Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien február 19.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien február 19."— Előadás másolata:

1 Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien 2003. február 19.
Csak a tesztemen keresztül!!! Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien 2003. február 19. Lengyel Sándor clarity consulting Handout Copyright © 2002 Clarity Consulting

2 Amiről szó lesz A tesztelés hatóköre Tesztelési fázisok Teszt típusok
A tesztelés folyamata A tesztelés dokumentációs rendje A hibakezelés folyamata Menedzsment feladatok Menedzsment riportok

3 A tesztelés hatóköre Fontos: hibátlan rendszer nincs, csak kevésbé tesztelt...

4 Mikor lehet a rendszert bevezetni?
Most fizessek, vagy később? Költségek Bevezetési ktg. Tesztelés nélkül Rendszer üzleti értéke Bevezetési ktg. teszteléssel Rendszer életciklus Bevezetés

5 Rendszerfejlesztés és tesztelés

6 Teszttípusok Tesztelés bonyolultsága Próbaüzem Integrációs teszt
Funkcionális tesztek Integrációs tesztek Belső integrációs tesztek Installációs tesztek Hardverelemek technikai tesztjei Az egyes modulok együttműködésének tesztje Külső integrációs teszt Interfész rendszerek tesztje Regressziós tesztek Biztonsági teszt Hozzáférési jogosultság, adatvédelem Stabilitás, mentés, visszaállíthatóság Terhelési teszt Üzemeltetési funkciók és folyamatok tesztje Párhuzamos üzemű teszt Próbaüzem Integrációs teszt Modulteszt Részrendszerek száma

7 Tesztelés általános folyamata

8 Migráció Migráció és a tesztelés kapcsolata:
A migrációt is tesztelni kell Bevezetési forgatókönyv tesztelése A teszteléshez adatok kellenek (ezt a legtöbb esetben részleges vagy teljes migráció szolgáltatja)

9 Tesztkörnyezet menedzsment
Verzió menedzsment Törvény: Nincs két egyforma tesztkörnyezet!!! Eltérő verzió Más az adatbázis (adatbázis inkonzisztencia) Paraméter beállítások hiányosak Megoldás: ki kell nevezni egy etalon környezetet Regressziós tesztelés alapja Ez alapján építjük fel a többi környezetet Tesztkörnyezet menedzsment Törvény: Soha nincs elég tesztkörnyezet Kidolgozott mentési és visszatöltési eljárás Tesztelési tevékenységek egyeztetése

10 Oktatás Tesztelők oktatása tesztelés Felhasználók oktatása bevezetés
Munkatársak folyamatos bevonása Kik oktatják a felhasználókat? KULCSFELHASZNÁLÓK

11 Előkészítés – Tevékenységek (I.)
Tesztkoncepció kidolgozása Tesztelési és elfogadási stratégia elkészítése Tesztelési és elfogadási stratégia elfogadtatása Tesztkörnyezet és tesztadatbázis létrehozása A szükséges adatok és a tesztelés más feltételeinek biztosítása Tesztkörnyezet beállítása (adatbázisok, munkahelyek, teszteszközök, adatok, bejelentkezés, backup stb.) Orientáció és képzés A tesztelés célkitűzéseinek kommunikálása A tesztelők oktatása a rendszer és/vagy a potenciálisan használt teszteszközök használatára vonatkozóan

12 Előkészítés – Tevékenységek (II.)
Teszt tervezés Tesztelésért felelős személyek kijelölése Tesztforgatókönyv elkészítése A tesztforgatókönyv elfogadtatása Teszt azonosítása Tesztspecifikációk létrehozása, azok egyeztetése Teszt előkészítés A tesztelendő rendszerek részletes specifikációjának elkészítése A rendszer konfiguráció ellenőrzése, hogy megfelel-e a tesztforgatókönyvnek Hibakezelési eljárás egyeztetése Meggyőződés és nyilatkozás arról, hogy a rendszer készen áll a tesztelésre

13 Előkészítés – Fő termékek (I.)
Tesztstratégia Elkészítése során definiálásra kerül: A tesztelés hatóköre A tesztelés megközelítésmódja (a tesztelési folyamat leírásával) A tesztelés lebonyolításához szükséges szerepek és felelőségi körök A teszt végrehajtás és az elfogadás menedzsmentjének elemei: a tesztkörnyezet a tesztszervezet a tesztelés részletes dokumentációs és adminisztrációs folyamatai, sablonjai a részvevők közötti kommunikáció a szükséges erőforrások a munkaterv a felmerülhető kockázatok és kezelési módjuk

14 Előkészítés – Fő termékek (II.)
Tesztforgatókönyv Szükséges teszttevékenységek definiálása Tesztelési folyamat definiálása Adatbázis-helyreállítás lépéseinek definiálása (ha szükséges) Tesztspecifikáció Megadja a tesztesetek sorrendjét Tartalmazza azoknak részletes leírását: felelős cél leírás előfeltételek fő bemenet fő kimenetek Megadja a végrehajtáshoz szükséges környezet-állapotot (tesztadatok, rendszerparaméterek) Meghatározza az elfogadási kritériumokat

15 Végrehajtás – Tevékenységek (I.)
Teszt végrehajtása A tesztelés vezetője ellenőrzi és nyomon követi a végrehajtás folyamatát A tesztelők végrehajtják a tesztspecifikációban meghatározott teszteseteket Az előfordult hibák dokumentálása és jelentése a Hibajelentő lapon Teszt eredmények kiértékelése Az előfordult hibák osztályozása A hibák elemzése, összevetése az elfogadási kritériumokkal A teszteredmények elfogadása, vagy elvetése Tesztelési jegyzőkönyv vezetése

16 Végrehajtás – Tevékenységek (II.)
Hibajavítás A hibalapon szereplő hibák javítása A javítás tényének jelentése a tesztelés vezetőjének Újratesztelés A rendszer javítás által érintett részeinek azonosítása, tesztesetek kiválasztása Az érintett tesztesetek újratesztelése a teszt végrehajtás lépésében meghatározott módon Tesztterv módosítása A hibának az erőforrások lefoglalására, az ütemtervre és kockázatokra gyakorolt lehetséges hatásainak feltárása Szükség esetén, vagy rendszermódosítási igény esetén a tesztterv módosítások kidolgozása A tervmódosítások egyeztetése

17 Tesztelés dokumentálása

18 Dokumentumok egymásra épülése

19 Hibakezelés módja A hibakezelési folyamat előre definiálása nélkülözhetetlen a teszt sikeres lebonyolításához. A folyamat tartalmaz minden lépést a hiba felfedezésétől a lezárásig. A folyamat fontosabb részei: Hiba felfedezése, regisztrálása. Hiba javítása. Hiba újra tesztelése. Hiba lezárása. A folyamat nyomon követéséhez, különböző statisztikák készítéséhez nagy segítséget nyújtanak a tesztelést támogató szoftverek, amelyek lehetővé teszik a tesztelés teljes koordinálását is.

20 Végrehajtás – Hibakezelés
Kié a felelősség? Tesztelő Fejlesztő Tesztelő A tesztmenedzsment fontos feladata az átadási pontok kontrolálása!

21 Teszt menedzsment feladata
Hol tartunk? Mik az aktuális problémák? Mikor leszünk készen? Feladatleosztás, ki mit csinál a jövő héten. Dokumentálás megkövetelése! Kommunikáció: tesztelők és fejlesztők között + a negatív kisugárzások összegyűjtése, elszívása

22 A tesztelés dinamikája
Készültség 100% Tesztek bonyolultsága nő Visszatérő hibák Pareto elv 80/20 Egyszerű tesztek (képernyők, egy-egy funkció) Tesztelés felgyorsulása Kezdeti hibák Idő

23 Példa egy hibariportra
Hibák száma Idő

24 Tesztelést támogató eszközök
Dokumentum sablonok, Hierarchikus könyvtár szerkezet, összefoglaló Excel táblázatok Egyedi fejlesztésű eszközök, teszt adatbázis, automatikusan generált riportok Tesztelést támogató „dobozos” szoftverek Tesztelés dokumentálása (TestDirector) Tesztelés automatizálása (Win Runner)

25 Észrevételek, kérdések…

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien február 19."

Hasonló előadás


Google Hirdetések