Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tananyagfejlesztés Földrajz munkacsoport Készítette: Bíró Gábor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tananyagfejlesztés Földrajz munkacsoport Készítette: Bíró Gábor."— Előadás másolata:

1

2 Tananyagfejlesztés Földrajz munkacsoport Készítette: Bíró Gábor

3 Földrajz munkacsoport feladata számokban 344 tananyagból 44 tananyag tartozik a földrajzhoz (12 %) Digitális tananyag (28) Tanulói munkafüzet (8) Szaktanári segédlet (8)

4 Tananyagok évfolyam szerint 7. évfolyam: 2 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1 Szaktanári s. 8. évfolyam: 2 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1 Szaktanári s. 9. évfolyam: 8 Dig. Tana., 2 Tanulói s., 2 Szaktanári s. 11. évf.: 8 Dig. Tana., 2 Tanulói s., 2 Szaktanári s. 12. évf.: 8 Dig. Tana., 2 Tanulói s., 2 Szaktanári s.

5 Szervezés-Munkák felosztása Tóth Bernadett: Móra Ferenc Ált. Isk. 7. évfolyam: 2 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1 Szaktanári s. Soós András Attila: Érdligeti Ált. Isk. 8. évfolyam: 2 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1 Szaktanári s.

6 Szervezés-Munkacsoport tagjai Horváth Kinga: Vörösmarty M. Gimnázium 9. évf.: 4 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1, Szaktanári s. Molnárné Kállay Andrea: Vörösmarty M. Gimnázium 9. évf.:4 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1, Szaktanári s. 11. évf.:4 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1, Szaktanári s.

7 Bíró Gábor: Vörösmarty M. Gimnázium 11. évf.:4 Dig. Tana., 1 Tanulói s., 1, Szaktanári s. 12. évf.:8 Dig. Tana., 2 Tanulói s., 2, Szaktanári s.

8 A feladatok típusai Tesztfeladatok Rövid kérdés-felelet Ábraelemzés, folyamatábra Logikai feladatok Topográfia Számítások Szövegértés Kísérlet

9 Jelöld a megfelelő időt a táblázatba írt X-szel! ŐsidőElő időÓ időKözépidőÚjidő Az ősember megjelenése A Pangea létrejötte. Az Indiai és az Eurázsiai lemez ütközésével a Himalája kialakulása Az első életnyomok A földrészek mai partvonalának kialakulása. Ősmasszívumok kialakulása. A feketekőszén képződésének fő időszaka.

10 Igaz vagy hamis az adott állítás? 1. Az érckiválás során az urán alacsonyabb hőmérsékleten válik ki, mint a platina. 2. Az érckiválás során az arany magasabb hőmérsékleten válik ki, mint az ón. 3. A Himalája negyedidőszakban gyűrődött fel. 4. A márvány a mészkő átalakult változata.

11 Döntsd el, hogy melyik nagyobb/több! 1.a.) A Nap-Föld távolsága. b.) A Föld-Hold távolsága. 2.a.) A Szaturnusz holdjainak száma. b.) A Jupiter holdjainak száma. 3.a.) A Napban a He százalékos mennyisége. b.) A Napban a H százalékos mennyisége.

12 Melyik vulkántípusról van szó? A.) pajzsvulkán B.)rétegvulkán 1.Főleg a „forró pontokhoz” köthetők. Válasz:A 2.Főleg bazalt építi fel.Válasz:A 3.Az Andokban leginkább ez a vulkántípus fordul elő.Válasz:B

13 Földtörténet 4.Kösd össze vonallal az eseményeket vagy a fogalmakat az adott időszakkal! Pangea ● a dinoszauruszok kora ● Ősidő Variszkuszi- és Kaledóniai- hegységrendszer ● őslégkör ● Eurázsiai- és Pacifikus hegységrendszer ● Óidő nyitvatermők kora ● óriáspáfrányok ● mamut és barlangi medve ● Középidő zárvatermők kora ● egysejtűek megjelenése ● ősember ● Újidő Az első élőlények a szárazföldön ● A feladat komolyabb ismereteket igényel. Esetleg szükség lehet a tanári segítségre

14 Határozd a következő fogalmakat! heliocentrikus világkép:……………………………… protuberencia: ……………………………………………. üstökös: ……………………………………………………… terminátor: …………………………………………………

15 A Föld naplójából 4; Mit jelenthet az a mondás, hogy „ A kövek beszélnek” ? Helyes, illetve elfogadható válasz: A kőzetekből sok mindent megtudhatunk. Így a keletkezésének a helyét, idejét, az akkori éghajlatot. A mészkő megőrizheti a tengerben élt növények és állatok lenyomatát. A tufákban megmaradhattak lábnyomok. Így a kövek nagyon sok mindent elmondhatnak a keletkezésükkor meglévő természeti viszonyokról.

16 Magyarország éghajlata 5.A diagram Budapest hőmérséklet és csapadék éves változását mutatja be! Válaszolj az ezzel kapcsolatos kérdésekre! Forrás:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:http://commons.wikimedia.org/wiki/File: Klimadiagramm-deutsch-Budapest-Ungarn.png Letöltés ideje: a.) Melyik hónapban érte el a csapadékmaximumot? Június 1 pont b.) Melyik hónapban érte el a csapadékminimumot? Szeptember 1 pont c.) Melyik volt a legmelegebb hónap? Július 1 pont d.) Melyik volt a leghidegebb hónap? Január 1 pont

17 Nevezd meg az ábra részeit!

18 Magyarország földrajzi helyzete 4.Készíts kördiagramot Magyarország felszínének arányáról! síkság200 m alatt84% dombság200 – 500 m14% hegység500 m felett2% Szerkeszthető szögmérő, körző és vonalzó segítéségével. A színezés fontos ez teszi munkájukat szemléletessé. Készíthetünk hozzá jelkulcsot és diagramcímet is. A 8-osok már tanulnak táblázat keresést is, ezért megoldhatják azzal is otthon.

19 Válaszolj az ábrára vonatkozó kérdésekre! Melyik kontinens látható a képen? Válasz: Antarktika

20 Logikai feladatok Mi lenne, ha a Föld tengelye nem lenne ferde, hanem a keringés síkjával os szöget zárna be? Mi lenne, ha a Föld tengelye a keringés során nem maradna önmagával párhuzamos? ……………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………… Hol lenne az övezetek határa 500-os tengelyferdeség esetén?

21 Tedd sorrendbe a Naptól való távolság alapján! 1. Jupiter 2. Mars 3. Vénusz 4. Merkúr 5. Föld 6. Neptunusz 7. Szaturnusz 8 Uránusz Helyes sorrend: 1. Merkúr 2. Vénusz 3. Föld 4. Mars 5. Jupiter 6. Szaturnusz 7. Neptunusz 8.Uránusz

22 Magyarország vízrajza Megjegyzés: Minden jó megoldás 1 pontot ér. 3.Magyarország vaktérképe mely vízfolyásokat jelöli? 1. Kapos10.Mura 2. Dráva11.Maros 3. Kraszna12.Bodrog 4. Szamos13.Tisza 5. Sajó14.Répce 6. Ipoly15.Mosoni-Duna 7. Zala16.Rába 8. Körös 9. Zagyva 16 pont Megjegyzés: Minden jó megoldás 1 pontot ér.

23 Magyarország nemzeti parkjai 3.Nevezd meg a térképvázlaton látható nemzeti parkokat! Forrás: Letöltés ideje: Átszerk.: Bíró G. 1.Fertő-Hansági Nemzeti Park (Fertő-tavi N.P.) 2.Őrségi Nemzeti Park 3.Duna-Ipoly Nemzeti Park 4.Balaton-felvidéki Nemzeti Park 5.Körös-Maros Nemzeti Park 6.Duna-Dráva Nemzeti Park 7.Kiskunsági Nemzeti Park 8.Aggteleki Nemzeti Park. 9.Hortobágyi Nemzeti Park 10.Bükki Nemzeti Park 10 pont Megjegyzés: Helyes sorrend esetén maximális pontszám adható.

24 Egészítsd ki az alábbi szöveget! A vulkanizmushoz hasonlóan a földrengések is a/az ……………………….. kötődnek. A földrajzi elhelyezkedésüket tekintve a földrengések 80%-a a/ az …………………… -óceán medencéjének peremterületén, 15 %-a a/az …………………….-tenger keleti medencéjében és az Indonéz-szigetek part menti területein alakulnak ki. A divergens, azaz a/az …………………….. lemezek esetében főleg sekélyfészkű, ………….. km-nél kisebb, földmozgások rázzák meg a Földet.

25 Számítás Naptárunk szerint március 21-e van, azaz tavaszi napéjegyenlőség! Keresd meg a földrajz atlaszban Fokvárost és határozd meg azt, hogy hány fokos szögbe éri a Nap sugarai ekkor. A számítást írd le! Válasz: ………………………………………………………………………

26 Olvasd el, majd válaszolj! „Cunami-múzeum nyílt Bandah Aceh-ben Hétfőn Indonéziában megnyílt a 2004-es cunami áldozatainak emléket állító múzeum. A szökőárban 230 ezer indonéz állampolgár vesztette életét. A négyszintes épület a legnagyobb károkat szenvedett városban, Banda Aceh-ben épült és mintegy 5,6 millió dollárba került. A múzeumban a katasztrófa idején készült fotókat nézhet meg a közönség, a túlélők beszámolóiból készült tablókat is kiállítanak és elektronikus úton szimulálják a 30 méter magas hullámokat kiváltó hatalmas földrengést …” ( forrás:www.origo.hu)

27 Mit jelent a cunami kifejezés: Mi váltja ki ezt a földrajzi jelenséget? Sorolj fel legalább három olyan országot, ahol pusztított a 2004-es cunami! Hol volt hasonló pusztítás 2011-ben?

28 Kísérlet Üvegházhatás „kicsiben”… A kísérlet célja, hogy a Földre jellemző üvegházhatást laboratóriumi keretek között modellezzük. Szükséges eszközök: két 10X20 cm alapterületű, 15 cm magas üvegkád, 2 hőmérő, 2 üvegfedél, homok Menete: mindkét üvegkádat félig megtöltjük homokkal és úgy helyezzük el a kádakat, hogy a Nap egy kisebb része ne érje. Erre az „árnyékos” részre tesszük a hőmérőket. Az egyik kádra az üveglapot rátesszük, úgyhogy teljesen lefedje, a másikon pedig üvegkád esetében hagyunk körülbelül 10 cm-e rést. A besugárzás előtt és után is 10 percenként hőmérsékletet mérünk. Tapasztalat: ………………………………………………………………………………………………………….

29 A talaj kémhatása Szükséges eszközök: talajminta, kémcső, indikátorfolyadék (Komplex I-II.), desztillált víz Végrehajtás: tegyünk késhegynyi talajmintát egy kémcsőbe! Rázzuk fel kevés desztillált vízzel! Adjuk hozzá az indikátort és hasonlítsuk össze a színskálával! Állapítsuk meg a kémhatást! A fokozatok a következők: pHKémhatás 5,5-nél kisebbErősen savanyú 5,5-6,5Savanyú 6,5-7,6Semleges 7,6-8,4Lúgos 8,5-nél nagyobbErősen lúgos A vizsgált talaj kémhatása: pH kémhatás ………………….……………………….. Nézz utána! Milyen problémákat okoz a talajok kémhatásának savas irányba történő eltolódása?

30 Tapasztalatok Fejezetet átfogó munkafüzeti feladatok összeállítása Munkafolyamatok összehangolása a kollégákkal, egymással Új megközelítése a földrajz tantárgynak

31 Az új távlatok Új keretek Új eszközök megismerése (Digitális tábla, meteorológiai állomás, csillagászati távcső) Új lehetőségek Új kihívások

32 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tananyagfejlesztés Földrajz munkacsoport Készítette: Bíró Gábor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések