Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás."— Előadás másolata:

1 KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15.

2 KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ – ELSŐ DUPLA ÓRA 4 A földrajz és a földrajzi ábrázolás 4 A közlekedési földrajz 4 Néhány általános közlekedési szempont 4 A közlekedéstörténet jelentős állomásai 4 A vízi közlekedésről 4 A vasúti közlekedésről 4 A vasútállomások szerepének változása

3 KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ 4 Az egyes országok ábrázolt területe a lakosság számával arányos (1970) Cole, J.P. Geography of World Affairs

4 KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ 4 Az egyes országok ábrázolt területe az általuk felhasznált energia mennyiségével arányos Cole, J.P. Geography of World Affairs

5 Transport Geography Copyright © , Jean-Paul Rodrigue, Dept. of Economics & Geography, Hofstra University, Hempstead, NY, USA. You may use the figures within for educational purposes only. No modification or redistribution permitted. For more information:

6 Transportation Network Density (in km per 100 sqr km), 2000 More than 100 km / km km / km km / km km / km km / km Less than 10 km / km

7 Transport networks Transport demand Transport nodes Information systems Field methods Population geography Political Geography Regional planning Economic geography Historical geography Regional geography Regional economics Location theory Natural resources Resource planning Environmental studies Spatial optimization Urban geography Land use Spatial statistics, modeling Cartography Operations research World geography ECONOMICS POLITICAL SCIENCE ECONOMICS HISTORY MATHEMATICS, COMPUTER SCIENCE PLANNING NATURAL SCIENCES ECONOMICS, SOCIOLOGY Fields at the core of transport geography Fields related to transport geography Transport geography Fields of Transport Geography

8 The Transport System Nodes Networks Demand Locations Terminals Flows Friction People Freight Information Origins Destinations Intermediacy Linkages

9 SPACE Environment Engineering Technology Planning Policy History Sociology Demography Economics Mathematics Computer science Dimensions of Transport Geography

10 Absolute and Relative Barriers AB Absolute Barrier AB Relative Barrier Friction Low High Detour Modal Change

11 The Geographical Space of Maritime Transportation P A I P M Panama Magellan Good Hope Suez Gibraltar Malacca Sunda Northwest

12 The Great Circle Distance between New York and Moscow New York Moscow 40’45”N 73’59”W 55’45”N 37’36”E Cos (D) = (Sin a Sin b) + (Cos a Cos b Cos |c|) Sin a = Sin (40.5) = Sin b = Sin (55.5) = Cos a = Cos (40.5) = Cos b = Cos (55.5) = Cos c = Cos ( ) = Cos (D) = – = D = degrees 1 degree = km, so D = km

13 Major Global Wind Patterns January July

14 Transportation Networks and Geographical Specialization

15 Transportation Networks and Geographical Segregation

16 Mit tehet a közlekedési hálózat? Feltártság, megközelíthetőség, átszelhetőség, elkerülhetőség Centripetális és centrifugális hálózatok megkülönböztetése Forrás: Rodrigue, J-P ( ), Dept. of Economics & Geography, Hofstra University

17 Mail Delivery Times between New York and San Francisco, (in days)

18 Average speed of wagon and sail ships: 16 km/hr Average speed of trains: 100 km/hr. Average speed of steamships: 25 km/hr 1950 Average speed of airplanes: km/hr 1970 Average speed of jet planes: km/hr 1990 Numeric transmission: instantaneous Space / Time Convergence of the World Transport System

19 The Silk Road and the Arab Sea Routes Guangzhou Xi’an Lanzhou Dunhuang Turpan Hotan Kashgar Samarkand Merv Bactra Bukhara Rey Hamadan Baghdad Berenike Alexandria Tyre Antioch Constantinople Athens Rome Muza Aden Kané Muscat Sur Mogadishu Mombasa Barbaricon Barygaza Muziris Calcutta CHINA INDIA PERSIA ARABIA EUROPE EGYPT JAVA Indian Ocean Arabian Sea South China Sea Mediterranean Ocean Black Sea Caspian Sea Gobi Desert Taklimakan Desert Atlantic Ocean Pacific Ocean Red Sea SOMALIA 500 Miles Malacca Bay of Bengal

20 Roman Road Network, 200 AD 500 km Atlantic Ocean Red Sea Black Sea Adriatic Sea Mediterranean Ocean

21 Grand Canal System Hangzhou Suzhou Yangzhou Chuzhou Jizhou Kaifeng Luoyang Beijing Huaiyin Bian Canal (Song) Tongji Canal (Sui) Jizhou Canal (Yuan) Yangzhou Canal (Song and Yuan) Jiangnan Canal (Sui, Song and Yuan) Yongji Canal (Sui and Yuan) Tonghui Canal (Yuan) Yongji Canal (Sui) Jiao-Lai Canal (Yuan) 400 km Old course of the Yellow River (Song) Yellow Sea East China Sea

22 Early European Maritime Expeditions Treaty of Tordesillas Line (1494) Cabot (1497) Colombus ( ) Gama ( ) Magellan ( ) Cape Verde 370 leagues

23 Colonial Trade Pattern, North Atlantic, 18 th Century North Atlantic Ocean North America Africa Europe South America West Indies Dominant wind Trade Route Slaves, Gold, Pepper Sugar, Molasses, Fruits Tobacco, Furs, Indigo, Lumber 1) Sugar, Molasses, Slaves 2) Flour, Meat, Lumber Manufactures 1 2

24 Major Canals Built Grand CanalBeijing – Hangzhou (2,500 km) 11 th CenturyNaviglio GrandeMilan – Adriatic (30 km) Stecknitz CanalElbe – Trave (11 km) Briare CanalSeine – Loire (58 km) Canal du MidiGaronne – Mediterranean (279 km) 1732Ladoga canalSt. Petersburg – Volga (110 km) Bridgewater CanalWorsley – Manchester (16 km) Rhine-Rhone canalStrasburg-Mulhouse-Burgundy (319 km) North Sea canalAmsterdam – North Sea (20 km) Erie canalBuffalo – Albany (544 km) LudwigskanalMain – Danube (172 km) Rhine – Marne canalSaverne gap (314 km) Suez canalMediterranean – Red Sea (112 km) 1894Manchester Ship CanalManchester – Liverpool (64 km) Kiel canalBaltic Sea – North Sea (99 km) Panama canalAtlantic Ocean – Pacific Ocean (80 km) MittellandkanalRhine – Elbe (320 km)

25 Geographical Impact of the Suez Canal, ,000 KM 10,000 KM

26 Geographical Impact of the Panama Canal, 1914 NORTH AMERICA SOUTH AMERICA Panama Canal 21,000 KM 8,000 KM Pacific Ocean Atlantic Ocean

27 Maritime Journey from Britain to Australia,

28 Modern VLCC (305 m) T2 Tanker (153 m) Comparison between a Contemporary and Second World War Tanker

29 Belvízi hajózás 4 Valaha a legfontosabb szárazföldi(!) távolsági közlekedési mód volt. ma néhány % (áruszáll.) forgalom áttolódása vasút – majd közút felé

30 Repin: Hajóvontatók a Volgán

31 Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén „A vaspályák ennyire kedvező eredményei természetesen a közlekedések más eszközeinek becsét igen csökkentették: különösen hatottak pedig a csatornákra, ezeknek értékét %-tel alászállitván; mi miatt azok néhol teljesen elhagyattak; másutt – igen népes gyárvidékeken – fentartották magukat, hol elegendő víz van, s az esés viszonyai kedveztek.” „A kőutak ott sokkal kevesbé szenvedtek a vaspályák által mint előre hitték; jelenleg arra szolgálnak, hogy egyes helyeket egymással, s a legközelebbi vasuttal összekössék; e részben fényesen kimutatá a tapasztalás, miszerint szaporodott közlekedési eszközök a forgalom gyarapodását eszközlik mindenhol.”

32 Belvízi hajózás Ft/tkm „olcsó” – ha adott a folyó, kikötő, hajó, személyzet, áru Meder: rajnai és dunai profil „NyEu” NL 40 % B és D 20 % és támogatott, a többi csökken, vagy nem létezik (tengerpart, torkolat, XVIIIsz-i csatornák, hagyomány)

33 Belvízi hajózás

34

35

36

37 KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás szak Szolnok, 2005 október 15. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "KÖZLEKEDÉSFÖLDRAJZ (A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS FÖLDRAJZA) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések