Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanári pályaelhagyás és közalkalmazotti béremelés Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, 2012. november 9-10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanári pályaelhagyás és közalkalmazotti béremelés Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, 2012. november 9-10."— Előadás másolata:

1 Tanári pályaelhagyás és közalkalmazotti béremelés Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, november 9-10.

2 milyen szerepet játszanak a tanárok pályaelhagyási döntésében a keresetek, alternatív kereseti lehetőségek ? hogyan hatott a tanárok pályaelhagyására a évi közalkalmazotti béremelés? Kérdések

3 a tanárok kereseti helyzetének változása befolyásolhatja a pedagógus- pályára lépést, a pályaelhagyást, a tanárok minőségének alakulását a közoktatás jelentős foglalkoztató, a 2000-es években az összes foglalkoztatott több mint 8 %-a dolgozott az oktatásban a közszférában foglalkoztatottak több mint egyharmada az oktatásban dolgozik hat-e egy általános, drága béremelés? Miért érdekes? - motiváció

4 A tanárok relatív kereseti helyzetének alakulása

5

6 a magasabb bér növeli a tanári pályán eltöltött időt: Murnane és Olsen (1989), Dolton és van der Klaauw (1995) és (1999), Chevalier et al. (2002), Podgursky et al. (2004), Imazeki (2005), Krieg (2006), Ondrich, Pas, és Yinger (2008) a pályaelhagyó tanárok kisebb része keres csak többet, mint korábban, a pályaelhagyó tanárok jelentős része kilép a munkaerő-piacról vagy a közszférában helyezkedik el alacsonyabb bérért: Vandenberghe (2000), Frijters et al., (2004), Scafidi et al. (2006) A pályaelhagyási döntéseket a munkakörülmények legalább ugyanolyan mértékben befolyásolják, mint a relatív keresetek Hanushek és szerzőtársai (2001 és 2004) a házasság és gyerekvállalás a döntő e döntésekben: Stinebrickner (1998) Előzmények

7 OEP-ONYF-FH-MÁK adatbázis ig legalább egy hónapig főállásban közvetlen tanítást végző pedagógusi munkakörökben dolgozók (középiskolai tanár, oktató, középfokú oktatási intézmény szakoktató, egyéb középfokú tanintézeti oktató, általános iskolai tanár, tanító, egyéb alapfokú tanintézeti oktató) egyén adatai megfigyelési egység egy ember egy havi státusza – max. 84 megfigyelés/egyén Adatok

8 Időtartam modellek 1)Cox proporcionális hazard függvények: elhagyja a tanári pályát/nem hagyja el λ(t,x(t)) = λ 0 (t)e x(t)’В(t) λ 0 - referencia hazard (base hazard) t - az idő, x - az egyén jellemzői x(t) időben változó változók, ahol a paraméterek az idő parametrikus függvényei В(t) 2)Versengő kockázatok modellek (competing risk model) Két kockázat : más állásban helyezkedik el: λ NT(t) inaktív, gyes/gyed, vagy munkanélküli: λ IA(t). Módszerek

9 Béremelés hatásának vizsgálata: 1)Cox modellekben év dummy-k 2)Cox modell epizódokra bontva (2 epizód: szeptember előtt és után) Becslések a teljes mintára és 5 korcsoportonkénti almintára is: - 30 éves, 31-40, 41-50, és 61- éves Módszerek

10 - nem - korcsoport dummyk (teljes minta) - számított végzettség -régió dummy -tartózkodási régiói havi munkanélküliségi ráta -szeptember dummy -(log) jövedelem 2002 januári reálértéken -relatív jövedelem felsőfokú végzettségűekhez -relatív pedagógusjövedelem Változók

11 Teljes minta -30 éves31-40 éves41-50 éves51-60 éves61- éves Tanári pályán marad Pályaelhagyó Pályaelhagyó, dolgozik nem tanárként GYES-en, gyeden van: Egyéb inaktív, vagy munkanélküli Havi reáljövedelem pályaelhagyás szerint (2002. januári értéken) Ft

12 Empirikus túlélési függvény

13

14 Empirikus túlélési függvények

15 Hazard ráta Nem 1.236* Középfokon tanít 1.074* Budapest 2.484* Észak-Magyarország 0.712* Észak-Alföld 0.744* Dél-Alföld 1.149* Közép-Magyarország 1.867* Közép-Dunántúl 1.496* Nyugat-Dunántúl 1.682* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 1.080* Relatív jövedelem 1.602* Relatív pedagógus jövedelem 0.612* (log) reáljövedelem 0.734* szeptember * 30 évesnél fiatalabb 2.451* éves 1.669* éves 2.782* 61- éves 8.330* Megfigyelt egyének száma57546 Megfigyelt hónapok száma Két kimenetes hazard model becslés - Elhagyja-e a tanári pályát igen/nem

16 Két kimenetes hazard model becslések - Elhagyja-e a tanári pályát igen/nem -30 éves éves éves éves 61- éves Hazard rátaHazárd ráta Nem 1.261* 0.858* 1.377* 1.277* 1.425* Középfokon tanít 0.851* ** 1.341* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 0.836* 1.433* 1.184* 0.711* Relatív jövedelem 0.521* 0.208* * Relatív pedagógus jövdelem 0.331* * (log) reáljövdelem * 0.483* 0.570* 0.749* szeptember 0.272* 2.097* * 3.034* * Cox regresszió - Breslow method for ties

17 -30 éves31-40 éves41-50 éves51-60 éves Máshol dolgozik InaktívMáshol dolgozik InaktívMáshol dolgozik InaktívMáshol dolgozik Inaktív Nem 1.414* 0.774* 2.091* 0.349* 1.658* * (0.053) Középfokon tanít * 1.128** 0.809* 1.250* **1.238* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 0.932** 1.151* * * * Relatív jövedelem 0.479** * * Relatív pedagógus jövdelem * * * * (log) reáljövdelem 0.958** * * 0.513* 0.699** 0.591* szeptember 0.447* 0.480* 1.183* * 6.398** * Megfigyelt hónapok szá,ma Megfigyelt egyének száma No. failed No. competing Versengő kockázati hazard becslések (sub-hazard ráták) Kockázatok: nem tanárként dolgozik inaktív státuszba kerül (gyes, gyeddel együtt), vagy munkanélküli

18 Teljes minta -30 éves31-40 éves éves51-60 éves Hazárd ráta Relatív jövedelem 1.867* ** (0.133) 2.607** (1.079) 6.040* (1.453) Relatív pedagógus jövedelem 0.528* 0.158* 0.375* ** 0.564*** (log) reáljövedelem 0.734* * 0.520* 0.606* * 0.487* 0.640* 0.687* 0.514* * 0.599* 0.650* 0.677* 0.240* * * 0.109* * * 0.035* * 1.632* 2.19* 1.479* 0.034* * 1.367** 3.21* * 0.020* Megfigyelt egyének száma Megfigyelt hónapok száma A közalkalmazotti béremelés hatása

19 Hazard ráta Nem (férfi) 1.222* Középfokon tanít 1.078* Budapest 2.544* Észak-Magyarország 0.708* Észak-Alföld 0.740* Dél-Alföld 1.152* Közép-Magyarország 1.897* Közép-Dunántúl 1.513* Nyugat-Dunántúl 1.703* Havi munkanélküliségi ráta a régióban 1.082* Relatív jövedelem 1.647* Relatív pedagógus jövdelem 0.597* (log) reáljövedelem 0.734* szeptember * -30 éves 2.449* éves 1.682* éves 2.834* 60- éves 9.524* tvc interakcióban _t>9 -vel Férfi 1.242* -30 éves éves éves 0.656* 60- éves 0.174* A közalkalmazotti béremelés hatása

20 Teljes minta-30 éves31-40 éves41-50 éves51-60 éves Oktatásban nem tanári állás Nem oktatási állás Együtt100 A pályaelhagyó, egyéb állásba kerülő tanárok megoszlása az új állás szektora szerint %

21 A nem oktatási szektorba kerülő pályaelhagyó tanárok megoszlása az új állás foglalkozása szerint % Teljes minta -30 éves éves éves éves Vezető foglalkozások Felsőfokú foglalkozások Ügyintéző, irodai jellegű foglalkozások Szolgáltatás, pénztáros, eladó, Fizikai foglalkozások Együtt100

22 -az alacsony saját jövedelem minden korcsoportban növeli annak valószínűségét, hogy más állást keres a tanár -a éves pedagógusok maradnak legstabilabban a pályán, az összes többi korcsoporthoz tartozó tanárok nagyobb valószínűséggel kerülnek más állásba - a közalkalmazotti béremelés átmenetileg a pályán tartotta a fiatal tanárokat, de a hatás két év alatt eltűnt - A pályakezdők és évesek pályaelhagyási valószínűsége nem különbözik a béremelés előtt és után, de az idősebb tanárok 2002 szeptemberét követően kisebb valószínűséggel kerültek ki a pályáról

23 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Tanári pályaelhagyás és közalkalmazotti béremelés Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia Szirák, 2012. november 9-10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések