Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A LabVIEW használata az oktatásban A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A LabVIEW használata az oktatásban A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert,"— Előadás másolata:

1 A LabVIEW használata az oktatásban A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert, Vadai Gergely május 24.

2 Tartalom A LabVIEW alapjainak oktatása Szorgalmi feladat Spektrum számolása Feladatok megoldása Jegyzőkönyv 2

3 A LabVIEW alapjainak oktatása 3

4 Közösen elmutogatós módszer Előnyök: Egyszerű Hátrányok: Mindenki más sebességgel haladna Ha valaki lemarad, nem tudja behozni Többiek unatkoznak Felhasználás: Környezet bemutatása, alap feladatok 4

5 Lépésenként példák Írásban, részletesen leírva + közös megvalósítás Előnyök: Nem gond, ha valaki lemarad Mindenki haladhat a maga ritmusában Hátrányok: Néha nehéz összeegyeztetni, ha a tanár más ütemben halad Nehéz új feladatokra alkalmazni a tudást Tananyag hosszú előkészítése 5

6 Projektek / feladatok Kiadott projektek/feladatok önálló megoldása Előnyök: Mindenki a saját ütemében haladhat Rengeteg kihívás → mélyebb megértés Hátrányok: Tananyag előkészítése A hallgatók számára mindig könnyű megtalálni a szükséges eszközöket, módszereket 6

7 Online oktatóvideók Önálló feldolgozáshoz Előnyök: Bármilyen témára megtalálhatjuk Hátrányok: Unalmasak Sokszor olyan eszközöket kíván, amik nem érhető el 7

8 Online leírások, példák, fórum Önálló feldolgozáshoz, problémamegoldáshoz Előnyök: Bármilyen témára megtalálhatjuk Hátrányok: Nehéz megtalálni amit keresünk Nem egyenletes színvonal 8

9 Beépített példák Egy új funkció megismeréséhez Előnyök: Minden funkcióhoz van Működőképesek Hátrányok: Néha túl bonyolultak Olyan elemeket is használhatnak, amiket egyébként nem lehet megtalálni 9

10 Könyvek Önálló tanuláshoz Előnyök Koherens, jól követhető Hátrányok Unalmas (sok részét már ismerni fogjuk) Nehezen hozzáférhetők 10

11 Hivatalos LabVIEW tanfolyamok LabVIEW Core 1 (370 eFt) LabVIEW Core 2 (370 eFt) LabVIEW Core 3 (370 eFt) LabVIEW Connectivity course (250 eFt) LabVIEW Performance course (250 eFt) LabVIEW Real-Time 1 és 2 (250 eFt/db) Data Acquisition and Signal Conditioning Tananyagok: 70 eFt/db 11

12 NI hivatalos vizsgák NI LabVIEW Certifications Certified LabVIEW Associate Developer Certified LabVIEW Developer Certified LabVIEW Architect 12

13 NI Certified LabVIEW Associate Developer CLAD LabVIEW Core 1 és 2 anyaga Fél év LabVIEW fejlesztési gyakorlat Teszt, 1 óra NI Days: Ingyen vizsgalehetőség 2 évente meg kell újítani 13

14 LabVIEW és az oktatás 14

15 K12Lab Kész feladatok Videók, felhasználók alkotásai 15

16 LabVIEW versenyek Ságvári: 2. helyezés 16

17 Szorgalmi feladat 17

18 Spektrum számolása 18

19 Jelek mintavételezése dt: – mintavételi időköz fs = 1/dt – mintavételi frekvencia 19

20 Fourier reprezentációk 20

21 SpektrumSpektrum f 0 – DC jelszínt df – frekvencia felbontás f i = i ∙ df – kiválasztott frekvencia 21

22 DFTDFT 22

23 Négyszög ablakfüggvény 23

24 Hanning ablakfüggvény 24

25 WaveformWaveform 25 oldal Kezdőidő (dátum/relatív idő) ( t0 ) Mintavételi időköz ( dt ) Kitérés ( Y ) Clusterrel helyettesíthető

26 Waveform paletta 26 oldal

27 Waveform generálása 27 oldal Signal processing / Wfm Generation

28 Mintavételezés paraméterei (Sampling info) 28 oldal Mintavételi frekvencia ( Fs ) Minták száma ( #s, tipikusan kettő hatvány)

29 PSD számolása 29 oldal Signal processing / Wfm Measure

30 Teljesítménysűrűség spektrum 30 oldal Kezdő frekvencia ( f0=0 ) Frekvencia-feloldás ( df ) Amplitúdó ( magnitude )

31 Amplitúdó spektrum számolása 31 oldal Signal processing / Wfm Measure

32 Tömb feldarabolása 32 oldal

33 Intensity Graph 33 oldal Fogadott adattípus: 2D tömb

34 1. feladat Hozzon létre egy háromszögjelet, majd számolja ki a négyzetét! A jel paraméterei: frekvencia: 10 Hz, mintavételi frekvencia: 10 kHz, minták száma Ábrázolja mindkét jelet egy grafikonon, úgy, hogy jól látszódjon az eredmény! Számolja ki mindkét jel amplitúdó-spektrumát (magnitude), és ábrázolja őket egy grafikonon 0 és 100 Hz között. 34 oldal

35 1. feladat Mi a különbség a két jel között? Milyen különbséget látunk, ha az y tengely (magnitúdó) logaritmikus? Miért nem csak 10 Hz-nél látunk bármit a spektrumban? Mit jelent a spektrum 0- nál felvett értéke? Miért nem éles vonalakat látunk? Hogy lehetne ezen segíteni? A vi előlapot megfelelően alakítsa ki, a feliratok legyenek informatívak (a tengelyfeliratok is)! 35 oldal

36 2. feladat A mellékelt LVO8.SampleSignal.vi egy minta jelet ad vissza, valamint a hozzá tartozó paramétereket (mintavételi frekvencia, minták száma). Készítsen olyan programot, amely kiszámolja a jel teljesítménysűrűség-spektrumát (PSD). 36 oldal

37 2. feladat A program előlapján lehessen választani, hogy milyen ablakfüggvényt használunk, valamint azt, hogy decibel (logaritmikus) vagy normál (lineáris) skálán szeretnénk-e látni az eredményt. A program előlapját megfelelően feliratozza! Magyarázza meg, a látott spektrumot! Milyen különbséget lát a lineáris és a logaritmikus skálán való megjelenítés között? Történt-e „hiba” a mintavételezés során? 37 oldal

38 3. feladat Egy ciklusban darabolja fel a teljes jelet 1024 mintából álló darabokra. Számolja ki az egyes darabok spektrumát, majd az (időfüggő) eredményt jelenítse meg egy Intensity Graph-on! 38 oldal

39 3. feladat A program legyen képes mind lineáris, mind decibeles skálán megjeleníteni az eredményt! (Megjegyzés: lineáris skála esetén célszerű ha a z tengely autoskálán van, decibeles skála esetén pedig – 60 db min és 0 db max az ideális beállítás). Miben különbözik a kép lineáris és decibeles skálán? Magyarázza meg mit lát a spektrumban! 39 oldal

40 4. feladat Kíváncsiak vagyunk, hogyan változik a jel teljesítménye az 1024 Hz-hez tartozó frekvencián. Hogyan kaphatjuk meg a jel teljesítményét az adott pontban? Készítsen (a hármas feladaton alapuló) programot, mely ábrázolja ennek időbeli változását. Hogyan magyarázza ez a jel a korábbi spektrumokat? 40 oldal


Letölteni ppt "A LabVIEW használata az oktatásban A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása A LabVIEW alapjainak oktatása Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések