Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyetemisták tudásközösségei a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyetemisták tudásközösségei a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem."— Előadás másolata:

1 Egyetemisták tudásközösségei a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem

2 Fogalmi tisztázások TudásKözösségEgyetemisták Explicitv.TacitCsoportok(formális)DE(Campus-lét)

3 Tudás? Közösség? Tudásközösség? Tudásszociológia (lét, ismeret, társadalom) (Polányi, Mannheim, Berger – Luckmann) Tudástársadalom információ – kommunikáció – társadalom (Kiss Endre) Tudásmenedzsment Nonaka-féle tudásspirál /tacit – explicit … szocializáció – internalizáció – externalizáció – kombináció / (Nonaka)

4 Egyéni tudás Egyén tudása Tényalapú ismeret Elemző képesség Zenei képesség Térbeli tájék. kép. Nyelvi képesség Gyakorlati képesség Kommu- nikációs kép. Problé- mamegol- dó kép.

5 Közös tudás

6 Birtoklás vagy megosztás??? (Tomka János 2009 alapján) Birtoklás szakmai féltékenység, önzés, közömbösségszakmai féltékenység, önzés, közömbösség félelem, bizalmatlanság, a tudásmegosztás szükségességének fel nem ismerésefélelem, bizalmatlanság, a tudásmegosztás szükségességének fel nem ismerése nem befogadó környezet, rossz légkör, lehetőség hiánya, lustaságnem befogadó környezet, rossz légkör, lehetőség hiánya, lustaság „a tudás hatalom”, „nekem sem segített senki”„a tudás hatalom”, „nekem sem segített senki” egyéni nélkülözhetetlenség megőrzéseegyéni nélkülözhetetlenség megőrzése nincs megosztanivaló tudásuk, nem működő kapcsolatrendszer, nincs „viszonzás”, lelepleződéstől való félelem (rájönnek, hogy mit nem tudok).nincs megosztanivaló tudásuk, nem működő kapcsolatrendszer, nincs „viszonzás”, lelepleződéstől való félelem (rájönnek, hogy mit nem tudok). Megosztás elismerés, hírnév, kitűnni vágyás altruizmus, empátia, felelősségtudat, önzetlenség reciprocitás, felelősség felosztása kölcsönösség elvárása, jó munkakapcsolat, kölcsönös bizalom, ismeret átadásának öröme, csapatszellem öröme önkifejezés, közös gondolkodás előnyeinek kihasználása időnyerés, sikerélmény, kapcsolati tőke, szimpátia, szeretet tudásfenntartás, tudásfejlesztés, tudásbővítés

7 Tudásátadás – tudásközösség – felsőoktatás Előadás – kiselőadás (kötött – kötetlen)Előadás – kiselőadás (kötött – kötetlen) Közösségek, csoportok (művészeti, hobbi, hagyományőrző, sport, egyéb)Közösségek, csoportok (művészeti, hobbi, hagyományőrző, sport, egyéb) Tudományos konferenciák (TDK, OTDK)Tudományos konferenciák (TDK, OTDK) Szakkollégiumok (Hatvani István Szakkollégium)Szakkollégiumok (Hatvani István Szakkollégium) Tanulmányutak (Erasmus)Tanulmányutak (Erasmus) IKT alapú kapcsolattartás (közösségi oldalak, csoportos , információ megosztása, közös munka)IKT alapú kapcsolattartás (közösségi oldalak, csoportos , információ megosztása, közös munka)

8 Közösségek, csoportok a Debreceni Egyetemen (Campus-lét kutatás) Kari Tudományos DiákkörökKari Tudományos Diákkörök ONIK öntevékeny csoport az IK-nONIK öntevékeny csoport az IK-n DE Nihongo Szalon (japán klub)DE Nihongo Szalon (japán klub) Hallgatói ÖnkormányzatokHallgatói Önkormányzatok Egyetemi lapok köré szerveződő csoportokEgyetemi lapok köré szerveződő csoportok Nekem Senkim Sincsen KlubNekem Senkim Sincsen Klub Puzzle Személyiségfejlesztő KlubPuzzle Személyiségfejlesztő Klub A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja (DETEP)A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programja (DETEP) DEIK (Debreceni Egyetem Irodalmi Kör)DEIK (Debreceni Egyetem Irodalmi Kör) Színláz Színjátszó TársulatSzínláz Színjátszó Társulat Debreceni Hallgatók Politikatudományi Egyesülete (Depolit)Debreceni Hallgatók Politikatudományi Egyesülete (Depolit) Politikai ifjúsági szervezetekPolitikai ifjúsági szervezetek Egyetemi lelkészségek: református, római katolikus, görög katolikus, evangélikus Debreceni Egyetem Monteverdi Énekkar Filmklub DE KLTE Baráti Köre Egyesület DECI - Debreceni Civilek DEAC Debreceni Egyetem Atlétika Klub DEAC- Vívó Szakosztály Önképző körök Tanulócsoportok Baráti körök Hobbi csoportok Lakóközösségek (kollégium, albérlet)

9 Hallgatói részvétel egyetemi közösségekben (TERD MA)

10 Hallgatói mobilitás 2006/07 (Karin Riegler) 10

11 Mi az, amit cserediákként megtanultál? (Fortuna – Sélley 2005) Érdemes eltérő kultúrájú, szokású emberekkel együtt élni és kommunikálni.Érdemes eltérő kultúrájú, szokású emberekkel együtt élni és kommunikálni. Merjünk önállóak, talpraesettek lenni, és egyedül intézni az ügyeinket.Merjünk önállóak, talpraesettek lenni, és egyedül intézni az ügyeinket. Nyelvismeret a mindennapokban és a munkában.Nyelvismeret a mindennapokban és a munkában. Légy nyitott, könnyebben elfogadnak, segítenek, és könnyebben tudsz beilleszkedni.Légy nyitott, könnyebben elfogadnak, segítenek, és könnyebben tudsz beilleszkedni. Az önismeret és önbizalom a legfontosabb.Az önismeret és önbizalom a legfontosabb. Az élet túl rövid, ismerkedj és szórakozz!Az élet túl rövid, ismerkedj és szórakozz! Nem a nyelvtudás hiánya a legnagyobb kommunikációs gát.Nem a nyelvtudás hiánya a legnagyobb kommunikációs gát. A saját értékeink, kultúránk egy idegen országban válik igazán értékessé.A saját értékeink, kultúránk egy idegen országban válik igazán értékessé. Érdemes már a kiutazás előtt kapcsolatokat kialakítani a fogadó féllel.Érdemes már a kiutazás előtt kapcsolatokat kialakítani a fogadó féllel.

12 Erasmus élmény (blogbejegyzés) „Nekem is honvágyam volt, de nagyon élveztem a kint töltött időt. Ha egy kicsit tájékozódsz előre, akkor már nem is ijesztő. Az idegenek meg elég hamar ismerősökké válnak és bár hiányoznak az otthoniak, azért nem olyan, mintha egy szigeten lennél egyedül. És amikor hazajössz, akkor meg az hiányzik. Angolosként meg tényleg elengedhetetlen megnézni, hogy hogy használják a nyelvet, hogyan élnek, megismerni a kultúrájukat. Enélkül hogyan leszel hiteles tanár? Nem fogod magad rosszul érezni, ha egy tanítványod jóval többet tud ezekről a dolgokról, mint te? Mindenképpen próbálj meg kimenni.” (tealeaf)

13 Kutatási kérdések: Milyen tényezők segítik elő, ill. hátráltatják a „tudásközösségek” létrejöttét, működését?Milyen tényezők segítik elő, ill. hátráltatják a „tudásközösségek” létrejöttét, működését? Milyen hatékonysággal működnek a tudásközösségek a Debreceni Egyetemen?Milyen hatékonysággal működnek a tudásközösségek a Debreceni Egyetemen? Milyen tendenciák érvényesülnek a csoportok működésében az IKT fejlődésének hatására?Milyen tendenciák érvényesülnek a csoportok működésében az IKT fejlődésének hatására?

14 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Egyetemisták tudásközösségei a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem."

Hasonló előadás


Google Hirdetések