Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés."— Előadás másolata:

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés

2 2 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 105Inc.Vitorla ellenszélben lassú. Kinnmaradt = rövid! 109Inc.KA-7 pályaküszöbnél farokcsúszót tört 132Inc.Jantár a földön Jantárnak OCC nekigurult. 137Occ. Légivontatott, kötél belazult, vitorla oldott 142Inc.St. Jantár terepen törzse megrepedt 148Acc.Góbé rövidre jött, Eger 191Acc.Repülőtéren rádli, Esztergom 199S.Inc.Blanik rövidre jött és elakadt.

3 3 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 211Inc.Elsőtávos vit. növ. terepen fának ment. 234Inc.Pirat kiguruláskor szegélylámpának ütközött. 238Inc.Nimbus szárnya elakadt, törzse törött. 255Acc.Vitorla versenyen, terepen berádlizott. 274Acc.PIK 20 esőben, terepen rövidre jött, 286Acc.Pirat rövidre jött, fában elakadt,

4 4 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 287S.Inc.Növendék Góbéval rövidre jött. Szentes 327Inc.Vitorla magasan lebegtetett, Kecskéd 332 Acc.Vitorla alacsonyan bedugózott, Őcsény ∑: (0 Acc + 1 Inc)/05. II. félév (6 Acc + 2 Inc)/06. I. félév

5 5 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 105 + 148 + 199 + 274+ 286 + 287 + 211 + 234 + 327 = = 6 rövid + 1 hosszú + 1 széles + 1 magas 332: a dugóhúzó – régen és ma 238: hatósági berepülés; kell-e egyáltalán? 274: PIK 20 esőben, terepen rövidre jön – versenymet?!

6 6 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag: Analízis/szintézis 2006. április, Dunaúj, vit.oktatói: ami az oktatóra vár!

7 7 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Sárkányrepülés (FAI: csak gyalog!): 131 Occ.LV., Startkocsiról leborult 296 ACCHegy, startnál lepördült 310 ACCDomb, leszállt, bukott 310 ACC˝Igazi segédmotoros˝ leszállt, bukott. Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag: Analízis/szintézis

8 8 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. UL repülés (FAI: motoros sárkány is!): 077INC Tó jegére szállt – beszakadt 192 INCLeszállt, futója kitörött 198 ACCErdőbe szállt 264 ACC+ Motor leállt, ellenlejtőbe belevezette 268 INCLeszálláskor futót, légcsavart tört 323 ACC+ Műrepült.(esernyő effektus) Intézkedni? NEM! A KBSZ adatbázis, mint tananyag - szabályozás erre alapulhat!

9 9 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 130 ACC++ Modell nézők közé repül – Vizsgáljuk? Specification Span: 107" (2.72 m) Length: 105" (2.67 m) Weight: 42-48 lb (19-22 kg) Engines: 150 - 200 ccm

10 10 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Vizsgáljuk? Igen, Lt.71.§, 5.: Légijármű: Bármely szerkezet, amelynek a légkörben maradása a levegővel való olyan kölcsönhatásból ered, amely más, mint a földfelszínre ható légerők hatása.

11 11 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Nem: NTSB (Bob Macintosh, Chief Adv., ISA): ˝An RC aircraft – causes death, injury or property damage. Would the NTSB investigate? Our general authority in the Act encompasses accidents involving civil aircraft or an accident related to transportation of individuals or property when the board decades – the accident is catastrophic˝.

12 12 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. ˝In the recall of our staff availability today – we have not done an investigation in such circumstances, nor would we be inclined to initiate one. But, let’s be realistic, if there is a big media event surrounding such an occurrence, some government agency could be called upon, etc, etc. Therefore I would never say ˝never˝ to an NTSB investigation.˝ MÉGIS:

13 13 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. ˝If we are faced, in the future, with this question in the USA I suppose we will have to draw a line between an R/C controlled model and an UAV˝. Teheti ? 23/24 May, 2006: ICAO Exploratory Meeting on UAV: Minden egyes ICAO Annex-et ki kell bővíteni! Modell: Szakszó: FLUGMODELLE 25 BIS 150 kg! CAP 658 Chapter 3: Models between 20 and 150 kg, Exemptions and Permissions.

14 14 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Ahogyan azt az angolok csinálják: UK CAA document: Civil Air Procedures CAP 658: Model Aircraft: A Guide to Safe Flying CAP pontonként a BMFA kézikönyvben is! Mike Goldby – BMFA CAA szakértő – felkérve: 4 esetben

15 15 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 1.A pilóta legyen jogosított – szervezet! 2.Műszaki vizsgálat előzze meg – szervezet! 3.Rendezvényeket előzze meg frekvencia-monitoring – a műszer beszerzése: szervezet! 4.A frekvenciagazdálkodó hatóságok ellenőrizzék a 35 MHz tisztaságát – kalóz használók, szervezet! 5.Az MMSZ lehetséges szerepe: javasoljon! NÁLUNK: AMI levélben a PLH-hoz:

16 16 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. A PLH válasza a törvényből idéz: Lt. 12. §: modell = lajstromozásra nem kötelezett (LNK) lgj LT. 52. §:LNK-ra (LNK repülésekre és az azokkal összefüggő tevékenységekre) lesz majd miniszteri rendelet. Lt. 73. § (2): Lesz szervezet aki a rendeletben meghatározott feladatokat ellátja – nem közigazgatási ˝Mivel a szabályok nem születtek meg, nincs jogalap a végrehajtásra.˝

17 17 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. BA2006-130_1: Legyen szabályzat a bemutatókra – a létező kiegészítése Alkossa meg az MMSZ, hagyja jóvá a PLH Történjen frekvencia-felmérés előzetesen – a helyszínen Külföldi példák: Van modellező frekvencia, Mégis: AMA is, BMAA is monitoringol! A zavaró források köre nő! BA2006-130

18 18 BA2006-130_2: Az MMSZ és a Mérésügyi Igazgatóság működjön együtt, érintettek! Előzmény: a Tolna megyei Rfk levele 1.a Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatalnak, és 2.a Nemzeti Hírközlési Hatóságnak: ˝Wurm jelezte: a lezuhanás előtt a gép irányíthatatlanná vált. Előzetes esetek is voltak! Állapítsák meg, mérhetőek-e olyan rádióadások, melyek a modell irányítását zavarhatták. Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25.

19 19 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 1.Kormányzati Frekvenciagazdálkodási Hivatal a Tolna megyei RFK-nak: 35 MHz-ben a Nemzetei Hírközlési Hatóság az illetékes. A katonai zavarás kizárható. A KFGH zavarelhárítói folyamatos méréseket nem végeznek, regisztrációkat nem készítenek.

20 20 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. 2. NHH (helyett: a Mérésügyi Igazgatóság) a Tolna megyei RFK-nak: Nyomban a balesetet követően végeztek sávellenőrzést – nem volt jel! Május 30-tól június 6-ig 24 órás mérések – nem volt jel! ˝Egyedi zavaró sugárforrás nem zárható ki, tartósidejű adás nincs jelen.˝

21 21 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Az Igazgatóság megígéri: ˝A sávot – ugyan nem közvetlenül a helyszínen – az országos mérőrendszerrel továbbra is folyamatosan figyeljük. Önöket haladéktalanul tájékoztatjuk. Miért őket? MMSZ – Érintettség, kölcsönösség

22 22 Dr. Ordódy Márton, Siófok 2006.10.25. Amit kimértek: Felkért rendőrségi szakértő a KFF-től, két héttel az eset után – BMAA: nincs értelme! BA2006-130_3: A PLH ösztönözze a jogalkotót az ígért rendeletek kiadására. (Előzmények: Ordódy, ‘96: felkérés LNK rendelet szerkesztésére Antal: 1/2000 sz. Hatósági bulletin - MKSSz Becske: ‘04: LNK rendelet-tervezet – pl. Hardicsay

23 23 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, 2006. október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések