Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, 2008. december 1. Kósa András.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, 2008. december 1. Kósa András."— Előadás másolata:

1 A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, december 1. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány

2 Felelős állampolgár az alap Népakarat közvetlen, vagy képviseleti Szabad véleménynyilvánítás joga Gyülekezési jog Feljebbviteli lehetőség Nő a „résztvevők” felelőssége Többnyire közvetlen Kétirányú kommunikációs csatorna Szabadon létrehozható, alakítható A mindennapi életet érintő kérdések színhelye Érdekképviseleti szerv is lehet Demokrácia Ifjúsági szerveződés Kósa András László

3 DÖK/GYIÖK problémái ≈ demokrácia problémái a demokráciát nem élik át igazán a fiatalok; a struktúra a fontos, a cél, ráadásul a hagyományos struktúra felülről építkezik; a felnőtt vezetők (segítők) terveznek, szerveznek és ellenőriznek, a fiataloké a végrehajtó szerep; a folyamatosság biztosítása nehézkes; nem a megfelelő személyek kerülnek vezető pozícióba; a DÖK/GYIÖK kiszakad saját környezetéből. Kósa András László

4 Lokalizáció és civil társadalom Kósa András László A globális világban egyre inkább felértékelődnek a lokális viszonyok. Pénzközpontúság helyett, lokális szinten a tudás alapú társadalom kerül előtérbe. A lokalitás egyszerre alávetett és önálló szint. A lokalitásban központi szereplő a civil társadalom és így az ifjúsági szerveződések.

5 A DÖK/GYIÖK létrehozásának szempontjai Az önkormányzat/nevelőtestület demokratizmusa meghatározó; Lehetőleg fogja át a település egészét, de legyen rugalmas, vegye figyelembe a változásokat; Rendelkezzen hatalommal, esetlegesen ehhez anyagi lehetőséggel is (döntési jogkör); Ha valami az Ő hatáskörébe tartozik, akkor ott semmi nem történhet a fiatalok megkérdezése nélkül; Titkos szavazással a fiatalok választják; Döntéseknél a felnőttnek egy szavazata lehet, vagy tanácskozási joggal van jelen. Kósa András László

6 Fel kell nőnünk, felelősséget kell vállalnunk! A partnerek „Játék”- terét el kell fogadni a szabályait össze kell hangolni! Felnőtt – felnőtt kommunikációt kell folytatni! Kósa András László Sarokkövek

7 …befogadó rendszerek a civil szerveződés különböző nagyobb halmazoknak valamilyen módon része (település vezetése és a fiatalok rendszerében van egy képviseleti „valami” – ha valaki „keresztbe” akar tenni, akkor ebben a rendszerben kell megtennie) átfogó szemlélet (én magam és az én kapcsolataim nem a levegőben léteznek, hanem valaminek a szerves részei) Kósa András László

8 Az együttműködés lehetőségei Kósa András László Általános kapcsolattartás Nonprofit szervezet alapítása Szerződéses feladatátadás Közös pályázat Politikai részvétel Önkormányzati testület Nonprofit hozzájárulás Természetbeni támogatás Pénzügyi támogatás Forrás: Baranyi Éva

9 Kósa András László A beavatkozás módja autoriter az erősebb győz demokratikus keretet teremtünk a szimmetrikus párbeszédhez laissez-faire csak végszükség esetén avatkozunk be

10 A beavatkozás módja (2.) társadalmi tervezés közösség-szervezés szociális akció A lakosok, mint szolgáltatások fogyasztói, megrendelői. Közöm van a dologhoz. Amikor valóban citoyen vagyok, megengedhetem magamnak, hogy foglalkozzam a problémával. Kliens, rászoruló. Kampányszerűen lerohanják az áldozatot. Kósa András László

11 Önkormányzat és civil társadalom viszonya Kósa András László 1. BEÉPÜLŐ 2. KONKURENS 3. KÖZÖMBÖS 4. KRITIKUS

12 Helyi hatalom civil stratégiái Kósa András László 1. szuper-egyesület. egyesületek egyesülete 2. hatalom, mint civil társadalom partnere 3. laissez-fair hatalom 4. beavatkozó hatalom 5. állam-bácsi stratégia 6. ellenőrző-hatalom (forrás: Peter Lauritzen)

13 Valós szubszidiaritás Kósa András László Meg kell tanulni saját közösségben politizálni: ne csak vertikálisan, hanem horizontálisan ütköztetni az érdekeket (helyi, társadalmi beágyazottság); a közösségi törekvések felszínre hozatala; megteremteni a közösségi érdekviszonyok hálóját – integratív erő; a közösségi érdekek intézményesült közvetítése (szintenként tagolt és összehangolt); kihangosítani és becsatornázni a közösségi érdeket; csak a szervezeti egységbe integrált csoport-érdekek alkalmasak társadalmi méretű egység megteremtésére (együttműködés).

14 Közös teendők Kósa András László  a résztvevő partnerek lehetséges JOGOSÍTVÁNYAI  azok érvényesítési FÓRUMAI s mindezt érdemes a helyi stratégiához rendelten meghatározni

15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sok sikert! Kósa András László


Letölteni ppt "A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, 2008. december 1. Kósa András."

Hasonló előadás


Google Hirdetések