Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Szabó Zénó 1 A tipográfia alapjai Készítette: Szabó Zénó

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Szabó Zénó 1 A tipográfia alapjai Készítette: Szabó Zénó"— Előadás másolata:

1 Készítette: Szabó Zénó 1 A tipográfia alapjai Készítette: Szabó Zénó

2 Készítette: Szabó Zénó 2 Bevezető Napjainkban jegyzetek, oktatási segédanyagok kiadása sok esetben elektronikus formában történik. Ez hatékony, olcsó. De a publikálási folyamatból kimarad szedő, grafikus, tipográfus. Az olvashatóság és alkalmazhatóság romlik. Képernyőre történő szerkesztés, újabb speciális igényként jelent meg.

3 Készítette: Szabó Zénó 3 A tipográfia célja Felkelti a figyelmet (pl. könyv vásárlás) Értéket ad (esztétikai, anyagi érték) Javítja az olvashatóságot (az olvasás élvezetes és legkevésbé fárasztó legyen) Egyszerűsít (ügyes grafikai megoldásokkal a mondanivaló érthetőbbé válik, fokozza az élményt)

4 Készítette: Szabó Zénó 4 A tipográfia célja Kiemeli a fontos részeket („vezetjük” az olvasó figyelmét, a lényegre koncentráljon, a kulcsszavakat megértessük) Rendszerez (minél jobban közvetítsük mondanivalónkat, tagolás)) Egységet teremt (a tagoltság mellett az egész dokumentum egységes képét teremtjük meg) Részekre tagol (tartalmi és feldolgozhatósági szempontok figyelembevétele)

5 Készítette: Szabó Zénó 5 Tipográfiai tervezés A tartalom mellett a „forma” is nagyon fontos. Tűzd ki céljaidat! (Kinek szánjuk? Milyen célra?) Válaszd ki a megfelelő formátumot! (más és más pl. reklámnál, banki értesítésnél, tudományos cikknél, oktatási anyagnál) Válassz betűtípust és méretet! (színt, formát, hátteret stb.)

6 Készítette: Szabó Zénó 6 Tipográfiai tervezés Készíts hatásos képeket! (érthetőbbé, hangsúlyosabbá tehetünk valamit, ez lazítja is a tartalmat) Adj lendületet a kiadványnak! (színek, vonalak, hasábok, grafikák, alcímek alkalmazása) Dinamizmus érzékeltetése. Javíts, finomíts, csiszolgass! (áttekintés után a szakember is több módosítást lát jónak)

7 Készítette: Szabó Zénó 7 Betűtípusok Talpas Talpnélküli Kalligrafikus (kézírás) Dekoratív

8 Készítette: Szabó Zénó 8 Betűtípusok Talpas: optikai stabilitás, jól olvashatóság Talpnélküli: egyenes szár, egyszerűbb, szögletesebb, modernebb Kalligrafikus: kézíráshoz hasonló, folyamatos, egymáshoz kapcsolódó betűk. Extra, fennkölt, de nehezen olvasható. Ritkán használjuk. Dekoratív: elsősorban logók, emblémák, címek, reklámfeliratok betűtípusa

9 Készítette: Szabó Zénó 9 Szedéstükör Szedéstükör (a nyomtatható terület kijelölése, az információ elrendezése, margók, fejlécek) Alkalmazzunk keskeny hasábokat! Képernyőméret figyelembe vétele. 4:3 (felbontás megállapítása) Ha az olvashatóságra törekszünk, kerüljük a zsúfoltságot

10 Készítette: Szabó Zénó 10 Modulhálós szedéstükör és a megvalósított oldal

11 Készítette: Szabó Zénó 11 Ligatúrák, Alávágás (egalizálás) Ha bizonyos karakterek kerülnek egymás mellé, a betűk alakja miatt problémák lehetnek. Bizonyos betűpárok helyett „ligatúrákat” használunk. Ezek önállóan szerkesztett alakzatok. Például: fi, fl, „Alávágás” esetén pont ellenkező a probléma. Optikailag távol kerülnek egymástól a karakterek.

12 Készítette: Szabó Zénó 12 Kiemelés A fontos részeket kiemelhetjük döntéssel Esetleg kövérítéssel A r i t k í t á s is célszerű lehet De az aláhúzással baj van! Megkönnyítjük az olvasást, a rendszerezést.

13 Készítette: Szabó Zénó 13 Aláhúzás I. Mi van ide írva? Namiaszöszez

14 Készítette: Szabó Zénó 14 ? ?

15 Készítette: Szabó Zénó 15 Aláhúzás II. Mi van ide írva? Namiaszöszez

16 Készítette: Szabó Zénó 16 ! !

17 Készítette: Szabó Zénó 17 Olvashatóság –Az információt főleg a betűk felső feléből kapjuk!! –Az aláhúzás ezt megzavarja. –A KIZÁRÓLAG NAGYBETŰKKEL ÍRT SZÖVEG NEHEZEN OLVASHATÓ! –A kisbetűk egyedi alakja megkönnyíti az olvasást! –A talpas betűket könnyebb olvasni.

18 Készítette: Szabó Zénó 18 Olvashatóság –Hosszabb irományokat talpas betűvel szedjük. Rövidebb szöveg esetén ettől eltérhetünk. (modernebb dizájn) –Fontos a bekezdésekre tagolás. –Keskeny hasábokat is egyszerűbb olvasni, szemünk egyszeri fókuszálással átlátja.

19 Készítette: Szabó Zénó 19 Címek A többsoros címek tördelésénél az alábbi formák valamelyikét kell használni! Kerüljük a piramisszerű megjelenést.

20 Készítette: Szabó Zénó 20 Arányosság Akár az oldaltükör, akár a grafikai elemek elhelyezésekor felmerül az arányosság kérdése. A szimmetrikus elrendezés nyugodt, kiegyensúlyozott hatást kelt. Az aszimmetrikus elrendezés élénkebb, hangsúlyosabb, nyugtalanabb, izgalmasabb.

21 Készítette: Szabó Zénó 21 Arányosság Két egyforma elem mindig jó hatást kelt. Egyéb esetben a tökéletes emberi test arányai az irányadóak. (2:3:5:8) Fibonacci számok. Ezt az arányosságot, ahol úgy aránylik a kisebb rész a nagyobb-hoz, mint a nagyobb az egészhez, aranymetszésnek hívjuk. (kb 1,62)

22 Készítette: Szabó Zénó 22 Arányosság Ha valami nagyobb egy másiknál, ennek szemléltetése esetén célszerű egy kis túlzást alkalmazni. A kis méretbeli eltérés nem elég szembetűnő. Kellemes arányosságot ad az említett aranymetszés.

23 Készítette: Szabó Zénó 23 Kicsi és nagy

24 Készítette: Szabó Zénó 24 Folthatás Az oldalra hirtelen ránézve csak foltokat látunk az első pillanatban. (könyvben is, képernyő oldalon is) A legfontosabb elemekre irányul először a tekintetünk, ez meghatározza, hol kezdünk olvasni. Az összetartozó elemek így is elkülönülnek A hangsúlyos rész kiemelésénél legyünk erre tekintettel.

25 Készítette: Szabó Zénó 25 Folthatás

26 Készítette: Szabó Zénó 26 Ritmus Az olvasást könnyíti, harmonikusságot sugároz, ha az elemek, grafikák ritmusosan ismétlődnek. Pl. táblázat sorainál minden másodikat színezzük Kiadványoknál a sorok végén hullámosságra törekednek Képernyőn ez, az általában fix ablakméret miatt nem lehetséges

27 Készítette: Szabó Zénó 27 Ritmus

28 Készítette: Szabó Zénó 28

29 Készítette: Szabó Zénó 29 Ellenpont Két vagy több objektum elhelyezésekor az oldalakhoz való viszonyt is figyelembe kell venni. Ellensúlyra kell törekednünk. Ne „boruljon” fel a kép. A szöveg elhelyezésével még finomíthatjuk az egyensúlyt.

30 Készítette: Szabó Zénó 30 Ellenpont I. Hova tegyem a kört?

31 Készítette: Szabó Zénó 31 Ellenpont

32 Készítette: Szabó Zénó 32 Színek alkalmazása Elektronikus kiadványnál lényeges, nem kell a színekkel spórolni, hiszen nem drágítják a kiadványt. Ennek ellenére megfontoltan bánjunk a színekkel. Színekkel hangulatot közvetítünk, nyugalmat vagy feszültséget, ridegséget vagy barátságot,..

33 Készítette: Szabó Zénó 33 Színek alkalmazása Noha a skála végtelen, a weboldal tervezők csak néhány, egymással harmonizáló színt alkalmaznak. A visszatérő színek rendszereznek. Összekapcsolnak, vagy szétválasztanak. Élénkíthetünk, kiemelhetünk.

34 Készítette: Szabó Zénó 34 Színek alkalmazása Színek kiválasztása Alap színek Komplementer színek-szemben Háttér és betű harmóniája Olvashatóság Analóg színek – csak egy másik szín van köztük Hideg és meleg színek színkör

35 Készítette: Szabó Zénó 35 Színek alkalmazása Színek alkalmazása a címsorokban Invertálás. Jól kifejezi a tartalmat, dinamikus, látványos Két ellentétes szín alkalmazása

36 Készítette: Szabó Zénó 36 Színek alkalmazása Tovább fokozhatjuk a hatást növelhetjük a feszültséget ellentétes hátterekkel Összetartozást kifejezhetünk Fokozatosságot, játékosságot is kifejezhetünk

37 Készítette: Szabó Zénó 37 Háttér Óvatosan bánjunk a háttér színeivel. Olvashatatlanságig ronthatjuk produkciónkat. Textúrák, mintázatok szintén csak szolídak legyenek. Általában világos alapon sötétebb betűszín. Fordítva csak címsorokban alkalmazzuk. Halvány, ne uralkodó legyen.

38 Készítette: Szabó Zénó 38 Szöveg és stílus Elektronikus kiadványok Az információ mennyisége nő Nagy kihívás a „kattintás” Az olvasó figyelmét fel kell kelteni, majd meg kell tartani. (forma, dizájn) A képernyőre tervezett szövegek mások A bevezetőben tartalmazzák a konklúziót

39 Készítette: Szabó Zénó 39 Szöveg és stílus Rövidebbek, mert a képernyőről történő olvasás fárasztóbb. Szűkszavú és bekezdésekre tagolt szövegek ajánlottak Gördítősáv sok esetben szükséges, de ezt is módjával alkalmazzuk. Baráti hangnem, esetleg tegeződő is lehet.

40 Készítette: Szabó Zénó 40 Vonal Leghasznosabb grafikai elem. Kifejezőereje van, markáns. Elválaszt Rendet teremt Dekorál Szemvezető

41 Készítette: Szabó Zénó 41 Vonal

42 Készítette: Szabó Zénó 42 Keret A képeket a kerettel súlyozhatjuk. Elválasztjuk környezetétől. Az arcok ne nézzenek ki a képből. Ügyeljünk a kép megkomponálására

43 Készítette: Szabó Zénó 43 Keret A keret nélküli kép modern hatást kelt!

44 Készítette: Szabó Zénó 44 Kép és Forma Ime egy lendületes, fiatalos, összhangban lévő kép és grafika.

45 Készítette: Szabó Zénó 45 A kivetített kép A felbontás megállapításakor gondoljunk a különböző méretű monitorokra. A projektorok kontrasztja, színvisszaadása még mindig gyenge. A két felbontást szinkronba kell hozzuk. Betűméretet úgy válasszunk, hogy távolabbról is olvasható legyen.

46 Készítette: Szabó Zénó 46 Képek II. Az arcok ne nézzenek ki a képből!


Letölteni ppt "Készítette: Szabó Zénó 1 A tipográfia alapjai Készítette: Szabó Zénó"

Hasonló előadás


Google Hirdetések