Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reformok az egészségügyben: államraison és üzleti lehetőségek Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport CEBC – XIII. Vezérigazgatói.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reformok az egészségügyben: államraison és üzleti lehetőségek Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport CEBC – XIII. Vezérigazgatói."— Előadás másolata:

1 Reformok az egészségügyben: államraison és üzleti lehetőségek Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport CEBC – XIII. Vezérigazgatói Találkozó, Göd, május

2 1. oldal Miért szükséges a változtatás?

3 2. oldal Egy rossz közhely … Téves beidegződés : Magyarország egészségügyi ellátása nagyon rossz, de legalább igazságos. Valóság: Magyarországon az egészségügyi szolgáltatások átlagos minősége nem rossz, de túl nagy a szórás. A gazdagoknak jut a jobb, a szegényeknek a rosszabb minőség.

4 3. oldal Ki mit mond? BetegekOrvosok Külső szakértők ( közgazdászok, piacok, kormány, EU stb.) 1. A kórházakban rémesek a körülmények. 1. Gyalázatosak a keresetek az EU-hoz képest és a belső arányokat tekintve. 1. A pénzügyi hiány finanszírozhatatlan; sem a biztosítási, sem a szolidaritási elv nem érvényesül. 2. A hálapénz terhes és igazságtalan. 2. Állandó hajsza; nem megfelelőek a munkakörülmények. 2. Torz a struktúra, torz a verseny. 3. A betegre senki sem figyel. 3. A hálapénz megalázó. 3. A rendszer átláthatatlan és korrupt.

5 4. oldal Az EU tagországok egészségügyi kiadásai Nincs több pénz! Máris többet költünk, mit amit a gazdasági fejlettségünk indokolna. Forrás:Világbank (2005) OECD 2003-as adatok alapján Új EU tagok Egy főre jutó GDP EU 15 Magas jövedelmű OECD (Svájc, Norvégia) Teljes egészségügyi kiadás (GDP százaléka) HUN SVN CZE POL SVK EST LVA LTU

6 5. oldal A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006 Ezen belül drámai a gyógyszerkassza elfutása. (GDP %-ában) *905 Ft/doboz-ról 1586 Ft/doboz-ra **Támogatott: 5408 gyógyszer Forrás:PM ▪A fajlagos doboz-ár között 75%-kal nőtt*, miközben a doboz-szám stagnált ▪A kiadásnövekedés oka a struktúra „akadálytalan” változása**

7 6. oldal Mi a pálya? Konvergencia-program: 0,9% GDP arányos forráskivonás. Ennek ellensúlyozására három lehetőség van: ▪Folyamatos megszorítás 2010-ig ▪Járulékemelés ▪Biztosítási reform

8 7. oldal Államraison, vagyis egy kis adag makroökonómia… Ahogy a szocializmus idején a hiánygazdaság, úgy ma a közteherviselés alól való kibújás lehetősége a szürke és fekete gazdaság alapja. Akinek sikerül kibújnia az szja- fizetés alól, az megússza a tb- járulékfizetést is (eü. + nyugdíj).

9 8. oldal Az E. Alap és az Ny. Alap problémái egy tőről fakadnak és nagyságrendileg azonosak. Mindkét alap puha költségvetési korláttal működik. A puha és kemény „költségvetési korlát” fogalmát Kornai János magyar közgazdász 1979-ben vezette be a nemzetközi szakiroda- lomba.

10 9. oldal A kormány – részben egy rossz elméleti megközelítés foglyaként - folyamatosan csökkentette a járulékkulcsokat.

11 10. oldal KÖLTSÉGTUDATOSSÁG 1.Addig nem lehet megszüntetni a HÁLAPÉNZ-t, amíg az emberekben nem tudatosodik, hogy mennyi járulékot fizetnek. 2.Addig az emberek eltitkolják jövedelmüket, amíg nem szembesülnek azzal, hogy mennyi lesz a nyugdíjuk. (  Ez fog pozitívan hatni az E. Alapra.) 3.Szükség van a számlaadás gyakorlatának terjesztésére is.

12 11. oldal egybiztosítós Miért nem létezik sehol a világon egybiztosítós rendszer? Ha … nincsenek egymástól és a költségvetéstől független, egymással versengő és a tönkremenés kockázata által fenyegetett biztosítók (pl. 100%-os állami garancia van), akkor… felesleges luxus fenntartani az önálló járulék-beszedési, jogosultsági nyilvántartást (TAJ-szám) és az Egészségügyi Minisztériumtól független szakapparátust (pl. a szolgáltatókkal történő szerződéskötésre).  Így működik pl. közoktatás, a rendőrség, a tűzoltóság. Vagy Angliában az NHS (1 millió közalkalmazott!)

13 12. oldal Ma Németországban 251, Ausztriában 28, Svájcban 24, Franciaországban 18 versengő egészségbiztosító között lehet választani a kötelező biztosítás piacán. Angliában, ahol az eü.-t adóalapon finanszírozzák - tehát nincs állami biztosító -, az NHS mellett egy sor magánbiztosító működik. A lakosság 10-15%-a itt van biztosítva. Ez a feltétele annak, hogy a tisztán szolidaritási alapon működő rendszer életképes legyen előtt Magyarországon – amikor csak a keresők 22%-a, a lakosság 10%-a volt biztosítva! – 52 önálló betegbiztosító működött.

14 13. oldal Több biztosító van, na és?! Gyakorta említett érv, hogy az európai több-biztosítós rendszerek „agyon vannak szabályozva”, nincs különbség, nincs verseny. De számos országból ismert, hogy ez ma már nem így van! Francia reformok (2004): A betegbiztosítók szabad kezet kaptak a csomag definíciójában, az ár- és tarifa-megállapításban (gyógyszer, gy. segéd-eszköz is!); Co-payment szabályozásban; Szakszervezetekkel való tárgyalásban. Svájci reformok (2004) Szerződési kötelezettség oldása a „fekete bárányok” kiszűrése érdekében. Holland reformok (2006) • Csak for-profit biztosítók •Szerződési szabadság •Fix-összegű biztosítási díj •Változó önrész (€ )

15 14. oldal Német reform (2006) – verseny a címben!

16 15. oldal Elvben mindig van választási lehet ő ség… 1.Várunk („Ej, ráérünk arra még!”)  könnyű konszenzust teremteni 2.Visszatérés az állami (adóból finanszírozott) ellátáshoz 3.OEP Zrt. 4.Biztosítási piac megnyitása és verseny ▪Csak magán, for-profit ▪OEP is marad (vegyes rendszer)…. ▪???

17 16. oldal 29 üzleti biztosító van Magyarországon, ebből 8 foglalkozik egészségüggyel. 1.Aegeon 2.Allianz Hungária 3.ING 4.Generali Providencia 5.K&H Biztosító 6.OTP Garancia 7.Winterthur 8.Union + kb. 25 működő egészségpénztár (600 ezer tag) + 15 IBR 2,3 millió tag … akkor miért nem megoldás a „kiegészítő biztosítás” gyors ütemű bővítése??? Válasz: mert a hálapénznél olcsóbb biztosítási terméket jelenleg nem lehet csinálni. (A „lehetséges” megoldások – csomagszűkítés és további adókedvezmény – NEM MEGOLDÁS.)

18 17. oldal Ha sikerül a reform… Következmények és lehetőségek az üzleti szféra számára: Rövid táv: 1.Elkerülhető a pénzügyi – és az azt szükségszerűen követő – politikai zűrzavar. (≈ árfolyamkockázat) 2.A biztosítási piac rövid időn belül 2-szeresére nő; bővülő cross-selling lehetőségek, pénzügyi közvetítés mélysége nő 3.Informatikai fejlesztések (példa: vizitdíj-automaták), tanácsadói feladatok volumene bővül 4.A megszorítások és a biztosítói reform együttesen kikényszeríti a privatizációt az eü. szolgáltató intézmények jelentős részénél 5.Az élesedő verseny miatt az eü. szolgáltatók gyors ütemű komfort-javító beruházásokat fognak végrehajtani (Építés + eszköz beszerzés; fedezet: EU- források) Közép- és hosszú táv: 1.Adó- és járulékreform elkerülhetetlen (szektor-semleges adózás, felbruttósítás, fix összegű eü. biztosítás) 2.Jobb és megbízhatóbb egészségügyi ellátás 3.Gazdaság kifehéredése

19 Köszönöm a figyelmet! Mail:

20 19. oldal A férfiak születéskor várható átlagos élettartama a régi és az új tagállamokban Ennek megfelelően javuló tendencia figyelhető meg a férfiak átlagos élettartamánál Forrás:WHO EUR Magyarország Régi EU tagok Új EU tagok Élettartam (év) Látványos javulás Év

21 20. oldal Évek száma A 30 éves korban várható további élettartam iskolázottság szerint Viszont tűrhetetlen különbségek láthatók a hozzáférésben és az egészségi állapotban Évek száma ▪A rendszerváltás óta a diplomások helyzete javul, a 8 osztállyal sem rendelkezőké romlik ▪A legmagasabb végzettségű nők és a legalacsonyabb végzettségű férfiak között a különbség ma több, mint 20 év FérfiakNők 1986– –2004 Forrás:Államreform Bizottság

22 21. oldal Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra Közben túl sok ember kerül kórházba (pl. kivizsgálás címén) Db Forrás:European Health for All, January 2006 Magyarország EU 10 EU

23 22. oldal Műtétek száma 1000 lakosra Rendkívül magas a műtétek száma Db Forrás:OECD Health Data, 2005, October Magyarország Egyesült Királyság Hollandia Szlovénia

24 23. oldal Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái Az egészségügyi rendszer finanszírozásának legfőbb problémáját a járulékot nem fizetők magas aránya jelenti *Minimálbérnél nagyobb járulékalap után járulékot fizetők Forrás:Államreform Bizottság Egészségügyi járulékot fizetők aránya (%) ▪A közteherviselés alól való kibújás az SZJA fizetés kikerülésén kívül az egészségügyi és nyugdíjjárulékok fizetésének elkerülését is jelentik ▪Végeredményben 1,6 millió nem minimálbéren foglalkoztatott állampolgár finanszírozza a sajátján kívül 8,4 millió honfitársa egészségügyi szolgáltatását Járulékot egyáltalán nem, vagy minimálbér után fizetők aránya Járulékfizetők* aránya

25 24. oldal Min kell változtatni?

26 25. oldal Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások A reform célja a modern, európai szintű szolgáltatásokat nyújtó egészségügyi rendszer megteremtése Forrás:Államreform Bizottság ▪Szolgáltatáselvű rendszer ▪Az Európai Unió normáihoz illeszkedő rendszer ▪Az orvosi munka minőségének átlag körüli szórását csökkenteni kell ▪Szakmai – és költséghatékonyság javulása ▪Betegek komfort érzetének javulása ▪Hálapénz és korrupció minden formájának visszaszorítása

27 26. oldal A reform során eddig elhatározott lépések – 1. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban Forrás:Államreform Bizottság Leírás Biztosítási elvű egészségbiztosítás ▪A járulékot fizetni nem akaró potyautasok helyett a jövőben már nem fizetnek a megbízható járulékfizetők ▪Felesleges kapacitások leépítése ▪Kórházi kezelések helyett a járóbeteg/ambuláns ellátás előnyben részesítése ▪A szabályozás által generált, felesleges többlet-kereslet visszafogása ▪Az egyes panaszokat az azt leghatékonyabban gyógyító szinten kell kezelni Az ellátó intézmények rendszerének átalakítása A többlet-kereslet visszafogása Betegút szabályozás

28 27. oldal A reform során eddig elhatározott lépések – 2. Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban Forrás:Államreform Bizottság Leírás Piacfelügyelet ▪A független piacfelügyelet szabályozó szerepének a piac minél nagyobb részén érvényesülnie kell ▪Felírási, támogatási és kiskereskedelmi szabályok megváltoztatása annak érdekében, hogy a drágább innovatív gyógyszerek helyett az olcsóbb, generikus gyógyszerek felé tereljék a betegeket ▪A tartósan hátrányos helyzetbe került személyek komplex rehabilitációját végző ellátási rendszer kialakítása a munkaerő- piacra való visszatérés elősegítése érdekében ▪A betegség valószínűségének és az ezáltal generált beavatkozások és gyógyszerek költségének csökkentése Gyógyszerfelírási szokások megváltoztatása Komplex rehabilitáció elősegítése Prevenció előtérbe helyezése

29 28. oldal A biztosítási piac megnyitásának kérdése A biztosítási piac megnyitásának kérdése azonban még megválaszolatlan maradt Forrás:Államreform Bizottság Hosszú távra, évre szóló döntést kell hoznunk Egybiztosítós rendszer fenntartása Több-biztosítós rendszer bevezetése

30 29. oldal Választási lehetőségek És több választási lehetőség is áll előttünk..., Forrás:Államreform Bizottság Döntés elhalasztása Visszatérés az adóból finanszírozott ellátáshoz OEP Zrt. Biztosítási piac megnyitása és verseny

31 30. oldal A döntés során érvényesítendő elvek Forrás:Államreform Bizottság Azonban a következő elveket minden esetben szem előtt kell tartanunk Leírás Társadalombiztosítási modell ▪A magyar egészségügyi rendszer jövője a társadalombiztosítási modellben képzelhető el reálisan, nem pedig az állami egészségügyi rendszer (pl. Anglia) kereteiben Szolidaritás és nemzeti kockázatközösség ▪A finanszírozás két alapelve a szolidaritás és a nemzeti kockázatközösség kell, hogy legyen Kockázatszelekció kizárása ▪A biztosított választhat biztosítót, a biztosító azonban nem választhat a biztosítottak közül Jogviszony alapú ellátás ▪Mindenki mögött ellenőrizhető, közvetlen vagy származtatott befizetésen alapuló jogviszonynak kell állnia Szolidaritási elv ▪A szolidaritási elv megvalósítása a számon kért kötelességek és számon kérhető jogok egyensúlyán alapul ▪A köz-és magánfinanszírozás aránya változatlan maradjon, az igazságos és az igénybevételt racionalizáló egyéni teherviselés senkit nem zárhat el az elől, hogy hozzájuthasson az általánosan biztosítható, hatékony technológiákon alapuló ellátások igénybevételéhez, az általánosan biztosítható körülmények között Köz- és magán- finanszírozás aránya ▪Az egészségügyi szolgáltatási piacot erős felügyelet ellenőrzi, mely engedélyezi a piacra lépést, a működést és pénzfelhasználást és a biztosítottak fogyasztóvédelmét látja el Felügyelet

32 31. oldal A modellek értékelése Az egyes működési modelleket az alábbi szempontok alapján is értékelnünk kell Forrás:Államreform Bizottság ▪Biztosítottak számára nyújtott ellátás színvonala ▪Egészségügyi ellátás területi különbségeinek felszámolására gyakorolt hatás ▪Államháztartás egyensúlyára gyakorolt hatás ▪Államreform elképzeléseinek való megfelelés ▪Lakosság számára jelentett anyagi teher ▪Átlátható viszonyok kialakulásának elősegítése ▪Életpálya-kilátások az egészségügyi dolgozók számára ▪Egészséges életvitelre ösztönzés ▪Munkaerőpiacra gyakorolt hatás ▪Egészségügyi piac élénkítése, beruházások ösztönzése

33 32. oldal Megválaszolandó kérdések És a következő kérdéseket is meg kell tudnunk válaszolni Forrás:Államreform Bizottság ▪Miért előnyös az állampolgároknak, ha választhatnak egészségbiztosítót? ▪A biztosítási piac megnyitása esetén milyen garanciák biztosítják a szolidaritási elven működő átcsoportosítások fennmaradását? ▪A biztosítási piac megnyitása esetén az üzleti biztosítók hajlandóak lesznek-e a szerepvállalásra? ▪Hogyan lehet biztosítani, hogy versengő biztosítók esetén a veszteségeket ne a költségvetés állja? ▪Milyen szerződéskötési kötelezettség terhelné a versengő biztosítókat és ez hogyan egyeztethető össze az önkormányzati ellátási kötelezettséggel? ▪Szükséges-e a mai finanszírozási technikák megváltoztatása? ▪El kell-e kötelezően választani a szolgáltatói és a vásárlói oldalt? ▪A több-biztosítós rendszer működési költségtöbblete alacsonyabb-e a hatékonyság-javulásból származó eredménnyel? ▪A biztosítók hozamérdekeltsége milyen mértékben drágítja az egészségbiztosítást?

34 33. oldal A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek Amennyiben a biztosítási piac megnyitása mellett döntünk, akkor a következő alapelveket kell szem előtt tartanunk Forrás:Államreform Bizottság Minden állampolgárra kiterjedő, kötelező biztosítás Legfeljebb 8-10 darab, profitorientált biztosító legyen a méret- és választékgazdaságosság érdekében Demográfiai alapú kockázatkiegyenlítés a biztosítók között (szlovák vagy holland modell) A kockázatközösség megőrzése országos szinten a közegészségügy és a legköltségesebb eljárások esetében A finanszírozás bér- és bérekhez kapcsolódó jövedelmekből történik, lineáris kulccsal és felső plafonnal Kemény költségvetési korlát a biztosítók számára az állami költségvetés védelme érdekében Kötelező biztosítás Finanszírozás jövedelemből Biztosítók korlátozott száma Gazdálkodás Kockázatkiegyenlítés Kockázatközösség

35 34. oldal Magán egészségbiztosítás Magyarországon A biztosítási piac megnyitása esetén nem nulláról kell indulni Forrás:Államreform Bizottság BiztosítókEgészségpénztárakIBR ▪29 biztosító közül 8 foglalkozik egészségügyi termékekkel: –Aegon –Allianz Hungária –ING –Generali Providencia –K&H Biztosító –OTP Garancia –Winterthur –Union ▪25 db egészségpénztár ▪500 ezer tag ▪15 IBR ▪2,3 millió tag


Letölteni ppt "Reformok az egészségügyben: államraison és üzleti lehetőségek Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport CEBC – XIII. Vezérigazgatói."

Hasonló előadás


Google Hirdetések