Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport 2007. január A „Győztesek felelősség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport 2007. január A „Győztesek felelősség."— Előadás másolata:

1 Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport január A „Győztesek felelősség – Tájkép csata után” – A Central European Business Centre konferenciája, Bp., febr. 2.

2 1. oldal

3 2. oldal Miért szükséges a változtatás? 1.Mert a rendszer nem elég hatékony. 2.Mert a rendszer igazságtalan. 3.Nincs többlet-pénz, ami segítene az 1-2. probléma megoldásában.

4 3. oldal

5 4. oldal Az EU tagországok egészségügyi kiadásai Bár nem költünk keveset az egészségügyre, sőt... Forrás:Világbank (2005) OECD 2003-as adatok alapján Új EU tagok Egy főre jutó GDP EU 15 Magas jövedelmű OECD (Svájc, Norvégia) Teljes egészségügyi kiadás (GDP százaléka) HUN SVN CZE POL SVK EST LVA LTU

6 5. oldal

7 6. oldal Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra Közben túl sok ember kerül kórházba (pl. kivizsgálás címén) Db Forrás:European Health for All, January 2006 Magyarország EU 10 EU

8 7. oldal Műtétek száma 1000 lakosra Rendkívül magas a műtétek száma Db Forrás:OECD Health Data, 2005, October Magyarország Egyesült Királyság Hollandia Szlovénia

9 8. oldal A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006 A gyógyszerkassza elfutása pedig finanszírozhatatlan A GDP százalékában *905 Ft/doboz-ról 1586 Ft/doboz-ra **Támogatott: 5408 gyógyszer Forrás:PM ▪A fajlagos doboz-ár között 75%-kal nőtt*, miközben a doboz-szám stagnált ▪A kiadásnövekedés oka a struktúra „akadálytalan” változása**

10 9. oldal Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái Az egészségügyi rendszer finanszírozásának legfőbb problémáját a járulékot nem fizetők magas aránya jelenti *Minimálbérnél nagyobb járulékalap után járulékot fizetők Forrás:Államreform Bizottság Egészségügyi járulékot fizetők aránya (%) ▪A közteherviselés alól való kibújás az SZJA fizetés kikerülésén kívül az egészségügyi és nyugdíjjárulékok fizetésének elkerülését is jelentik ▪Végeredményben 1,6 millió nem minimálbéren foglalkoztatott állampolgár finanszírozza a sajátján kívül 8,4 millió honfitársa egészségügyi szolgáltatását Járulékot egyáltalán nem, vagy minimálbér után fizetők aránya Járulékfizetők* aránya

11 10. oldal Min kell változtatni?

12 11. oldal Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások A reform célja a modern, európai szintű szolgáltatásokat nyújtó egészségügyi rendszer megteremtése Forrás:Államreform Bizottság ▪Szolgáltatáselvű rendszer ▪Az Európai Unió normáihoz illeszkedő rendszer ▪Az orvosi munka átlagos minőségének javulása ▪Szakmai – és költséghatékonyság javulása ▪Betegek komfort érzetének javulása ▪Hálapénz és korrupció minden formájának visszaszorítása

13 12. oldal A reform során eddig elhatározott lépések – 1. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban Forrás:Államreform Bizottság Leírás Biztosítási elvű egészségbiztosítás ▪A járulékot fizetni nem akaró potyautasok helyett a jövőben már nem fizetnek a megbízható járulékfizetők ▪Felesleges kapacitások leépítése ▪Kórházi kezelések helyett a járóbeteg/ambuláns ellátás előnyben részesítése ▪A szabályozás által generált, felesleges többlet-kereslet visszafogása ▪Az egyes panaszokat az azt leghatékonyabban gyógyító szinten kell kezelni Az ellátó intézmények rendszerének átalakítása A többlet-kereslet visszafogása Betegút szabályozás

14 13. oldal A reform során eddig elhatározott lépések – 2. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban Forrás:Államreform Bizottság Leírás Piacfelügyelet ▪A független piacfelügyelet szabályozó szerepének a piac minél nagyobb részén érvényesülnie kell ▪Felírási, támogatási és kiskereskedelmi szabályok megváltoztatása annak érdekében, hogy a drágább innovatív gyógyszerek helyett az olcsóbb, generikus gyógyszerek felé tereljék a betegeket ▪A tartósan hátrányos helyzetbe került személyek komplex rehabilitációját végző ellátási rendszer kialakítása a munkaerő- piacra való visszatérés elősegítése érdekében ▪A betegség valószínűségének és az ezáltal generált beavatkozások és gyógyszerek költségének csökkentése Gyógyszerfelírási szokások megváltoztatása Komplex rehabilitáció elősegítése Prevenció előtérbe helyezése

15 14. oldal A biztosítási piac megnyitásának kérdése A biztosítási piac megnyitásának kérdése azonban még megválaszolatlan maradt Forrás:Államreform Bizottság Hosszú távra, évre szóló döntést kell hoznunk, figyelembe véve:  hol szorít MA a MI cipőnk  merre mennek az EU legprogresszívabb reform-országai A bismarcki-beveridge kevert rendszer fenntartása Társadalombiztosítási piac megnyitása a verseny előtt

16 15. oldal Választási lehetőségek És több választási lehetőség is áll előttünk..., Forrás:Államreform Bizottság Döntés elhalasztása Visszatérés az adóból finanszírozott ellátáshoz OEP Zrt. Biztosítási piac megnyitása és verseny

17 16. oldal Mindig egy harmadik fél fizet …. (1)

18 17. oldal Mindig egy harmadik fél fizet … (2)

19 18. oldal Mindig egy harmadik fél fizet… (3)

20 19. oldal A döntés során érvényesítendő elvek Forrás:Államreform Bizottság Azonban a következő elveket minden esetben szem előtt kell tartanunk Leírás Társadalombiztosítási modell ▪A magyar egészségügyi rendszer jövője a társadalombiztosítási modellben képzelhető el reálisan, nem pedig az állami egészségügyi rendszer (pl. Anglia) kereteiben Szolidaritás és nemzeti kockázatközösség ▪A finanszírozás két alapelve a szolidaritás és a nemzeti kockázatközösség kell, hogy legyen Kockázatszelekció kizárása ▪A biztosított választhat biztosítót, a biztosító azonban nem választhat a biztosítottak közül Jogviszony alapú ellátás ▪Mindenki mögött ellenőrizhető, közvetlen vagy származtatott befizetésen alapuló jogviszonynak kell állnia Szolidaritási elv ▪A szolidaritási elv megvalósítása a számon kért kötelességek és számon kérhető jogok egyensúlyán alapul ▪A köz-és magánfinanszírozás aránya változatlan maradjon, az igazságos és az igénybevételt racionalizáló egyéni teherviselés senkit nem zárhat el az elől, hogy hozzájuthasson az általánosan biztosítható, hatékony technológiákon alapuló ellátások igénybevételéhez, az általánosan biztosítható körülmények között Köz- és magán- finanszírozás aránya ▪Az egészségügyi szolgáltatási piacot erős felügyelet ellenőrzi, mely engedélyezi a piacra lépést, a működést és pénzfelhasználást és a biztosítottak fogyasztóvédelmét látja el Felügyelet

21 20. oldal A modellek értékelése Az egyes működési modelleket az alábbi szempontok alapján is értékelnünk kell Forrás:Államreform Bizottság ▪Biztosítottak számára nyújtott ellátás színvonala ▪Egészségügyi ellátás területi különbségeinek felszámolására gyakorolt hatás ▪Államháztartás egyensúlyára gyakorolt hatás ▪Államreform elképzeléseinek való megfelelés ▪Lakosság számára jelentett anyagi teher ▪Átlátható viszonyok kialakulásának elősegítése ▪Életpálya-kilátások az egészségügyi dolgozók számára ▪Egészséges életvitelre ösztönzés ▪Munkaerőpiacra gyakorolt hatás ▪Egészségügyi piac élénkítése, beruházások ösztönzése

22 21. oldal Megválaszolandó kérdések És a következő kérdéseket is meg kell tudnunk válaszolni Forrás:Államreform Bizottság ▪Miért előnyös az állampolgároknak, ha választhatnak egészségbiztosítót? ▪A biztosítási piac megnyitása esetén milyen garanciák biztosítják a szolidaritási elven működő átcsoportosítások fennmaradását? ▪A biztosítási piac megnyitása esetén az üzleti biztosítók hajlandóak lesznek-e a szerepvállalásra? ▪Hogyan lehet biztosítani, hogy versengő biztosítók esetén a veszteségeket ne a költségvetés állja? ▪Milyen szerződéskötési kötelezettség terhelné a versengő biztosítókat és ez hogyan egyeztethető össze az önkormányzati ellátási kötelezettséggel? ▪Szükséges-e a mai finanszírozási technikák megváltoztatása? ▪El kell-e kötelezően választani a szolgáltatói és a vásárlói oldalt? ▪A több-biztosítós rendszer működési költségtöbblete alacsonyabb-e a hatékonyság-javulásból származó eredménnyel? ▪A biztosítók hozamérdekeltsége milyen mértékben drágítja az egészségbiztosítást?

23 22. oldal A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek Amennyiben a biztosítási piac megnyitása mellett döntünk, akkor a következő alapelveket kell szem előtt tartanunk Forrás:Államreform Bizottság Minden állampolgárra kiterjedő, kötelező biztosítás Legfeljebb 8-10 darab, profitorientált biztosító legyen a méret- és választékgazdaságosság érdekében Demográfiai alapú kockázatkiegyenlítés a biztosítók között (szlovák vagy holland modell) A kockázatközösség megőrzése országos szinten a közegészségügy és a legköltségesebb eljárások esetében A finanszírozás bér- és bérekhez kapcsolódó jövedelmekből történik, lineáris kulccsal és felső plafonnal Kemény költségvetési korlát a biztosítók számára az állami költségvetés védelme érdekében Kötelező biztosítás Finanszírozás jövedelemből Biztosítók korlátozott száma Gazdálkodás Kockázatkiegyenlítés Kockázatközösség

24 23. oldal Magán egészségbiztosítás Magyarországon A biztosítási piac megnyitása esetén nem nulláról kell indulni Forrás:Államreform Bizottság BiztosítókEgészségpénztárakIBR ▪29 biztosító közül 8 foglalkozik egészségügyi termékekkel: –Aegon –Allianz Hungária –ING –Generali Providencia –K&H Biztosító –OTP Garancia –Winterthur –Union ▪25 db egészségpénztár ▪500 ezer tag ▪15 IBR ▪2,3 millió tag


Letölteni ppt "Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport 2007. január A „Győztesek felelősség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések