közt. 65,4 % Iskolából kimaradók: Németo.& Litvánia14 % Spanyolo. +30 % Portugália + 40 % Lengyelo.& Szlovákia6 % (szlovák roma 63 %) Energiafelhasználás: EU-Ø és Svédo.100 % Bulgária 760 %Ausztria 70 % Szlovákia 417 %Németo. 75 % Cseho. 400 % Lengyelo. 280 %

1.6 KKE-ban nincs kormánypolitika a válság kezelésére A neoliberális elképzelések a „piac láthatatlan kezéről “ és a „jelzők nélküli piacgazdaságról“ a válság előtt és alatt megmutatták: nincs foglalkoztatáspolitika! nincs ipar-, közlekedés- és regionális politika nincs energia- és környezetpolitika! A politikafejlesztést gyakorolni kell, mint a tűzoltást! Politikák a fiókba a nehéz időkre! 7

1.7.Konjunktúra-kilátások Közép- Kelet-Európa számára: megindul felfelé! 8

2. A régi rend összeomlása és modernizáció után 9

A piacgazdaság, valamint EU- normák és irányelvek bevezetése - Hagyományos struktúrák eltűnése: A központosított tervgazdálkodás összeomlása után - Az EU-integráció világos perspektívája: Szlovénia, Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Litvánia, Lettország, Észtország, Csehország számára, máj. 1.vel - EU-csatlakozás második csoportja ben: Románia, Bulgária, Nem világos perspektíva minden más országnak: Szerbia, Montenegró, Koszovó, Bosznia, Macedónia, Albánia, Törökország, Ukrajna Macedónia, Albánia, Törökország, Ukrajna, Fehéroroszország

A közlekedéspolitika már nem nemzeti ügy: európai közlekedési folyosók (ETC) Transz-európai közlekedési hálózat (TEN-T)

Tervezett közlekedési folyosók (ETC) Közép-Kelet-Európában I Tallinn–Riga–Varsó II. Berlin–Varsó–Minszk–Moszkva III. Berlin/Drezda–Wroclav–Lvov-Kiev IV. Berlin/Nürnberg–Prága–Budapest –Konstanza/Thessaloniki/Isztanbul V. Trieszt–Ljubljana–Budapest– Pozsony–Ungvár–Lvov VI. Gdansk–Varsó–Zsolna VII. Duna–Tirana–Skopje–Szófia– Várna VIII. Durres–Tirana–Skopje–Szófia– Várna IX. Helsinki–Kiev/Moszkva–Odessza /Kisinyov/Bukarest–Plovdiv

2.4 Új perspektívák: interkontinentális vasút Kínába 13

2.5 Új perspektívák: vasút Afganisztánba 14

A privatizáció minden formában belopózik! Észtországban két vasúttársaságot adtak el a GB Rail-nekk (UK) és a brit-amerikai-észt konzorciumnak, a Baltic Rail Service-nek (BRS) A lengyel városi és távolsági buszjáratokat egyre nagyobb mennyiségben felvásárolja a Connex (Franciaország) és az Arriva (GB) Lengyelországban, Magyarországon és Romániában a vasúti logisztikát a Deutsche Bahn privát leányvállalatai működtetik (Stinnes, DBSchenker stb.) A Volkswagen Pozsony/Szlovákia, Pamplona/Spanyolország és Lipcse/Németország között, valamint a General Motors/Opel Zaragoza/Spanyolországból Eisenach/Németországba naponta többször indít magánjáratot

A privatizáció minden formában belopózik! Több, mint 25 vasúti magán teherfuvarozó működik Lengyelországban, általában jelentős logisztikai és ipari üzemekkel, mint pl. a PKN ORLEN kőolaj- konszern. A vegyipari és kőolajipari termékek, személygépkocsik és autóalkatrészek, acélipari termékek, élelmiszer stb. szállítására szolgáló legtöbb speciális tehervonat Nyugat-európai magán-vasúttársaságok tulajdona. A megmaradt állami közúti teherfuvarozást privatizálják, a teherszállítási piacot, akár 8000 kamionos nagy magánfuvarozók uralják nyomorúságos foglalkoztatási és bérfeltételekkel (pl. „Willy Betz Reutlingen“)

EU-szolgáltatási irányelv hatása a vasúti versenyre EU-irányelv az európai belső piac további liberalizálásáról A Lisszaboni-stratégia része, hogy az EU 2010-ig (!) a világ legversenyképesebb és legdinamikusabban növekvő gazdasági térségévé váljon. Az Európai Unió legfontosabb célkitűzései: - a bürokratikus akadályok leépítése - a határon átnyúló szolgáltatások támogatása - az egységes belső piac kiteljesítése

Mit jelent a szolgáltatói irányelv a közlekedési ágazat számára? a privatizáció erősödése élesebb verseny állami vállaltok alkalmazottainak leépítése nyomás az árakra, bérekre és szociális feltételekre, kevesebb munkavédelem a gátlástalan vállalatoknál a rugalmatlan vállalatok eltűnése transznacionális vállaltok működése Európa-szerte és azon túl

A szolgáltatás szabadsága hátrányos a vasútra más közlekedési eszközökkel szemben

A vasút versenyhelyzete negatív a határon átnyúló közlekedésben az EU-ban: öt (5) villamosvezeték rendszer, húsz (20) vonatbiztonsági rendszer, három (3) nyomszélesség a nagysebességű vasúthálózatok nem teljesek, sok lassú szakasz, eredmény: pl. Berlin - Tallin 1930: 27 óra, 2006: 60 óra Berlin-Wroclaw 1930: 2,5 óra, 2006: 6 óra sok híd KKE-ban csak egy sínpáron használható, pl. 10 km/h a frankfurti felüljáró hídon a legtöbb határon mozdonyt és mozdonyvezetőt kell váltani nincs még európai mozdonyvezetői jogosítvány a tehervonatok akár 7 órát is veszíthetnek a belső határokon

A közúti fuvarozás lobbija erős, a tervezésük is! 2015-re beálló szűk keresztmetszetek a Közép- európai közúthálózaton

Egy gyakorlati példa: PCC Rail Duisburg Eredetileg 1993-ban alapított vegyipari kereskedelmi vállalat, központja Németország, leányvállalatai Lengyelországban, Csehországban és Finnországban telephelyei: USA, Kína, Oroszország, Ukrajna, LT, NL, RO, SK, óta vasúti, közúti és vízi logisztikai vállalat januárjától teljes szerelvények Lengyelországból a Benelux országokba (ARA) 2006: a második legnagyobb vasúti teherfuvarozó vállalat PL-ban, több, mint 2800 vagonnal és több, mint 80 mozdonnyal 3600 alkalmazott, ebből 3300 Lengyelországban 2009: DB Schenker Rail Polska S.A. átveszi és ezzel a lenygel vasúti szállítás 10 % van a kezében

Egy gyakorlati példa : PCC Rail a térképen

European Rail Traffic Management System (ERTMS): a műszaki vasúti rendszerek EU-normái EU irányelv a nagysebességű vasúti közlekedési ágazat interoperabitlitásához egységes vasútbiztonsági rendszer European Train Control System (ECTS) (Európai Vonatirányítási rendszer) rádióalapú kommunikációs rendszer: Global System for Mobile Communication-Rail (GSM-R) (Mobil kommunikáció globális rendszere- vasút) “Az interoperabilitás műszaki specifikációi (TSI)” kidolgozás alatt német, cseh és osztrák vasutak azonos építésű hálózata, melyeket Lengyelországban is alkalmazni lehet DB-Railion 189 több-rendszerű mozdonyai az öt európai elektromos rendszerből néggyel kompatibilis DE: sok kormány nem törődik a vasútrendszer modernizálásával!

A szolgáltatás szabadság korában a vasútnak szilárd politikai lobbira van szüksége! a vasútvállalatokat nem szabad szétverni, hanem integrált logisztikai szolgáltatókká kellene átalakítani a vasúttársaságoknak, közlekedési szakszervezeteknek fogyasztói és környezeti szervezeteknek, a vasúti iparnak stb. mindenütt „vasútszakaszonként szövetséget” kellene kötni a vasúti közlekedéspolitikának határon átnyúló megközelí- tésre van szüksége, a hálózatok valósága ma rosszabb, mint 1914-ben! A járművek és rendszerek fizetési rendszereit az EU-ban egységesen kell szabályozni!

26 4. A szakszervezetek stratégiája 4.1 A szakszervezeteknek új stratégiára van szüksége az üzemi és vállalati szinten Fejlődés az üzemi szinten: a szakszervezeteket jobban be kell vonni a privatizációs folyamatokba; a felvásárolt vállalatok szakszervezeteinek a KKE-i térségben össze kell állni. a KKE-i szakszervezetek álljanak ki az európai üzemi tanácsok alakítása mellett (EÜT) és azokban foglaljanak el minden rendelkezésre álló helyet. ahol a szakszervezetek még nem kapcsolódtak be hivatalosan, képezzenek informális hálózatokat. a tapasztalt nemzetközi befektetőknél csökkentsék a minimumra a az egymással konkuráló szakszervezetek közti konfliktusokat.

A szakszervezetek vegyék komolyan az Európai Uniót! A közlekedési ágazat szakszervezetei vegyenek részt aktívan az európai közlekedési politika alakításában mind az EU-bizottság, mind a nemzeti, mind az EU- parlament szintjén. A szakszervezetek erőteljesen álljanak ki egy a vasút vasutat és a vízi utakat előnyben részesítő ökológiailag elviselhető közlekedési és infrastruktúra politika mellett. A szakszervezetek hozzanak létre új szövetségeket a civil társadalom más „nyomás gyakorló csoportjaival”, környezetvédőkkel, fogyasztóvédelmi csoportokkal stb.

28 A válság és a vasúti közlekedés perspektívái 2010 Clemens Rode Munkaügyi kapcsolatok és szociális párbeszéd Közép-Kelet-Európában Regionális koordinátor - Friedrich Ebert Alapítvány Pozsonyi Iroda Спасибо за внимание! Thank you for your attention! Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit! Dziękuję za uwagę! Köszönöm!