Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

(Paolo Uccello: Giotto portréja)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "(Paolo Uccello: Giotto portréja)"— Előadás másolata:

1 (Paolo Uccello: Giotto portréja)
Giotto di Bondone (1267 – 1337) Giotto di Bondone (Colle di Vespignano, Firenze közelében, 1267 – Firenze, január 8.) firenzei festő, szobrász és építész, a korai reneszánsz, a trecento művészetének első jelentős alakja. Giotto abban az időben élt és dolgozott, amikor az emberek gondolatai és képességei felszabadultak a középkori korlátok alól. Nagyrészt a hagyományos vallásos témákat dolgozta fel műveiben, de ezeknek a témáknak földi, telivér életet és erőt adott. (Paolo Uccello: Giotto portréja)

2 Krisztus siratása Az Aréna-kápolnát (egy római aréna helyén épült) vezeklésként építette Arrigo Scrovegni az apja bűneiért, aki hírhedt uzsorás volt, Dante is említette Isteni színjáték című művében. Az építést 1303-ban kezdték el, Giotto freskói körül készültek. A freskósorozat harmincnyolc képből áll, és az Evangéliumból, valamint az apokrif Szent Jakab evangéliumából ábrázolnak jeleneteket, amelyek körbefutnak egyenesen az épület belsejében

3 Szent Ferenc prédikál a madaraknak
Másik jelentős freskósorozata az assisi Szent Ferenc-templomban Szent Ferenc életének jeleneteit ábrázolja. Korábban készült ugyan, de már itt is művészetének teljessége tárul elénk. Sok segéddel dolgozott, de a faliképek terve tőle származott, s az emberi alakok egy részén felfedezhető keze nyoma. A munka befejezése előtt a pápa Rómába hívta, s a festés a tervei alapján folytatódott ugyan, de a minősége egyenetlen lett. Az építészeti hátteret szinte biztosan római mesterek festették,

4 Trónoló Madonna (Ognissanti Madonna) Készült: kb. 1310 Uffizi, Firenze
Ez a legnagyobb Giotto táblaképei közül. A téma ugyanaz, mint Duccio Ruccelai Madonnájánál: a trónon ülõ Szûz és a gyermek Jézus szentek és angyalok körében; a gyermek felemeli a kezét, mintha áldást osztana a nézõk felé. Az ábrázolásmód megváltozott a XIII. század óta: a szomorú, távoli és kifürkészhetetlen Madonna ember-közelibbé vált, aki kinéz a képbõl, ajkai kissé elválnak egymástól, és mosolya felfedi fehér fogsorát. A finoman kidolgozott gótikus trón kiemeli a Szûz valósághû alakját. Az angyalok csoportjai a trón mindkét oldalán teret foglalnak el, és inkább egy királyi udvar elegáns kíséretéhez hasonlítanak.

5 Utolsó ítélet Készült: Freskó Cappella Scrovegni (Arena Chapel), Padua   A templom bejárati falát az impozáns Utolsó ítélet jelenetei díszítik. Ugyanolyan komplex és lényegre törõ, mint az oldalfalak jelenetei. A IX. és a X. században az utolsó ítélet ábrázolása a Jelenések könyve alapján a trombitáló angyalokkal az egyik legnépszerûbb téma lett Európában. Általában az apszissal szemben levõ nyugati falon ábrázolták. 

6 Szent István Készült: 1320-1325 Horne Múzeum, Firenze
A tábla része egy sokszárnyú oltárképnek. A többi a washingtoni National Gallery of Art-ban és a chaalisi Musée Jacquemart-André-ban található. Szent István pazarul díszített koronázási ruhát visel, és kezében egy gazdag kötésû könyvet tart. Mégsem mondható, hogy a hangulata tökéletesen világi és udvari, mint a Simon Martini festménye. Érezhetõ, hogy Giotto fiatal sienai riválisát akarta kihívni ezzel az alkotással.

7 Noli me tangere

8 Júdás csókja

9 Menekülés Egyiptomba

10 Dante Alighieri

11 Utolsó vacsora

12 Jelenet Assisi Szent Ferenc életéből

13 Kánai menyegző Jézus tanítványaival a galileai Kánába ment, ahol a rokonsága körében lakodalmat tartottak. Itt adta első jelét nyilvánosan annak, hogy az ő eljövetelének célja az emberek szolgálata és jólétük elősegítése. Édesanyja is jelen volt, és Jézus is meghívást kapott a menyegzőre. A tanítványok elbeszélték Máriának, hogy mi történt keresztségekor, mit láttak és hallottak. Ekkor igen megörült, hogy rég várt reményei teljesedni kezdenek. A vacsora alatt zavar támadt, mert elfogyott a bor (Az eredeti szövegben itt szereplő görög oinosz szót használták az erjedetlen szőlőlére, vagyis a mustra is.). Mikor erre Mária felhívta Jézus figyelmét, egyben meghagyta a szolgáknak, hogy azt tegyék, amit fia mond. Ott állt hat nagy kőkorsó. Jézus utasítása így szólt:    - "Töltsétek meg a korsókat vízzel!    Megtöltötték azokat színültig. Krisztus ekkor ezt mondta:    - Most merítsetek és vigyétek a násznagynak! Giotto festményének bal szélén láthatjuk, amint Jézus azt közli, hogy mit cselekedjenek. A jobb oldalon már a násznagy kóstolja a musttá lett vizet Mária jelenlétében.

14 Lázár feltámasztása  Jézus a Jordánon túl tartózkodott, mikor megtudta, hogy barátja, Lázár beteg. Tanítványai meglepetésére ott maradt, és azt üzente, hogy "ez a betegség nem halálos, hanem az Isten dicsőségére" lesz (Jn. 11:4).    Két nap múlva indult útnak Betániába és közölte tanítványaival, hogy Lázár elaludt. Azok azt válaszolták, hogyha elaludt, akkor meg fog gyógyulni. Ekkor Jézus megmondta nekik, hogy Lázár meghalt. A halált egyszerűen "alvás"-nak nevezte. "Márta, Lázár testvére, amint meghallotta, hogy Jézus jön, elébe ment és ezt mondta néki:    - Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem. De tudom, hogy amit csak kérsz az Istentől, megadja néked.    - Feltámad a te testvéred! - válaszolta Jézus.    - Tudom, hogy feltámad, a feltámadáskor, az utolsó napon.    Jézus kijelentette:    - Én vagyok a feltámadás és az élet! Aki hisz énbennem, ha meghalt is élni fog!" (Jn. 11:20-25)

15 Kereszt

16 Assisi Szent Ferenc-bazilika

17 Giotto freskói a felső templomban

18 1 Isac Blesses Jacob ISAAC BLESSES JACOB (detail) In this first fresco Isaac, already blind and dying, raises himself from his bed and, sustained by a servant, touches Jacob’s hand that had been cleverly covered with a lamb’s fur to appear that of his virile, natural brother, Esau, believing him to be his favourite son. The space seems to be narrow but well defined in the distance. Isaac’s halo is thick, something quite new in the history of art, showing, without doubt, that which is “in the fore” and “behind”.

19 2 ISAAC REJECTS ESAU ISAAC REJECTS ESAU This second scene shows Jacob and his mother Rebecca fleeing on the right, even if these two figures are only vaguely represented. Esau, naturally virile and accompanied by a young woman, offers Isaac the food prepared with the animals he has personally hunted. But Isaac refuses it having already received and blessed Jacob. The spatial formula is practically identical to the previous fresco but it is in better condition, especially the left part and this shows the perspective, evident in Esau’s hand holding a spoon and Isaac’s fingers in profundity. The combination of iconography and mosaics in the Cavallini in Santa Maria Trastevere reminds one of young Giotto’s from the Cavallini or vice versa. This makes it more probable that Giotto’s work in Assisi did not begin much later than 1290.

20 3 LA VOLTA DEI DOTTORI

21 Szent Ferenc megjutalmazott egy egyszerű embert
ST. FRANCIS HONOURED BY AN ORDINARY MAN The man in this scene is an ordinary man from Assisi, hanging up washing in front of St. Francis and, in this way, honouring him as he passes. The placement of this first episode at the end of the chronological order of the cycle has been widely accepted by critics. The true identity of the artist is uncertain and there are indications of the collaboration of a helper, identified as the “Maestro of the Crucifix of Montefalco” showing an affinity in style in this fresco and the final ones on the opposite wall, that have been attributed to this unknown artist.

22 Jelenet Joachim életéből: Találkozás az Aranykapunál
(Padova, Scrovegni-kápolna) In the last fresco of the upper register the composition is concentrated on the encounter between Joachim and Anne: Joachim is accompanied by a shepherd, who is partly cut off in the fresco. On the one hand, Giotto uses this completely new device in painting to create the impression that the succession of pictures, intersected by the framework, would unfold before our eyes in one continuous procession. On the other hand, a figure cut short in such a manner increases the dynamics within the picture field and makes us focus on the action at its centre. Even the verticals of the architecture and the golden arch of the city gate respectively illustrate and mirror the way the couple lean towards one another. The two meet on a bridge, on the border between the outside world and the security of the city. They embrace with great tenderness and kiss one another. The way in which the volumes of the figures fuse underlines the tenderness of the moment, in which the faces also melt, as it were, into one another. The story of Mary's parents begins with a painful rejection and concludes with this intense encounter. The sensitive portrayal of their meeting already contains the germ for the start of the next narrative, which commences with the Birth of the Virgin Mary and which leads to the youth of Christ by way of the Bridal Procession of the Virgin.

23 Jelenet Joachim életéből
The elderly Joachim is denied entry to the temple, as he has remained childless. The architecture reinforces the priest's gesture of rejection, to which the saint replies with a saddened look. The sheep, as a sacrificial animal that has become superfluous, has a particularly touching effect. The rejection of Joachim's sacrifice and his expulsion from the Temple occurred because of his childlessness. Here we are dealing with a true opening picture: the closed architecture of the temple introduces the first idea of solidity, while Joachim's dual movement brings this scene to a close, on the one hand, and on the other paves the way for the rest of the series, which finds a premature conclusion in the last picture of this register, the Meeting at the Golden Gate. The action is also driven forward by the repetition of buildings. Thus the temple of the opening picture reappears in the fresco Presentation of Christ at the Temple.

24 Joachim áldozata. 1302-1305. Fresco
Joachim áldozata Fresco. Capella degli Scrovegni, Padua, Italy

25 Krisztus menybemenetele
Jézus feltámadása után negyven napig jelent meg tanítványainak, és beszélt nekik Isten országáról. Meghagyta számukra:    - "Menjetek el, és tegyetek tanítványokká minden népet! Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, tanítva nékik, hogy tartsák meg mindazt, amit parancsoltam néktek, és én veletek vagyok minden nap a világ végezetéig!" (Mt. 28:19-20)    Csak az Írások ismeretével és a Szentlélek segítségével indíthatta útjukra az apostolokat. Várniuk kellett Jeruzsálemben, míg a Szentlélek keresztségében nem részesülnek.

26 < Dr. Spissák Lajos, 2010 >
VÉGE < Dr. Spissák Lajos, 2010 >


Letölteni ppt "(Paolo Uccello: Giotto portréja)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések