Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Kovács Miklós Turisztikai szakállamtitkár Budapest, 2008. június 24. Heti Válasz Konferencia Balaton – sikerek és változtatási lehetőségek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Kovács Miklós Turisztikai szakállamtitkár Budapest, 2008. június 24. Heti Válasz Konferencia Balaton – sikerek és változtatási lehetőségek."— Előadás másolata:

1 Dr. Kovács Miklós Turisztikai szakállamtitkár Budapest, június 24. Heti Válasz Konferencia Balaton – sikerek és változtatási lehetőségek

2 A BALATON SZÁMOKBAN vendéglétszám: fő – 106,2 % Ebből belföldiek: fő – 108,8 % Ebből külföldiek: fő – 100,3 % Magánszálláshely: fő Ebből belföldiek: fő Ebből külföldiek: fő Vendégéj-szám: éj – 101,7 % Ebből belföldiek : éj – 106,3 % Ebből külföldiek : éj – 96,3 % Magánszálláshely: éj Ebből belföldiek: éj Ebből külföldiek: éj Piaci részesedése Magyarország vendégforgalmából: vendéglétszám : 16,9 % vendégéjszaka-szám : 22,7 %

3 A TURIZMUS FENNTARTHATÓSÁGA A turizmus függ a: –Minőségi környezettől –Kulturális sajátosságoktól –Társadalmi kölcsönhatásoktól A rosszul megtervezett, vagy túlzott mértékű turizmus rombolhatja a társadalmi, gazdasági és ökológiai környezetet. Fenntartható fejlődés: kulturális- természeti környezet megőrzése, gazdasági fejlődés, életminőség növelése

4 FENNTARTHATÓSÁG A GYAKORLATBAN Állam feladata –Stratégia és intézkedésekbe való beépítése Nagyvállalatok: –Vállalati társadalmi felelősségi stratégiák bevezetése Kisvállalkozások –Csak kis hányada fordít rá figyelmet, de nő a készség Fogyasztók tudatossága növekszik –Kulturális és természeti turizmus piaci szegmense nő –Fenntartható turisztikai desztinációk –Fenntartható turisztikai vállalkozások –Felelős turisták

5 FENNTARTHATÓSÁG A BALATONNÁL Balatoni turizmus fejlődésének feltételei: –Tudatos fejlesztés – a fenntarthatóság alapfeltétele –a turisztikai tervek integrálása a területfejlesztési tervekbe - a szakma igényeinek figyelembe vétele a környezetvédelem, a közlekedés, a lakossági infrastruktúra és szolgáltatások, a közbiztonság terén TDM rendszer kialakítása – desztinációs marketing, partnerek együttműködésének koordinálása Látogatók számának növelése mellett természeti- kulturális környezet megőrzése, gazdasági hatékonyság, a fajlagos bevételek növelése Lakosság bevonása, szemléletformálása Vonzerők védelme

6

7 A MAGYAR TURIZMUS HELYE A VILÁGBAN Hazánk 33. a Világgazdasági Fórum turisztikai versenyképességi rangsorában. A listán 130 ország szerepel. 1 év alatt 7 helyet javítottunk! Közvetlen versenytársaink közül csak Ausztria (2.) és Csehország előz meg minket. Mögöttünk végzett Horvátország (34.), Szlovénia (36.) és Szlovákia (38.).

8 SZEMPONT2007 HELY.2008 HELY. SZABÁLYOZÁSI KERETRENDSZER2619 JOGI KÖRNYEZET2535 KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG3325 BIZTONSÁG, KÖZBIZTONSÁG2528 EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS ÉS HIGIÉNIA1211 ÁGAZAT SÚLYA A KORMÁNYZATBAN3937 ÜZLETI KÖRNYEZET ÉS INFRASTRUKTÚRA5141 LÉGIKÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRA65 KÖZÚTI ÉS VASÚTI INFRASTRUKTÚRA5632 TURIZMUS INFRASTRUKTÚRÁJA3427 IKT INFRASTRUKTÚRA3935 ÁRAK VERSENYKÉPESSÉGE9779 HUMÁN, KULTURÁLIS ÉS TERMÉSZETI ERŐFORRÁSOK 5150 HUMÁN INFRA (OKTATÁS, KÉPZETTSÉG)3757 TERMÉSZETI ERŐFORRÁSOKn.a.90 KULTURÁLIS ERŐFORRÁS3023 TURIZMUSHOZ VALÓ VISZONY100108

9 A TURIZMUS TÖRVÉNY TERVEZET NÉHÁNY FONTOSABB, BALATONT IS ÉRINTŐ ASPEKTUSA A turisztikai érdekvédelmi szervezetek által jóváhagyott és támogatott koncepció alapján elkészült törvénytervezetet a Kormány április 23-án jóváhagyta, az Országgyűlés az őszi ülésszakban tárgyalja.

10 A HELYI IGEGENFORGALMI ADÓ FELHASZNÁLÁSA a helyi önk. a helyi idegenforgalmi adó összegéhez igazodó költségvetési támogatásban részesülnek, mértékét az éves ktgv. törvény határozza meg ha a helyi önk. a hozzájárulást az adott évben, és az azt követő egy évig nem a helyi turizmust támogató célra használja fel, a helyi turizmust támogató célú EU-s és hazai pályázathoz kapcsolódóan sem önállóan, sem más önkormányzat, kistérség pályázatához csatlakozva támogatásban nem részesülhet az adott évben, és azt követően egy évig Az önkormányzat turisztikai célú kiadásai: a) a település népszerűsítésével kapcsolatos kiadások b) rendezvényekkel kapcsolatos költségek c) turisztikai tevékenységet folytató intézmények fenntartásához kapcsolódó kiadások d) infrastrukturális kiadások

11 A RIB-EK A TURIZMUS TÖRVÉNYBEN Nagyobb súly a Regionális Idegenforgalmi Bizottságoknak kilenc turisztikai régióban működnek Regionális Turisztikai Bizottság (RTB) elnevezéssel egy új miniszteri rendelet fogja majd működésük részletes szabályait megállapítani az RTB-k a Regionális Fejlesztési Tanácsok törvényben nevesített bizottságaiként működnek majd a bizottságok elnökei automatikusan tagjai lesznek a RFT-knek, melyeknek kötelező lesz kikérni a bizottságok véleményét minden turisztikai fejlesztéssel kapcsolatban

12 LEHETSÉGES GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK: EGY KORÁBBI KUTATÁS JAVASLATAI

13 JELENLEG NEM ALKALMAZUNK SPECIÁLIS ÖSZTÖNZŐKET A BALATON TÉRSÉGÉRE Természetesen az adó-és járulékrendszer bármely területén alkalmazott kedvezmények,(kis-és középvállalkozások kedvezményei, fejlesztési adókedvezmények, foglalkoztatás bővítő kedvezmények) a balatoni vállalkozókra is érvényesek, de csak a balatoni régióban és kiemelten a balatoni turizmusra érvényes kedvezmény-rendszer nincs. A konvergenciaprogramot megelőzően volt ilyen kezdeményezés – GKI tanulmány 2006-ban

14 A TANULMÁNY NÉHÁNY JAVASLATA Balatoni Turisztikai Vállalkozási Övezet létrehozása - tanulmány csak a turisztikai tevékenységre szűkítené az övezetben kedvezményezni kívánt gazdasági tevékenységeket speciális adó-és számviteli kedvezmények alkalmazása fejlesztési adókedvezmény a falusi vendégfogadás szabályainak mintájára a „balatoni vendégfogadás” fogalmának adójogi kialakítása és SZJA kedvezmény érvényesítése megemelt mértékkel, vagy olyan rendszer alkalmazása, amely a magánszálláshelyek forgalmának kifehérítését szolgálja kedvezményrendszer kialakítása a Balaton Turisztikai Vállalkozási Övezetben szervezett meghatározott programok támogatóira vonatkozóan: magánszemélyekre és társasági adóalanyokra egyaránt közmunkák szervezéséről a BFT bevonásával történne döntés balatoni idényjellegű foglalkoztatás terheinek csökkentése

15 EURÓPAI UNIÓS FORRÁSOK

16 A Balaton Kiemelt Üdülőkörzetre elkülönített turisztikai források ( ) Régiók AttrakciófejlesztésTDM fejlesztéseTeljes keretösszeg millió Ft Dél-Dunántúl Közép-Dunántúl Nyugat-Dunántúl Összesen Régiók Beérkezett pályázatok száma Igényelt támogatás (millió Ft) Támogatási keret (millió Ft) Igényelt támogatás a keret arányában Dél-Dunántúl ,8 % Közép-Dunántúl ,6% Nyugat-Dunántúl ,8% Összesen ,9% A balatoni térség turisztikai vonzerejének növelése pályázati kiírásra benyújtott pályázatok összefoglaló adatai

17 A BKÜ-t érintő régiók szálláshely-fejlesztési forrásai ( ) Régiókmillió Ft Dél-Dunántúl9 500 Közép-Dunántúl1 787 Nyugat-Dunántúl1 510 Összesen Régiók Beérkezett pályázatok száma Igényelt támogatás (milliárd Ft) Támogatási keret (milliárd Ft) Igényelt támogatás a keret arányában Dél-Dunántúl7620,419,50215 % Közép-Dunántúl385,691,79318 % Nyugat-Dunántúl313,131,51207 % Összesen14529,2312,80228 % A BKÜ-t érintő régiók szálláshely-fejlesztési pályázati kiírásaira benyújtott pályázatok összefoglaló adatai

18 KIEMELT PROJEKTEK Projekt címeTelepülésTámogatási összeg Balaton-part ékköve: a reformkori városközpont felvirágoztatása Balatonfüreden II. projekt Balatonfüred Hévíz - Új Fürdő és Terápiás Centrum, A Gyógyfürdő fejlesztése új fürdőrésszel, és a Terápiás Centrum fejlesztésével Hévíz Zalakaros - Új fogadó épület gyógy- és wellness szolgáltatásokkal, fedett fürdő átalakítása Zalakaros Összesen

19 as TDM pályázati kiírások I. Ütemezés: –2008 III. negyedévében várható a pályázatok megjelenése Feladat: az előttünk álló időszakban a Pályázati Útmutató elkészítése, így a PEMCS elsősorban a régiós pályázati kiírások elkészítésére koncentrál a jövőben, nem a TDM Pályázati Segédlet további véleményezésére, annak átdolgozására. A TDM PS képezi a Pályázati kiírások kiinduló szakmai javaslatát. ERFA vs. ESZA: A TDM összes támogatható tevékenysége ERFA alapú támogatásnak minősül, így az ESZA típusú, soft elemek arányára vonatkozó korlátozások nem jelentenek korlátot a támogatható tevékenységek körének meghatározásánál. Árfolyamveszteség: A 271 Ft/Euró helyett 248 Ft/Euró árfolyammal való átváltás jelentősen csökkenti a TDM-re allokált források nagyságát. Készítik: TUSZÁT – ROP IH – RFÜ-k – VÁTI – egyéb szakmai szereplők készítik elő

20 as TDM Pályázati kiírások II. Régióhatáron átnyúló fejlesztésekre mód nyílik: Megkötések: -Indoklás, alátámasztás a beruházó hasznáról, -Nincs objektívek közötti átnyúlás, -Maximum a támogatások 50%-ig. Pályázati eljárásrend –Egységesen kétfordulós –Kivéve Balaton – közvetett támogatás Kötelező feladata a Helyi TDM szervezetnek –a Turisztikai Információszolgáltatás, de nem kötelező elem, hogy ezt csak a Tourinform Irodák láthatják el. Javasolt támogatási intenzitás: minimum % Támogatás várható összege – as fejlesztések esetében minimum 15 millió Ft, de maximum 60 millió Ft lehet, –Helyi TDM szervezetek esetén: millió Ft –Térségi TDM szervezetek esetén: millió Ft (TDM egyéb szakmai fejlesztések, programok esetén 4-25 millió Ft)

21 as időszak ROP TDM kiírásai 1. PÁLYÁZÓK köre Javasolt működési forma: A helyi és közép szintű térségi TDM szervezetek javasolt működési formája elsősorban az egyesület, másodsorban a non-profit Kft. Indokok: 1. Versenysemlegesség, 2. Hatékony abb és egyszerűbb működés, 3. TDM szervezetek működési formájának meghatározása a turisztikai desztinációk közötti verseny egy sajátos eleme. Kedvezményezett csak azon szervezet lehet (egyesület vagy non-profit gazdasági társaság), mely rendelkezik vagy rendelkezni fog az előírt TDM feltételekkel, ellenben mindenki más (pl. önkormányzat) tagja lehet a TDM szervezetnek. Fontos lefektetni alapszabályként, hogy egy önkormányzat csak egy helyi TDM szervezetnek lehet a tagja! Lehetőség van, hogy a pályázatot a Vezető Partner (önkormányzat) beadja az első fordulóban, de a második fordulóra (tehát a két forduló között) már meg kell alakulnia a TDM szervezetnek, ez a Támogatási Szerződés megkötésének alapfeltétele.

22 A SZÁLLÁSHELY ÁFA CSÖKKENTÉS ÜGYE

23 20% 7% 8,5% 10% 7% 9% 19% A szállodai áfa kulcsa a versenytárs országokban Szlovákiát kivéve mindenhol 5-10% közötti áfa kulcsot használnak 10%

24

25 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Dr. Kovács Miklós Turisztikai szakállamtitkár Budapest, 2008. június 24. Heti Válasz Konferencia Balaton – sikerek és változtatási lehetőségek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések