Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Továbbépítés. Koncepciók Tabula rasa vagy folytonosság? (Aldo Rossi) Átépítés (Hermann Czech) Példák Mai angol irodák (Alkér Katalin) Ipari, illetve irodaépületek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Továbbépítés. Koncepciók Tabula rasa vagy folytonosság? (Aldo Rossi) Átépítés (Hermann Czech) Példák Mai angol irodák (Alkér Katalin) Ipari, illetve irodaépületek."— Előadás másolata:

1 továbbépítés

2 Koncepciók Tabula rasa vagy folytonosság? (Aldo Rossi) Átépítés (Hermann Czech) Példák Mai angol irodák (Alkér Katalin) Ipari, illetve irodaépületek átépítése (holland felmérés, Kohout Dávid diplomamunkája) Lakatlan – Polyák Levente

3 Aldo Rossi: A város építészete Időbeli rétegződés, egymásra épülés A város építészete: az építészet kreatív, létrehozó szerepe, de mindig egy kereten belül. Kontextus Tipológia Normális és patologikus tartósság

4 Hermann Czech (1936)

5 Hermann Czech, Johannes Spalt, Adolf Krischanizt átveszik Bécs város Aranydiplomáját

6 Umbau/Átépítés Bécsi kontextus: Wagner és Loos. A nagyléptékű építkezések és a finom kiigazítások, továbbfejlesztések. Ciklusok? Strukturális, léptékbeli és időbeli differenciálódás, rétegződés Infrastruktúra, úthálózat Beépítési struktúra Konkrét használati módok (üzletek, kávéházak, lakás, műhelyek) Minden lépték a rákövetkező nagysági fokozat megformálása és specifikálása A rend, rendezés a nagyobb léptékek, a nagyobb sokféleségre vonatkozó döntések kisebb léptékek szintjén történnek. A különböző léptékekhez eltérő időbeli horizontok tartoznak. A mindenkori nagyobb léptékek szintjén meghozott döntések hosszabb távúak, mint a kisebb léptékek szintjén.

7 Ezért az átépítés folyamata nélkül a városi élet elképzelhetetlen. A megőrzés és a változás dialektikája Loos: nicht Ausdeutungen, sondern Umdeutungen, nicht Ausbauten, sondern Umbauten Rétegzés, hozzáépítés A változtatás csak akkor megengedett, ha javítást jelent, illetve új funkciót old meg. „A létező kultúrában mindent felkarolni, ami továbbfejlesztésre érdemes.”

8 A módszertani aspektus Az átépítés jellemzője tehát az, hogy a döntések sohasem előzmények nélküliek: „minden tervezési folyamat egy döntési sort képez, amelyben a későbbi döntéseket a korábbiak befolyásolják, így nem jelent lényeges különbséget, hogy a korábbi döntések saját vagy mások által meghozott döntések voltak-e. Minden tervezési folyamat részét képezik olyan megoldások / megelőző döntések (Festlegungen), amelyeket vagy el kell fogadnunk vagy el kell vetnünk.”

9 Loos nem befejezett, „tökéletes” terveket alkotott, mint Wagner, számára elképzelhető volt, hogy később mások változtassanak rajta. Az esztétikai döntések delegálása a használókra, a később korokra. Loos gyakorlata egy olyan építészet előképe, amely elég erős ahhoz, hogy elfogadott megoldás legyen, nyitott sok minden befogadására, egyúttal azonban kiteszi magát a változtatás konfliktusának.

10 továbbépítés Mai angol példák – Alkér Katalin

11 London a London Plan a sűrűség drámai növekedését szorgalmazza a rövidtávú fejlesztői gondolkodásnak semmi nem áll ellent a szabályozás gyenge, az elvárások alacsonyak a történelem során a város mindig is tervezők nélkül fejlődött innen organikus, szabálytalan szerkezete If I was designing London (Peter St John, 2008) 1990-es években induló angol építészirodák látványos ikonok, biztos középszer helyett az építészet önértéke tárgyi valóság, érzelmi töltet, helyi vonatkozások felelősségteljes társadalmi művészet Peter és Alison Smithson példája érdektelennek tartott közönséges épületek jellegtelen, elhanyagolt városrészek új élettel való megtöltése valós társadalmi igények, szociális lakásépítés helyi adottságok megértése és fejlesztése meglévő formák újraértelmezése - az új hajszolása helyett gyártástechnológiák felszívódása a hagyományba

12 London

13 Továbbépítés Sergison Bates architects Jonathan Sergison + Stephen Bates Caruso St John architects Adam Caruso + Peter St John Tony Fretton architects Tony Fretton 1990-es években induló angol építészirodák látványos ikonok, biztos középszer helyett az építészet önértéke tárgyi valóság, érzelmi töltet, helyi vonatkozások felelősségteljes társadalmi művészet Peter és Alison Smithson példája érdektelennek tartott közönséges épületek a fókuszban jellegtelen, elhanyagolt városrészek új élettel való megtöltése valós társadalmi igények, szociális lakásépítés helyi adottságok megértése és fejlesztése meglévő formák újraértelmezése - az új hajszolása helyett gyártástechnológiák felszívódása a hagyományba

14 Továbbépítés „architects have always found it difficult to remain on the narrow path of determinism” a modernizmus kezdetétől fogva, az újjal való megszállottsággal párhuzamosan vált érzékelhetővé az építészet visszamaradottsága az ipari termékekhez képest pedig pont kultúrtörténeti beágyazottsága adja relevanciájának folyamatosságát reflexív és kritikai jellege különbözteti meg a reklámtól vagy a tudománytól tabula rasa szituáció nem lévén, az épület mindig egy adott hely fizikai és társadalmi összefüggésrendszerébe kerül és válik a kollektív emlékezet részévé az invenció - építészeti értelemben - egy adott, speciális szituációban születő kritikai megoldás a technológia kevéssé érinti az építészeti forma fejlődését a permanens újdonság állapota aláássa a kulturális folytonosságot és tagadja a kollektív cselekvés helyszínét sokkal radikálisabb formai stratégia az, amely a létezőre és a tudottra reagál és hozzájárul a folyamatos kulturális diskurzushoz The Tyranny of the New (Adam Caruso, 1998 )

15 Továbbépítés „Never has so much construction been based on so few ideas.” a műveltség ideája és az építész szakértő szerepe megszűnt a művészet és a tudomány eredményeivel szemben az építészet pusztán brandinget végez az új formák nélkülözik a hagyomány komplexitását és többértelműségét hamar elvesztik újdonságukat: se nem újak, se nem régiek, de nem is elég közönségesek ahhoz, hogy a városi háttérbe olvadjanak – nem tudnak megöregedni Caruso St Johnt az érdekli, hogyan épültek a házak régen – és a mai konstrukciókkal hogyan lehet elérni ugyanazt a formai és anyagi jelenlétet minden, ami a jelen és a múlt építészete közti törékeny folytonosságot szolgálja, megéri a fáradságot Traditions (Adam Caruso, 2004)

16 Sergison Bates architects

17 gyárépület rekonstrukció és bővítés lakásokkal 1930-as évek heroista modernizmusa sávablak meandervonalú tömegen tetőtéri lakások megközelítése külső folyosóról Wandsworth House, London,

18 Sergison Bates architects viktoriánus sorház záróeleme követi a 19. századi lakóház pragmatikus szerkesztését elveti annak részleteit és a hozzájuk fűződő asszociációkat az ismerős anyagok mai használatról és a közösségi életformáról szólnak Hackney House, London,

19 Sergison Bates architects Hackney House, London,

20 Caruso St John architects Chiswick Garden az Angol Tájépítészeti Mozgalom bölcsője a kávézó a 18. századi neopalladiánus villa klasszikus arányrendszerére rímel a kő kolonnád portikuszos homlokzati megjelenést és fedett ülőhelyet biztosít Chiswick House Cafe, London,

21 Caruso St John architects Chiswick House Cafe, London,

22 Caruso St John architects Sir John Soane ( ) építész otthona és gazdag műgyűjteménye a bővítés 3 enteriőrje a múzeumra jellemző gazdag és változatos elrendezését követi tárgyaknak, bútoroknak, tereknek és fénynek Sir John Soane’s Museum, London,

23 Caruso St John architects Sir John Soane’s Museum, London,


Letölteni ppt "Továbbépítés. Koncepciók Tabula rasa vagy folytonosság? (Aldo Rossi) Átépítés (Hermann Czech) Példák Mai angol irodák (Alkér Katalin) Ipari, illetve irodaépületek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések