Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csak a tesztemen keresztül!!! Copyright © 2002 Clarity Consulting Lengyel Sándor clarity consulting Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien 2003.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csak a tesztemen keresztül!!! Copyright © 2002 Clarity Consulting Lengyel Sándor clarity consulting Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien 2003."— Előadás másolata:

1 Csak a tesztemen keresztül!!! Copyright © 2002 Clarity Consulting Lengyel Sándor clarity consulting Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien február 19.

2 Amiről szó lesz •A tesztelés hatóköre •Tesztelési fázisok •Teszt típusok •A tesztelés folyamata •A tesztelés dokumentációs rendje •A hibakezelés folyamata •Menedzsment feladatok •Menedzsment riportok

3 A tesztelés hatóköre •Fontos: hibátlan rendszer nincs, csak kevésbé tesztelt...

4 Mikor lehet a rendszert bevezetni? Most fizessek, vagy később? Költségek Rendszer életciklus Bevezetési ktg. teszteléssel Bevezetési ktg. Tesztelés nélkül Rendszer üzleti értéke Bevezetés

5 Rendszerfejlesztés és tesztelés

6 Teszttípusok •Funkcionális tesztek •Integrációs tesztek –Belső integrációs tesztek •Installációs tesztek •Hardverelemek technikai tesztjei •Az egyes modulok együttműködésének tesztje –Külső integrációs teszt •Interfész rendszerek tesztje •Regressziós tesztek •Biztonsági teszt –Hozzáférési jogosultság, adatvédelem –Stabilitás, mentés, visszaállíthatóság •Terhelési teszt •Üzemeltetési funkciók és folyamatok tesztje •Párhuzamos üzemű teszt Tesztelés bonyolultsága Részrendszerek száma Modulteszt Integrációs teszt Próbaüzem

7 Tesztelés általános folyamata

8 Migráció Migráció és a tesztelés kapcsolata: •A migrációt is tesztelni kell •Bevezetési forgatókönyv tesztelése •A teszteléshez adatok kellenek (ezt a legtöbb esetben részleges vagy teljes migráció szolgáltatja)

9 Verzió menedzsment 1.Törvény: Nincs két egyforma tesztkörnyezet!!! •Eltérő verzió •Más az adatbázis (adatbázis inkonzisztencia) •Paraméter beállítások hiányosak Megoldás: ki kell nevezni egy etalon környezetet •Regressziós tesztelés alapja •Ez alapján építjük fel a többi környezetet Tesztkörnyezet menedzsment 2.Törvény: Soha nincs elég tesztkörnyezet •Kidolgozott mentési és visszatöltési eljárás •Tesztelési tevékenységek egyeztetése

10 Oktatás •Tesztelők oktatása tesztelés •Felhasználók oktatása bevezetés •Munkatársak folyamatos bevonása •Kik oktatják a felhasználókat? KULCSFELHASZNÁLÓK

11 Előkészítés – Tevékenységek (I.) Tesztkoncepció kidolgozása •Tesztelési és elfogadási stratégia elkészítése •Tesztelési és elfogadási stratégia elfogadtatása Tesztkörnyezet és tesztadatbázis létrehozása •A szükséges adatok és a tesztelés más feltételeinek biztosítása •Tesztkörnyezet beállítása (adatbázisok, munkahelyek, teszteszközök, adatok, bejelentkezés, backup stb.) Orientáció és képzés •A tesztelés célkitűzéseinek kommunikálása •A tesztelők oktatása a rendszer és/vagy a potenciálisan használt teszteszközök használatára vonatkozóan

12 Előkészítés – Tevékenységek (II.) Teszt tervezés •Tesztelésért felelős személyek kijelölése •Tesztforgatókönyv elkészítése •A tesztforgatókönyv elfogadtatása •Teszt azonosítása •Tesztspecifikációk létrehozása, azok egyeztetése Teszt előkészítés •A tesztelendő rendszerek részletes specifikációjának elkészítése •A rendszer konfiguráció ellenőrzése, hogy megfelel-e a tesztforgatókönyvnek •Hibakezelési eljárás egyeztetése •Meggyőződés és nyilatkozás arról, hogy a rendszer készen áll a tesztelésre

13 Előkészítés – Fő termékek (I.) Tesztstratégia Elkészítése során definiálásra kerül: •A tesztelés hatóköre •A tesztelés megközelítésmódja (a tesztelési folyamat leírásával) •A tesztelés lebonyolításához szükséges szerepek és felelőségi körök •A teszt végrehajtás és az elfogadás menedzsmentjének elemei: •a tesztkörnyezet •a tesztszervezet •a tesztelés részletes dokumentációs és adminisztrációs folyamatai, sablonjai •a részvevők közötti kommunikáció •a szükséges erőforrások •a munkaterv •a felmerülhető kockázatok és kezelési módjuk

14 Előkészítés – Fő termékek (II.) Tesztforgatókönyv •Szükséges teszttevékenységek definiálása •Tesztelési folyamat definiálása •Adatbázis-helyreállítás lépéseinek definiálása (ha szükséges) Tesztspecifikáció •Megadja a tesztesetek sorrendjét •Tartalmazza azoknak részletes leírását: •felelős •cél •leírás •előfeltételek •fő bemenet •fő kimenetek •Megadja a végrehajtáshoz szükséges környezet-állapotot (tesztadatok, rendszerparaméterek) •Meghatározza az elfogadási kritériumokat

15 Végrehajtás – Tevékenységek (I.) Teszt végrehajtása •A tesztelés vezetője ellenőrzi és nyomon követi a végrehajtás folyamatát •A tesztelők végrehajtják a tesztspecifikációban meghatározott teszteseteket •Az előfordult hibák dokumentálása és jelentése a Hibajelentő lapon Teszt eredmények kiértékelése •Az előfordult hibák osztályozása •A hibák elemzése, összevetése az elfogadási kritériumokkal •A teszteredmények elfogadása, vagy elvetése •Tesztelési jegyzőkönyv vezetése

16 Végrehajtás – Tevékenységek (II.) Hibajavítás •A hibalapon szereplő hibák javítása •A javítás tényének jelentése a tesztelés vezetőjének Újratesztelés •A rendszer javítás által érintett részeinek azonosítása, tesztesetek kiválasztása •Az érintett tesztesetek újratesztelése a teszt végrehajtás lépésében meghatározott módon Tesztterv módosítása •A hibának az erőforrások lefoglalására, az ütemtervre és kockázatokra gyakorolt lehetséges hatásainak feltárása •Szükség esetén, vagy rendszermódosítási igény esetén a tesztterv módosítások kidolgozása •A tervmódosítások egyeztetése

17 Tesztelés dokumentálása

18 Dokumentumok egymásra épülése

19 Hibakezelés módja A hibakezelési folyamat előre definiálása nélkülözhetetlen a teszt sikeres lebonyolításához. A folyamat tartalmaz minden lépést a hiba felfedezésétől a lezárásig. A folyamat fontosabb részei: –Hiba felfedezése, regisztrálása. –Hiba javítása. –Hiba újra tesztelése. –Hiba lezárása. A folyamat nyomon követéséhez, különböző statisztikák készítéséhez nagy segítséget nyújtanak a tesztelést támogató szoftverek, amelyek lehetővé teszik a tesztelés teljes koordinálását is.

20 A tesztmenedzsment fontos feladata az átadási pontok kontrolálása! Végrehajtás – Hibakezelés Tesztelő Fejlesztő Tesztelő Kié a felelősség?

21 Teszt menedzsment feladata •Hol tartunk? •Mik az aktuális problémák? •Mikor leszünk készen? •Feladatleosztás, ki mit csinál a jövő héten. •Dokumentálás megkövetelése! Kommunikáció: tesztelők és fejlesztők között + a negatív kisugárzások összegyűjtése, elszívása

22 A tesztelés dinamikája 100% Készültség Idő Kezdeti hibák Egyszerű tesztek (képernyők, egy-egy funkció) Tesztelés felgyorsulása Pareto elv 80/20 •Tesztek bonyolultsága nő •Visszatérő hibák

23 Példa egy hibariportra Hibák száma Idő

24 Tesztelést támogató eszközök 1.Dokumentum sablonok, Hierarchikus könyvtár szerkezet, összefoglaló Excel táblázatok 2.Egyedi fejlesztésű eszközök, teszt adatbázis, automatikusan generált riportok 3.Tesztelést támogató „dobozos” szoftverek •Tesztelés dokumentálása (TestDirector) •Tesztelés automatizálása (Win Runner)

25 Észrevételek, kérdések…

26 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Csak a tesztemen keresztül!!! Copyright © 2002 Clarity Consulting Lengyel Sándor clarity consulting Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien 2003."

Hasonló előadás


Google Hirdetések