Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül Tkacsik Márta FMC Tanácsadó és Informatikai Kft.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül Tkacsik Márta FMC Tanácsadó és Informatikai Kft."— Előadás másolata:

1 Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül Tkacsik Márta FMC Tanácsadó és Informatikai Kft.

2 Tartalom  A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül  Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között  Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül  A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus

3 Tartalom  A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül  Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között  Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül  A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus

4 Az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül

5 Információs központok és standard üzenetek Központosított törzsadat- menedzsment Standard Üzenetkatalógus Adatkapu

6 Tartalom  A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül  Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között  Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül  A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus

7 Üzleti igények  Adatok küldése, fogadása jól dokumentált menedzselhető formában  Több szerepkör Üzleti felhasználó számára statisztikák Üzemeltetők számára hibakeresés, monitorozás, naplózás, értesítés  Jogosultság alapú hozzáférés  Egységes kezelői felület

8 Adatkapu- Megvalósítás BizTalk alapon  Adatok érkeztetése Beérkező adatok mentése eredeti állapotban Beérkezés időpontja, csatornája, azonosítása Belső státusz kezelés  Irányítás, késleltetés, időzítés Paraméterezett Adat alapú  Adatok naplózott küldése Küldött adatok mentése Küldés dátuma, csatornája, sikeressége

9 Adatkapu- A továbbító réteg fő funkciói  aggregált statisztikát készít a rendszer előre megadott paraméterek alapján  a fogadott/küldött adatokra érkező válaszokat összepárosítja a rendszer  az éles forgatókönyv szimulálása tesztadatokkal  a üzenetek adatbázisba vagy egyéb médiára archiválása, visszatöltése  felhasználó és adminisztrátor listázhatja az eseményeket – szűrés, rendezés, keresés  meghatározott hiba bekövetkezésekor a rendszer automatikusan eljár  az adminisztrátor által beállított események hatására automatikus vagy SMS értesítők küldése  a felhasználói felületen fel/letölthetők adatok és indíthatók műveletek  adminisztrátor módosíthatja a szükséges paramétereket  felhasználók és adminisztrátorok csak a megengedett funkciókat használhatják 2. Paraméterezés 3. Üzenetkezelés 6. Listázás 4. Figyelmeztetés 5. Hibakezelés 9. Válaszkezelés 10. Statisztika 1. Jogosultság kezelés 7. Archiválás 8. Tesztelés  (pl. sikeres/hibás üzenetek aránya heti bontásban)  (pl. APEH adatfogadásra választ kell küldeni)  (pl. adatfogadás tesztelése háttérrendszerekbe küldés nélkül)  (pl. 2 hónapnál régebbi adatok CD-re írása)  (pl. a múlt héten kapott adatok listája dátum szerint)  (pl. újraküldést kér a rendszer, ha hibás a filenév)  (pl. vagy SMS küldés ha a várt adat megérkezett)  (pl. összekészített adatcsomag manuális elküldése)  (pl. file neve, küldés ideje, hiba esetén újrapróbálkozások száma és rendszeressége)  (pl. beállítani, hogy osztályonként legyenek felelősök)

10 Adatkapu- A feldolgozó réteg fő funkciói 11. Értelmezés 12. Átalakítás  Elő vagy utófeldolgozás tartalom vagy struktúra alapján.  Adatok tartalma alapján különböző folyamatokat végez a rendszer.  (pl. standardra formázni a kapott adathalmazt)  (pl. ha az ügyféltípus céges és a cégméret < 500 fő, akkor a KKV feldolgozó rendszernek kell küldeni az adatokat) Bonyolult üzleti logika paraméterezhető, fejleszthető Nem szükséges konverziókkal az alaprendszert terhelni Rugalmasan alakítható és bővíthető az intelligens feldolgozó Költséghatékonyabb ezt módosítani, mint az alaprendszert

11 Adatkapu - Architektúra  Felhasznált szoftverek Microsoft BizTalk 2004 Microsoft SQL Server 2000 Microsoft IIS  Architektúra

12 Tartalom  A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül  Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között  Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül  A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus

13 Üzleti helyzet  A Vállalat több rendszerében hasonló statikus adatokat használ pl. saját telephelyek, jogcímkódok, árfolyamok,...  A különböző rendszerek egyedi beviteli felületeket nyújtanak pl. manuális beviteli felület, kézi import,...  Adatváltozás esetén a terítés csak félig automatizált pl. egy központi helyen megjelenik az adat, ami alapján a rendszergazda felelőssége, hogy a változtatást elvégezze  Egyes rendszerekben az adatok többnyelvű fordításaira is szükség van pl. a nyomtatott kivonaton a tranzakció típusának megnevezése

14 Üzleti probléma  Többszörös beviteli-ellenőrzési feladat Pl. a telephely és iroda megnevezéseket, árfolyamokat rögzíteni kell a beszerzési, és értékesítési rendszerben, a portálon és okmányokon Pl. ugyanazon fordítást, adattisztítást több osztály is elvégezteti  Nem egységes adat érvényesítés Pl. adott napon hatályba lépő változást egyes rendszerekben lehet előre rögzíteni, másokban nem  Adatgazda hiánya a különböző rendszerekben különböző személyek rögzítenek, így észlelt probléma esetén nehézkes a javító elérése  Érvényét vesztett adatok utólagos előkeresése nehézkes

15 Követelmények  Központosított adatbevitel és változáskövetés Egyazon felületen rögzíthető minden statikus adat Minden adatra egységesen definiálható érvényesség  Központosított adattisztítás Közös felületen végezhető el az adatok javítása, fordítása A javításra, fordításra kiadott anyagok importálása egységes Jóváhagyói (ellenőri) lépés beiktatása  Egységesített terítés Küldés érvénybe lépéskor / változáskor / rendszeresen Lekérdezések fogadása Exportálás különböző formátumokban  Egységesített archiválás Visszakeresés adott időpontra, az adatok teljes körére

16 Megoldás – Központosított törzsadat-menedzsment  A Központi törzsadat-menedzsment megvalósítja a központosított bevitel, terítés és archiválás feladatait: központi adatfogadás és -küldés megbízható működés hibák kezelése monitorozhatóság, naplózás egyszerű karbantartás, továbbfejlesztés többfajta adatformátum és kommunikációs protokoll kezelése üzenetek tartalom szerinti szűrése, átalakítása  Az Központi törzsadat-menedzsment bővítménye megvalósítja az adattisztítás és archiválás feladatait: Adattárolás, felhasználói lekérdezés és módosítás

17 Példák  Külső forrásból származó adatok Banki azonosító kódok SWIFT / Giro Deviza adatok (pénznemek) Kódok, megnevezések Jogcímkódok Jogcím / Gazdasági szektor Ország adatok Kódok, -megnevezések Nyelv adatok Megnevezések, azonosítók Szünnapok Forint / Deviza Katalógusok Termékek, szolgáltatások  Belső forrásból származó adatok Terméktulajdonság és kondíciós lista Megnevezések azonosítókhoz Bankkártya Telephely, szállítási cím, fióklista Tranzakció Értékesítési, beszerzési szervezet „Szótár” Magyar elnevezések, fogalmak Fordítása Magyarázata Árfolyam Deviza / Értékpapír Kondíciók Megrendelési, szállítási, fizetési

18 Tartalom  A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül  Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között  Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül  A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus

19 Üzleti helyzet  Történelmileg kialakult rendszerkapcsolatok: Ad-hoc igények alapján kialakult kapcsolatok Egyenként a rövidtávú célok teljesítésére fókuszálva Különböző részletezettségű és pontosságú dokumentáció Jelentős információ-mennyiség a fejlesztők fejében  Következmény: Átfogó képet az aktuális állapotról nehéz szerezni Megnövekedett egyeztetési igény, konzultációs igény Újabb fejlesztések ismételten ad-hoc módon történnek Lavina effektus: ha nem is így fejlesztene, nincs idő és erőforrás a megfelelő részletességű felmérésre, valamint a szükséges módosítás az újabb „kis” feladat miatt aránytalanul nagy Az üzemeltetés hiba esetén csak fejlesztői támogatással boldogul Jelentős oktatási igény az üzemeltetésen Az eltérő platformok és megoldások egyedi sajátosságai miatt

20 A (vég)cél  Rugalmas EAI platform Erős alapok → gyors integrációs fejlesztések  Magasabb IT szolgáltatás nyújtása Integrált rendszerek → szolgáltatásközpontúság  Integráció szigorú kontrollja Rövidebb felmérési, integrációs idők → gyorsabb bevezetés Szabvány a szállítók számára → kisebb szállítófüggőség  Üzemeltetés javítása Szabályozott üzemeltetés → egyének helyettesíthetősége nő

21 A megoldás  Szabványosítás, standardok kialakítása, központi felügyelet Centralizált, üzenetalapú kommunikáció kialakítása Az üzenetkommunikáció szabványosítása Üzenetkezelés és fejlécek – „Üzenetszabvány” Üzenettartalom, üzenetkialakítás – „Standard Üzenetkatalógus” Katalógus karbantartása – „Karbantartási Eljárásrend”  Munkamódszer Üzleti és IT érdekek együttes képviselete

22 Példa: a megvalósítás főbb lépései Standard Üzenetkatalógus formális definíció Karbantartási eljárásrend kezdő verzió Standard és rendszerfüggő üzenetkatalógus pozícionálása Fogalmi kör szétválasztása Folyamatok elemzése alapján az elemi funkciók meghatározása Az elemi funkciók adattartalmának vizsgálata üzenet alakban megjelenítése Egyeztetés, ellenőrzés, bővítés v1 verzió Felügyelet

23 Eredmény 1.  A standard üzenetkatalógus az üzenetek „élő leltára” követi a változásokat tartalmazza az összes üzenetet dokumentációs módszer meghatározza a szükséges dokumentációs mélységet, szerkezetet hivatkozási pontot ad egyéb specifikációk, dokumentációk számára tervezési keretrendszer az üzenettervezésben koncepcionális alapkérdésekre választ ad a funkcionális- és technikai tervezés számára hatékony támogatást nyújt naprakész információival

24 Eredmény 2.  A standard üzenetkatalógus Megvalósítás támogató eszköz fejlesztési segédeszköz, üzenet minták összeállításában, elkészült üzenetek szintaktikai ellenőrzésében SMC alkalmazás Eljárásrend karbantartási rend fejlesztési előírások része definiált dokumentációs mélység

25 Minta  A standard üzenetkatalógus kialakítását támogató alkalmazás  A standard üzenetkatalógus PDF formátumú kivonata

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül Tkacsik Márta FMC Tanácsadó és Informatikai Kft."

Hasonló előadás


Google Hirdetések