Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Transznacionális és multinacionális vállalatok. „MNC” többnemzetiségű tulajdonosi kör többközpontú irányítás „TNC” szűk tulajdonosi kör, egy nemzetből.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Transznacionális és multinacionális vállalatok. „MNC” többnemzetiségű tulajdonosi kör többközpontú irányítás „TNC” szűk tulajdonosi kör, egy nemzetből."— Előadás másolata:

1 Transznacionális és multinacionális vállalatok

2 „MNC” többnemzetiségű tulajdonosi kör többközpontú irányítás „TNC” szűk tulajdonosi kör, egy nemzetből centralizált vállalatirányítás anyavállalat (HQ) + leányvállalatok

3 már a 19. századtól: finanszírozóként, infrastrukt. Építés, mezőgazd., kitermelés (szegény országokba) II. vh után: USA beruházásai: feldolgozóiparba (fejlett országokba) ‘70s: Eur, Japán beruházás nő ekkor még csak termelési integráció ’80s: komplex vállalati integráció (K+F, marketing, irányítás dekoncentrációja)

4 világgazdasági szerepük nő: működőtőke-áramlást generál: 7 trillió dollárnyi működőtőkét tart mozgásban (80% Σ világ) 80% ipari termelés, hozzáadott érték, bevételek (10% GDP V ), foglalkoztatás (90 /200/ Mió fő), exporttevékenység (50% világexp), 2/3 világkereskedelem (1/3 intra-firm) Koncentráltság! Top100 (0,2% Σ TNC) : 14% Σ forgalom, 12% külföldön befektetett tőke, 13% Σ dolgozók. A nemzetközi munkamegosztás egyre inkább ezen vállalatóriások belső ügyévé válik, mint ahogy a nemzetközi kereskedelem jelentős hányada is anyacégeik és saját leányvállalataik között zajlik.

5 stratégiai földrajzi hely (anyavállalatok és leányvállalataik telepítésénél) → üzleti sikeresség Anyavállalatok 90%-a fejlett országokban (koncentráltság!) HQ: 38/24 London, 37/26 Párizs, 107/72 Tokió Leányvállalatok 1/3-a Kínában A Global500 HQ-inak megoszlása, 1999.

6 Az első 250 legnagyobb bevételű vállalat HQ-jainak eloszlása

7 Headquarterek megoszlása

8 TNC-k nemzetközi befektetési döntéseinek fontossági sorrendje 1.A piac bővülése 2.A piac nagysága 3.Profitkilátások 4.Politikai és társadalmi biztonság 5.Jogi és szabályozási környezet 6.A munkaerő minősége 7.Az üzleti infrastruktúra minősége és az üzleti környezet 8.Az emberi és pénzügyi erőforrásokhoz való hozzájutás 9.Bérköltségek 10.K+F források és képességek 11.Az állami kereskedelempolitika jellege 12.A nyersanyagforrások közelsége és hozzáférhetősége Forrás: Simai M. – Gál P., 2000.

9 TNC-k Magyarországon 159 (2004) Forrás: ECOSTAT

10 TNCk rangsora Közép- és Kelet-Európában külföldi beruházásaik alapján, Forrás: UNCTAD

11 A feltörekvő államok TNC-inek rangsora a külföldi beruházásaik alapján, Forrás: UNCTAD

12 Néhány transznacionális vállalat és ország K+F kiadásai, 2002., milliárd USD Forrás: UNCTAD

13 Külföldi leányvállalatok kutatás-fejlesztési kiadásainak aránya néhány országban , (%) Külföldi leányvállalatok részesedése a vállalati K+F kiadásokban Változás 1995-től

14 K+F-központtal rendelkező külföldi leányvállalatok Kínában, Forrás: UNCTAD

15 A Motorola világméretű kutatás-fejlesztési hálózata, Forrás: UNCTAD

16 A TOYOTA kutatás-fejlesztési központjai a világban, Forrás: UNCTAD

17 A TNC-k külföldi K+F-központjainak számának változása (a vállalati vezetők válaszainak százalékában) Forrás: UNCTAD-felmérés Változatlan marad 29% Csökkenés várható 2% Növekedés várható 69%

18 A legvonzóbb várható kutatás-fejlesztési területek, (a megkérdezettek arányában)

19 Forrás: UNCTAD: Bernek Á.: A globális világ politikai földrajza, Bp, ECOSTAT:

20 A kutatás-fejlesztés területi elhelyezkedése, 2004., (%) A kutatás-fejlesztésre legtöbbet fordító 700 vállalat területi elhelyezkedése


Letölteni ppt "Transznacionális és multinacionális vállalatok. „MNC” többnemzetiségű tulajdonosi kör többközpontú irányítás „TNC” szűk tulajdonosi kör, egy nemzetből."

Hasonló előadás


Google Hirdetések