Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

5. Előadás 1. rész Műszaki informatika. Előző órán Rendszerszintű és segédszoftverek Vírusölők, kémelhárító szoftverek Tűzfalak Titkosítók és e-szignók.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "5. Előadás 1. rész Műszaki informatika. Előző órán Rendszerszintű és segédszoftverek Vírusölők, kémelhárító szoftverek Tűzfalak Titkosítók és e-szignók."— Előadás másolata:

1 5. Előadás 1. rész Műszaki informatika

2 Előző órán Rendszerszintű és segédszoftverek Vírusölők, kémelhárító szoftverek Tűzfalak Titkosítók és e-szignók Tömörítők Irodai alkalmazások PDF

3 Óravázlat Szoftverfejlesztés általában Objektum-orientáltság Programozási nyelvek Mesterséges intelligencia CAD-rendszerek Számítógépes grafika Digitális képfeldolgozás

4 Miért beszélünk a programozásról? Steve Jobs szerint: “Learning to program teaches you how to think. Computer science is a liberal art.”

5 Szoftverfejlesztés (software engineering) Definíció: tudományos eredmények és módszerek alkalmazása a valós problémák számítógéppel támogatott megoldásában Ágai: – Rendszerfejlesztés (system engineering) – Információfeldolgozás (information engineering) – Tudásalapú információfeldolgozás (knowledge engineering)

6 Vízesés-modell

7 V-modell

8 Szoftverfejlesztési eszközök Módszer/módszertan: – Számos, pl. SSADM, OOSD – Gyors fejlesztés: Rapid Application Development (RAD), Rapid Prototyping (RP) Fejlesztői környezet: – Sokféle, általános elnevezés: IDE (Integrated Development Environment) Fejlesztőkészletek: – SDK (Software Development Kit) – API (Application Programming Interface)

9 Microsoft IDE

10 Eclipse IDE

11 Arduino IDE

12 SSADM  Structured System Analysis and Design Method  Szabvány vagy ajánlás  Jellemzői: Termékorientált Elvárásnak megfelelés igénye (együttműködés a felhasználóval) Erőforrás-kihasználás Elkülönülő logikai és fizikai tervezés Dokumentálás

13 OOSD Object Oriented Software Design (Object Oriented Programming – OOP) Alapelvek: – Egységbezárás (encapsulation) – Öröklés (inheritance) – Polimorfizmus (polymorphism) Elemek: – Osztály (class) – Példány (instance)

14 Game Maker

15 Objektum-osztályok Szuperosztály – osztály Elemei: – Név – Adatok, állapotok (argumentumok) – Tagfüggvények (metódusok) Konstruktor-destruktor

16 CASE Computer Aided Software Engineering (Számítógéppel segített szoftverfejlesztés) Elemei: – Probléma-definiálás, - elemzés – Tervezés, modellezés – Tesztelés, követés,karbantartás – Dokumentálás, ellenőrzés, összehasonlítás UML

17  Unified Modeling Language  Vizuális modellezés szimbólumrendszerrel  Fontosabb diagramok (pl.): Osztálydiagram (class diagram) Komponensdiagram (component diagram) Állapotdiagram (state space) Használati eset diagram (use case)

18 Újrafelhasználhatóság  Megtervezett vagy kidolgozott modellelemek ismételt felhasználásra  Repository  Programozás „mintázattal” (program patterns)

19 Programozási példák Nem algoritmus áttekintés! Makró programozás A Windows alatti programozás Programozás a web számára

20 Makró programozás (MS Word) A példa: kijelölés megvastagítása

21 Még hasznos makrók Példa – kiadványszerkesztés: Springer LNCS sablon

22 Fordító? Értelmező? Fordító (compiler): a forráskód közvetlen gépi végrehajtásra alkalmassá tétele Szerkesztő (linker): objektumkód, könyvtárak, erőforrások összeszerkesztése Értelmező (interpreter): fordítás+szerkesztés+végrehajtás

23 „Fordítós” fejlesztés

24 Egyszerű programfutás Indítás Utasítások szekvenciális (!) végrehajtása Befejezés

25 Futtatás Windows alatt Eseményvezérelt (!) program MFC-elemek a GUI-hoz

26 Microsoft Foundation Classes Előre elkészített OO elemkönyvtár Cél: főként a grafikus felület elkészítése

27 Android rendszer-architektúra

28 Programozás Wizard-dal Megjegyzések (pl. TODO) elhelyezése Alapértelmezések beállítása Minimális funkcionalitás biztosítása Paraméter-állítás GUI-n keresztül Változó és függvénykezelés

29 Hatékony fejlesztői eszközök Debugger - Hibakereső Profiler – Teljesítmény-mérő SourceSafe – Verziózó és kódarchiváló InstallShield – Telepítőkészlet varázsló Visual Modeler – objektum-modellező (UML)

30 Programozási nyelvek története Plankalkül (1944) Fortran (1954): FORmula TRANslator Algol (1958) Basic (1964): Beginners All-purpose Standard Instruction Code Lisp (1969): LIst Processing C (1972) Pascal (1973) C++ (1980) Java (1990) Visual Basic (1994)

31 Programozási nyelvek csoportjai Imperatív, procedurális nyelvek: – C, C++, Fortran, Algol, Pascal, Cobol… Applikatív, funkcionális nyelvek: – Lisp… Objektumorientált nyelvek: – Ada, Modula, Simula, Smalltalk, Java… Szabály alapú, logikai nyelvek: – Prolog… Vizuális programozás: – LabView, Simulink, VPL, NXT…

32 Vizuális programozási példák

33 Top 10 programozási nyelv

34 Nyelvi elemek Vezérlési szerkezetek: – Ciklusok, elágazások, vezérlésátadás Típusok – Elemi: skalár, mutató – Összetett Alprogramok

35 Egy példa: for-ciklus Pascal: for i:=0 to n do (lépés=1!) Basic: for i=0 to n step m C: for(i=0;i

36 Operátortípusok  Infix: b * b – 4 * a * c  Prefix: Sub(Mul(b,b), Mul(4,Mul(a,c)))  Postfix: b b * 4 a c * * -

37 Web-programozás Cél: a weben elérhető (megnövelt) funkcionalitás (pl. dinamikus oldal) Eszköz: HTML + programnyelv Programnyelv: – Általános célú: pl. C++ – Script: pl. VBScript – Speciális: pl. PHP

38 Web-es programnyelvek Java – Applet, Script… Perl (Practical Extraction Report Language) CGI (Common Gateway Interface) PHP (PHP Hypertext Preprocessor) VBScript HTML - VRML

39 PHP példa

40 Web-program

41 Algoritmus Definíció: előírás, amely adott feladattípus megoldásához szükséges műveletek megfelelő sorrendű összessége Jellemzői: – Hatásosság (feladatkörök bővítése) – Hatékonyság (idő-tár használat) – Komplexitás (méretnövekedés hatása)

42 Mesterséges intelligencia  (Artificial Intelligence – AI)  Fejezetei: Neurális hálózatok (ANN) Fuzzy logika Genetikus algoritmusok (GA), programozás (GP) Következtető rendszerek: ○ Szemantikus hálók, tételbizonyítók, logikai programnyelvek,valószínűségi hálók, szakértői rendszerek (ES) Hibrid megoldások

43 Wumpus-játék Objektumok: – Gödör, Wumpus, arany „Érzékelés”: – Fény, bűz, szél Cél: – Megtalálni az aranyat rövid úton

44 Stratégiai játék

45 A CAD feladata  Alapvetően: (Computer Aided Design) számítógéppel segített tervezés (!):2D-3D  Szolgáltatások: Drótvázas geometria képzés 3D parametrikus alaksajátosságon alapuló modellezés, szilárdtest modellezés Szabad formájú felületmodellezés Műszaki rajz készítés a szilárdtest modellből Tervrészletek újbóli felhasználása Szabványos alkatrészek automatikus generálása Műhelyrajzok és darabjegyzékek készítése Alkatrészek és összeállítások könyvtárának kezelése Ábrázolási segítségek biztosítása (sraffozás, elfordítás, takart vonalak eltávolítása stb.) …

46 CAD-kapcsolatok CAM (Computer Aided Manufacturing): – Gyártás, pl. NC-programozás, CNC-vezérlés CAE (Computer Aided Engineering): – Elemzés, pl. végeselem-módszerek (FEM), áramlástani szimulációk (CFD), kinematika, optimalizálás CIM (Computer Integrated Manufacturing): – Mindenféle gyártási fázisban alkalmazott számítógépek, pl. raktározás, erőforrás-tervezés stb.

47 Top 10 AEC (világszerte) 1.Autodesk 2.Bentley Systems 3.Intergraph 4.Nemetschek 5.AVEVA Group 6.Fukui Computer 7.Fujitsu 8.Tekla 9.Tririga 10.Graphisoft Group Forrás: Gartner Group, Nemetschek Architecture Engineering Construction

48 Néhány gyakori CAD-rendszer Általános célú: – Autodesk AutoCAD – Bentley MicroStation Speciális: – Graphisoft ArchiCAD – Siemens SiCAD – Intergraph SolidEdge – SewCAD – Pro/ENGINEER

49 2D-s CAD rendszer BME K épület II. emelet Északi szárny

50 3D-s CAD rendszer


Letölteni ppt "5. Előadás 1. rész Műszaki informatika. Előző órán Rendszerszintű és segédszoftverek Vírusölők, kémelhárító szoftverek Tűzfalak Titkosítók és e-szignók."

Hasonló előadás


Google Hirdetések