Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az információszolgáltatás tartalma és megjelenése a könyvtári szolgáltatásban Dr. Pajor Enikő SZTE JGYPK Könyvtártudományi Tanszéke

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az információszolgáltatás tartalma és megjelenése a könyvtári szolgáltatásban Dr. Pajor Enikő SZTE JGYPK Könyvtártudományi Tanszéke"— Előadás másolata:

1 Az információszolgáltatás tartalma és megjelenése a könyvtári szolgáltatásban Dr. Pajor Enikő SZTE JGYPK Könyvtártudományi Tanszéke Baja, nov. 04.

2 Ismétlő bevezetés októberében – MINERVA project – a tartalomszolgáltatás minőségi elveit, a jó kulturális honlap, a könyvtár jó internetes megjelenésének követelményeit, októberében pedig a tartalomszolgáltatás jellemzőit, típusait és megjelenési formáit ismertük meg külföldi és magyar példákon, valamint 2020-ig a várható fejlődési tendenciákat.

3 A jövő várható tendenciái Az alkotók szemszögéből: „Ami felismerten fontos, használható, hiánypótló, arra hajlandók vagyunk termékként tekinteni….” Az ingyenes szolgáltatások helyett fizetős tartalomszolgáltatás legyen. A felhasználók szemszögéből: Minél több ingyenes szolgáltatás legyen, mert az olvasók e lehetőségeket kedvelik. (Forrás: )

4 Nem a dokumentumkínálat és megőrzés képezi többé szakmánk lényegét! európai felmérések, vizsgálatok, kerekasztal beszélgetések Beiratkozott – nem beiratkozott olvasók aránya ( között megduplázódott) Egyre több a csak helyszínen dolgozó „olvasó” Sok felhasználó kísérettel érkezik (szülő, társ stb.) EZÉRT: Változások az új felhasználók, újfajta közönség megjelenésével „…akarva-akaratlanul, félelem és viszolygás nélkül a könyvtáraknak be kell lépniük egy olyan átalakulási folyamatba, amelynek végeredményeként egy újfajta működési struktúra fog kialakulni…”

5 A munkaadó és a felhasználó közös igénye: a sokoldalú könyvtáros Jellemző személyiségjegyei Ismerje az új oktatási technológiákat Rendelkezzen jó kommunikációs és szervező készséggel Legyen meggyőző, fejlődőképes, tanító egyéniség, aki jártas a különféle tudományok információforrásaiban Vegyen részt a használóképzési programokban Tudjon on-line, e-learning, internetes anyagokat előállítani Elnevezései: Oktatástervező/szervező könyvtáros (Instructional design librarian) Tanulást segítő könyvtáros (Learning facilitators) Formátor (Formateur) Médiatáros (Mediathecaires) Forrás: Shank, John D.: The belnded librarian. A job annuncement analysys… = College and Research Libraries, vol no (Ism. Dancs Szabolcs = Könyvtári Figyelő, 17, /080. pp

6 A digitális kor eszméje: „hozzáférés a birtoklással szemben…” Új gondolkodásmód A könyvtárak közötti együttműködés (az utóbbi évtizedekben ennek már többféle megnyilvánulása ismeretes: osztott katalogizálás stb.) A végfelhasználó igényeinek elsődlegessége = láthatóság, hozzáférhetőség, minőség

7 A végfelhasználó igényeinek elsődlegessége: a láthatóság, hozzáférhetőség, minőség Egy német példa: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DGF) által kezdeményezett gyűjtőköri együttműködés és tárgyköri portálok (44 db) Bayerische Staatsbibliothek (Bajor Állami Könyvtár) kezdeménye a CHRONICON történelmi portál: adatbázisok, folyóiratcikk archívumok, szakbibliográfiák adatbázisai és mindenféle digitalizált, web-es forrás metakereső funkcióval muenchen.de/Subject_Portal_Chronicon html?L=3&styl=1 Egy német példa: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DGF) által kezdeményezett gyűjtőköri együttműködés és tárgyköri portálok (44 db) Bayerische Staatsbibliothek (Bajor Állami Könyvtár) kezdeménye a CHRONICON történelmi portál: adatbázisok, folyóiratcikk archívumok, szakbibliográfiák adatbázisai és mindenféle digitalizált, web-es forrás metakereső funkcióval muenchen.de/Subject_Portal_Chronicon html?L=3&styl=1

8 A VASCODA: interdiszciplináris német országos tárgyköri portál A VASCODA: interdiszciplináris német országos tárgyköri portál A DGF és a Kutatási Oktatási Minisztérium fenntartásával működik A szabványoknak megfelelő, átfogó keresőszolgáltatás a tudományos információk minden területén Integrált hozzáférés és differenciált dokumentumelérés, lelőhelymegadással

9 Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség: Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség: egy újabb közös könyvtári megoldás: a VISUAL…CATALOG Öt francia könyvtár közös katalógusa, amely vizualizálja a tudományterületeket, a találatokat, a lelőhelyeket és a hozzájuk rendelt ETO számokat. A kiválasztott tételek polcnyi pontossággal megnézhetők a könyvtár alaprajzán.

10 Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség Egy kis közjáték a megértés érdekében „…100 ezer találatot eredményező keresést bárki könnyen elvégez, de 5 releváns tétel kikereséséhez már információs szakemberre van szükség…” pl. keresőkérdés: „minőségi információ” - találat: 0, a rendszer ajánlata:”javasoljuk – masszázs információ” Vagy: Keresőkérdés: debora – találat : miniruha, héber név, Biblia, ingatlanközvetítő… csak a 8. oldalon jelenik meg először a Debora adatbázis neve, amely a XVI. századi könyvek képanyagának digitalizálására szakosodott a felhasználók bevonásával. „A 14 év feletti korosztály 55% feletti internet használata nem jelenti azt, hogy keresési jártasságuk ezzel arányosan javul”

11 Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség: az olvasók, felhasználók bevonása a tartalomszolgáltatásba „Szeretném elkerülni a wiki vandalizmust!” (Larry Singer awikipedia egyik alapítója) Bibliowikik – bibliopaedia-k = professzionális wikikszerkesztésében való részvétel A wikipédia mintájára szerveződő „szakmai” információszolgáltató internet helyek. wiki wiki = gyorsan (Hawai-ról eredő szó) – v. ö. a mai, a vizuális médián felnőtt generáció információkeresési szokásaival! Mindent gyorsan, azonnal, mindegy milyen minőségben. Ezért válik a 2001-ben induló Wikipédia olyannyira ismertté, hogy a A évi felmérések szerint a keresések során már a világranglista 12.helyén áll! Vigyázat!!! A Wikipédia által szolgáltatott információk minőségével nagy bajok vannak! V.ö.: Larry Singer: Citizendium új internetes munkáját

12 Bibliopédia: a bibliowikik és biblioblogok gyűjtőhelye „Bibliopedia est un formidable outil collaboratif pour le partage d'expériences et de ressources en bibliothèques et centres de documentation dont je vous invite à prendre le fil RSS dans votre agrégateur. Exemple sur cette très utile page ressource sur la sociologie des pratiques culturelles en bibliothèque, qui entasse des liens vers des solutions pour réaliser des enquêtes locales, pointe vers les ressources et grands rapports nationaux en la matière, etc.Bibliopediale fil RSScette très utile page ressource Publié par hubert guillaud à l'adresse 5/22/2006”5/22/2006 Forrás:

13 Néhány angol nyelvű bibliowiki Library Success: A Best Practices Wiki hp?title=Main_Page Témakörök: Könyvtár, management, könyvtári gépesítés, speciális csoportok, különgyűjtemények, számítógépes fejlesztési, technológiai kérdések „Moderált” wiki

14 A LIS WIKI = Library and information science wiki júniusától él novemberéig majd 1400, szakemberek által írott szakmai szócikket tartalmaz a könyvtártörténet, könyvtári módszertan, könyvtárépítészet, könyvtári management, új technológiák, gépesítés, jogi kérdések, katalogizálás, kölcsönzés, olvasószolgálat stb. témakörökben. Minden esetben közli, hogy hány szakember foglalkozik az adott résztémakörrel.

15 Index a wikikhez, hogy megismerhető legyen az eddig létező majd 4000 általános és szakmai wiki

16 Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség: Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség: WIKI, BLOG és RSS? Mindegyik vagy egyik sem?

17 Technikai újdonság, divat, követelmény vagy minőségi tartalomfeltárási lehetőség-e az RSS? „Az RSS a Really Simple Syndication (körülbelül: nagyon egyszerű információ megosztás) rövidítése. Egy olyan formátumról van szó, amely lehetővé teszi, hogy webhelyünk aktualitásait megosszuk veled és más weboldalak szerkesztőivel. A formátumnak több verziója létezik, mi a 0.92-es változatot támogatjuk, mely az egyik legelterjedtebb variáns.” „Az RSS lehetővé teszi, hogy weboldalak meglátogatása nélkül értesüljünk a frissen publikált információkról, továbbá, hogy egyetlen, jól rendezett, átlátható "tartalomjegyzékbe" gyűjtsük össze a különböző forrásokból származó információkat.”

18 Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség ? Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség ? Olvass, építsd könyvtárad, ajánld másoknak a magad és a társaid által megválasztott „tárgyszavak” segítségével! A folkszonómia megjelenése A BABELIO.com Olvasók dolgozzák fel „saját könyvtárukat”, olvasott könyveiket és ajánlják a többieknek. Nem osztályozási rendszerek segítségével állapítják meg a tárgyszavakat, hanem „gondolomformán”. = folkszonómia (folkór + taxonómia )

19 Összegzés A tartalomszolgáltatás jelenlegi elvárásai: Láthatóság, hozzáférhetőség, minőség ennek eléréséhez A felhasználók igényének megismerése után alkalmazni kell az új tecnikai/technológiai lehetőségeket majd Tanítani a felhasználókat a minőség felismerésére, az IKTalkalmazására A jövő követelménye: FELHASZNÁLÓKÉPZÉS!!! FELHASZNÁLÓKÉPZÉS!!!

20 Bibliográfia György Péter: Digitális archívumok = Élet és irodalom, ápr sz. [online] [ XI.03. ]http://www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA 0716&article= ROKS Az RSS megismeréséhez: [ XI.03. ]http://www.rss.lap.hu A VASCODA portál használatához német nyelvű magyarázatos bemutató _JW_TO.pdfhttp://www.dl-forum.de/dateien/Kombi-vascoda-BF-DBT _JW_TO.pdf [ XI.03. ]

21 Köszönöm figyelmüket! Pajor Enikő


Letölteni ppt "Az információszolgáltatás tartalma és megjelenése a könyvtári szolgáltatásban Dr. Pajor Enikő SZTE JGYPK Könyvtártudományi Tanszéke"

Hasonló előadás


Google Hirdetések