Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közösségek művelődése – közösségek fejlődése. Az egóvá csupaszodott személyiségnek az „egónia” állapotában az a leghőbb kívánsága, hogy neki jó legyen.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közösségek művelődése – közösségek fejlődése. Az egóvá csupaszodott személyiségnek az „egónia” állapotában az a leghőbb kívánsága, hogy neki jó legyen."— Előadás másolata:

1 Közösségek művelődése – közösségek fejlődése

2 Az egóvá csupaszodott személyiségnek az „egónia” állapotában az a leghőbb kívánsága, hogy neki jó legyen. Az eredmény mi más lehetne, mint a MEGSEMMISÜLŐ ÉN, A BIZALMATLANSÁGGAL FIGYELT TE, A SZÉTVERT MI, ÉS A KIREKESZTETT ŐK.

3 A közösség funkciói: szocializáció gazdasági boldogulás társadalmi részvétel társadalmi kontroll kölcsönös támogatás

4 Hogyan tud hozzájárulni a területi közművelődési feladatellátás: a lokális társadalomfejlesztéshez, a településfejlesztéshez, a gazdaságfejlesztéshez, az önfoglalkoztatás elősegítéséhez, a munkanélküliség csökkentéséhez, a települések népességmegtartó képességének erősödéséhez, az egészségügyi állapot javításához (fizikai, lelki), a generációk közötti „távolságok” csökkentéséhez, a helyi és a nemzeti identitástudat megerősödéséhez.

5 Feladatok I. Értéktárak megalakulásának ösztönzése Hungarikum klubok IKSZT-k mentorálása Közművelődési szakemberek továbbképzése Minőségfejlesztés a közművelődésben Tájékoztatók, szakmai napok Statisztika Kapunyitogató Közösségek fejlesztése közművelődési eszközökkel Települési közösségek fejlesztését szolgáló kezdeményezések mentorálása Települési ifjúsági klubok generálása, mentorálása Művészeti közösségek szakmai képzése Amatőr művészeti közösségek vezetőinek képzése Felmenő rendszerű amatőr művészeti rendezvények Felnőttképzés, élethosszig tartó tanulás LLL/LWL

6 Feladatok II. Gazdaságfejlesztést segítő közművelődési innovációk, mintaprojektek Lokális társadalomfejlesztést segítő táborok Megyei összművészeti fesztivál A meglévő határon átívelő kapcsolatok ápolása, újak kiépítése A határon túli magyarság bevonásával megvalósított mintaprojektek Nemzetiségek kultúrájának megőrzését szolgáló projektek Lokális társadalomfejlesztést segítő mintaprojektek, közösségfejlesztés eszközeinek bevonásával végzett helyi társadalomfejlesztés Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló mintaprojektek Nemzetközi kapcsolatok kiszélesítése Határon túli közművelődési szakemberek szakmai tanulmányútja Egyéb megyei tradícióval rendelkező tevékenység

7 A művészeti tevékenységek szerepe és hatásai életminőség-javító szerep személyiségformáló hatás hozzájárul közösségek kialakulásához, megerősödéshez és fennmaradása hozzájárul a helyi és nemzeti identitástudat erősítéséhez hidat képez a generációk között hozzájárul a lelki egészség megőrzéséhez a társadalmi beilleszkedéshez hozzájárul az elszigetelődés, az elmagányosodás megelőzéséhez a közösségi lét megtanulásához

8 Módszertani mintaprogramok a területi feladatellátásban „Kapunyitogató” programok a helyi közösségek megtartása érdekében; Helyi értéktárakban való közreműködés; Ifjúságfejlesztési folyamatok; Gazdaságfejlesztő mintaprogramok indítása; „Újra öltünk és örökítünk” program elindítása a hímzőkultúra újraéledéséért

9 Kapunyitogató programsorozat társadalmi, gazdasági és kulturális szempontból hátrányos helyzetű - közművelődési szempontból ellátatlan települések zsákfalvak főként 1000 fő alatti települések nemzetiség szempontok érvényesülése „kulcsos házak” a helyi igényeknek, hagyományoknak megfelelve a lokális értékek hangsúlyozása és tudatosítása

10 Kapunyitogató Kisaron Szabolcs-Szatmár-Bereg megye 2014 népi hangszerekkel kísért interaktív produkció kiállítás a helybeli asszonyok kézimunkáiból népi játszóudvar (fajátékok használata, mint mocsárjáró, facsiga futtatás, gólyaláb, frászkarika hajítás) néptáncegyüttes bemutató és táncház

11 Kapunyitogató Kákicson Baranya megye fős falu halmozottan hátrányos helyzet ormánsági kézművesek tárlata a színpadépítésben, a sátorállításban, a főzésben, a kiállítás rendezésében a lakosok aktívan részt vállaltak a szomszédos aprófalvak művészeti és civil szervezeteinek közreműködése

12 Tanyasuli - Pusztaszer, Balástya, Ópusztaszer - Csongrád megye a projekt célja volt, hogy a kerttel, tanyával rendelkező munkanélkülieket a saját lehetőségeik kihasználására ösztönözze a leendő gazdálkodók belekóstolhattak a tanyasi életbe gyümölcstermesztés, zöldségtermesztés, állattenyésztés - kisállattartás, méhészkedés a kiemelt témák közt szerepelt a közös munka során a résztvevők láthatták azt is, hogy kivel tudnak a továbbiakban együtt működni a gazdaságfejlesztő folyamatban Gazdaságfejlesztő projekt

13 a háztáji klub megalakításának célja volt, hogy felhívja a figyelmet szűkebb és tágabb környezetünk tiszteletben tartására, védelmére hosszú távú cél volt, hogy a klubokhoz kapcsolódó állampolgárokon keresztül családi gazdálkodások, bevásárló körök, szívességi körök megalapítását generálja a családi gazdálkodás mellett cél volt a foglalkoztatás, a települési közösségi-, szociális vállalkozások tervezése, illetve a hazai viszonyokhoz illeszkedő gazdálkodói modellek kidolgozása és megvalósítása Jász-Nagykun-Szolnok megye Gazdálkodj okosan – lépésről lépésre! - Háztáji klubok - Gazdaságfejlesztő projekt

14 Gazdaságfejlesztési kerekasztal - Kurd - Tolna megye gazdaság- és társadalomfejlesztő kerekasztal önkormányzati, közművelődési, oktatási, közösségi, civil szakemberek részvételével 6 település részvételével (Kisszékely, Varsád, Udvari, Szakadát, Nagyszokoly, Kurd) a program során a települések polgármesterei mutatták be az elmúlt évek modellértékű fejlesztési programjait, a helyi sajátosságokat, a falu gazdasági, társadalmi, kulturális életének értékeit a helyszínbejárás után lehetőség nyílt arra, hogy a résztvevők megosszák egymás között eddig szerzett tapasztalataikat, tanácsaikat Gazdaságfejlesztő projekt

15 Háztáji tudás, öngondoskodás újraélesztése – Felpéc, Csíkvánd - Győr-Moson-Sopron megye a projekt célja az önkormányzati gazdaságok kapujának kitárásával - az ott felhalmozódott tudás átadásával - a hagyományos paraszti gazdaságok kultúrájának felélesztése volt az érdeklődők bepillantást nyerhettek a kenyérsütés fázisaiba (a kovász készítésébe, a kenyértészta kelesztésébe és dagasztásába), valamint a savanyítás és a disznótartás, illetve a disznóvágás folyamataiba kapcsolódhattak be Gazdaságfejlesztő projekt

16 „Dédszüleim mintáit hordom” - Törökkoppány - Somogy megye A társadalomfejlesztő mintaprojekt célja a gazdag helyi népművészeti mintakincs innovatív szemléletű, kreatív felhasználása. Iparművészeti pályázat kiírása: A XIX-XX. század fordulóján vált általánossá, ugyanakkor sajátosan egyedivé a koppányi népviselet, a fehér hímzéssel díszített ingek. A XXI. század elején mi az, ami a ebből hordható? Melyik az az elem vagy megközelítési mód, ami a mai környezetben is megállja a helyét? Hogyan tudnak a tervezők olyan viseleti vagy használati tárgyakat készíteni, amelyek a mintakincs elemeit őrzik, de a kor követelményeihez igazodó módon - akár anyagukban, formavilágukban, vagy funkcionalitásukban és szemléletükben - innovatívak? Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt

17 „Dédszüleim mintáit hordom” Somogy megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt

18 „Újra öltünk és örökítünk” Besenyőtelek (Heves megye) Mezőtárkány Gyöngyössolymos (Heves megye) Békés megye (5 település); - Borsod-Abaúj-Zemplén megye (5 település); - Heves megye (5 település); - Zala megye (5 település) Bács-Kiskun megye (1 település); - Békés megye (6 település, ebből 1 határon túli); - Győr-Moson-Sopron megye (5 település); - Jász-Nagykun-Szolnok megye (5 település); - Komárom-Esztergom megye (5 település); - Somogy megye (4 település); - Veszprém megye (5 település); - Zala megye (6 település, ebből 1 határon túli). Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt

19 „Újra öltünk és örökítünk” - kiállítások Szentistvánon, Tardon és Tállyán - Borsod-Abaúj-Zemplén megye Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt

20 Színes Kert projekt - Lakitelek - Bács-Kiskun megye 2014 az iskola tanulói létrehoztak egy kertet, amit olyan növényekkel ültettek be, melyekből festőanyagot lehet nyerni a kert ápolása, a növények gondozása a szakkör feladata volt a résztvevők megtanulták a komposztálás gyakorlatát, a biohulladék hasznosítását a növényi festőanyagokat használták fel kézműves foglalkozások keretében Lokális társadalomfejlesztést segítő projekt

21 „Pepita” kreatív tábor fiataloknak az integráció jegyében - Békés roma és 15 nem roma gyermek bevonásával valósult meg a kreatív tábor az integráció jegyében, különböző művészeti ágakra épülve (népzene, néptánc, képzőművészet, népi kézművesség, modern tánc, modern zene) a kreatív foglalkozássorozatok a roma és a magyar hagyományokat is bemutatták a foglalkozásokat aktivációs és csapatépítő tréningek előzték meg, majd a napok játékos sportvetélkedővel zárultak Békés megye Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló projekt

22 „Mindannyian mások vagyunk…” - Tamási - Tolna megye összművészeti kulturális bemutató Tamásiban (zene, színjátszás, képzőművészet, versmondás, népdaléneklés) a projekt során az értelmi fogyatékos emberek érdeklődésüknek, képességeiknek megfelelő művészeti ágakban próbálhatták ki és mutathatták meg tehetségüket a projekt célja a másság elfogadása, a toleranciára nevelés, az előítéletek megszüntetése, a fogyatékossággal élők életminőségének javítása, képességeinek fejlesztése volt erre épülve folytatódik a közösségfejlesztő programsorozat „Nyitott szívvel” címen, értelmileg sérült és ép emberek számára, művészeti eszközöket felhasználva (Regöly, Majsa-puszta, Tamási településeken) Halmozottan hátrányos helyzetű rétegek integrációját szolgáló projekt

23 Köszönöm! Sotkó Levente Attila Módszertani Fejlesztési Osztály osztályvezető


Letölteni ppt "Közösségek művelődése – közösségek fejlődése. Az egóvá csupaszodott személyiségnek az „egónia” állapotában az a leghőbb kívánsága, hogy neki jó legyen."

Hasonló előadás


Google Hirdetések