Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 0 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 0 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások."— Előadás másolata:

1 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 0 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások 2. rész textúra leképzés

2 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 1 Textúra leképzés u v 1 10,0 x y 1 1 x y 1 1 u,v textúra koordináta-rendszer x,y,z rajzelem koordináta-rendszer x,y kép koordináta-rendszer

3 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 2 Vetítési módok Sík Planar Kocka Cubic Hengeres Cylindrical Gömbi Spherical Paul Bourke (http://astronomy.swin.edu.au/~pbourke/texture/texturemapping/index.html)

4 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 3 Bump Napping (Bucka leképzés) Bucka leképzés (Bump Mapping): pixelkép (szürkefokozatok) alapján perturbálja a felületelemek normálisát. Olyan, mintha a pixel „felületét” elforgatná. Előny: nincs szükség részletező (bonyolult) geometriára. Hátrány: testkonturnál a textúra az eredeti geometriát követi. Újabb technológia displacement map.

5 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 4 Displacement map Pharr, Hanrahan: Geometry Caching for Ray-Tracing Displacement Maps. Dufort, Leblanc, Poulin: Interactive Rendering of Meso-structure Surface Details using Semi- transparent 3D Textures. (Displacement map): pixelkép (szürkefokozatok) alapján eltolja a felületelemek normálisát. Olyan, mintha a pixel „felületét” megemelné. Előny: nincs szükség részletező (bonyolult) geometriára. Hátrány: számításigényes

6 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 5 Lekerekítés és lakk bucka képpel Építészeti léptékben a tárgyakmal, tömegeknek nincs éles sarka. A lekerekítés tulajdonképpen mindenütt ajánlatos volna. Lekerekítés lehetséges bucka képpel (3D Studio)

7 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 6 Transparency / Cutout Map A bal felső (vagy bal alsó) pixellel azonos színű pixelek átlátszóak.

8 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 7 Fresnel hatás A beesési szögtől függő visszaverődési tényező anyagonként más és más. A dielektrikus anyagok (üveg, műanyag) visszaverődési tényezője alacsony beesési szögnél magas. Alumnium 550 nm-nél Dielektrik 550 nm-nél

9 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 8 8 Képhibák javítása előszűréssel Mip Mapping (Multi In Parvo – Sok a kicsiben) eljárás a textúra-képekből különböző felbontású változatot készít, hogy a textúra részletessége a változó 3D-s geometria állandó felbontású mintavételezéséhez igazodhasson. Így például a perspektivikusan rövidülő kőfal közeli képén a nagyfelbontású változat, a távoli képén a kisfelbontású változat szolgáltatja a textúra-képet. L. Williams. Pyramidal parametrics. Computer Graphics, 17(3):1--11, July 1983

10 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 9 Anizotróp hatás

11 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 10 Anizotróp szűrés Anizotróp szűrés (Anisotropic filtering) a textúra leképzés minőségét alacsony rátekintési szögnél (dőlt síkokon) javítja. A MIP leképzés ilyenkor nem működik, mert az előszűrés (méretaránycsökkentés) mindkét irányban azonos, alacsony rátekintési szögnél viszont nem.

12 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 11 Subsurface light scattering Felszín alóli visszaverődés (Subsurface light scattering) a többrétegű felületek optikai jellemzője. A biológiai szövetek és szerves anyagok (emberi bőr, levél, tej, vaj), egyes nem-vezető anyagok (viasz, szappan, márvány, jadeit,) műanyagok, áttetsző folyadékok stb. a ráeső fényt egyszerre irányítottan és véletlenszerűen szórtan verik vissza. Szerző: Henrik Wann Jensen Buckakép (Bump map)

13 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 12 Optikai textúrák

14 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 13 Fényképészeti lencsehibák: Bokeh hatás Bokeh = életlenség, blur (japán), a fókuszon túli mélység, háttér jellemzője. Alakja a lencsenyílás, tehát a fényképezőgép blende alakjától függ. http://shutterskills.com/make-your- own-bokeh-shape.html

15 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 14 Fényképészeti lencsehibák: csillogás A szemben a szaruhártya, lencse és a retina fényvisszaverődése, diffrakciója (elhajlása), kromatikus abberációja. Sötétben kitágult pupillánál erősebb. Fényképezőgépnél az összetett lencsék belső felületének fény visszaverődése. Lens flare, Lenticular halo, Bloom, Veiling glare

16 BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 15 © Batta Imre, 2011 -1,5 www.epab.bme.hu


Letölteni ppt "BMEEPAG0202 CAD és építészinformatika / 2011 0 2D-3D számítógépes grafika BME Építészmérnöki Kar Építészeti Ábrázolás Tanszék Előadó: Batta Imre Árnyalások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések