Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere Az ország szerepe és helye az EU-ban, a NATO- ban és az EBESZ-ben (Németh Attila, PTE-BTK)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere Az ország szerepe és helye az EU-ban, a NATO- ban és az EBESZ-ben (Németh Attila, PTE-BTK)"— Előadás másolata:

1 Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere Az ország szerepe és helye az EU-ban, a NATO- ban és az EBESZ-ben (Németh Attila, PTE-BTK)

2 A NATO-csatlakozás útkeresés: kül-és biztonságpolitika felépítése a semmiből - „triád” útkeresés: kül-és biztonságpolitika felépítése a semmiből - „triád” alapvető cél: euro-atlanti csatlakozás, mely a VSZ 1991-es felbomlása után realizálódik alapvető cél: euro-atlanti csatlakozás, mely a VSZ 1991-es felbomlása után realizálódik 94-re EU és NATO társult állama vagyunk, de nem garantált a csatlakozás 94-re EU és NATO társult állama vagyunk, de nem garantált a csatlakozás fordulat: délszláv háború – stratégiai jelentőségű fordulat: délszláv háború – stratégiai jelentőségű 1997. Madrid: csatlakozási szerződés 1997. Madrid: csatlakozási szerződés népszavazás népszavazás 1999. belépés 1999. belépés

3

4 Az EU-csatlakozás 1991. december, EK társult tagság 1991. december, EK társult tagság 1998. EU csatlakozási tárgyalások megkezdése 1998. EU csatlakozási tárgyalások megkezdése 2002. december, Koppenhága 2002. december, Koppenhága 2003. április, Athén 2003. április, Athén 2003. június, népszavazás 2003. június, népszavazás 2004. május 1. EU-tagság 2004. május 1. EU-tagság

5 Az integráció oka nyitottság, ráutaltság nyitottság, ráutaltság –központi fekvés –gazdaság, természeti adottságok –energiakészlet –védelmi-katonai potenciál –méret, lélekszám pusztán önerőből lehetetlen megvalósítani pusztán önerőből lehetetlen megvalósítani előnyök: politikai-gazdasági (külföldi tőkeberuházások 80%-a EU-s, tőkekihelyezés növelte a külső mozgásteret), biztonságpolitikai, védelmi előnyök: politikai-gazdasági (külföldi tőkeberuházások 80%-a EU-s, tőkekihelyezés növelte a külső mozgásteret), biztonságpolitikai, védelmi hátrány: szuverenitás feladása hátrány: szuverenitás feladása hiú ábránd: az EU égisze alatt egyesülhet a magyarság, viszont demográfiai tartalék hiú ábránd: az EU égisze alatt egyesülhet a magyarság, viszont demográfiai tartalék

6 Magyarország és az EU külpolitikája Európa-centrikus külpolitikája Európa-centrikus azonosul az unió értékeivel azonosul az unió értékeivel emberi méltóság, szabadság, demokrácia, egyenlőség, jogállamiság, emberi jogok emberi méltóság, szabadság, demokrácia, egyenlőség, jogállamiság, emberi jogok

7 Magyarország és a NATO 2002. Nemzeti Biztonsági Stratégia: elkötelezett szerepvállalás 2002. Nemzeti Biztonsági Stratégia: elkötelezett szerepvállalás 2005. NBS átdolgozása 2005. NBS átdolgozása –nemzetközi béke, biztonság –regionális, államok közötti, országokon belüli konfliktusok megelőzése, megoldása –bővítés és mélítés –NATO-feladatok fenntartása, alkalmazkodás, bővítés, erősítés –tartós stabilitás: terrorizmus, tömegpusztító fegyverek visszaszorítása –nemeztközi rendszer szereplőinek konstruktív, sokoldalú együttműködés országgyűlési határozatok országgyűlési határozatok külpolitikai stratégia külpolitikai stratégia

8 Magyarország szerepe a NATO-ban

9 1995. Sínai-fsz., Ciprus, Balkán 1995. Sínai-fsz., Ciprus, Balkán 1996- balkáni rendezés 1996- balkáni rendezés 1999- valamennyi szárazföldi hadműveletben 1999- valamennyi szárazföldi hadműveletben –Koszovó (KFOR) –Albánia (AFOR) –Macedónia (Amber Fox, Essential Harvest, Allied Harmony) –Bosznia (SFOR, EUFOR) 2003- Irak (NATO ISAF: őrzésvédelmi, eü-i, repülőtér-műszaki) 2003- Irak (NATO ISAF: őrzésvédelmi, eü-i, repülőtér-műszaki) 71% NATO-misszióban 71% NATO-misszióban

10 A békefenntartó hadműveletek, NATO- szerepvállalás 13 ország: Koszovó, Bosznia-H.,Irak, Afganisztán, Ciprus, Egyiptom 13 ország: Koszovó, Bosznia-H.,Irak, Afganisztán, Ciprus, Egyiptom Balkánra koncentrálódik Balkánra koncentrálódik őrzési-védelmi, műszaki őrzési-védelmi, műszaki 1995. 83 fő/év, fordulat a békefenntartásban 1995. 83 fő/év, fordulat a békefenntartásban 1995-2006. átlag 730 fő/év 1995-2006. átlag 730 fő/év 2007. 1057 fő 2007. 1057 fő KFOR (600, Koszovó); IFOR, SFOR (400, Horvátország KFOR (600, Koszovó); IFOR, SFOR (400, Horvátország

11 A békefenntartó műveletek hatása a haderőre kisebb (75  26 ezer), kvalifikált, professzionális állomány kisebb (75  26 ezer), kvalifikált, professzionális állomány védelmi feladatok helyett inkább külföldi missziók: békefenntartás, expedíciós tevékenység hazai- nemzetközi kiképzése védelmi feladatok helyett inkább külföldi missziók: békefenntartás, expedíciós tevékenység hazai- nemzetközi kiképzése haditechnikai fejlesztések (Gripen, radarrendszer, vezetés-irányítás?) haditechnikai fejlesztések (Gripen, radarrendszer, vezetés-irányítás?) MH feladatai területi országvédelemtől a nemzetközi válságkezelés irányába mozdulnak MH feladatai területi országvédelemtől a nemzetközi válságkezelés irányába mozdulnak 2003-2006. alkotmánymódosítás: ogy. jóváhagyása nélkül a kormány dönt bevetésükről 2003-2006. alkotmánymódosítás: ogy. jóváhagyása nélkül a kormány dönt bevetésükről szolgálati jogviszonyt szab. tv.: parancs alapján, önkéntesek is mehetnek szolgálati jogviszonyt szab. tv.: parancs alapján, önkéntesek is mehetnek

12 Problémák pénzhiány: egyéni felszerelés, ruházat, lakhatás, járandóságok pénzhiány: egyéni felszerelés, ruházat, lakhatás, járandóságok átszervezési megtakarításokat elvonják – elmaradozó fejlesztése, romló haderőképesség, alacsony intenzitású műveletekben való részvétel átszervezési megtakarításokat elvonják – elmaradozó fejlesztése, romló haderőképesség, alacsony intenzitású műveletekben való részvétel 98. a haderő jelentős részét felajánlja, máig nem teljesíti az akkori vállalásait 98. a haderő jelentős részét felajánlja, máig nem teljesíti az akkori vállalásait újabb teljesíthetetlen vállalások – torlódás újabb teljesíthetetlen vállalások – torlódás vezetés-irányítás: szakmai értékelés, vállalások költségvetési „beárazása” vezetés-irányítás: szakmai értékelés, vállalások költségvetési „beárazása” elavult dokumentumok elavult dokumentumok

13 Védelmi költségvetési hiányok 2005. évi kvs-sel visszazuhan az 1997-es szint alá 2005. évi kvs-sel visszazuhan az 1997-es szint alá egyensúly fenntartásának eszköze a haderőtervek módosítása, létszámleépítés – instabil fejlesztési tervek egyensúly fenntartásának eszköze a haderőtervek módosítása, létszámleépítés – instabil fejlesztési tervek növekvő nemzetközi védelmi feladatok, magasabb kiadások, hazai elvonásából: 2000-2004. 8,7-12,5% növekvő nemzetközi védelmi feladatok, magasabb kiadások, hazai elvonásából: 2000-2004. 8,7-12,5% a finanszírozásban való szerepvállalásunk NATO- (2,58%) és EU-átlag (1,81%) alatti a finanszírozásban való szerepvállalásunk NATO- (2,58%) és EU-átlag (1,81%) alatti

14

15

16 A magyar haderő integrációja 2005-2006. HM permanens átszervezése 2005-2006. HM permanens átszervezése 2003. HM új integrációs program: a minimális és teljes integrációról (2005*, 2010) 2003. HM új integrációs program: a minimális és teljes integrációról (2005*, 2010) 2004. analóg és digitális térképészeti anyagok + légierő technikai int.: új ellenség-barát felismerő rendszer, automatizált légi vezetés, repülőterek (Kecskemét, Pápa, Veszprém) infrastrukturális fejlesztése, híradó- és informatikai hálózat, 3D-s radartelepítés, pilóta- és műszaki szakemberképzés, Gripen-beszerzés (Tubes?) 2004. analóg és digitális térképészeti anyagok + légierő technikai int.: új ellenség-barát felismerő rendszer, automatizált légi vezetés, repülőterek (Kecskemét, Pápa, Veszprém) infrastrukturális fejlesztése, híradó- és informatikai hálózat, 3D-s radartelepítés, pilóta- és műszaki szakemberképzés, Gripen-beszerzés (Tubes?) 2005. harcászati föld-levegő-föld híradórendszer fejlesztése 2005. harcászati föld-levegő-föld híradórendszer fejlesztése * csehek, lengyelek és 2004-ben csatl. szlovének is megelőznek minket

17 Magyarország NATO- szerepvállalásának értékelése magyar műveleti hozzájárulás szárazföldi haderő %-os nagyságában 6-7. helyen magyar műveleti hozzájárulás szárazföldi haderő %-os nagyságában 6-7. helyen javuló megítélés az elmúlt évek vállalásai miatt: relatív (nagyság, fontosság, önmagunk és mások lehetőségei, teljesítménye) javuló megítélés az elmúlt évek vállalásai miatt: relatív (nagyság, fontosság, önmagunk és mások lehetőségei, teljesítménye) békefenntartás a MH legsikeresebb tev. békefenntartás a MH legsikeresebb tev. +: IFOR/SFOR +: IFOR/SFOR - : jogrend, pénzügyi-szakmai hiányosságok - : jogrend, pénzügyi-szakmai hiányosságok

18 A NATO-tagságból eredő biztonsági kockázatok főleg USA-val szemben álló szélsőséges, radikális szervezetek főleg USA-val szemben álló szélsőséges, radikális szervezetek „NATO”-hírszerzés: idehaza vagy külképviseleteken „NATO”-hírszerzés: idehaza vagy külképviseleteken Vezető NATO-országok érdekeltségei elleni támadások: USA, Nagy-Br., Izrael, izraelita létesítmények fokozott Vezető NATO-országok érdekeltségei elleni támadások: USA, Nagy-Br., Izrael, izraelita létesítmények fokozott EU-tagállam: válságövezetek migrációs hullámai EU-tagállam: válságövezetek migrációs hullámai illegális migráció (okt. intézmények) illegális migráció (okt. intézmények)

19 EU (CFSP) EU Szudán/Darfur AMIS-misszió EU Szudán/Darfur AMIS-misszió macedóniai művelet, Bosznia macedóniai művelet, Bosznia EU-AU: Afrikai Uniót támogató, Kongó EU-AU: Afrikai Uniót támogató, Kongó nemzeti kontingensekből álló európai hadtest, infrastrukturálisan NATO-ra támaszkodik nemzeti kontingensekből álló európai hadtest, infrastrukturálisan NATO-ra támaszkodik elsősorban béketeremtés, békefenntartás, humanitárius akciók elsősorban béketeremtés, békefenntartás, humanitárius akciók

20 Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet

21 Az EBESZ szervezete regionális szervezet (Kaukázus, Közép-Ázsia, É-Amerika, É-afrikai med.): katonai, gazdasági, humán dimenzió regionális szervezet (Kaukázus, Közép-Ázsia, É-Amerika, É-afrikai med.): katonai, gazdasági, humán dimenzió 56 ország egyenrangú partnersége, egyeztető fóruma 56 ország egyenrangú partnersége, egyeztető fóruma jogilag nem, politikailag kötelező jogilag nem, politikailag kötelező béke, stabilitás, együttműködés (környezetvédelem, emberi jogok is) béke, stabilitás, együttműködés (környezetvédelem, emberi jogok is) EU komoly döntésbefolyásoló szerepe EU komoly döntésbefolyásoló szerepe

22 EBESZ és Magyarország diplomáciai aktivitás: USA-n kívül csak Európa, déli országokkal csak a nemzetközi szervezet (EU CFSP, EBESZ) révén diplomáciai aktivitás: USA-n kívül csak Európa, déli országokkal csak a nemzetközi szervezet (EU CFSP, EBESZ) révén 1994 – Budapest, előtte értekezlet, utána nemz. szerv. 1994 – Budapest, előtte értekezlet, utána nemz. szerv. 1995 – soros elnökség, csecsenföldi misszió tervének kidolgozása 1995 – soros elnökség, csecsenföldi misszió tervének kidolgozása megfigyelők (Grúzia, Tádzsikisztán, Bosznia- H.) megfigyelők (Grúzia, Tádzsikisztán, Bosznia- H.) Haraszti Miklós: sajtószabadság felelős Haraszti Miklós: sajtószabadság felelős +EU-NATO keretek között +EU-NATO keretek között


Letölteni ppt "Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere Az ország szerepe és helye az EU-ban, a NATO- ban és az EBESZ-ben (Németh Attila, PTE-BTK)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések